Pff, ik hoop dat het aan Sinterklaas ligt plus het druilerige weer, maar ik ben echt een beetje op langzamerhand. Mijn oudste (6) en middelste (4) zijn 's morgens niet vooruit te branden. Het opstaan is al een probleem, zijn ze er eindelijk uit beginnen ze met elkaar te klieren ipv tanden poetsen en de hele riedel. Ik geef ze expres veel vrijheid maar op een gegeven moment komen we bijna te laat en moet ik ze als een militair drillen om zich aan te kleden. Dat gaat dan met veel mopperen en tegenzin. De middelste doet op het moment net alsof ze een baby is en ik moet dan alles doen. Als ik het niet doe komt ze rustig in pyjama naar beneden. En dat is ook zo bij het naar bed gaan. Tijdrekken, klieren met elkaar, met pyjama's gooien, elkaars tandenborstel afpakken... ik kan op mijn kop gaan staan maar het gaat niet sneller. En ik hoor mezelf: kom hier, doe dat, houd op, nee. Ik word al moe van mijn eigen stem en het haalt ook niets uit! Tips?
Zo ziet mijn leven er hier elke dag uit ( niet alleen ochtend en avond haha)met de middelste en oudste, doodvermoeiend en vind er vaak geen reet aan... Ik lees dus ff mee Oh en geen tips dus... Behalve misschien minder vrijheid, 1-2x waarschuwen en een consequentie geven
Mijn kinderen zijn net een half jaar jonger dan die van jou, dus dat is wel vrij vergelijkbaar. Je zegt, ze komen moeilijk uit bed en hebben dan meteen ruzie. Dat klinkt alsof ze moe zijn. Zou dat kunnen? Misschien iets eerder naar bed doen, zodat zij ‘s ochtends wat eerder er uitgaan en je ook wat meer marge qua tijd hebt? Verder kleden onze kinderen zich meestal op de badkamer aan, terwijl wij ons aan het douchen zijn om de beurt. Dan kun je het proces steeds een beetje bijsturen als dat nodig is.
Hoe meer je ze opjaagt hoe trager ze worden. K laat tussendoor aan mn 6jarige weten of hij nog veel tijd heeft. En hij weet als de ene wijzer op de 8 staat en de andere op 12 dan moet hij klaar zijn. Zo niet gaat ie naar school zoals hij er bij staat. Hij is wel eens zonder broek en schoenen de auto in gegaan.
Hier wel "bijzondere" kinderen dus ons maniertjes en ritme zijn sowieso veel strakker maar samen naar de badkamer of tegelijk boven omkleden als wij beneden zijn lukt sowieso niet. Dat is enkel klieren. We sturen ze dus na het eten samen naar boven, even spelen/vervelen samen. Dan gaat de 1 omkleden en de ander tandenpoetsen en andersom. Ze blijven dan ook uit elkaar op weltrusten zeggen na.
Ze zijn inderdaad moe maar ik krijg ze voor 19 uur niet naar boven. Ze rekken zo lang dat het uiteindelijk 19.30u wordt. Als ik het vergelijk met leeftijdsgenoten gaan ze niet laat naar bed. Net ook weer, ik wil beginnen met voorlezen, ze blijven maar uit bed komen, nog even dit, de ene moet opeens weer plassen (not), de ander wil water, dan beginnen ze een discussie over welke wekker van wie is (totaal nutteloos), probeer je dan maar verstaanbaar te maken. Na twee waarschuwingen ben ik gewoon weggegaan. Dan maar geen verhaaltje, maar dat is niet echt goed voor de sfeer...
Niet zo goed voor de sfeer, maar ik denk wel dat duidelijk grenzen trekken belangrijk is. Hier weten ze heel goed dat er niet gerekt wordt. Alles gaat in een vaste volgorde dus nog water pakken of plassen gebeurd niet, dat zit in het ritme. Beiden een beker naast hun bed en na het zelf lezen wordt er geplast. Daarna niet punt!
