Hallo, Mijn zoontje is nu 14 weken, 7400 gram.. Hij kan niet zelf in slaap vallen! Gewoon nooit! Ik heb na een ongeplande keizersnede 5 dagen in het ziekenhuis gelegen. Mijn zoontje viel toen ALTIJD aan de borst in slaap. Eenmaal thuis hetzelfde verhaal. Toen ik flesvoeding ben gaan geven kon mijn zoontje dus niet meer aan de borst in slaap vallen. Toen ben ik hem gewoon in zijn bedje gaan leggen. Hij bleef alleen maar huilen,logisch dacht ik, hij moet wennen.. Ik heb toen vanalles geprobeerd,maar hij werd zo overstuur dat hij zelfs als ik hem weer oppakte hij nog heel lang bleef huilen! En dus helemaal niet meer sliep! Ik dacht: hij is nog zo klein, misschien kan hij nog niet zonder zijn mama. Dus maakte ik hem in slaap op schoot,met wiebelen en pinkje! (speentje pakt hij helaas niet) maar hij heeft wel een enorme zuigbehoefte, zowiezo als hij heel moe is. Ik kon hem toen ook niet terug in bed leggen want dan begon het weer van voor af aan. Uiteindelijk had ik hem zover gekregen dat ik hem kon overleggen in de box, dus "stiekum" als hij sliep.. En later ook in zijn bedje. Wel op zijn buik anders lukt het helemaal niet. Hij slaapt in mijn armen heel goed en lang. In bedje maar max een half uurtje. Zo kom ik dus ook nooit uit met zijn voedingen. Maar hoe krijg ik hem nu aangeleerd om Zelf in slaap te vallen in zijn bedje?? Ik weet echt niet hoe ik hem dat moet aanleren?? Ik maak hem nu dus altijd in slaap op schoot met pink, en met geluk kan ik hem voor een half uurtje overleggen in bed! Maar als hij maar even wakker wordt in bed dan ziet hij dat hij niet meer op schoot ligt en gaat huilen... Hij schrikt natuurlijk dat hij opeens ergens anders is.. Hij slaapt op schoot trouwens na anderhalf uur wakker te zijn echt binnen 1 minuut.. Ik hoop echt dat ik dit nog kan aanleren, want zo gaat het natuurlijk niet meer! En hij gaat vanaf april naar een kdv voor 2 dagen, en daar kunnen ze natuurlijk niet met hem gaan rondlopen om hem in slaap te krijgen.. En wat ik ook moeilijk vind is dat hij veel zuigbehoefte heeft en geen speentje wil. Hij pakt soms wel zijn eigen vingertjes maar weet nog niet goed hoe hij erop kan zuigen.. Pff een lang verhaal, ik hoop dat iemand tips heeft! Alvast bedankt voor het lezen! Liefs Houda
Moeilijk, ik kan je denk ik niet helpen ermee. Ik wil je wel 1 tip geven voor de speen. Hier wou ze hem ook niet en alleen mijn pink. Als je de speen in het mondje doet, moet je zorgen dat je de speen tegen het gehemelte aandrukt dat wekt het zuigreflex op. Lichte druk uitvoeren op de onderkant van de speen. Heb je een "I love mama" speen? Als je op de 1ste A drukt, dan komt de speen iets omhoog. Na een paar keer oefenen wou ze hem wel op deze manier. Daarna is ze overgestapt op haar duim en sinds ze tanden heeft niets meer. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!
