Hallo dames, Onze vent heeft de laatste weken op en aan diarree.. daarbij eet hij echt heel slecht.. (ja koekjes en snoepjes wel maar dat krijgt ie dus niet). Hij drinkt erg veel, en dat is altijd roosvicee, optimel, ranja.. thee zonder suiker wil ie niet, en water al helemaal niet. Doordat hij zo slecht eet, en wel goed drinkt, heeft ie waarschijnlijk diarree( door het vocht en suiker). Nu hebben we de optimel vervangen door arla (hier zit geen toegevoegde rommel in). Hebben jullie nog tips voor andere gezonde drankjes? Vanavond heeft ie zn eten (aardappels, bloemkool, gehaktbal) niet opgegeten.. niet 1 hap. Het eerste wat ie zegt is, nee toetie (toetje). Die heeft ie uiteraard niet gehad want zo gaat het elke avond.. niet willen eten, maar wel het toetje willen. Daar hebben we schoon genoeg van. Toen was het dus drama, nou is alles de laatste tijd drama! Een blokje wat ie niet op het andere blokje kan krijgen veroorzaakt al een behoorlijke huilbui.. Hij ligt nu op bed, want dat gejammer ben ik helemaal klaar mee.. na even huilen (naja schreeuwen) ligt ie denk ik nu te slapen, hij is iig stil.. Ik weet niet meer wat ik moet doen, we kunnen het er niet in proppen, maar een toetje wel eten en het warme eten niet dat gaat er bij ons niet meer in. Hebben jullie tips? Hij is bijna 2.5 jaar! Bedankt alvast
Wat ontzettend vervelend en ik snap je frustraties. Ik denk wel dat je gelijk hebt over de hoeveelheid drinken en suikers dat je dan diarree kan krijgen. Eet hij nog wel iets van fruit? Als hij geen gewoon fruit wil kun je ze kort koken. Bijvoorbeeld appel peer. Smoothies, yoghurt met banaan en wat aardbeien (diepvries), onze uk is echt gek op smoothies. Je kan er groente in stoppen maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Is er een brood wat hij wel lust? Misschien wentelteefjes? Gekookt eitje? Monkey platter is ook een idee, een bord of schaaltje met allerlei kleine dingen bijvoorbeeld blokje kaas, koekje, tomaat, cracker, kaasstengel, rijstwafel, rozijntjes. Iets wat hij lust en wat extra's om opnieuw te proeven. Ik zou dan wel minder drinken aanbieden anders heeft hij geen honger meer omdat hij al vol zit. Betreft drinken, smoothies, goede thee van bijvoorbeeld pelikaan, ze hebben daar bijvoorbeeld aardbei/kers groene thee en is wat zoet van smaak. Goede thee is ook minder sterk /chemisch van smaak, als je sap geeft aanmaken met wat water en steeds verder verdunnen. Hoe gaan jullie er verder mee om aan tafel, wij geven zo min mogelijk aandacht aan het eten, je eet of eet niet en we zetten het weg bij verveel.wij hebben een korte tijd gehad dat hij meteen zei ik wil niks, verder niet op in gegaan, hij stond raar te kijken maar pakte toch zijn bordje. Hier is eten op andere plekken ook leuk, we pakken een kleed en gaan we op de grond in de kamer of buiten picknicken. Wij mogen (nog) niet klagen over het eten maar misschien heb je wat aan de tips. Hopelijk gaat deze periode snel voorbij!
Bedankt voor je reactie.. Fruit krijgt ie wel, dat vindt ie wel lekker gelukkig! Vruchtensappen verdunnen we idd steeds meer.. Ik ga even googlen wat een monkey platter is, nog nooit van gehoord. En wentelteefjes of brood in de rooster vindt ie wel lekker.. in de rooster vindt ik prima, maar wil niet altijd aan de wentelteefjes. Aan tafel zeggen we wel steeds als je dit niet eet krijg je ook geen toetje, misschien moeten we dat niet steeds zeggen, en gewoon niet willen eten is bordje weg en ook geen toetje. We eten idd ook wel afwisselend, we dachten dat het misschien zou helpen (in de kamer, op de bank) maar helpt ook niks en daar wil k ook geen gewoonte van maken. Tis moeilijk hoor, vindt het een pittige fase.. hij heeft vandaag voor de verandering wel goed op het kinderdagverblijf gegeten .. we moeten maar zien..
Helaas is eten niet te dwingen. Zijn er dingen die hij wel lekker vind qua fruit of groente ? Dan zou je kunnen proberen weer terug te gaan naar het startpunt. Bijv hij lust wel banaan,maar appel vindt hij niet zo lekker,dan geef je hem bijv een halve banaan en 2 stukjes appel om zo weer opnieuw aan de smaak te wennen. Het is wel belangrijk dat er altijd iets ligt wat hij heel lekker vind Daarnaast zou ik er geen druk achter zetten. Mijn dochter van 2 heeft ook zo'n periode gehad. Zij kreeg haar bord met eten. Op dat moment maakte mij het niet uit of zij met haar handjes at of met een vorkje. Door niet op haar in te gaan en gewoon lekker kletsen tijdens het eten. Geen focus op het eten. Is zij weer goed gaan eten. Misschien ook nog een tip en waarschijnlijk doe je dit almaar probeer het eten zoveel mogelijk op dezelfde tijden en dezelfde plek te eten,zodat er een structuur ontstaat
Ja we eten altijd bij de tafel in de keuken.. en we eten altijd om half 6. We zullen moeten afwachten.. ben benieuwd, het is gewoon frustrerend.. je wilt graag dat ze goed eten..
Ik zou zeker het gedeelte van het avondeten loslaten. En ik twijfel of je er goed aan doet om geen toetje te geven als hij niet eet, maar daar zijn de meningen hier over verdeeld . Mijn dochter heeft ook een behoorlijke tijd geen avondeten gegeten. En als ze dan eens 2 hapjes at was het bijna een wonder. Ze kreeg wel altijd haar toetje. We hebben er geen aandacht aan besteed en uiteindelijk is ze weer gaan eten. Maar het heeft zeker maanden geduurd. Ze kreeg altijd haar toetje omdat dit onderdeel is van haar avondeten, geen beloning. Belonen met eten doe ik eigenlijk helemaal niet. Wat de lunch betreft: een tosti maken, of een boterham met kaas een paar minuten in de oven leggen? Tomaat, komkommer, zoete paprika en dergelijke aanbieden bij de lunch? Een omelet? Misschien zit hier nog iets bij wat je niet geprobeerd hebt.