Hier krijgen ze één waarschuwing en dan geen verhaaltje meer. Maken ze het dan nog bont hebben ze de volgende dag ook geen verhaaltje. Tandenpoetsen gebeurt hier op de vervelende dagen omstebeurt. En tijd rekken heb ik een bloed hekel aan. Als ze dat doen gaan we de volgende dag sowieso extra vroeg naar boven. En op het moment zelf kap ik het gewoon af. Als ze al water hebben gedronken hebben ze gewoon pech gehad.
Hier ook! ‘s Ochtends nu direct wassen en aankleden, daarna eten, haren doen, schoenen aan en tandenpoetsen. Geen getreuzel en niet ervan afwijken. Het is even niet zo gezellig, maar na de hele drill hebben ze nog even speeltijd en is alles goed; bij treuzelen missen ze dat. ‘s Avonds wordt er vreeeeselijk gerekt, dus dat kort ik nu ook in, strak alle activiteiten na elkaar. Maar dat werkt nog niet super, jongste was 15 minuten geleden nog aan het rommelen...
Wat hier werkt is ruim op tijd beginnen. Neem meer tijd dan nodig. Geef ze een wekker met licht. Bij groen moeten ze uit bed. En leg alles de avond ervoor klaar. Dus kleding en gymspullen maar ook drinken en brood voor school of werk in de koelkast zetten. Minder vrijheid maar een strakker ritme. Willen ze echt niet dan zou ik ze zonder jas of schoenen op de fiets zetten. De meeste kinderen kunnen dan super snel helpen. En praat op rustige momenten met ze over ditprobleem
Bij mijn jongste is het ook zeker Sint-spanning. Ze mochten vandaag op school hun schoen zetten en ze wil nu morgen absoluut niet te laat komen. Dus ze zei al dat ik haar kleren moest klaarleggen en dat ze maar 1 boterham wil, zodat ze sneller klaar is Zo richting 5 december begin ik me ook echt te verheugen op het uitzwaaien van die goedheiligman
Wij brengen ze apart naar bed. Sowieso omdat de oudste later gaat, maar ook zodat ze allebei even een op een tijd hebben met papa of mama. En het voorkomt onderling gezeur, ook prettig. Verder hier inderdaad een duidelijk ritme. Als ze tussendoor of er na blijven zeuren is er eigenlijk altijd wat aan de hand, want normaal gesproken gaan ze redelijk goed slapen als ze naar bed gebracht worden (niet direct,aar ze blijven wel in bed). Niet voorlezen hebben we een tijdje als straf gedaan, maar voor ons werkte het niet. Met name de jongste raakte daardoor juist compleet over de zeik en ging dan dus juist niet slapen. En ik miste zelf ook een ‘fijn moment’ om de dag af te sluiten. Nu doen we dat dus niet meer, maar houden we het ritme aan zoals altijd. Dag eindigt dan rustiger en prettiger en dat is voor iedereen fijner. En ‘s ochtends: wat ze zelf kunnen mogen ze zelf doen. Niet aankleden is in pyjama (of ondergoed, net wat je aan hebt ) mee naar school. Werkt hier prima; dan weten ze niet hoe snel ze zich moeten aankleden vaak.