Dit probleem hebben we ook gehad bij Mirre. En ik heb niet de tovertruc voor je helaas. Mirre heb ik een hele tijd in slaap gewiegt en dan lang wachten, tot ze diep slaapt (15-20 min( en dan in bed leggen. Ze sliep dan vaak maar 3kwartier (is 1 slaapcyclus). Verder heb ik veel met haar in een draagdoek gelopen. Mirre ging nooit naar het KDV maar is door opa en oma opgevangen dus die gingen met haar wandelen of wiegden haar op dezelfde manier in slaap (ik zou dit gewoon bespreken met KDV: hoe pakken ze dit aan). je zou kunnen kijken of het boek van Elisatbeth Pantley (Lekker slapen zonder huilen) je verder kan helpen. Het gaat bij haar methode vooral om het ontdekklen van bepaalde patronen. Een periode werkte het ook heel goed om Mirre in haar bed te leggen en haar dan over haar wangetje te aaien of inderdaad op pink te laten sabbelen. Verder ging het slapen iets beter toen ze zich zelf op haar buik kon draaien, maar slapen overdag is altijd een drama geweest eigenlijk. Tegenwoordig slaapt ze niet meer overdag, snachts gaat nu al een jaar zo goed als vlekkeloos. Verder zijn er mensen die zweren bij laten brullen ... ik zelf geloof daar niet in ...
Mischien helpt het om hem in een bakerzak te doen? als mijn zoontje in bed ligt dan zie ik dat ie met zijn armen wappert en zich dan steeds weer wakker maakt doordat hij schrikt als zijn armen het matras raakt.. zelfde geld voor als ik hem slapend weg wil leggen.. hij schrikt dan van zijn armen en is dan wakker.. in zo'n bakerzak kunnen ze niet met hun armen omhoog schrikken en blijven ze rustig.. verder is het ook kwestie van volhouden.. steeds even heen en aai over de bol en desnoods ander speentje uitprobren want kyran heeft ook voorkeuren.. succes ermee!
Hier in het begin hetzelfde hoor! Niet zo verwonderlijk, want het ligt bij jou veel lekkerder! Ik zou het in ieder geval steeds blijven proberen in bed, dus gewoon in ieder geval elke dag even een keer in bed leggen (als hij echt moe is) en eventueel er zelf naast blijven zitten met een pink in z'n mondje. Een doek er omheen wikkelen (of inbakeren) helpt soms ook, alhoewel je daar alweer een beetje laat mee bent. Dat moet je afleren als ze gaan rollen. In ieder geval blijven proberen en niet opgeven! Hier sliep Julia ook altijd veel langer op schoot, omdat ze na zo'n cyclus (van een half uur tot een uur meestal) dan gewoon nog steeds lekker bij jou liggen en zonder echt wakker te worden weer van een lichte naar een diepe slaap wegzakken. In bed worden ze dan idd wakker van het "in bed liggen". Heb je een dikke slaapzak met mouwen? Dat kan ook helpen! Probeer ook eens bijvoorbeeld je kindje uit bed te halen als hij heeft geslapen en dan 20 minuten later weer er in. Eigenlijk is hij dan nog moe, en zo maakt hij ipv 1 lange, 2 korte slaapjes tussen de voedingen door! Wij hebben wel dagen gehad van voeding, slaapje, spelen, slaapje, voeding, en dan kom je beter uit!
Hallo meiden, Bedankt voor de reacties! Roxanne, Ik heb echt vanalles al geprobeerd met de speen.. Wel grappig hoe je het uitlegt,hahaha.. Met welke leeftijd begon jou kindje haar duim te pakken? Want mijn zoontje probeerd het steeds met zijn vingertjes maar krijgt het niet vacuum gezogen.. Salapio, Kan jou kindje nu wel zelf in slaap vallen? Ik zal eens googlen op dat boek! MissFlower, Ik heb inderdaad gemerkt dat hij schrikt en dan zijn armpjes in de lucht doet. Dit doet hij nu niet meer sinds hij op zijn buik slaapt. Ik heb inbakeren geprobeerd maar hij wil gewoon echt niet op zijn rug slapen. Gentle, Ik geef ook niet op, hihi. Ik leg hem zowiezo ieder slaapje in bed nadat hij op schoot in slaap is gevallen... Als hij dan heel snel wakker wordt en hij kan niet meer in bed slapen dan mag hij op schoot nog even verder slapen anders komt het echt niet uit met zijn voedingen. Hij krijgt zelfs nog om de 3 uur anders is het helemaal niks.. En inderdaad, ik merk ook dat hij echt het drie kwartiers slaapritme heeft als hij in zijn bedje ligt.. Ik doe inderdaad weleens dat hij 2 slaapjes heeft zonder een voeding ertussen,maar als hij niet echt HEEL moe is dan ben ik heel lang bezig om hem in slaap te wiegen en te pinken.. Liefs Houda
Ze was een maand of 3 toen ze het doorkreeg. Ging met een heleboel geluid en gesmak. Was hilarisch om te zien/horen. Balen dat de truc met de speen niet werkt.
