hallo allemaal! Mijn zoontje wordt in augustus twee jaar oud. Nu heeft hij in februari buisjes gekregen vanwege vocht achter zn trommelvlies, wij dachten dat hij ook dan beter zou gaan horen en zou gaan praten. Echter is er totaal niets veranderd! Hij praat gewoon NIET! Hij kan papa en mama zeggen maar niet gericht naar ons als persoon en zegt het ook bijna nooit trouwens! Voor de rest is het alleen nog baby gebrabbel. Dus nu verwijzing gevraagd voor pento want logopedie kan voor 2,5 jaar niks doen. Dus dan daar maar heen? Echter, begrijpt hij wel ALLES wat wij vragen... “pak je jasje maar, ga maar jou schoenen pakken, wil je drinken, wil je ren broodje, banaan, pak maar je konijn en speen..., we gaan op bedje” alles begrijpt hij gewoon. Dus eigenlijk gewoon geen idee waar ik het moet zoeken. Dieren geluiden kent ie ook niet, terwijl ik toch echt wel alles benoem en bespreek! Iemand ervaring? Sowieso woensdag afspraak voor een verwijzing..
Onze oudste was ook zo. Hersenstam zelfs doorgemeten om te kijken of hij doof was. Audiologisch centrum ook geweest. Nergens kwam wat uit. Uiteindelijk gaan praten met ruim 3 jaar.
Hij maakt wel duidelijk aan jullie wat ie wilt? Die van mij kon dat namelijk prima. Die die en dan aanwijzen.
Ja wij vragen dus woensdag ook voor audiologisch centrum. Doofheid ga ik indd sowieso niet vanuit omdat hij toch wel alles begrijpt wat wij van hem vragen.
Hier tot zn 3e geen woord. Ja als ik heel erg mijn best deed om bepaalde klanken tot een woordje te laten lijken kwam hij aan het aantal woorden die bij het cb gevraagd werden. Woordjes als mammma, pappah, jahh, neejjj, bah .Check ja hij spreekt 5 woorden hoor! Hij begreep ook echt alles en had hij wat nodig dan ging hij het zelf wel halen, hoefde hij niet voor te praten. Liep met 6 maanden. Eenmaal 3 geworden ging zn mond open en nu is hij 4 en is die mond niet meer dicht gegaan. Zowel nederlands als engels (youtube) spreekt hij echt wel goed.
Ja dat wel, Als ie bijvoorbeeld wilt drinken loopt ie wel naar het aanrecht of koelkast “daar” en wijst.. maar dat is ook wel het enige wat ie duidelijk kan maken
Precies dat dachten wij dus ook. J. Begreep ons prima alleen kon niet terug praten. Het gaf hem en ons heel veel frustratie. Wat wel hielp was extra voorschool. Hij is gegaan met 2 en toen met 3 er wat opgang kwam is hij hij 2 extra dagdelen gegaan naar een speciaal groepje. Dit heeft wel geholpen bij hem.
Ons zoontje begreep ook alles maar praatte zelf ook niet. Dat werd pas beter toen na 2x buisjes en 1x neusamandelen verwijderen dan eindelijk zijn keelamandelen werden verwijderen. Toen sprak hij bijna ineens hele zinnen. Mannetje wilde dus wel maar kon het echt niet. Overigens heeft hij daarna nog wel wat logopedie gehad voor de uitspraak van sommige dingen. Nu is hij 4 en merk je niets meer aan hem. Sterker nog hij loopt wat voor op taalgebied.
Maar als hij jullie wel begrijpt, zou ik me nu nog geen zorgen maken dat hij nog niet praat. Hij is nog geen twee jaar! Ieder kind heeft zijn eigen ontwikkeling, dat heb ik bij mijn 2 kinderen duidelijk gemerkt. Mijn dochter was erg vlot met alles, zowel motoriek als verbaal. Toen ze 1 werd, babbelde ze er al vrolijk op los. Hele verhalen vertelde ze, maar voor een buitenstaander nauwelijks verstaanbaar. Als moeder begreep ik wel wat ze bedoelde en volgens het cb was haar woordenschat bijzonder groot voor haar leeftijd. Mijn zoontje daarentegen zei op zijn 2e verjaardag letterlijk nog geen woord. Maar daar hebben we ons nooit zorgen over gemaakt. Ieder kind heeft zijn eigen ontwikkeling. Pas als hij met 2,5 jaar nog steeds niet zou praten, moesten we evt. actie ondernemen volgens het cb. Maar dat was niet nodig. Een paar dagen na zijn 2e verjaardag begon hij plotseling te praten. Geen losse woorden (zoals mijn dochter destijds toen ze begon met praten) maar al bijna meteen korte zinnetjes en goed verstaanbaar. Echt heel bijzonder. We wisten niet wat we hoorden. Letterlijk van de ene op de andere dag kon hij ineens praten. Zo anders dan bij onze dochter, die in het begin maar moeilijk verstaanbaar was voor anderen. Daarmee wil ik maar zeggen: als ik jou was, zou ik me nog geen zorgen maken. Hij begrijpt wat jullie zeggen, dus met zijn gehoor is blijkbaar niets mis. Er gaat zoveel om in zijn koppie, op die leeftijd gaat de ontwikkeling zo snel. Ook al zegt hij nu niets of weinig, dat wil niet zeggen dat zijn spraakontwikkeling stil staat. Wie weet, begint hij op een dag te praten en houdt hij niet meer op...
