Schoenen aan of uit in huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Hayat84, 19 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nutella

    Nutella Actief lid

    13 feb 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    In dit topic doet bijna iedereen z'n schoenen uit thuis, dus niet typisch Nederlands om ze aan te houden!

    Ik vind het altijd zo smerig en vooral raar als je dat ziet in films. Ligt er iemand op de bank met schoenen aan. o_O
     
  2. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.406
    4.729
    113
    Wij hebben onze schoenen uit. Visite mag zelf bepalen maar hoop altijd stiekem dat ze ze ook uit doen.
     
  3. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.873
    13.039
    113
    Vrouw
    Sorry ik bedoelde om als visite zijnde je schoenen aan te houden, dat is volgens mij wel typisch Nederlands. Ik heb het in het buitenland tenminste nog nooit meegemaakt dat gasten hun schoenen aanhouden.

    Zelf lijkt het mij trouwens ook helemaal niet lekker liggen op de bank met je schoenen aan, om het inderdaad nog maar niet over de hygiëne te hebben.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  4. Phloxx

    Phloxx Niet meer actief

    Wij hebben ze altijd uit. Visite doet het bij ons meestal ook uit.

    Als ik op visite ga vraag ik altijd of ik mijn schoenen uit moet doen. Ik merk vaak wel aan de reactie als het niet verplicht is, maar wel wenselijk. Dan doe ik ze uit en voel ik me even welkom als wanneer ik mijn schoenen aan heb :)
     
    Hayat84 en Ysabella vinden dit leuk.
  5. Nutella

    Nutella Actief lid

    13 feb 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    Daar heb je dan denk ik wel gelijk in.
    Ik zou het zelf fijner vinden als iedereen z'n schoenen uitdoet, maar ik ga dat niet aan ze vragen.
     
  6. fafa

    fafa Niet meer actief

    Is dat niet een zichzelf in stand houdend probleem dan?
    Vroeger had ik de hele dag schoenen aan. Op school, opleiding, werk. En had ik ook behoorlijke stinkpootjes. Maar sinds ik thuis ben met de kinderen, en dus veel vaker mn schoenen uit heb, heb ik daar totaal geen last meer van. Ook niet als ik wél een keer de hele dag mn schoenen aan heb gehad.
    Dus misschien maak je het probleem alleen maar erger zo?
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  7. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wij hebben onze schoenen altijd uit. Visite moet het zelf weten. wil ze niet verplichten om de schoenen uit te trekken.
    wel vind ik het fijn als ze de schoenen van de kinderen uittrekken.
    puur qua overlast voor buren. ;)

    bovenverdieping idd geen schoenen aan.
    maar bijv. in de kraamweek mocht het wel.
     
  8. fafa

    fafa Niet meer actief

    Dat klopt wel. Ik ben in Duitsland, Zweden en Hongarije bij mensen thuis geweest en daar is het heel normaal om als bezoek je schoenen uit te doen.
     
  9. MamaOktober13

    MamaOktober13 Bekend lid

    15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Exact dit :)
     
  10. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.687
    3.468
    113
    Ik vind het inderdaad heel ongastvrij om mensen hun schoenen uit te laten doen. Ook heel irritant als je sneakers aan hebt en je hupsend door de gang veters moet gaan strikken ;). Zelf doen we in huis wel de schoenen uit, maar ik vind het ook hoogst onprettig als ik het ergens anders moet doen.
     
  11. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja dat vroeg ik mij ook af. Boven? Wie moet er boven komen dan? (uitgezonderd in mijn kraamweek wat kraamvisite haha)
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  12. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Wij doen het uit maar de gasten mogen het aanhouden dat vind ik te overdreven. En straks voor de baby is een beetje weerstand juist goed ;)
     
  13. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Als ik slippers aan heb hou ik ze vaak aan totdat ik savonds met de beentjes omhoog op de bank plof.

    In sneakers heb ik sokken aan dus doe ik ze standaard uit. Kan er niet tegen om op blote voeten te lopen, vindt het koud en irriteer me aan hondenhaar onder Mn voeten. Wordt er helemaal kriebelig van Haha.

    Kids en man doen standaard de schoenen uit.

    Visite laat ik daar helemaal vrij in. Ga ze niks opleggen.
     