Mijn dochters zijn even oud. Ik herken het wel, met name mijn oudste kan nog wel eens druk gaan doen. Zo gaat het 's avonds ongeveer. Ik benoem beneden het moment wanneer we naar boven gaan. (bijv. als ik mijn thee op heb of zoiets, iets duidelijks) Ik ga met ze naar boven en vertel voordat we de trap oplopen, wat ik van ze verwacht. Dus bijvoorbeeld: als we boven zijn gaan we direct naar de badkamer, om de tanden te poetsen. Ze gaan dan meteen plassen en even met een washandje wassen. Ik ben er dan bij en bij druk doen, klieren, geef ik ze een waarschuwing. En lukt het niet om rustig te worden, volgt er een consequentie. Ik probeer dat echter voor te zijn door het positief te houden met een grapje, een liedje, lekker kletsen. Daarna pyjama aan, dat doen ze "gescheiden" anders wordt het keten. Dus elk in hun eigen kamer, of 1 blijft in de badkamer. Mijn oudste doet alles zelf, ik poets haar alleen na en vlecht haar haren. Mijn jongste help ik met wassen en na poetsen. Zij is af en toe ook net een grote baby maar ik stimuleer haar wel om veel zelf te doen. Ik probeer bij vlot en lief aankleden ook dit eventjes te benoemen. Mijn oudste vindt het heel fijn om nog even op haar bed met haar knuffels te spelen, ik zeg dan bijvoorbeeld tegen haar dat ze nog 5 minuutjes mag spelen en dat ik zo weer bij haar kom. Dus dat er ook een soort "consequentie" hangt aan goed gedrag. Dit is de manier hoe ik het ongeveer aanpak, weet niet of je er wat aan hebt. Ik neem zowel 's ochtends als 's avonds voldoende tijd. Wanneer die tijd er niet is, benoem ik dit ook naar ze.
Mijn kinderen hebben een eigen verdieping en badkamer. Als we naar boven lopen verdelen we alle handelingen. A gaat als eerste naar het toilet, B kleed zicht uit en zoekt een pyjama, C poetst met mama de tanden. Daarna zie ik weer iemand voorbij komen die klaar is met het één en vraag ik door te gaan met het ander. Niet bijelkaar in de ruimte iig. Degene die het middelste klaar is mag het boek uitzoeken. Dat houdt de competitie spannender dan eerste klaar en de rest die gaat muiten .
Bedankt voor de reacties en tips, zeker waard om uit te proberen! Ze hebben een wekker met licht en deze ochtend ging het vrij aardig. Al merk ik dat mijn man hier anders instaat. Hij wil ze heel veel vrijheid geven maar volgens mij zijn ze hier nog niet klaar voor... @Champetter geweldig, als middelste klaar! Als mijn jongste iets ouder is ga ik dit zeker ook toepassen.
Hier spoorden wij de kinderen ook vaak aan door onderling met competitie te creëren, maar inmiddels ben ik daar een beetje vanaf gestapt. Omdat we nu heel vaak van die dingen horen als ik ben lekker sneller, ik doe het beter, et cetera. Een beetje de invloed van de basisschool denk ik zo haha. Verder heb ik als tips, als ze moe zijn, zoals je aangaf, toch eerder naar bed doen. En als dat altijd langer duurt dan gehoopt, dan dus eerder beginnen. Verder, een klein beetje rekken hoort erbij maar ik zou ze wel kort houden. Te veel rekken betekent minder voorleest tijd. Uitgeruste kinderen is wat mij betreft echt een voorwaarde om goed gedrag te kunnen zien. Verder, probeer het positieve en gezellig te houden, daarmee voorkom je een machtsstrijd. Succes!
Ik heb sinds kort wat picto’s hangen voor het ochtendritueel. Hier hebben ze (nog) geen ruzie maar de oudste wil altijd spelen en.Is afgeleid. Ik was de hele ochtend aan het praten en herhalen. Nu hangt er aankleden-pyjama in bed-ontbijten-tanden-gezicht-haren-schoenen aan-spelen en om half 9. Naar de wc en jas aan. Als er iets is gebeurt mag hij de picto eraf halen. Verder gaat alles strak achter elkaar en zet ik zoveel mogelijk de avond ervoor klaar.
Een regenachtige zaterdag en man! Ze zijn niet te genieten. Al valt de middelste wel mee. Maar de oudste loopt de hele tijd te zeuren. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik niet luister als ze zeurt of met een babystem praat. Dus nu is ze aan janken en jammeren. "O, ik verveel me zoooo!" "Ik wil de iPaaaad!" "Zeg dan wat ik moet doen!" (en na elk voorstel): "Neeee!" Echt, heb ik nog een peuter in huis?? Ik heb zin in een glas wijn en het is nog niet eens 3 uur