Draagdoek en inbakeren

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Omelet, Sep 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Hallo allemaal,

ik las ergens op dit forum dat je niet én in kunt bakeren én een draagdoek kan gebruiken.
    Er is een grote kans dat ik mijn kindje in wil bakeren, als het ook maar iets van mijn slaappatroon heeft (wild met armen zwaaien, en bovendien was ik vroeger een huilbaby).
    Ik wil dus de baby inbakeren of in de puckababy doen. Echter, het lijkt me heerlijk om als de baby niet in de wieg ligt deze bij me te dragen in een draagdoek zodat ik wat mobieler ben. En al helemaal bij boodschappen doen of dagje shoppen (heb altijd hekel aan kinderwagens op drukke zaterdagen).
    Klopt het dat dit niet samen kan en ik moet 'kiezen?' En zo ja waarom?

Alvast bedankt! JuJu

2. talithatje

talithatje Bekend lid

Jun 9, 2009
    681
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Als je een goede draagdoek hebt liggen ze in principe al vrij "vast" Dus dan hoef je ze eigenlijk niet meer in te bakeren.

3. Adnalie

Adnalie VIP lid

Jul 24, 2008
    11,311
    0
    36
    ik zou niet weten waarom niet!!!

Ik baker mijn dochter ook in, en af en toe heb ik haar in de draagdoek/zak. Ik zou niet weten waarom dat niet goed zou zijn. Tja je moet niet heel de dag als je kindje wakker is, hem/ haaar in de draagdoek hebben, want dan zou hij/ zij niet in staat zijn goed te bewegen,omdat tijdens het slapen ook weinig beweging mogelijk is.
    Maar ik neem aan dat je je kindje buiten het slapen niet heel de dag in de draagdoek zal houden, toch?

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb het inderdaad ook op dit forum gelezen en ik geloof dat Ria Blom dit schrijft in haar boek? Maar pin me er niet op vast hoor... In ieder geval lijkt het mij onzin en zou ik dus gewoon beide doen... Ik geloof dat de filosofie wat anders is van beide, maar dan moet je ze beide ook wel in het extreme doorvoeren. Je kind dus altijd in de draagdoek laten slapen of je kind standaard alleen en ingebakerd in zijn of haar bedje laten slapen. Maar ik zie niet in waarom een combinatie van beide niet zou kunnen als je daar achter staat...

5. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Nee haha ik blijf niet de hele dag met dat kindje rondzeulen ;) Ik zie de doek meer als iets praktisch: een vervanging van de kinderwagen. En dan het bakeren in de wieg. Zoiets. Naja het moet in de praktijk natuurlijk allemaal nog blijken, maar dit beeld had ik altijd zo en wilde graag weten of dit wel kon.. Vandaar!

6. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    pffff heb je die ria blom ook weer met haar gezwets. Tuurlijk kan je wel inbakeren en een draagdoek gebruiken als je de rest van het boek van ria blom maar weer snel vergeet. Luister naar je gevoel en niet naar ria blom.

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik weet niet zeker of Ria Blom dit heeft gezegd hoor :) ;)

8. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Je moet idd gewoon een beetje Ria Blom volgen en de rest van jezelf...Vlgs mij stond ook in haar boek dat je je kindje ook moest inbakeren in de wagen als je ging wandelen. Dat vond ik echt te ver gaan...Iris lag dus tijdens de wandelingen lekker te bewegen.

9. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    inbakeren op zich ben ik niet tegen, kan heel rustgevend werken, maar ria blom predikt ook gewoon dat je tegen je gevoel in moet gaan en je kindje moet laten huilen enzo terwijl er gewoon alternatieven zijn!
    Als je geintresseerd bent om te gaan dragen kan je misschien ook een googlen op attachment parenting. Een natuurlijke manier van ouderschap die veel vriendelijker is voor moeder en kind. Het is maar een tip, als je leuk vind...

10. Adnalie

Adnalie VIP lid

Jul 24, 2008
    11,311
    0
    36
    wat belahcelijk, je kindje inbakeren tijdens het wandelen!!!
    Ik zou je kindje heel de dag inbakeren, dan weet je zeker dat hij/zij zich niet goed kan ontwikkelen!!! Belachelijk!

