Help! Hele goed tips gevraagd!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door butterfly1984, 15 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

Mijn dochter van 3 (in april 4) jaar haalt me de laatste week echt het bloed onder de nagels vandaan!
    Als ze haar zin niet krijgt of haar iets niet aanstaat dan giert ze echt kei en kei hard, je schrikt je dan een ongeluk, omdat je denkt dat ze zich gigantisch pijn heeft gedaan.

Voorbeeld:
    Ze ging met papa douchen dus had haar naar boven gebracht, daarna weer naar beneden gegaan naar de jongste toe en ineens hoor ik heel hard gegil, mijn hart sloeg over en dacht dat ze was gevallen oid, maar nee hoor, wat bleek nou haar tut lag nog beneden.

Vanmorgen zat ze onder de deken op de bank en zei als je eraf wil dan doe ik je maillots aan.
    Daarna ging ze eronder weg en zei dus dat ik haar de maillot aan ging doen, maar nee hoor dat wilde ze niet, dus ze begon alweer te jammeren, daarna zei ik dus van nou dan ga maar weer onder de deken, maar nee dat wou ze ook niet en ze werd me toch hysterisch, dat ik haar maar heb genegeerd, dus ben de vaatwasser gaan uitruimen.
    Daarna begint ze toch weer hysterisch te gieren en te doen, zo hard dat mijn man die net een uur op bed lag (nachtdienst) wakker werd en zo schrok dat hij kwam kijken wat er was.
    En ik was zo ongelooflijk kwaad op d'r en niets hielp!, dus toen heb ik haar een pets op d'r bil gegeven:(
    Maar nu voel ik me zo ongelooflijk schuldig, kan wel huilen.
    Ben normaal helemaal niet zo maar de laatste week is ze bijna onhandelbaar. Voordat ze uit bed komt is ze al aan jammeren en chagerijnig aan het doen.
    Die pets heeft geholpen, maar dit is niet de bedoeling, dit wil ik absoluut niet en voelt ook echt slecht, daarom voel ik me ook zo schuldig.

Hebben jullie je kindjes weleens een pets op d'r bil gegeven als echt helemaal niets meer hielp en ze zo gierden?

Nu wil ik dus graag tips wat ik nog meer kan proberen om haar niet zo te laten gieren en hysterisch te doen???

het zal vast en zeker een periode zijn en op zo'n moment denk ik echt van was ze maar 4, dan kan ze naar de basisschool:)

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Oh klinkt precies als mijn oudste. Echt waar, die kan helemaal los gaan als iets niet mag/ vergeten wordt/ wat dan ook.
    Soms tot overgeven aan toe.
    Er wordt hier niet op in gegaan, ze krijgt per definitie haar zin niet.
    Als het nog aan het begin is, dan helpt een grapje nog wel eens: harder huilen, zeg ik dan.
    Ze weet ook dat als ze zo tekeer gaat ze even naar de gang moet, gaat ze daar maar staan gillen.

Als het iets is wat logisch is dat ze het jammer vindt, dan zeg ik dat ook: het is ook jammer, en je mag het best verdrietig vinden, maar zo doen heeft geen zin.

Ik snap best dat het je tot wanhoop brengt, maar een pets helpt echt niet. Bedenk maar wat zij daarvan leert? Je kunt dan beter even weglopen. Ik ga dan wel eens op de wc zitten met de deur op slot en mijn hoofd tegen de koude tegeltjes:)

Succes en onderschat je dochter nie, ze begrijpt veeeeel meer dan wat je zou denken.

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ja het is de beruchte periode tussen de 3,5 en 4 jaar. Veel kinderen zijn dan vervelend en na de 4 zijn ze het ook nog steeds als ze moe zijn. Dochter kan ook scene`s schoppen om helemaal niets.

Slaan doe ik niet, ik heb haar ooit 1x een pets gegeven uit reflex toen ze 2 was en me keihard beet. En dat weet ze nu nog! Kijk van 1x een pets zullen ze echt niet iets oplopen, maar ik vind het niet de manier. Ik negeer haar en dan is het het snelst klaar (in het geval van de speen uit jouw voorbeeld negeer ik het tot ze me normaal zouu vragen om de speen te brengen) en het maillot voorbeeld: zou me niet uitmaken ze krijgt het vanzelf koud en zal hem dan wel aantrekken, neem aan dat ze het zelf ook wel kan (anders even oefenen want dat moet ze straks op school ook kunnen).

Kortom: negeer haar gedrag en tel tot 100 (10 is echt niet genoeg meer;)).

4. butterfly1984

idd 10 is niet genoeg.

Maar negeren deed ik dus en dan word het alleen maar erger.
    Ik zeg ook vaak als ze niet ophoud: mama telt tot 3 en ben je dan nog niet stil dan zet ik je op de gang.
    Maar ook dit helpt niet en gaat ze dus op de gang, met als gevolg dat ze keihard gilt en doet. (wat moeten de buren wel niet denken:D)

Moet ik dat dan gegil gewoon blijven negeren en haar daar niet voor straffen zoals op de gang zetten?
    Vind zo rot voor mijn man, die heeft vaak nachten of late diensten en die ligt dan vaak op bed smorgens/smiddags.

Hoop zo dat deze periode snel voorbij is.

5. feetje75

feetje75 Lid

9 okt 2010
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Herkenbaar gedrag hoor!
    Hier mag brullen (afkoelen) wel, maar in de hoek. En heel consequent zijn, maar dat is best moeilijk, zeker als je er nog een tweede bij hebt.
    Misschien dat je een andere plek kan verzinnen, zodat je man niet gestoord wordt?
    Een vriendin van me zette haar zoontje in de (afgesloten) tuin, totdat het over was, omdat de gang niet hielp. En zo heeft je man (en jij zelf) minder last van het lawaai.

Succes!

6. Groentje

Groentje Bekend lid

6 jul 2007
    641
    4
    18
    Heel herkenbaar gedrag, mijn zoontje is op dezelfde dag jarig als jouw dochtertje en wordt dan ook 4. Hij heeft een hele dwarse periode gehad en dat is gelukkig nu aan het afnemen. Als hij niet luistert, vervelend doet etc en na een aantal waarschuwingen niet doet wat je vraagt, dan gewoon naar de gang. Als hij daar wil krijsen, prima. En enkele keer hebben wij hem zelfs buiten gezet om af te koelen.... Probeer consequent te zijn en ik weet, soms lijkt het makkelijker om maar toe te geven, maar op langere termijn heb je meer aan consequent zijn. Maar het is lastig als je man op bed ligt en je dochter krijst hem wakker. Het komt goed en je bent niet de enige die deze fase doormaakt.

7. butterfly1984

Dank jullie wel voor jullie reacties.
    Hier ziet ze dus ook geregeld de gang, maar ik vind het overbodig dat ze daarbij zo uit haar plaat moet gaan, dat vind ik niet kunnen.
    Maar aan jullie reacties te lezen, moet ik dat dan eigenlijk maar zo laten.
    Pfffff best moeilijk af en toe hoor

Deel Deze Pagina