werkvraag...wie weet dit?

Discussion in 'De lounge' started by muisje14, Feb 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Even in het kort,

Mijn man is eind 2012 door reorganisatie ontslagen, al voor zijn officiele ontslagdatum had hij gelukkig al nieuwe werk gevonden.
    Hij is elektricien, dt omvat ook weer verschillende vaardigheden (utiliteit, industrie, systemen o.a. brandmeld en alarm installaties)

Bij dit nieuwe werk een jaarcontract gehad voor de afd systemen. Nu had hij daar geen echte kennis van, geenmprobleem. Bedrijf bood hem cursus aan, dat pas weer na 6 mnd gestart kon worden vanwege te weinig animo (wordt landelijk ingepland via externe school)
    Gisteren cursus gelukkig behaald.
    Nu was het al tijdens de cursus zo dat mijn man de kant van systemen niet zag zitten, het was niet te moeilijk of zo, maar gewoon geen klik ermee. Dat aan zijn manager gemeld.....nu per 1 febr over naar utiliteit (gewoon in hetzelfde bedrijf) weer nieuw contract, dit keer half jaar....nou oke beetje raar maar goed.....maar nu ook weer 2 mnd proeftijd. Dat vind ik echt vaag hoor. Het is toch gewoon 1 bedrijf

Maar wat nu.....in de tussentijd gaat het met t bedrijf dat moest reorganiseren veel beter. Er waren toen al 14 mensen eruit, en door contracten niet te verlengen nog een aantal (groot bedrijf van 120 totaal). Nu zelfs uitzendkrachten in dienst. Dus mijn man na Kerst contact opgenomen......voor nu nog geen ruimte maar als....dan zouden ze hebben benaderen.......en dat was dus gisteren.

Er gaan 2 vaste mensen weg......niet omdat t niet goed gaat met bedrijf maar die wilden wat anders. Dus.....of dat mijn man eens wilde komen praten.

Nu heeft hij net zijn nieuwe contract met 2 mnd proeftijd dus eigenlijk zou hij zo weg kunnen......maar die cursus......hopelijk wil het bedrijf waarr hij eerder werkte mee betalen.......denk totaal 2300 euro. Dus dat hoesten wij zelf ook niet zomaar op
    Weet wel dat wanneer je binnen en bepaalde tijd weggaat je terug moet betalen.
    Maar ik vraag me ook af of ze mijn man eigenlijk nog een keer een proeftijd hadden mogen geven, is eifenlijk toch 1 bedrijf (niet eens zo heel groot 60 totaal)

2. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Indien het bedrijf wil dat de cursus door vertrekkende werknemer betaald wordt moet dit specifiek in zijn contract vermeld staan dacht ik...
    Staat het nergens vermeld hebben ze geen poot om op te staan en mag hij in zijn proeftijd vertrekken.

ivm zijn nieuw contract, weet ik niet zeker, valt die nieuwe afdeling onder hetzelfde bedrijf? Heeft die exact diezelfde naam?

3. muisje14

Alles is precies hetzelfde, bedrijf is zo
    Directeur
    Daronder de managers van de bedrijfstakken
    Daaronder de werkvoorbereiders
    Daaronder de leidinggevende op de bouwen
    En daaronder de 1ste monteurs en monteurs

Er staat wel iets van in zijn contract over het betalen van cursussen....dus denk dat hij daar niet onderuit komt

4. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Volgens mij is het zo dat als hij naar een andere afdeling is gegaan met daarbij een nieuw contract, dan mogen ze inderdaad een proeftijd weer ingaan.

5. MamaR

MamaR Fanatiek lid

Jul 4, 2010
    3,420
    17
    38
    Ja, dit mag een bedrijf wel doen. Jullie zouden even na kunnen kijken of jullie een deel van de studiekosten vergoedt krijgen van de Belastingdienst. Valt hij onder de CAO Metaal en Techniek?

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee dat mogen ze dus niet. Net zoals het niet mag dat je bijv eerst via uitzendburo werkt en daarna wordt overgenomen door het inleenbedrijf... proeftijd mag je maar één keer hebben.

Hij kan het laten lopen, want het proeftijdbeding is in deze nietig... dus heeft niet bestaan in het nieuwe contract (wanneer je het voor de rechter brengt) Hij kan er ook iets over gaan zeggen....

7. muisje14

Ja idd cao metaal en techniek

Studiekosten zouden idd misschien kunnen aftrekken vd belasting
    Wat wel zo is, is dat t bedrijf veel subsidie/vergoeding krijgt op deze cursus.

Toen mijn man aangaf hier niet in verder te willen vroegen ze wel om de cursus af te maken ivm volledige vergoeding.
    Dus best wel erg dat mijn man t zou moeten terugbetalen terwijl hun volledige/of bijna volledige vergoeding krijgen

8. muisje14

Het is in deze nu wel makkelijk een proeftijd....geen opzegtermijn om naar andere baas te gaan :D

9. muisje14

Ik heb zijn personeels informatieboek erbij gepakt.
    Zoals ik het lees.....lijkt het erop dat alleen BBL leerlingen iets terug moeten betalen.
    Of zie ik dat verkeerd?
    Mijn man heeft half jaarcontract

Zie foto's

Attached Files:

10. muisje14

Het gaat dus eigenlijk om punt 9 en punt 10

11. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Nee, volgens mij gelden de bepalingen voor BBL-leerlingen alleen maar voor het deel van hun studiekosten die hoger zijn dan de subsidie. Als het bedrijf dus een subsidie van 10.000 euro krijgt en de studie kost 12.000 euro, dan geldt voor die 2.000 euro de terugbetalingsregeling.

