Zindelijk maken, wat een proces

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tinkerbel, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    Het gaat zo moeizaam, en iedereen zegt maar. Niet druk maken komt vanzelf goed. En vooral niet opdringen. Maar hij gaat volgende week voor het eerst naar de peuterspeelzaal en ik hoop dat hij daar misschien meer stimulans krijgt om meer thuis op het potje te gaan (als hij andere kindjes het wel ziet doen) Het probleem is hij is gewoon te makkelijk, hij wil gewoon niet stoppen met spelen om even te gaan plassen of poepen op het potje, hij wil liever met een vieze luier lopen en dan maar in zijn broek poepen:( dan dat hij moet stoppen met spelen.

Ik lees hier soms wel eens topics over zindelijk worden maar dat lijken allemaal soms wel sprookjes....in 6 dagen zindelijk:(
    Zijn er meer moeders bij wie het allemaal niet zo snel gaat, en mij een oppepper willen geven;)

Mijn zoontje is nu trouwens 2 1/2 jaar. (oja, ook zo leuk van mensen om je heen: tja, jongens hé. Die zijn lui):x

2. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Bij Tessa ging het in het begin ook niet soepel hoor.Toen het eenmaal onder de knie had,wilde ze weer een luier aan.Vijf maanden later zei ze ineens dat ze geen luier meer aan wilde.Ze was toen bijna 33 maanden.Suus(tweelingzusje) die was met 27 maanden na 2 dagen overdag helemaal droog.Dus met beiden hebben we ervaringen.Maar...even cliche,het is een jongen!En,idd niet opdringen,misschien voelt hij het wel helemaal niet.Waarom is het zo belangrijk dat hij zindelijk wordt nu al?Geef het de tijd.

3. Tinusje

Tinusje Bekend lid

Herkenbaar hoor! Fenne is nu 's nachts helemaal droog, hartstikke goed natuurlijk, dus het eerste wat wij 's morgens doen is haar op het potje zetten. Maar ze kan rustig een uur op het potje zitten om vervolgens haar luier letterlijk over te laten stromen als we deze uiteindelijk om doen.

De rest van de dag wil ze niet op het potje en ze geeft het ook niet aan als ze geplast of gepoept heeft.

Het boekje 'lotje op het potje' kent ze uit haar hoofd en vindt ze geweldig, maar het echte werk laat nog even op zich wachten..

Het zal inderdaad vanzelf wel komen. Ik probeer het niet op te dringen, want dan wil ze straks misschien helemaal niet meer.

Komt vast wel goed!

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja buiten dat jongens inderdaad langzamer schijnen te zijn op dat gebied.. is 2,5 nou niet echt een leeftijd waarop ze perse zindelijk moeten zijn :)

Anne is het nu zo'n beetje vanaf haar 3e verjaardag (een meisje notabene! :p )

Daarvoor ging het af en toe wel.. af en toe niet..
    Maar ze had inderdaad zelden zin om te stoppen met spelen.
    Dus wat deed ze dan.. ze hield het gewoon op tot dr middagdutje en ging dan met een luier naar bed.
    's Middags hetzelfde verhaal... ze plaste pas als het ECHT niet anders kon of pas in bed.

Gevolg is dat ze grotendeels droog was.. maar niet echt zindelijk in feite :)
    (en veel ongelukjes ook... want tja op een bepaald moment kun je het natuurlijk niet meer ophouden)
    Heb toen maar weer luiers aan gedaan en tijdje later luierbroekjes gekocht.. want tja.. volgens mij is het continu ophouden ook niet echt goed.

Vlak voor ze 3 werd zei ze 's ochtends "mama ik wil geen luier aan"
    Ok.. geen luier dus.
    Bij het middagdutje "mama, ik hoef geen luier hoor"
    En na het eten "mama, ik kan wel slapen zonder luier"

En sinds die tijd is ze niet alleen droog maar ook gewoon echt zindelijk. Dag en nacht dus :)
    (begreep van het cb dat sommige kindjes pas snachts zindelijk zijn rond hun 5e overigens)
    Potje naast haar bed voor snachts.. (ze wil snachts niet alleen op de wc)
    Maar aansporing is nauwelijks nodig.. ze gaat gwoon plassen als het moet.
    Alleen poepen is nog lastig.. dat houdt ze nog steeds op..
    Geen idee hoe ze daar overheen komt..

