Koemelkallergie? Kan dit al na 12 dagen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door KimK, 9 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimK

KimK Niet meer actief

Hoi dames,

Ik vermoed bij mijn dochtertje een koemelkallergie op basis van de volgende symptomen:
    - Na voeding huilen
    - Onrustig (speen en tutten bij mama/papa helpt niet)
    - Overstrekken
    - Stinkende windjes (doen me echt aan de lucht van mijn zoon denken die enkele maanden geleden een provocatietest heeft gedaan met melk en deze lucht ruik ik)
    - Minimaal 3 uur per dag huilen tot 6 uur per dag

Er is geen sprake van huiduitslag. Wel vermoed ik darmkrampjes (door het overstrekken en het huilen na de voeding). Ook vind ik de ademhaling af en toe pieperig/benauwd klinken. Ze zit op hypo-allergene voeding. Ik vraag me af of koemelkallergie nu al zich zou kunnen uiten. Ook vind ik het raar dat ze geen uitslag heeft. Zoon heeft meteen last van galbulten/darmkrampjes en benauwdheid als hij melk krijgt (zoals bij de test).

Weet iemand of er nu al sprake kan zijn van koemelkallergie? Maandag komt het consultatiebureau langs dus ik leg het dan zeker voor maar vroeg me af of ze me dan niet voor gek verklaren.

2. Minerva

Minerva Niet meer actief

Tja... Onze zoon had dit ook, maar die heeft reflux en ontzettend last gehad van krampjes. Ik zou er niet direct kma achter zoeken.... Lastig!

3. KimK

KimK Niet meer actief

Maar mijn dochter spuugt niet, dat is tich wel een symptoom van reflux? Ik hoor haar ook niet extra slikken na de voedingen ofzo. Ik denk aan KMA omdat zowel ik als mijn zoon dat hebben en mijn vriend hooikoorts heeft. Redelijke triggers voor kma dus.

Ik hoop overigens dat ze echt geen KMA heeft maar we zijn er gewoon erg alert op. Vooral het onrustige ademen vind ik zelf beetje eng (omdat zoon bij het minste beetje melk half stikt, daar hebben we altijd medicijnen voor bij ons.)

4. Lorelai

Lorelai Actief lid

4 feb 2014
    207
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind het klinken als reflux, maar het sluit kma zeker niet uit.
    Over de snelheid, op de tweede dag verdachten ze mijn zoontje al van kma, hij zit nu aan de Neocate en kan werkelijk nog geen druppel melk verdragen. Het kan dus wel al heel erg snel, geloof dat mn andere zoontje 1 week oud was toen de kma zich begon te uiten.

5. KimK

KimK Niet meer actief

Mag ik vragen waarom jullie aan reflux denken? Ik dacht dat dit altijd gepaard moest gaan met spugen of het zeg maar omhoog komen van voeding (herkauwen?). Maar hier heeft ze dus totaal geen last van. Heb ik dan een verkeerd beeld van de reflux symptomen?

6. Ballie

Ballie Niet meer actief

Dat kan wel. Je hebt een verschil tussen koemelkallergie (eiwitten) en lactose intolerantie (suiker). Aangezien moedermelk ook lactose bevat zijn er maar heel weinig kindjes die vanaf hun geboorte al niet tegen lactose kunnen. KMA kan het nu al zijn. Overigens kun je over KMA heengroeien (is bij mij ook gebeurd).

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik had je in je andere topic ook al gewezen op de mogelijkheid van KMA. Kan zo snel, ja. En ook mijn dochter had enkel last van darmen, geen luchtwegproblemen of uitslag.

8. KimK

KimK Niet meer actief

Ik geef hypo-allergene flesvoeding. Geen moedermelk.