Ons zoontje maaide zichzelf ook altijd wakker en we zijn de Puckababy gaan gebruiken. Toen ging het veel beter. Af en toe 5 minuten (10 max) laten jengelen en daarna sliep hij wel!
Ik kreeg deze tip van en vriendin die in een ziekenhuis werkte op een afdeling met huilbaby's; die werden dan opgenomen om de ouders wat rust te geven en de kindjes in een goed ritme te helpen (overigens had ik en heb jij geen huilbaby, Iris kwam opzich goed in slaap, maar sliep ook maar kort ondanks inbakeren.) Bij t in slaap komen als ze ging slapen of als ze na een half uurtje wakker werd moest ik naast haar bedje gaan zitten. Ik pakte haar er niet uit. 1 hand legde ik tegen de bovenkant van haar hoofd (kruin) en 1 hand op de buik (in jouw geval op de rug). Zaak was geen oogcontact te maken en niks te zeggen tegen je kindje. Je blijft erbij zitten en je kindje zo 'vasthouden' tot t in slaap valt. Dit kan in t begin heel lang duren omdat je kind gewend is opgepakt te worden (geloof me...15 min is dan heel lang), het belangrijkste is zelf heel rustig te blijven; stress voelt je kindje. Ik ben er 2 a 3 dagen veel en lang mee bezig geweest (voelde me ook soms best wanhopig) en daarna kon ze een stuk beter slapen.Het is wel de manier geweest om haar langer te laten slapen en ik vond t ook wel kindvriendelijk....
Bedankt meiden, Roxanne, Hahah ja dat gesmek en geluid is echt grappig,dat doet hij nu ook al... Misschien is het dan bijna zover! Hij heeft ze af en toe ook wel maar dan beweegt hij weer met zijn handen en 'begrijpt' dan niet dat zijn hand dan uit zijn mondje gaat. Boefjesmama: Sinds hij op zijn buik ligt wordt hij niet meer wakker van zijn armpjes.. Hij valt gewoon niet in slaap. Femke, Dat heb ik nooit echt zo geprobeerd. Bedankt! Dat ga ik eens even proberen, is inderdaad kindvriendelijker dan hem gewoon alleen te laten huilen... Alleen ik heb altijd dat als ik wat nieuws ga proberen en hij blijft huilen dat ik dan van mening ga veranderen hahaha.. En onrustig wordt en ga twijfelen of het wel goed is wat ik doe... Ga proberen om dat nu niet te doen..
