10 minuten regel (slapen met rust, regelmaat en ritme)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kisim, 16 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kisim

Kisim Lid

6 nov 2013
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

Mijn dl van 3 weekjes slaapt overdag erg slecht.

Een vriendin adviseerde om de 10 minuten methode toe te passen zodat dl meer rust, regelmaat en ritme heeft. Hierdoor zou ze veel beter kunnen slapen.

Mijn vraag is: is deze methode niet te vroeg voor een baby van 3 weekjes? Vanaf welke leeftijd kan ik het beste deze methode toepassen?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
  3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Nee joh, niet bij zo'n kleintje!!

Hier is het overdag ook altijd een rommeltje, maar ach, ze slaapt zat en 's nachts helemaal door dus ik klaag niet!

Geef het de tijd :)

4. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rust en regelmaat en zo is oke als het bij je past, maar tien minuten huilen zou ik echt nooit en te nimmer doen. ik doe het nog steeds niet met mijn kind van bijna 1. En met een baby van drie weken zou ik het echt niet doen. Je kindje heeft je nog zo nodig! Tien minuten is echt een eeuwigheid voor die ukkies.

5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Oh overigens sta ik niet geheel negatief tegenover het 10 minuten principe, maar absoluut niet op deze leeftijd . Wel zijn wij geen ouders die bij elke kik naast de wieg of box staan . Dus eigenlijk niet laten huilen, maar ook niet op elk piepje of kreuntje reageren

6. penseel

penseel Niet meer actief

Ga mee in het ritme van je kindje de rest volgt dan van zelf.

Vele mensen denken dat baby.s overdag veel slapen. Nou na twee kinderen beide hebben ze niet veel geslapen overdag op in bij naast voor achter mij ja dat wel..

Drie weken accepteer zo als het gaat dat blijft mijn beste advies.

Ik kon er nooit tegen hoor het laten huilen ( wel geprobeerd) maar het stond mij zo tegen.

7. Kisim

Kisim Lid

6 nov 2013
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties.

Mijn gevoel zegt ook dat ik t op deze leeftijd het niet moet doen. Het is idd zielig om mijn bb te laten huilen, nu ze me nig nodig heeft.

Vanaf welke leeftijd is deze regel geschikt?

RRR pas ik wel toe zodat dl weet wat haar te wachten staat.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat ik heb terug gevonden is dat de onderzoeken over laten huilen zijn gedaan bij babys vanaf 6 maanden.
    Persoonlijk vind ik dat te vroeg. Want ook een baby van 6 maanden is nog volledig afhankelijk van de verzorgers/ouders.

Je hoeft, zoals eerder aangegeven is, niet bij elk geluidje er boven op te staan en te reageren. Maar bewust laten huilen vind ik anders.

9. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Het is beter voor kinderen om niet alleen te huilen. Huilen is best wel eens nodig om te ontladen, maar dan in nabijheid van een ouder/verzorger. Dan kan de spanning er op een veilige manier uit. Wanneer ze alleen huilen, geeft dat veel stress wat niet goed is voor een jong kind, bij 3 weken niet maar ook bij 3 jaar niet.
    Onderzoek wijst uit dat een responsieve manier van opvoeden het beste is voor kinderen onder een jaar. De hersenen ontwikkelen zich het beste als er wordt gereageerd op de vraag van een baby. Met huilen hebben ze je ook nodig, dus laten merken dat je er bent is heel goed.
    Een kind moppert wel eens wat, net als volwassenen en dat is prima. Een beetje frustratie hoort erbij zolang het bij mopperen blijft dan. Huilen is een teken van spanning of ongenoegen, dat kunnen ze zelf niet oplossen.

Voorspelbaarheid vinden kinderen wel heel fijn dus daar kun je veel aan doen.

Huilt je baby vaak? Op welke momenten?

10. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL

Dit dus!

11. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zeggen nooit :)

Zou jij het zelf prettig vinden als je partner je eerst tien minuten laat huilen en je dan pas laat troosten?

12. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Onderzoek geeft aan dat het voor de 6 maanden niet geschikt is. Of het daarna dan wel geschikt is, is daarmee niet perse gezegd. Volg je eigen gevoel, zou ik zeggen.

13. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Off topic: Je omschrijft het zo goed. Je beschrijft het 'verhuilen' dat is zo'n prachtig handvat als je dit kunt. Mijn dochter had dit heel erg nodig gehad in het begin (huilbaby, overstrekken ed) na het verhuilen een heel ander kind! (We hebben proffesionele hulp gehad met het verhuilen)
    Ook babys hebben een 'ontladingsmoment' nodig net als wij.
    Samen met vader en/of moeder.

On topic: 10 minuten regel?? Nope...ik zou het niet toepassen... nu niet en nooit niet. Hoe zou jij je voelen? Hulpeloos in bed, alleen, huilend??? Iemand zei ooit:" het ergste wat je een baby aan kan doen is alleen in zijn bedje laten huilen" (dat raakt wel)

En tsja, we hadden een huilbaby..24/7... en wij werden er ook weleens gek van dus hebben haar ook weleens laten huilen. Als ik toen wist wat ik nu wist had ik dat nooit gedaan... :(

Dus volg je eigen gevoel...neem je kleintje lekker bij je..

14. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Functie van huilen bij een baby is aangeven dat er een behoefte is: eten, drinken, troost, knuffel, schone broek etc. Dus in mijn ogen is laten huilen negeren van behoefte. Maar iedere ouder doet zijn ding.
    Onze zoon hebben we nooit laten huilen in de afgelopen 7 mnd. soms had hij t ff nodig (heel moe zijn en niet kunnen slapen, tandjespijn) maar dan bood ik m altijd nog nabijheid!
    Ik geloof in RRR in de zin dat je rituelen ontwikkelt om voorspelbaar te zijn maar dat betekent in mijn ogen niet laten huilen.

15. Kisim

Kisim Lid

6 nov 2013
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor alle reacties.

Bij deze regel had ik al geen goed gevoel bij. Na het lezen van jullie reactie ben ik niet meer van olan om het toe te passen :)

De 3R's pas ik al wel toe zodat mijn dl weet wat zij kan verwachten.

16. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik zou niet weten hoe je met laten huilen meer rust creëert??? :(
    Zowel bij jou als bij de kleine niet
    Lekker bij je houden dan zijn beide rustiger

17. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Nee laten huilen zou ik niet doen, zéker niet bij een baby van 3w, die heeft jou nog hard nodig, lekker bij jou in slaap laten vallen :)

Ik heb mijn dochter eens 5 min. laten huilen omdat ze moeilijk zelf in slaap valt. Ze was heel overstuur en aan 't snikken en nat v/d tranen dus dat doe ik nooit meer!

Hier helpt het om een slaapmuziekje op te zetten, over haar hoofd & rugje te wrijven en zacht mee neuriën.. Sinds ze op haar buik slaapt gaat het ook beter

18. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Dit dus. Wij laten onze zoon van bijna 2 zelfs nog niet huilen en hij is echt geen mega behoeftige dreumes ofzo. Als we er vaker dan 1 keer per nacht uit moeten, is dat veel. Doorslapen is hier de norm. Dus het argument "verwennen / nooit (alleen) leren slapen" is ook dikke onzin.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Je kindje is net geboren....
    Dus ja, het is voorlopig nog veeeel te vroeg!

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Sluit me aan bij de rest: het is véél te vroeg om haar te laten huilen. Ze zal dan vast makkelijker en sneller in slaap vallen, maar ze leert dan wel dat mama niet komt wanneer ze haar echt nodig heeft en, misschien nog wel erger, dat ze niet instaat is om mensen te laten komen als ze ze nodig heeft. :(

Deel Deze Pagina