Wie weet of dit mag zonder dat er iets getekend is

Discussie in 'De lounge' gestart door stressbal, 30 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stressbal

stressbal Niet meer actief

Ongv vier jaar geleden ben ik benaderd om gefilmd te worden voor een item in het nieuws. Dit heb ik toen gedaan.

Ik heb nooit ergens voor getekend ( dus ook niet dat het meerdere keren opnieuw gebruikt mag worden die opnames)

Echter zat ik het nieuws te kijken vandaag en kwam ik na bijna vier jaar met diezelfde opnames weer voorbij ditmaal over een heeeeeel ander onderwerp.

Maar mag dit zomaar zonder mijn toestemming?
    ( ik heb ik overigens al contact gezocht maar heb nog geen reactie en ben best benieuwd)

2. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Als je niets getekend hebt denk ik het wel..

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Je mag iemand zonder toestemming filmen of fotograferen.

Ja meg niet zonder toestemming die film of foto verspreiden op tv of internet. Maar je hebt toestemming gegeven, dus lijkt me dat dit wel mag. Of dit op papier moet dat weet ik niet, ik geloof niet per se. Je zou het de politie of rechtsbijstand kunnen vragen. Politie heeft er ook dagelijks mee te maken namelijk.

4. born2bme

born2bme Fanatiek lid

3 aug 2015
    1.406
    287
    83
    Volgens mij is mondelinge toestemming voldoende om het te mogen uitzenden

5. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Ik denk dat het wel mag, toentertijd heb je natuurlijk toestemming gegeven....
    Ik ben wel heeeeel benieuwd om wat voor filmpje het precies gaat :#

6. stressbal

Ik heb toestemming gegeven voor toen inderdaad ( 4 jaar geleden )

Niet voor nu. Maakt op zich niet uit maar was er wel benieuwd naar.

Ik dacht dat je dan (zonder dat er iets getekend was ) altijd toestemming moest vragen :)

Geen bijzonder filmpje btw ik was wel geteld 2 hele secondes in beeld dit keer haha

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Het is niet zo zwart wit of hier toestemming voor gevraagd moet worden of niet. Portrecht valt onder de auteurswet. Portretrecht waarbij geen directe opdracht is gegeven valt onder artikel en daartegen mag je je alleen verzetten indien de geportretteerde een redelijk belang heft om zich daartegen te verzetten. En zelfs dat is heel lasting omdat er dan door de rechter een afweging gemaakt wordt tussen het redelijk belang van de geportretteerde en de vrijheid van meningsuiting/vrijheid van pers. Dus het is behoorlijk lasting om zoiets tegen te gaan.

Algemeen: als iemand je op de foto zet of een microfoon onder je neus drukt, zorg dat je een tong uitsteekt of niets zegt. Als je er niet leuk uitziet of niets interessants te vertellen hebt willen ze ook niets met de foto of film doen :D

8. stressbal

Ahh oke duidelijk thanks!

Was er wel nieuwsgierig naar hoe dat nou zat.

Ach k geniet maar van mn eeuwige RTL nieuws Fame:D:D:D:D

Deel Deze Pagina