Hoi, Sinds een paar dagen doe ik af en toe een poging kleine boekjes met de kleine te lezen. Van die simpele boekjes, met een afbeelding en 1 of 2 woordjes eronder. Ik wijs dan de afbeelding aan en herhaal het woord een paar keer. Maar....meestal kom ik niet verder dan pagina 2, want dochterlief begint dan het boekje op te eten. Ik vroeg me af of het misschien te vroeg is om boekjes te lezen? Dus dat ze de link tussen woordje en plaatje niet kan leggen, en dat ze daarom uit verveling maar op het boek gaat kauwen.... Wanneer begonnen jullie met de simpele boekjes? En vanaf wanneer toonde je baby ook echt interesse in de plaatjes en jouw stem?
Met 3 maanden was mijn dochtertje echt al vol aandacht aan het kijken/luisteren. We hadden dan wel boekjes met een verhaaltje, dus met wat meer te kijken dan met 1 plaatje, misschien vind je dochtertje simpele boekjes wel al te saai?
Wij zijn eigenlijk vanaf het begin gaan voorlezen. In het begin gaat het je kindje vooral om je stem en om lekker bij je te zitten. Vanaf ongeveer een half jaar zijn we het als vast bedritueel gaan doen. Je hebt hele leuke boeken met flapjes, schuivjes, stofjes zodat er voor de allerkleinsten ook wat te beleven valt aan een boek.
Een baby van 6 maanden kan nog geen link leggen tussen een woord en een plaatje. Dus het lijkt mij nog wat te vroeg. Ik weet niet meer wanneer wij zijn begonnen, toen ze een jaar of 1,5 was? En ik vind plaatjes met 1-2 woorden eronder ook niet echt voorlezen, dat is meer aanwijzen en leren. Onder voorlezen versta ik een boekje van bijvoorbeeld Nijntje, dus echt een verhaaltje.
Volgens de bibliotheekman hier is het normaal dat kinderen eerst de boekjes proberen op te eten alvorens ze naar een 'verhaaltje' gaan luisteren. Je zou het vol kunnen houden en als ze dan het boekje gaat opeten haar stralend aankijken en vragen "is het lekker" hahaha! Wij lezen nog niet voor maar mijn oudste zoon pakt regelmatig een boekje en leest ons dan voor .
Met 6 maanden? Een baby ziet dan vooral veel felle kleuren en wat vormen, en een stuk karton waar je lekker op kunt kauwen . Op deze leeftijd hebben ze nog lang geen besef dat die dingen ook iets moeten voorstellen hoor. Jonge babys vinden het fijn en geruststellen om naar je stem te luisteren, al lees je de krant voor. Dat is fijn om als een vast momentje in te lassen. Wij deden vaak na het eten even op de bank zitten en dan babyboekjes bekijken. Ik vertelde wat of las wat voor, en mijn kinderen wilden ook vooral het boek opeten . Echt aandachtig luisteren naar WAT je leest en langer dan 2-3min rustig zitten kijken was hier pas na 1 jaar.
Maar, zodra ze het boekje ziet grist ze 'm uit m'n handen en is het kauwen geblazen. Als ik jullie reacties zo lees zal dat het komend halfjaar nog wel even zo blijven! Het is idd niet echt voorlezen....maar mij was verteld dat dit goed zou zijn voor de ontwikkeling van onze baby. Vandaar dat ik af en toe een poging doe!
Ik probeer het ook een paar keer per week. Soms 2 pagina's aandacht en dan eten Het luisteren naar je stem en het "verhaaltje" is goed voor de taalontwikkeling! Vooral als het rijmt, zoals Nijntje.
Ik lees mijn jongste elke avond voor, vanaf een maand of 4. Wel een boekje met 1 plaatje en woordje per blz maar dat maakt echt niet uit. Zo leren ze zich wel steeds ietsje beter concentreren.
Voorlezen doe ik al sinds ze heel klein was, en ik lees dan echt van alles wat; Jip en Janneke, Toon Tellegen, maar ook een boek waar ik zelf in lees, dus echt niet op haar niveau nog. Maar ze vindt het rustgevend Gericht voorlezen of boekje bekijken doe ik ook al een tijd, echt samen gaan zitten en lezen/kijken. Ze vindt dat nu echt heel leuk en ligt ook vaak zelf te 'lezen' in de box. Ze legt vast de link tussen woordjes en plaatjes nog niet, maar so what? Ik vertel gewoon wat we zien;'Kijk, een poes! En wat een lange snorharen heeft hij he?' etc etc.
