Hoi, even een vraagje mbt zinkzalf, mijn dochtertje heeft een stukje ingescheurd bij haar anus vanwege harde ontlasting, dit bloed ook een heel klein beetje, nu vraag ik me af of daar zinkzalf op mag of juist niet omdat het een open wondje is? ik heb ook sudocrem in huis als dat een betere optie is. bedankt alvast
Heb je geen proef tube bepanthen? Zinkzalf en sudocreme zijn erg vettige dikke zalf en m.i. sluiten die de huid alleen maar af...
sudocreme mag NIET op open huid, alleen schraal en rood. Zinkzalf en zinkolie mag wel. Dat is echt superspul. Sudocreme kan ook prikken als de huid gevoelig is
Op open wondjes liefst helemaal niets smeren of plakken. Aan de lucht laten helen is altijd het beste. Beetje schoonhouden met gewoon water.
het probleem is dat het open blijft omdat ze bijna altijd harde ontlasting heeft en het wondje tussen haar billetjes zit en niet aan de lucht kan drogen op die manier, tenzij ik haar billetjes wijd hou
Als je er wat opsmeert, smeer je de wond immers dicht... dan lucht t helemaal niet.... Ik zou ook gewoon zo laten... Of een andere zalf (speciaal voor wondjes t liefste, er op doen.. ( kan je zo geen naam geven) maar zinkzalf/-olie niet sudo evenmin.. zit t ook in.. zinkzalf- olie was je er ook niet zo makkelijk af, "moet" al met zoete olie/babyolie/zonnebloemolie.. en superdun aanbrengen.. anders werkt t averechts en dat zal zeker niet de bedoeling zijn van dat spul.. Misschien tijdelijk iets aan die harde ontlasting doen.. ( oorzaak aanpakken, ipv gevolg)
bepanthen is ook vaseline, sluit minder af maar evengoed je smeert er iets op. Je zult t vooral op die plekker soepel moeten houden, anders wordt t alleen maar erger. Ik werk al 10 jaar met luiers (volwassenen) en decubitis enz. Je zult er bij luierkids en mensen juist wel iets op moeten smeren. Bij ons is dat anders, onze huid ademt door de kleding. Bij luiers niet en als er dan iets open is zul je het met een goede creme moeten afsluiten voor bacterien. Huid heelt van binnenuit dus heelt ook met creme erop. Zinkolie is heel soepel en je hoeft ook maar een beetje te smeren. ZInkzalf is stugger, dat is mss iets minder fijn. Sowieso is dun smeren beter als dik. Als je ervoor kiest om t aan de lucht te laten drogen, dan hoef je er even niks op te smeren. Maar als je dan de luier aandoet zou ik weer smeren. Dan is zinkzalf/ olie of bepanthen, allemaal prima. Alleen de sudo zou ik laten staan
sudocreme mag niet op open wondjes! Zinkolie mag weer wel ( van dr swaab b.v) Maar het beste is denk ik bepanthen ook omdat daar vaseline in zit, en ze zo minder last hebben voor als ze weer moet poepen.
ze heeft een stofwisselingsziekte en daarvoor lopen we bij de KA, dus de oorzaak is iets moeilijker aan te pakken dan bij "gewone" verstopping.
okay, bepanthen heb ik een testertje van dus die kan ik dan gebruiken, zinkzalf heb ik ook in huis alleen dan geen olie, alleen de "stugge" creme. bedankt voor de tips!