Nou, ik heb hem net op bed gelegd... Om 14.30 ben ik naast hem gaan liggen.. (hij slaapt naast mij in zijn eigen bedje) en 1 hand op zijn hoofd en de ander op zijn ruggetje.. Dat was huilen natuurlijk. En hij wil dan steeds zijn hoofd optillen maar dan gaat hij op en gegeven moment spugen dus hield ik zijn hoofdje tegen naar 1 kant. Hij begon te krijzen maar liet zijn hoofd wel liggen. Krijzen krijzen krijzen... Na een kwartiertje gaf ik hem even mijn pinkje en vrijwel meteen sliep hij toen!! Yeahhhhhhhh.. Wel met een beetje hulp van mijn pink maar ja dat moet dan maar even totdat hij weet hoe hij op zijn vingertjes kan zuigen... Ik vind dit wel fijn, geen gedoe gehad met heel zachtjes overleggen enz... Dit ga ik zeker doorzetten, hoop dat het gaat lukken.. Denk dat ik dan op een gegeven moment steeds korter erbij hoef te zitten en op een gegeven moment helemaal niet meer. Dat hoop ik tenminste.. Maar hij gaat vanaf 6 april naar een kdv, hoop dat het tegen die tijd wel gelukt is.. Liefs Houda
Tja, mijn dochter is bijna 14 MAANDEN en ik heb haar vandaag voor het eerst in slaap gekregen zonder borst. Ik moest er wel een tijdje naast blijven zitten maar dat was al een hele verbetering. Ik heb er geen problemen mee trouwens hoor.
Fijn dat het is gelukt.. Heb je er dan alleen maar bijgezeten en viel ze toen zelf in slaap? Of moest ze ook huilen? Ik vind het voor mezelf ook niet vervelend, hij slaapt heel snel bij mij op schoot en met de pink. Ik kan hem alleen dan vaak niet overleggen want dan wordt hij wakker en ja om nou ieder slaapje met hem op schoot te zitten is geen doen. (word standaard na iedere anderhalf uur moe) Plus dat hij vanaf 6 april 2 dagen naar een kdv gaat en daar kunnen ze hem moeilijk iedere keer in slaap wiegen met de pink.. (pink vind ik zowiezo alleenvoor papa en mama)
Je kan t na dat half urtje weer hetzelfde proberen he; het gaat erom dat hij t gaat associeren met in slaap vallen. Maar goed gedaan en t begin is er. Het wordt idd steeds korter. De leidsters op t kdv hebben dit incidenteel nog wel eens bij Iris gedaan zo; dan viel ze na 5 minuutjes in slaap.
Hier kon mijn zoontje het ook niet, Ik heb inderdaad ook vaak naast zijn ledikantje gezeten met een hand op zijn hoofdje en een hand op zijn ruggetje ( buikslaper). wat hier ook hielp is heel zachtjes praten/zingen. Ook werkt hier de babyfoon ( zitten zachtje deuntjes op zoals twinkle twinkle) Hier wordt hij rustig van en slaapt dan zo ( ondanks hij huilend in bed gaat). Hoop voor je dat het gaat werken, en het is echt ff doorzetten. Als je kindje een half uur heeft geslapen kan je het gewoon weer proberen door naast het wiegje/ledikant te gaan zitten en het ritueel weer op nieuw te proberen.
heey ik heb ook niet de gouden regel voor je, maar het komt allemaal heel bekend over. Ons manneke sliep ook alleen maar bij mij in de armen en ook wilde hij geen tutje! Nu is hij bijna een half jaar en wil niet eens meer in mijn armen slapen en wil graag in zijn bedje liggen. Moet eerlijk zeggen dat ik er niet te moeilijk over gedaan heb wat andere mensen ook zeggen!! Betreft een speen wil ons manneke ook pas de laatste 2 maanden dus vanaf dat hij 4 maanden oud was. Had alles geprobeerd en uiteindelijk wilde hij heel graag de difrax maar dat wel met een bolletje dus niet afgeplat. Dit lijkt meer op een tepel zeg maar. Ons manneke heeft ook eerst borstvoeding gehad. Ik zou het wel gewoon blijven proberen maar niet te gefrusteerd want dit werkt averrechts. En ook al slaapt hij maar een half uurtje in zijn bedje dan leert hij vanzelf dat dat een veilige en fijne plek is. Komt echt vanzelf goed.... groetjes rensje