Om zijn gehoor te testen kan je een spelletje doen. Jullie maken een dierengeluid en hij moet het dier aanwijzen. (En dan geen bewegingen maken) Er zijn wel meer kinderen, die erg laat gaan praten. Mijn oudste en ik bijv. Maar wij zijn beiden dyslectisch. Ik hoorde wel vaker van ouders met dyslectische kinderen dat zij wat later gingen praten. (Als we in de wachtkamer zaten te wachten, terwijl onze kinderen speciaal les kregen)
Bij een normale ontwikkeling loopt taalbegrip voor op taalgebruik, het is dus alleen maar normaal en fijn dat hij het allemaal wel begrijpt. Vaak komt taalgebruik vanzelf op gang en hoef je weinig/niks te doen om daar bij te helpen. Maar er zijn ook zat kinderen die hier hulp bij nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld tos kunnen hebben, hier twee kinderen in huis die op de taaltrein en cluster 2 school zitten ivm spraaktaalachterstand. Ik denk dat het goed is dat je het onderzoekstraject bent gestart. Daarnaast is het zeker wel mogelijk om voor 2,5 jaar logopedie te krijgen, je moet dan wel op zoek gaan naar een logopedist die jonge peuters behandelen. Wij hebben er 1 gehad voor mijn dochter met 2 jaar dus ze bestaan zeker wel.
Mijn zoon praat ook niet (net 2 geworden). Hij zegt ook geen papa en mama, kent de klanken wel, maar gebruikt ze niet om een woord te vormen. Hij begrijpt ook alles en is non-verbaal heel sterk. Hij weet precies duidelijk te maken wat hij wil, door aanwijzen, meetrekken en ja en nee schudden op mijn vragen en het uitstoten van bepaalde klanken. In principe maak ik me ook geen zorgen om zijn ontwikkeling en ga ik er vanuit dat het nog wel gaat komen. Maar ik ben wel alert en hou het in de gaten. Hij is nl. nu op een punt gekomen dat hij wel wat wil zeggen, maar het lukt hem gewoon niet. En dat levert frustratie op. En soms lijkt hij van zichzelf te schrikken als er iets uitkomt wat op een woordje lijkt. Hij heeft trouwens wel een tijdje ‘die’ gezegd in combi met aanwijzen. Maar dat zegt hij nu ook niet meer. En sinds een week of twee wijst hij van alles aan en moet ik het verwoorden. Dus dat duidt er voor mij op dat hij wel er mee bezig is en graag wil weten hoe alles heet. Hij is toevallig vandaag begonnen op de peuterspeelzaal en misschien dat dat hem gaat helpen met zijn spraakontwikkeling. Hij heeft ook een vve-indicatie en zal als hij gewend is op de psz ook 4 dagdelen gaan ipv 2. Maar nu eerst maar even wennen en dan kijken we verder. Hij heeft overigens niks medisch (zelden verkouden geweest, nooit last van oren of amandelen). En zijn gehoor is prima.
Ik ben mij erg bewust van taal en spraak. Uiteraard zelf pedagogisch medewerker, alleen is het punt dat hij helemaal NIETS zegt dus ook geen ja en nee, geen papa en mama geen dieren geluiden of überhaupt dieren echt letterlijk NIETS.. hij begrijpt het wel! Dat is alles! Hij brabbelt als een 6 maanden oude baby. Vandaar dat ik woensdag even doorverwijzing vraag, voor audiologisch centrum. Beter een stapje voor dan een stapje te laat. Bedankt voor jullie antwoorden heb er wel wat aangehad! @Beheer mag een slotje op!