Kleuterschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sjorsje, 15 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Lianna gaat sinds de zomervakantie naar school. Nou geeft de juf aan dat ze heel slim is op bepaalde vlakken, maar op andere achterloopt.

Zo kan ze heel geconcentreerd bezig zijn met 'n bepaald werkje, maar op het moment dat ze iets anders gaan doen in de klas gaat ze daar niet in mee. Ze wil dan haar eigen werkje afmaken en gaat dan erg dwars doen omdat dat niet mag. Verder kan ze in de kring niet stilzitten en "eist" de aandacht op. Volgens de juf is dat niet normaal en moet ik voor haar hulp gaan zoeken bij het CB. Ze gaf nu al aan dat als Lianna haar gedrag niet veranderd ze niet naar groep 3 mag (en ze zit nu dus pas in groep 1).

Thuis is Lianna meestal erg lief en luistert ze goed, voorzover dat natuurlijk bij haar leeftijd past. Het komt wel eens voor dat ze erg dwars is en haar zin doordrijft. Ik heb bv 1 keer gehad dat ze niet naar school wilde en ik haar echt moest meesleuren om daar te komen. Maar dat komt dus niet zo ontzettend vaak voor.

Moet ik hier werkelijk iets mee doen of kan dit nog horen bij een 4-jarige?

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Wat een rare reactie van de juf zeg.

Kylian vertoonde dit gedrag dus ook in groep 1 (+ rare geluiden produceren), ze hebben hem toen eerst (met onze toestemming) een paar keer in de klas geobserveert. We hebben diverse gesprekken gehad ken daarin werden hun zorgen dus ook uitgesproken.

Uiteindelijk moesten we aan het einde van het jaar belangrijke beslissingen nemen.
    1 daarvan was dat hij niet tot zijn recht kwam in het "rommelige" van een kleuterklas en hebben we besloten dat hij van groep 1 door ging naar groep 3 (dat noemen ze versnellen).
    Ook kregen we het advies hem "na te laten" kijken door een psychologe.
    Deze is vlak na de zomer vakantie bij hem op school geweest, heeft hem geobserveert, daarna is hij 3 x bij haar geweest en heeft ze verschillende testen gedaan (o.a IQ test) en hebben zowel school als wij verschillende vragenlijsten ingevult.

Uit de IQ test kwam dat hij op sommige dingen hoogbegaaft scoort maar op andere dingen gemiddeld (dat noemen ze een disharmonieus beeld)
    Aan de hand daarvan is de diagnose Asperger gesteld.

Afgelopen week weer een gesprek gehad en hij doet het heel goed op school maar heeft het wel moelijk met het sociaal-emotionele aspect. Daarom wordt er nu een rugzakje aangevraagd, als die toegekend wordt krijgt hij op dat gebied hulp.

Vind het dan ook heel raar dat de juf dit zomaar zegt en dat er nog geen IB-er (intern begeleider van school) is ingeschakeld.\
    Ik zou dan ook zeker even een geprek aanvragen met juf (en eventueel i IB-er) en aangeven dat je de uitspraken van de juf een beetje vreemd vind.

3. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Hoho, wacht even; je zegt hij zit in groep EEN. Hij is op school om te leren en heeft nog 1,5 jaar om te oefenen. Dat is heel lang! Ik vind het nogal wat om nu als leerkracht het bijltje erbij neer te gooien en te zeggen dat hij niet naar groep 3 kan.

Ik zou nogmaals een gesprek aanvragen. Heb je al eens gevraagd wat zij allemaal geprobeerd heeft? Vraag eens of je de handelingsplannen in mag zien. Welke concrete doelen heeft ze gesteld voor jouw zoon en hoe kun je deze thuis oefenen? Ik zou in eerste instantie gaan samenwerken met de juf. Thuis kun je ook een heleboel. Waarom nu al naar het CB? Is jouw kind besproken in de leerlingenvergadering? Wat kwam daaruit naar voren en zo niet, willen ze dat dan doen?

Ik kan het natuurlijk moeilijk inschatten van een afstand. Maar ik vind het een erg snelle conclusie. Als ze niet bereid zijn tot meer concrete doelen en inzet nou dan zou ik persoonlijk naar een andere school gaan. ja echt, hij lijkt al wel een stempel te hebben, toch?

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik vind het ook nog al vreemd dat ze nu al zo'n conclusie heeft getrokken. Ik maak nu toch een afspraak met het CB, maar dat is meer omdat ik het zelf moeilijk vind om met driftbuien om te gaan. Maar dit verhaal neem ik absoluut mee.

Volgens mij is die juf zelf vertrouwenspersoon, dus ik denk dat er dan niemand anders is om het bij na te vragen.

5. mamavanmeisje

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Waarom zou je niet om meer verduidelijking kunnen vragen bij de juf?
    Een vertrouwingspersoon lijkt mij nog wat te vroeg. In hoeverre heeft zij haar bevindingen uitgesproken?

6. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Ik ben zelf leerkracht en heb ook een kleutergroep. Dat je als leerkracht aan geeft op dit moment dat er een aantal zaken nog niet zo goed gaan, lijkt mij prima. Observeren en signaleren is goed. Maar dan zul je als leerkracht toch ook samen met de ouders om de tafel moeten gaan zitten, hoe je dit wilt/kan aanpakken. Ik vind het erg vroeg om nu al een uitspraak te doen over wel of niet naar groep 3 gaan. In 1,5 jaar kan heel veel gebeuren. Sterker nog. Ik heb samen met ouders ooit een beslissing genomen om een leerling een jaartje langer in groep 2 te laten omdat het kind echt nog niet toe was aan groep 3. Na de zomervakantie bleek dat dit kind een enorme sprong had gemaakt. En na 2 weken in het schooljaar is deze leerling met extra hulp voor het missen van de eerste 2 weken toch naar groep 3 gegaan. (zit inmiddels in groep 6 en doet het prima)

Ik zou nogmaals een gesprek aan gaan en eventueel de intern begeleider van school hierbij vragen. Dan heb je ook meteen een mening van hem/haar. En kun je de manier van aanpak in deze situatie vragen. Ze moeten hier een plan van aanpak voor hebben. Je zult als school eerst je eigen kunnen en expertise moeten gebruiken voordat je externe hulp inschakeld.

Succes!!

7. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Anouk (en de anderen natuurlijk ook) bedankt voor je antwoord. Ik zal eerst het gesprek met het CB afwachten en dan met eventuele tips in gedachten een gesprek aanvragen met de juf. Wellicht dat we dan met een plan kunnen komen om het aan te pakken.

8. mamavanmeisje

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Goed om te horen. Je kunt dan aan de juf vertellen dat je haar advies ter harte hebt genomen. Dit kan haar misschien motiveren om uitgebreider te vertellen wat jullie nu kunnen doen en wat er verwacht wordt van je kind. Succes, je doet het prima!

9. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Hahahhahaha.. sorry moet hier om lachen hoor?! NIET NORMAAL?! die juf is niet normaal sorry hoor!
    krijg die klacht trouwens ook regelmatig en dan ook t gevoel dat mijn kind de enige is die dat doet. maar geloof me.. de directie heeft me verteld dat als je de kleuterklas in loopt zo'n btje de helft van de kleuters omgekeerd op de stoel hangen! ;)

denk dat het CB vraagt of de juf wel ervaring heeft met kleuters;)

Deel Deze Pagina