Zo ging het hier ook, ik begon vanaf een maand of vijf. De oudste vond het prachtig, de jongste vond het helemaal niks.
Hier is een boekje lezen (nou ja eerder bladeren ) sinds enkele weken onderdeel van het bedritueel. Eerder vond mijn dochter het niet interessant. We kijken nu vooral plaatjes of ik laat haar benoemen (appel, auto etc). Dus echt voorlezen gebeurd hier nog steeds niet. Heeft mijn dochter het geduld nog niet voor. Maar goed, ze is zowiezo niet van het op schoot hangen, nooit geweest ook. Kan de momenten dat ze bijv op mijn schoot sliep op 1 hand tellen, ze is veel te ondernemend
Voorlezen met een boekje erbij nog niet, wel heb ik al in de kraamweek in de eindeloze voedingssessies haar uit mijn hoofd sprookjes verteld (en als ik de flarden die ik van elk sprookje herinner een beetje aan elkaar klets en de gaten invul, krijg je een versie die niet geschikt is voor onder de zes jaar ) en zing ik eigenlijk nu dagelijks wel een paar versjes, annie mg schmidt is hier favoriet!
Ik lees mijn dochter al voor vanaf dat ze 5 weken is. Ze wordt rustig van mijn stem dus het maakt niet uit wat ik voorlees. Bij een week of 7 merkte ik dat ze Nijntje leuk vond. Waarschijnlijk omdat de kleuren lekker duidelijk zijn. Ik ken de 4 Nijntje boekjes die ik heb nu uit mijn hoofd dus zij kan lekker met de bladzijden spelen Inmiddels is ze 7 maanden en we lezen elke dag voor. Nu ook Rupsje Nooitgenoeg en andere boekjes. Ze zit heerlijk ontspannen bij me op schoot en valt daarna lekker in slaap. Het begrijpen van het verhaal komt vanzelf wel een keer. Volgens mij gaat het om de tijd samen en nogsteeds het horen van mijn stem. Wat ze meekrijgt van boeken en lezen is mooi meegenomen (ik heb de illusie dat ze zelf bladzijden aan het omslaan is, ze reikt voornamelijk naar de rechterpagina )
Eigenlijk al direct vanaf het begin, ik denk met 2 weken echt voor het eerst. En natuurlijk snapt hij er helemaal geen jota van op die leeftijd, maar hij zat gezellig bij me op schoot, luisterde naar mijn stem, en werd er altijd lekker rustig van. Het is nu ook echt een boekjesmonster, hij zit graag zelf door van die kartonnen boekjes heen te bladeren, en ik lees hem prentenboeken voor met leuke tekeningen (grote favoriet hier: Christopher Knabbel: hoofdrolspeler in het paardenbloemdrama, echt een aanrader!)
Mijn dochter is nu 10 maanden en eet ook nog steeds boekjes.. maar ik lees ook voor omdat het ik zelf zo leuk vind. Lekker met mijn meisje op schoot een boekje lezen.. wat heb je dan nodig in het leven Ze vindt boekjes wel facinerend.. ze kunnen altijd op veel aandacht rekenen. Meer dan blokken bv.
Bij 6 maanden Dikkie dik voor het slapen gaan als ritueel, en daarvoor op de bank wel es een boekje als hij onrustig/huilerig was..
Ik lees eigenlijk vanaf het begin voor, ze vindt het prachtig en kijkt al heel aandachtig mee. Ik lees van alles, vooral boekjes van nijntje en voor het slapengaan altijd 3 verhaaltjes van Jip en Janneke. Voor in de box heeft ze van die 'knisperboekjes', oa van Kikker en zijn vrienden en zo'n zacht boekje van nijntje. Die zijn ook absoluut favoriet bij haar, als ze in de box ligt reikt ze altijd om zo'n boekje te pakken en daar ligt ze dan op haar rug in te 'bladeren'