De hele dag.. 'Wat is dat?' 'Wat is dat?' 'Die?' Andy vraagt me de hele dag de oren van het hoofd! Bij jullie ook? Hoe spelen jullie hier op in? Ik benoem altijd kort waar hij naar wijst op dat moment. Soms onthoud hij het, soms zegt hij het na, soms 'vraagt' hij door.. Hij wijst niet lukraak naar alles.. alleen de dingen die hij wil weten.. hierdoor is het in huis al bijna klaar (al ruim 2 weken bezig met alles in huis haha)
Onze zoon doet dat ook. En dan vooral als we aan het wandelen zijn "Wasda" zegt hij dan haha. Ik probeer wel altijd het juiste woord te zeggen. Zo leert hij toch een beetje woordjes denk ik dan
Haha, vermoeiend he Mijn dochter was ook zo, praatte ook vlot. Op de fiets was ook altijd zo gezellig. Elk dingetje wat ze zag benoemde ze en dan moest ik het herhalen. Bijvoorbeeld 'boom!' 'Ja, is een boom he?' Een seconde later 'Vogel!' Ik weer: 'ja, vogel'. etc. En als ik dan niet reageerde herhaalde ze het constant en steeds harder. Ik moest dus wel reageren anders had ik een hysterisch kind op de fiets..: 'Vogel, vogel, VOGEL! VOGEL!! VOGELLLL!!!' Zoontje praat nog niet maar wijst alles aan en zegt 'uh!'. Dan moet ik dus zegger wat het is.
hier wordt nu "huh" gevraagd haha en dan wordt er gewezen, ik benoem gewoon alles...hoort erbij denk ik... soms leg ik helemaal erbij uit, wat je ermee kan, wat hij er later mee kan...of wat dan ook, en dan luistert ie aandachtig, vind het wel leuk! Vaak vraag ik hem gelijk een vraag terug, dan zeg ik,..hoe heet dat? wat is dat dan? en dan kijtk ie naar mn mond...te wahcten hoe ik het uitspreek, en dan gaat ie nadenken hahaha wat hij zegt voor de rest nog niet veel
ons mannetje (tweetalig opgevoed, Grieks en NL) wil ook alles benoemd hebben: da da da? en nu begint hij zelf te zeggen wat het is (minau voor poes, bal, maan) maar hij wijst overal naar al een hele tijd en wil dan dat ik zeg wat het is of papa in het Grieks haha! ik benoem het allemaal al komt het me soms even mn neus uit hahaha! ik blijf het zeggen zodat hij heel goed weet wat de dingen in z'n omgeving zijn. als je vraagt: 'wat is...; dan weet hij het aan te wijzen of te pakken in allebei de talen!praten begint nu echt. (ik bedoel dan niet z'n eigen taal maar echte woordjes zowel in Nl als in het Grieks) z'n passieve kennis is groot, actieve kennis wat minder. en dat was al snel...nu het praten dus nog!
mijn zoontje zegt ook steeds wasda...haha ik heb gewoon de dingen opgenoemd waar die naar vroeg en merk dat ie het allemaal overneemt. Hij zegt nu ook niet meer zo vaak wasda omdat ie al veel woordjes kent nu haha
hier was het altijd `die die die`en dan benoemde ik het woord. Inmiddels is hij bijna 3 dus inmiddels al veel minder.
hahaha hier ook, zoon is 2,5 en hoor de hele dag: wat is dat? hoe doet de....en verzint dan echt alles bv. hoe doen de muren? hoe doet de wind? hoe doet de bloem enz enz doodvermoeiend! heel vaak weet ie het zelf en dan zeg ik oo maar dat weet jij zelf heel goed....vertel maar aan mama wat dat is. en dan komt het er ook uit.