~het is ongelovelijk ! maar als esmee iets niet mag of doen ... papa hoeft het maar 1 x er iets van te zeggen , gelijk over ! maar zegt mama er niks van , onder protest is het dan over ! heeeeeeeeel irri soms.. al moet ik zeggen , dat ik vrij gemakkelijk ben in vergelijking met papa.. nee = nee bij papa :x , bij mama = het soms , ach toe maar... iemand ook ervaring ermee? xxx trotse mama !
dat is precies waar het hem in zit, nee is nee bij papa en bij jou niet altijd dus de moeite waard om uit te proberen.
Tsja, eerlijk gezegd is het dus eigenlijk je eigen schuld... Ze heeft heel goed in de gaten dat ze bij jou meer ruimte heeft. Op de opleiding leerden we dit (kijk maar wat je er in de praktijk mee kunt). Een kindje heeft grenzen nodig om zich veilig te voelen. Zo lang er bepaalde dingen mogen en bepaalde dingen niet mogen, is de omgeving van een kind duidelijk, overzichtelijk, voorspelbaar en dus veilig. Ouders moeten daar in passen als duidelijke, voorspelbare, veilige ouders. Alleen zo groeit een kind op in een heel veilig nest. Op het moment dat er sommige dingen mogen, sommige dingen niet mogen, en een heleboel dingen mogen soms wel en soms niet, of soms een klein beetje, en in andere gevallen eventjes niet en dan weer wel... Met andere woorden: onduidelijk, onoverzichtelijk, onvoorspelbaar en onveilig. Als papa en mama daar het voortouw in nemen, en (zeker bij kleine kinderen) hen te veel wisselende regels aanbieden, worden papa en mama onvoorspelbaar en onveilig voor een kind. Strenge papa's en mama's zijn dus duidelijke, overzichtelijke, voorspelbare en veilige bakens voor een kind, in een wereld die soms minder veilig kan zijn, omdat de regels daar kunnen verschillen. Hoe duidelijker je de regels nu neerzet, hoe veiliger je kind straks ook die onveilige wereld buiten kan leren kennen! Als je dochter dus zeurt of iets toch mag, vraagt ze eigenlijk: 'Zeg me nou maar weer dat het niet mag, dan is mijn wereld weer voorspelbaar en ben jij nog steeds de veilige moeder die ik ken.' Als je toegeeft, ben je dat niet. Ik wil je niet veroordelen hoor, want ik weet echt wel dat de praktijk soms anders is dan de theorie! Maar als je dit in je hoofd houdt, is streng zijn soms wel net iets gemakkelijker vol te houden, en je krijgt er uiteindelijk een gezelliger kind voor terug!
Dat hebben we hier ook wel gehad.. De oplossing was om beide even consequent te zijn.. En we merkten dat ons jochie ook nog eens rustiger werd doordat hij precies wist waar hij aantoe was.