@ Shakes! Klopt! Ik ben alleen zo'n ontzettende twijfelaar... Kan het nu al? Ja dus zo blijkt... Ze laat ook zoveel scheetjes de hele dag door die gewoon écht stinken.... Morgen maar eens even aankaarten dan.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Men denkt eerder aan reflux omdat grofweg alle baby's dit hebben. Net zoals de darmen moeten rijpen, moet het maagklepje goed gaan werken om te sluiten wanneer er niet gegeten en/of gedronken word.
    Alleen de ene baby heeft er geen last van en een ander wel.

Je hebt 2 soorten reflux, de gewone waarbij ze veel spugen en de verborgen waarbij ze niet spugen. Als ze niet spugen hebben ze vaak wel andere symptomen van reflux zoals zuur ruiken, vaak de hik, veel slikken en meer/sneller huilen.

Zo'n 5% van de baby's zou kea hebben. Een allergie begint niet meteen op z'n heftigst, maar is vaak een opbouwend iets. Denk aan iemand met een pinda allergie, de eerste reactie is niet zo heftig dat het dodelijk kan zijn, maar bij blijvende inname kan het wel.

Als een van de ouders en een broer/zus allergisch is is de kans 40-60% dat een volgend kindje ook allergisch is. Bij ouders met dezelfde allergie (bijv als jij ook hooikoorts hebt) is het zelfs 60-80% kans!

Is het kea? Dat kunnen wij niet beoordelen. Persoonlijk zou ik zo snel mogelijk een dieetvoeding als pepti halen en dat proberen. Liefst in overleg met ha en/of ka. Ik zou het niet heel vreemd vinden als het kea is, maar zou toch ook reflux in mijn achterhoofd houden.

Mijn oudste had overigens ook alleen darmklachten ;)

10. KimK

KimK Niet meer actief

Zuur ruiken en veel slikken heeft ze niet echt last van... Hik wel af en toe... Ik ga morgen overleggen met de kinderarts waar ik ook met mijn zoontje bij loop. Als ik een verwijzing nodig heb van het consultatiebureau kan ik daar morgenmiddag meteen even naar vragen.

11. Minerva

Minerva Niet meer actief

Zoals Averlhach al zei: je hoeft niet per se te spugen bij reflux. Verder sluit ik me bij haar aan dat nagenoeg de meeste baby's reflux hebben en maar relatief weinig kma. Statistisch gezien is dus de kans groter dat jouw baby last heeft van reflux dan kma. Wat overigens niet wil zeggen dat je kma helemaal moet uitsluiten. Ik zou idd even gaan overleggen met de huisarts en/of de kinderarts.

12. Lorelai

Lorelai Actief lid

4 feb 2014
    207
    0
    0
    NULL
    NULL
    De 'gewone' vrij verkrijgbare hypo-allergene voeding zal nooit helpen bij een allergisch kind. Als een kind geen allergie ontwikkeld komt dat nooit omdat je hypo-allergene voeding hebt gegeven, maar omdat het kind die allergie gewoon niet heeft. Een kind met allergie zal altijd op voeding uitkomen waarvan het melk-eiwit veel verknipter zeg maar is dan de H.A.

Oftewel leuk dat de producenten er geld aan verdienen ;) claimen dat het voorkomt dat kinderen allergieën (in de breedste zin, niet alleen voor het koemelk eiwit) krijgen, maar in werkelijkheid valt deze hele claim wetenschappelijk te weerleggen.

13. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind de symptomen echt duiden op reflux. Mijn zoontjes kregen ook diaree zelfs.

14. Lorelai

Lorelai Actief lid

4 feb 2014
    207
    0
    0
    NULL
    NULL
    Overigens hier 1 kind die er uitslag van krijgt, de andere kreeg geen uitslag. Dus dat hoeft niet.

Waarom ik eerder denk aan reflux, veel van de klachten die jij noemt verdwenen hier na het krijgen van Nexium. Echter de buik (en bij de 2e uitslag ook) klachten verdwenen niet, kinderarts heeft toen kma vastgesteld.

Deel Deze Pagina