Misschien dat ik subtiel eens roosvicee laxo ga voeren... dan gaat het allemaal wat makkelijker en dan is het vast minder vervelend.
    Nu wacht ze zolang dat het een enorme grote en harde berg is...
    Gister zat ze huilend op de wc omdat het niet lukte :(
    (en toen lukte het wel... maar dat idee had ze zelf duidelijk niet)

5. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    2,5 vind ik nog erg jong. En jongens zijn wat trager ja. ;) Niks mis mee. Bij Sem was er een tijdje dat we er heel erg mee bezig waren, maar dat werkte bij hem averechts. Op een gegeven moment ging hij zelf en dan prijzen we hem de hemel in. Nog een paar weken later lukte het hem ook om de toilet te poepen en een groot voordeel was dat hij ook 's nachts gelijk zindelijk was.

Dus misschien dat het wat langer duurt, maar dan is het ook meteen goed. En hoef je niet nog maandenlang aan de luiers voor 's avonds.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik had precies hetzelfde hoor toen Thijmen 2,5 was! Pas onlangs gaf hij zelf aan dat hij niet meer een luier wilde en hebben we hem uitgelaten. En het gaat echt niet zonder slag of stoot! Eergisteren geen ongelukjes, maar gister wel dus.

Dus wanhoop niet! Het komt echt :) Eerlijk gezegd vind ik 2,5 zelfs nog jong om zindelijk te worden, dus lui vind ik ook niet van toepassing! Hij moet het ook doorhebben hoe het allemaal werkt enzo.

7. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier stond het potje al vanaf dat ze een jaar of 2 werd in huis. De ene keer plaste ze er op, de andere keer niet. Ze heeft prima controle over haar plas, maar had gewoon de motivatie niet. Ik ben niet zo van het dwingen, dus heb er ook niet al te veel energie in gestopt.
    Nu dacht mijn schoonmoeder daar anders over, dus die kocht wat onderbroeken en probeerde prompt dochterlief zindelijk te maken (wat een drama werd dat. :D)

Maargoed. ondertussen vind ze de onderbroeken zo mooi, dat ik heb uitgelegd dat ze die alleen aan mag als ze geen luier om heeft. Sinds 2 dagen heeft ze op eigen verzoek overdag geen luier meer om, en het gaat prima (af en toe een ongelukje, maar meer dat ze dan nog bezig is haar broek naar beneden te doen en dan al begint te plassen) Enkel het poepen is erg lastig.

Mijn tip.. Gewoon wachten tot je kindje er echt aan toe is. HIer gaf ze het dus echt vanzelf wel aan.

8. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Mijn zoontje heeft er ook nog geen behoefte aan, en ik dring nog niet aan. Tijd genoeg, hij komt er vanzelf wel mee.

Het ene kindje is de ander niet, als er hier 10 zijn die met 2.5 zindelijk waren, houdt dat niet in dat mijn zoontje dat ook wil, haha.

9. Tinusje

Tinusje Bekend lid

Trouwens: op het CB vertelden ze mij dat 2,5 jaar een mooi moment is om voorzichtig starten met je kind zindelijk proberen te maken: dus meer kennismaking met het potje e.d., maar dat het merendeel van de kinderen echt pas rond 3 jaar zindelijk gaat worden. Dus 'lui' vind ik ook echt niet van toepassing hoor; laat anderen maar lekker kletsen.

10. Newlymom

Newlymom Actief lid

27 sep 2007
    309
    0
    0
    Rotterdam
    Mijn zoontje is 3 jaar en 2 maanden en die wil ook nog n iet zindelijk worden.
    ik denk dat ik wel wat verkeerd doe, ik probeer het een beetje op te dringen als ik er zo over nadenk, ik zeg misschien te vaak dat ie een grote jongen is en op de wc moet plassen, maar het lukt niet.
    Op het kinderdagverblijf gaat ie naar de wc zeggen ze, maar zij vragen om de 15 minuten of hij moet en ze zetten hem dan op de wc, dan is het logisch lijkt me dat ie het op de wc doet...

Hebben jullie nog tips? Ik wil zo graag dat ie wel op tijd zindelijk is voordat school begint....

11. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    nou het antwoord is simpel,gewoon nog een tijd uitstellen.
    die van mij is 3,totaal geen interesse meer.
    wacht ik dus maar tot de zomer.

12. Newlymom

Newlymom Actief lid

27 sep 2007
    309
    0
    0
    Rotterdam
    ja ik word er een beetje moe van om het steeds weer aan te kaarten bij mijn zoontje en hij wordt er denk ik ook moe van...

Ik denk dat ik maar even een tijdje niks zeg en dan hoop ik dat hij uit zichzelf gaat vragen om hem te brengen.

Weet je wat het ook is, in mijn omgeving hoor je steeds: waaat nog steeds niet zindelijk, dat ik echt begin te twijfelen of het niet allang had moeten gebeuren.....

13. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    Jullie hebben mijn dag echt een beetje goed gemaakt hoor! Weet je ik vond ook 2 1/2 best vroeg. Maar ik heb mensen in mijn omgeving die heel erg tegen mij lopen te dwingen om hem op het potje te krijgen. Dus mijn gevoel dat het nog best vroeg is, klopt dus wel.

14. Newlymom

Newlymom Actief lid

27 sep 2007
    309
    0
    0
    Rotterdam
    ja 2,5 is nog jong, al begonnen ze bij mijn zoontje op KDV wel zo vroeg ermee...
    Maar ik ga me denk ik pas zorgen maken als hij 3 jaar en 6 maanden is, dan ga ik er wel actief weer mee verder, ik hoop dat hij in de komende 4 maanden zelf aankaart dat ie op de pot wil!!

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik maakte me ook zorgen, Kylian had totaal geen intresse in de wc en hij was al 3.5 jaar.
    Dus dan toch maar wat dwang erachter maar dat werkte geheel averechts, dus zaten we bij de dokter omdat hij zijn poep ophield en kregen lactulose om het weer op gang te krijgen.
    Op advies van de dokter hebben we er geen aandacht meer aan besteed, gewoon luier om en verschonen.

En wat denk je vlak voor zijn 4de verjaardag wilde hij in eens op de wc plassen (wel staand net als papa).

16. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Hier hadden we bij opa en oma (we hebben daar bijna 9 maanden bij in gewoond vanwege verbouwing) een potje gekocht en dat ging prima! Regelmatig ging ze plassen en soms zelfs een poepje doen.. In het nieuwe huis, echt niet. we hadden nieuw potje gekocht en niets hielp.. Tot van de week op een avond ik zei kom schone kont en pyama aan. Nee potje plassen :D en gisteravond weer.. Ik laat haar lekker gaan, potje staat in de kamer en als ze er behoefte aan heeft mag het!
    Ik wil niets afdwingen, maar hoop dat ze op deze manier wat vertrouwd raakt met potje..

17. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

hier 1 die bij opa en oma wel geregeld wat op de wc doet of potje, maar dan moet ik niet in de buurt zijn.
    gisteren bij de ikea wilde ik haar verschonen, zag ze dat kleine wctje staan en prompt ze plast erop, maar hier thuis............... dwang werkt averechts, maar probeer haar toch zo vaak mogelijk op het potje te zetten

18. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven

Als hij op het kdv wel naar wc gaat doordat ze regelmatig vragen of hij moet plassen,dan zou ik dat thuis ook doen.Hij moet natuurlijk wel geholpen worden.

19. wendyp

wendyp Niet meer actief

2,5 jaar is inderdaad jong. Tuurlijk zijn er kinderen die dan al zindelijk zijn, maar de ene is de ander niet.

Sasha is ook al bijna 1.5, maar die lijkt eerder een fobie te hebben voor alles wat op potjes-wc's lijken, dus ik laat het nog maar zo. Ze geeft het vanzelf wel aan. (en moeders blijft maar hopen, dat dat dan wel voor de bevalling van de 2e is. Wel zo lekker, maar 1 in de luiers, haha)

20. Newlymom

Newlymom Actief lid

27 sep 2007
    309
    0
    0
    Rotterdam
    Dat is het m nou juist, thuis wil hij niet,dan zegt ie steeds,hoeft niet wc,gewoon luier om! Dus datsnap ik dan niet,misschien omdat hij op de creche andere kids ziet...

Deel Deze Pagina