oke dus het gaat wel om degelijk wat !!. pff je wordt er toch moe van als ze nou eens gewoon de waarheid vertellen op het nieuws of wat dan ook !..
Als Amsterdammer was ik op De Dam, maar dan krijg je nog veel minder mee dan wanneer je thuis zit. Ik hem m'n moeder die thuis tv keek opgebeld om te vragen wat er aan de hand was! Stond aan de andere kant, in de buurt van de kerk, en het enige dat ik hoorde was een schreeuw (gewoon provocatie, werd ik niet bang van), maar daarna gilde er een vrouw en hoorde ik een keiharde knal.. toen ging iedereen gillen en rennen en daardoor vielen al die hekken (wat vanuit de verte als nog meer knallen klonk). Iedereen probeerde weg te rennen, maar wij moesten de Nieuwedijk op die te smal was voor al die mensen waardoor iedereen in de verdrukking kwam en mensen onder de voet werden gelopen. Dat veroorzaakte de gewonden. Die man die begon te schreeuwen is echt triest, maar ik moet eerlijk zeggen.. ik sta elk jaar op De Dam, en er is elk jaar wel een debiel die schreeuwt. Van deze schreeuw was het overduidelijk dat het provocatie was, dat veroorzaakte de paniek in onze buurt zeker niet, het ging echt om die gil en knal daarna waarvan ik nog steeds niet weet waar dat door kwam. Ben erg benieuwd of er zo nog meer info uit de persconferentie komt.
Als ze daar op zo'n moment om gaan roepen dat iemand een aanslag probeerde te plegen dan breekt er grote paniek uit. In mijn optiek is het dus niet meer dan logisch dat er niet verteld werd wat er aan de hand was. Daarnaast wist niemand daar op dat moment al precies wat er gebeurde (denk ik). En misschien weten we dat nu nog wel niet, gewoon even afwachten.
Je ziet ook duidelijk dat ze iemand "meenemen" ipv verzorgen. maargoed, ik denk dat ze op dat moment ook niet te veel aandacht wilden schenken aan deze personen. Anders zou de herdenking meer om hun gaan en dat willen ze natuurlijk niet. ik denk dat er dan ook meer paniek zou ontstaan omdat iedereen een soort van paranoide word.
als je goed luisterd is het gewoon gillen en niet zgn iemand die een gebed van de Moskee uitroept. Waarom moet er gelijk door bepaalde mensen geroepen worden dat het wel weer Moslims zouden zijn? Er zijn ook genoeg idiote Nederlanders hoor !! kijk maar naar Karst T vorig jaar.
Er was net een stuk over bij Hart van nederland en daar blijkt dat er dus wel degelijk iets anders aan de hand was!! Ik zei al gelijk tegen mijn zus dat het verhaal van onwel worden helemaal niet klopte, dat het gewoon een sussertje was om paniek te voorkomen! En dat blijkt dus ook! Ze weten nog niet of het een gerichte aanslag is of een actie om de herdenking te verstoren, maar goed ziek is het in beide gevallen!! Waar moet het heem in dit land, als mensen niet eens het respect op kunnen brengen om 2 minuten normaal te doen! Maar ja, zolang mensen niet eens weten wat dodenherdenking is...
Ja, daarom vond ik het al zo ironisch dat iemand dat roept op Dodenherdenking. Alhoewel Jiddisch voor een 'Nederlander' wel kan klinken als Arabisch. Als het al een echte orthodoxe Jood is, wat er nu beweert wordt.
Ik wil het topic hier ook eigenlijk helemaal niet over laten gaan hoor, maar ik vind je uitdrukking "moskee gelal" ook niet erg respectvol. maargoed ik dacht op het begin dat het gewoon het einde was van de 2 minuten dat er dan schoten kwamen ofzo en toen begon opeens iedereen te rennen..
Het is toch he-le-maal niet relevant wat voor geloofovertuiging iemand heeft, die dit doet? Het gaat erom dat iemand dit doet op zo´n voor Nederland belangrijk moment. Dan moet je toch wel serieus niet-goed-bij-je hoofd-zijn, om dat op 4 mei te doen. Wat een afschuwelijke toestand!
Heb je gelijk in hoor, maar ik denk dat voor veel Nederlanders het Jiddisch enorm veel lijkt op Arabisch en mensen daardoor al snel dingen gaan denken..
Volgens mij is dit gewoon dat ze sowieso verwachten dat er iets gaat gebeuren en hebben ze alles klaar staan om direct nieuws te kunnen leveren! Enne, dit klonk zeker niet als een islamitisch gebed en ik kan het weten! Dus ajb niet gelijk naar moslims wijzen!!
Komop, jullie denken echt dat het om een 'echte' jood gaat? Ik denk eerder dat hier iemand met kwade opzet zich verkleed had. Pruikje opgezet, zwarte jas uit de verkleeddoos gehaald en maar lekker even wat gillen op iets dat op Hebreeuws lijkt...
Ik weet nie wie of wat het was, maar ik vind het zo laag om dit te doen tijdens dodenherdenking! Zo respectloos! Ik neem aan dat we zo wel meer horen nav de persconferentie!
Ik denk niet dat het nut heeft te speculeren over de afkomst van de dader(s). Het is gewoon afschuwelijk dat iemand zo iets kan doen, op een voor veel Nederlanders en anderen belangrijk moment. Of diegene nou Joods, Moslim, Katholiek, Christelijk, of wat voor geloof dan ook heeft of niet, het is erg klaar, punt.
Ik krijg er alleen maar de kriebels van... Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om dit weer te doen. Je ziet gewoon hoe paniekerig de mensen zijn... Waar gaat het heen met Nederland joh... Elke leuke feestelijke dag is dalijk vervloekt door die klote aanslagen.