  14. Hayat84

    Hayat84 Actief lid

    1 aug 2015
    257
    68
    28
    Kan je mij uitleggen wat hier ongastvrij aan is? Ik heb dus juist het tegenovergestelde en vind het juist onrespectvol om zomaar binnen een schone leefomgeving met schoenen aan naar binnen te stappen, wetende waar je allemaal doorheen loopt buiten.. Vandaar dat ik dit topic heb geopend om te weten hoe de gemiddelde Nederlander hier tegenaan kijkt en ik mijn denkwijze hierin kan bijschaven.
    Zoals ik 2 pagina's terug al aangaf laat ik de visite beslissen wel of niet uittrekken, ik dweil wel na afloop om ongemakkelijke situaties te voorkomen.
    Trouwens.., wij hebben een bankje op de gang waar je kan zitten om je schoenen aan en uit te trekken :) en sloffen en slippers in de meest gangbare maten :)
     
  15. jupke

    jupke Niet meer actief

    Snap je vraag wel hoor.

    Maar in de jaren dat ik hier mee loop is dit onderwerp echt al 30x voorbij gekomen :roflmao:

    En het loopt meestal uit in een verhitte discussie
     
  16. jupke

    jupke Niet meer actief

    Maar hier ook altijd de schoenen uit.

    Ook bezoek

    Er staan sloffen en slippers in een aantal maten bij de deur. En een bankje om op te zitten.
    Maar het is in bepaalde culturen ook meer gangbaar.
    Ik hoef het hier niemand te vragen. Standaard bij binnenkomst doet iedereen de schoenen uit.
     
    Hayat84 vindt dit leuk.
  17. Hayat84

    Hayat84 Actief lid

    1 aug 2015
    257
    68
    28
    Okej, daar ben ik mij niet van op de hoogte en hoop ook niet dat het hierop uit gaat lopen. Ben hier oprecht benieuwd na omdat dit voor mij altijd normaal was en mij dus nooit verplaatst had in andere ervaringen en met name het stukje ongastvrij
     
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier hetzelfde. Familie en vrienden doen ze meestal wel uit. Ik vind met schoenen aan binnen echt vies. En het scheelt een hoop dweilen, haha.
     
  19. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Ik ken eigenlijk wenig mensen die van zich uit aanbieden hun schoenen uit te doen als ze bij iemand op visite gaan of bij ons thuis komen. Ik zou dat bij ons wel heel prettig vinden, omdat wij vloerbedekking hebben en bij bepaalde zolen krijg je dan van die vieze zwarte strepen, die moeilijk weg gaan of er valt opeens drek uit het profiel, ook al lijken de schoenen verder wel schoon. Ik durf er eigenlijk ook niets te zeggen of bij binnenkomst te vragen, denk bij mij, dat ze weten dat wij vloerbedekking hebben en ze moeten dat toch zelfs zien/ weten. Kinderen vraag ik altijd hun schoenen uit te doen.

    Als wij bij iemand zijn, dan hebben de meeste mensen nog hun straatschoenen aan in huis. Mij lijkt dat niets, het geluid en ook de hele dag op schoenen te lopen. Ik loop graag op blote voeten of dikke kousen in de winter. Maar bij een parketvloer, laminaat of linoleum is het ook veel minder een schoonmaakprobleem. Dat kun je even snel vochtig reinigen.

    Ik heb ook een hekel aan honden in ons huis, gelukkig komt het niet zo vaak voor, maar bah, behalve de vieze poten en haren ook nog overal met hun natte neus aan zitten... Ja, soms kan het niet anders, maar bij voorkeur niet...en hondenliefhebben zullen niet weten waarover ik het heb, en misschien mijn kind met een snotneus bij zich thuis net zo smerig vinden...
     
  20. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Goh ik ben daar eigenlijk nooit heel bewust mee bezig. Wij trekken meestal wel de schoenen uit thuis, maar vergeten het ook vaak. Als we thuis een feestje hebben hou ik ze meestal wel aan, gewoon omdat ik het dan mooi vind.
    Ik vind het trouwens heel aardig dat er blijkbaar mensen zijn die sloffen voor de visite klaar hebben staan. Het maakt mij nooit uit of er ergens m'n schoenen uit moet doen of niet. Vind het alleen wel prettig als mensen er gewoon duidelijk over zijn. Ik vraag t bijvoorbeeld wel eens bij mensen en dan hoor je vaak dat je het zelf mag weten. Ik hoop dat als mensen liever hebben dat ik ze uitdoe ze dat ook gewoon zeggen. Anders sta je nog een beetje zo van wat zal ik eens doen.
     

Deel Deze Pagina