Hoi hoi, Femke, Dus als hij na een half uurtje wakker wordt meteen weer proberen? Of eerst even eruit en daarna weer proberen? Denk het eerste he? Ik hoop dat ik deze maand zo met hem kan 'trainen' dat hij ook snel in slaap valt zodat ze op het kinderdagverblijf maar even erbij hoeven te staan of misschien wel helemaal niet, maar dat is wel heel positief gedacht hahah.. Kimmeding, Ik denk dat hij binnenkort wel door heeft hoe hij zijn vingertjes/duim vacuum kan zuigen... Dus dan heeft hij mijn pinkje niet meer nodig. Wesdaan, Ook een buikslaper dus! Ik heb inderdaad ook een muziekje waar je aan moet trekken zeg maar. Alleen als hij is afgelopen dan moet je weer aan het touwtje trekken maar dat maakt een rotgeluid.. Ik hoef gelukkig niet naast zijn bedje te staan want hij slaapt naast mij in zijn eigen ledikantje maar daar heb ik 1 kant vanaf gehaald en tegen mijn bed geschoven, dus kan zelf ook lekker op bed liggen. Moet dus wel vol te houden zijn! Haha.. Rensje, Dat komt inderdaad bekend voor wat je schrijft. Fijn dat het vanzelf goed is gekomen. Zo opeens? Van de ene op de andere dag?? En heeft hij nu ook zijn speentje nodig in bed? En moet je er nog bijzitten of niet? Even een update, heb hem net weer om 17.30 op bed gelegd. Naast gaan liggen, muziekje aan, knuffeltje in zijn ene hand. Mijn hand op zijn hoofd, pink gegeven en hij sliep gewoon binnen 4 minuten!!!!!! Met een beetje miepen maar eigenlijk niet noemenswaardig.. Misschien is hij er ook gewoon aan toe want ik heb dit veel vaker geprobeerd maar toen ging het niet! Of misschien komt het omdat ik er zelf nu ook anders in sta. Nou ja alle keren dat het lukt zijn mooi meegenomen! Dat geeft mij alleen maar meer motivatie en geduld. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Na de laatste voeding (tussen 22.00 en 23.00) vind ik het ook altijd zo moeilijk. Ik ga altijd maar gewoon met hem mee naar bed en dan gaat het goed, ik help hem dan in slaap en leg hem dan naast mij neer in zijn ledikantje.. Dan komt hij 1 keer in de nacht tussen 03.00 en 04.00 en dan weer om 07.00 en slaapt daarna toch nog uit tot 10.00 uur. Dus dat vind ik heel goed gaan. Slaapt na de voeding ook meteen weer verder gelukkig.. Alleen moet ik dan wel met hem naar bed gaan, zo kom ik wel aan mijn rust haha, maar wil ook weleens gewoon lekker een film kijken met mijn man ofzo, zonder slapend kindje op schoot.. Liefs Houda
hoi houda, denk dat het ook veel doet, dat je er zelf anders in staat. Bij ons ging het beetje bij beetje beter.. Eerst een halfuurtje toen 0.45 min en nu vaak 1.5 uur. Ons manneke slaapt ook niet super veel achter elkaar hoor. Maar slaapt wel goed in zijn bedje nu!! gelukkig hihi.. ik blijf er niet bij. In begin deed ik dat wel en dan draaide ik rondje over het dekentje waar hij lag , of kriebelde ik tussen zijn oogjes. Nu hoeft dat allemaal niet meer. Zodra hij in bedje ligt weet hij gewoon hoe laat het is. Hij doet vaak zijn oogjes al dicht voordat ik hem ingestopt heb. Oja wat bij ons wel heel goed hielp, echt strak instoppen. Doe ik nu nog steeds dat gaf een veilig gevoel. succes meis, maar geloof me het komt echt wel goed. Vooral rustig blijven dan word je kleintje dat ook. Weet dat dat soms moeilijk is, maar je bent al op de goede weg...effe volhouden... groetjes rensje