12. muisje14

Maar geldt het voor mijn man dan wel dat hij terug moet betalen? Hij is geen BBL leerling, gewoon 1ste monteur

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    Waaomr zou het dan niet gelden voor je man? lid 9 geldt voor iedereen die een opleiding heeft genoten op kosten van het bedrijf.

Voor BBL-ers geldt het genoemde alleen maar wanneer de subsidie niet toereikend is geweest en waarbij het bedrijf dus nog een deel van de kosten heeft overgenomen.

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    Zie mijn reactie... lid 9 is gewoon voor jullie van toepassing.

Mocht het zo zijn dat zijn nieuwe werkgever de kosten niet kan/wil overnemen, dan zou ik overleg gaan... ik kan me indenken dat je niet maar zo even 2,5 duizend euro hebt liggen

15. muisje14

Dan heb ik t verkeerd gelezen
    Voor de cursus van mijn man hebben ze ook subsidie gekregen.....zo niet volledig vergoed......
    Zou t wel een naaistreek vinden als ze mijn man 2300 euro laten betalen terwijl t ze niks gekost heeft

16. wolkjee

wolkjee Actief lid

Jan 17, 2014
    139
    0
    0
    Ik ben op dit moment fulltime huis mama en dat bev
    tilburg
    Het komt voor dat een medewerker die zelf voortijdig vertrekt (een gedeelte van) de opleiding alsnog moet betalen. Daarbij kan het om doorbetaald loon of om andere studiekosten gaan, waarbij de omvang van deze kosten wel in verhouding moet staan tot het loon van de medewerker, dus niet te hoog mag zijn. Op terugbetalen van studiekosten heeft de werkgever geen recht meer, wanneer de werkgever in voldoende mate heeft geprofiteerd van de opleiding van een medewerker, na het voltooien van de opleiding. De regeling tot terugbetaling wordt doorgaans in tijd beperkt, bijvoorbeeld twee jaar. Vaak moet de medewerker een kleiner deel betalen, naarmate hij na die opleiding langer in dienst bleef. Bijvoorbeeld dat de medewerker bij vertrek € …. moet terugbetalen, verminderd met 4 % over iedere maand dat de medewerker in dienst is gebleven na het afronden of stoppen met een bepaalde opleiding.

De omstandigheden waaronder een medewerker vertrekt kunnen dusdanig zijn dat terugbetalen tot een uitkomst leidt die in te hoge mate onredelijk is. Recht op terugbetaling komt in die uitzonderlijke situatie te vervallen. Denk aan de omstandigheid waarbij een medewerker vertrekt doordat hij alleen nu de kans krijgt om elders te beginnen, terwijl bekend is dat de toekomst bij zijn huidige werkgever zeer onzeker is, aangezien de kans groot is dat juist zijn arbeidsverhouding gaat eindigen. Mogelijk bestaat er ruimte om in overleg met de werkgever afspraken te maken over het vertrek, zeker als de werkgever belang heeft bij een dergelijk afscheid (4.5.5.). De werkgever is mogelijk bereidt om de studieschuld van de medewerker kwijt te schelden, waardoor geschillen hierover worden voorkomen.

Zo is het volgens de wet ik zou dus in eerst instantie kijken wat je met de oude werkgever kunt regelen vooral omdat u man vervolgens niet het vak heeft uitgevoerd waar de cursus voor diende en de werkgever er dus geen profijt van heeft gehad, ik zou het gewoon uitleggen en kijken wat hij zegt maar je kunt het ook aan je nieuwe werkgever voorleggen misschien kan hij een bijdragen doen ?

17. topper12

topper12 Niet meer actief

Wat de proeftijd betreft: als je in een andere functie wordt gezet dan kan een bedrijf opnieuw een proeftijd bedingen. In het geval van een halfjaar-contract mag een proeftijd nooit langer duren dan een maand.

Althans zo is het mij altijd geleerd...

18. muisje14

Proeftijd is nu 2 mnd, dus eigenlijk te lang

19. muisje14

Laat ik het zo zeggen, mijn man is een jaar lang op de afdeling van systemen geweest, maar nooit zelfstandig aan hetbwerk. En dan bedoel ik dat hij altijd met iemand mee moest, omdat hij niet bevoegd wat tot t zelfstandig werken. Hij had toen immers ook nog geen diploma.

De nieuwe werkgever heeft geen afdeling systemen, maar misschien ooit wel van plan. Hij zou het wellicht voor kunnen stellen

20. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    En ik heb dus altijd geleerd dat men niet opnieuw een proeftijd mag bedingen bij wijziging binnen het bedrijf.

Share This Page