Hoi, Ik dacht dat het misschien een leuk idee was om eens ideeën uit te wisselen over knutselwerkjes die je met je kind kan doen. Groot meisje houdt erg van knutselen en ik vind het leuk om te horen hoe andere moeders dat doen. Ik heb zelf altijd foto's gemaakt van de werkjes die ze maakt dus heb ik gelijk wat voorbeelden. Wie volgt? In een pringlesbus doe je wat ongekookte rijst of macaroni, je maakt hem goed dicht aan de bovenkant en het is een muziekinstrument. Je kind kan hem dan versieren met stickers of verf of stukjes papier of whatever.
Met kerst doet een grote uitgeknipte boom het altijd goed. Knip wat rondjes en kaarsjes en laat je kind de "ballen" erin hangen. Je gebruikt hiervoor groen, rood, zilver en goud karton/dik papier. Te koop bij de boekhandel.
Met jongere kindjes kun je in Das-klei heel goed hand- en voetafdrukjes maken en als dat goed is gedroogd kun je het in een lijstje plakken. (foto lukt niet, zal later proberen) Vingerverven is sowieso altijd een feest:
Hallo, wat een leuk topic! Wij hebben net een huisje vor de ratjes gemaakt van papier mache. Ballon met kranten en behanglijm, laten drogen. Dan een gat erin maken en beschilderen. Hebben ze een mooi huisje die ze zelf hebben gemaakt
Leuk zeg! Ik stond vandaag nog met Das klein in mijn handen. Maar mijn dochter stopt nog steeds alles in haar mond, is dat niet gevaarlijk met die klei? Wij verven eigenlijk heel veel. Morgen gaan we een houten thee doos omtoveren tot een snoepjesdoos voor overgrootopa. Ik heb ook al eens een bloempot laten schilderen, die staat bij oma in de tuin en verder veel canvasjes. Lastig om elke keer iets nieuws te bedenken om te geven hoor!
Hmmm hier een anti knutsel jongentje, die wil niet verven want dan worden zijn handen vies. met een beetje mazzel wil hij soms een streep krassen met een potlood. Groetjes Anita
Wat leuk!! zo'n Topic! Wij knutselen regelmatig, al merk ik dat wanneer ze in een week tijd veel opt kdv is geweest, ze er niet altidj zo veel zin in heeft. Daar knutseld ze natuurlijk genoeg Wij hebben laatst zo'n schildersdoek gehaald (bij action ed heel goedkoop verkrijgbaar) en haar hierop laten verven...Prachtig vond ze het.! Toen het droog was nog mooie handjes erop en ze had een prachtig kado voor 0ma! Nu heb ik weer zo'n schildersdoek gekocht, alleen dit keer reuze groot ! hierop wil ik een mooi "schilderij" maken met Eliza.. Met leuke felle kleurtjes kan z eer dan heerlijk op los kliederen en ik heb ik iets leuks voor mijn nog al saaie trapgat haha...
@guppy81: je hebt van playdoh speciale klei voor de allerkleinsten gemaakt van tarwe.. dat kunnen ze dus gewoon per ongeluk opeten.. (en nee het is vast niet bedoelt om het hele potje als lunch te eten.. maar het is minder schadelijk in ieder geval.) hier vooral heel veel kleuren.. anne kleurt alles tot aan de keukenkastjes aan toe
wat een leuke ideeen! Hier vingerverven, tekening maken, kleurplaat kleuren, van een keukenrol een verrekijker maken dmv versieren, plakstickers in diernfiguren en bloemetjes op een vel papier laten plakken, verven op schildersdoek, nog niet gedaan, maar sitspapeier kopen in de boekhandel ene en groot oppervlak invullen met gescheurd sitspapier. Bijv ee bloem, boom, huis, ook ee simpele kleurplaat bijv.
hmm wat ik me bedacht in bed.. ipv klei kun je ook "zout deeg" gebruiken evt. kun je het na het knutselen "afbakken" in de oven op eerst 100 en daarna 125 graden.. (duur afhankelijk van de maat van het bouwsel dus) en groot voordeel: buiten dat het natuurlijk gewoon eetbaar is smaakt het nogal vies 3 koppen witte bloem. 1 kop zout. 1-1/4 kop handwarm water. 1 theelepel slaolie. Doe de bloem in een kom, in het midden een kuiltje maken en daar het zout in doen. Het water bij het zout doen en door elkaar gaan mengen. Eerst het zout en dan langzaam steeds meer bloem erbij. Ook de slaolie er nu even doorheen gooien. Blijf het deeg zeker vijf minuten goed doorkneden tot het soepel aanvoelt en je er een gladde bal van kunt maken. Als het deeg te droog is komen er scheurtjes in, dan iets water toevoegen. Als het nat en plakkerig aanvoelt gewoon iets bloem erbij doen. Bewaren gaat goed in een afgesloten plastic zak.