Ria blom, tja... wat zullenw e zeggen...... Volgens haar kan je je kindje idd gerust 30 min hysterisch laten worden, daarna even kijken en gewoon weer 30 min volhouden. Nou dat heb ik 1 dag volgehouden, ik zat hier jankend op de bank en boven lag een hysterisch kind dat na 1 uur schreeuwen uitgeput in slaap viel voor 15 min.
    in de kinderwagen sliep ze wel en bij mij ook, toen ben ik gaan inbakeren en er ging een wereld voor me open!!!!

11. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Ik geloof ook dat het gedeeltelijk uit het "draagdoek-wereldje" komt hoor...

Inbakeren word in de attachment parenting gezien als onnatuurlijk, en draagdoek word door heel veel AP'ers gebruikt.

Als ik jou was zou ik eerst kijken de eerste weken om het zonder inbakeren te doen, wat wanneer je kleine om kan rollen moet je gaan afbouwen met inbakeren en dat afbouwen schijnt niet zo geweldig te gaan...

12. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    inbakeren is op zich onnatuurlijk maar het werd in de oudheid ook al gedaan... dus ik ben er op zich niet tegen terwijl ik wel heel erg voor AP ben. Zelf vind ik het niet nodig, Emma heeft het niet nodig.

En over de ontwikkeling, ik heb ergens gelezen dat ze ergens (ik geloof in china maar hou me er niet aan vast) tot een jaar continu inbakeren en dat de kindjes de ontwikkeling dan binnen 2 weken inhalen!

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik zou, puur gebaseerd op mijn gevoel, inbakeren niet vanzelfsprekend doen. Ik zou het even aankijken en het pas toepassen als je het idee hebt dat het voor jouw kindje een oplossing kan zijn. Ook omdat je zit met afwennen en gevaren als ze kunnen omdraaien.

Dragen in een draagdoek ervaar ik overigens als iets heeeerlijks :) Het voelt zo fijn om mijn zoontje tegen mij aan te dragen. Veel fijner overigens dan wanneer je dit doet in een draagzak. Dus positieve ervaringen :)

14. Love47

Love47 Actief lid

Sep 24, 2009
    422
    0
    0
    Ik heb mijn zoontje ook sinds dat hij 2 maanden was ingebakerd, maar merkte daarvoor dat hij buiten de deur in maxi-cosi of draakzak wel lekker sliep. Dan voelde hij zich blijkbaar ook al veilig en geborgen. In de maxi-cosi tussen de opstaande zijkanten en in de draakzak lekker tegen ons aan. Ik denk daarom dat je je kindje dan niet in hoeft te bakeren.

15. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik heb het niet over mijn kindje laten huilen hoor ;)
    Nee uiteraard kijk ik het aan maar hou er wel serieus rekening mee. En dan natuurlijk niet in de kinderwagen (wat een onzin). In zoveel culturen wordt ingebakerd dat ik het niet als iets onnatuurlijks zie. Dat is wat anders dan je kind continu inbakeren. Ik zal eens kijken naar die tip van Parenting, al moet ik eerlijk zeggen dat ik me ook niet in mevrouw Blom heb verdiept. Het is meer mijn gevoel. En de baby in de draagdoek lijkt me héérlijk! Kan ik nu al naar uitkijken (en ben nog niet eens zwanger..).

16. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    het is te warm, dat is de reden.
    ik vind het zowiezo lastig wat je een baby aantrekt als je het inbakert...het is echt een stuk warmer alleen al die doeken...in een draagdoek krijgt het ook jou warmte nog eens...ik zal er mee uitkijken.

ik zal een dag een oppas regelen als je wil shoppen...lijkt me veel te onrustig voor je kindje zo;n dag winkelen, zeker als het al zo;n onrustig kindje is! inbakeren of niet/ draagdoek of niet, een hele dag winkelen zal ik niet doen.

of ga winkelen op een doordeweekse dag (dan is het een stuk rustiger), vertrek je vlak voor een voeding, voed je in de stad, daarna in de kinderwagen zodat je kindje lekker kan slapen (ingebakerd desnoods) en voor de volgende voeding weer naar huis zodat je kindje t volgende slaapje weer in bed kan doen. Regelmaat en rust hebben ze nu eenmaal ook gewoon baat bij.

succes en shopse!

Share This Page