stolsel aan moederkoek en laagliggende placenta

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door prachtigwonder, 16 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

Hallo,

ik ben gisteren na een bloeding met spoed op controle geweest bij de gyn. die kon zien dat er een stolsel aan de moederkoekzat en de placenta erg dicht bij de bmmond ligt.
    nu gaan ze wekenlijks kijken of hij toch weer omhoog gaat trekken.
    maar de meeste zorgen zitten nu bij het stolsel.
    ze heeft me de spoednummers meegegeven voor het geval dat er toch een vroegtijdige bevalling optreed.
    doordat ik daaar nog zat de bibberen heb ik eigenlijk maar heel weinig gevraagt.
    ik ben zondag 23 weken dus bevallen wil ik absoluut nog niet.

ik lig nu met de beentjes omhoog om eventuele druk weg te halen en bloedingen te voorkomen.

nu is mijn vraag. kan het bloed bij het kindje komen? em geeft dit bactereien af waardoor de kleine ziek kan worden? dit is mij niet helemaal duidelijk. de stolsel zit namelijk aan de moederkoek.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ik weet niet precies waar het stolsel zit, maar in de meeste gevallen kan dit niet bij het kindje komen en het kindje niet ziek maken hoor. Maar het kan wel de baarmoeder prikkelen als het loskomt en eventueel voor weeën zorgen. Het helpt niet echt om met de benen omhoog te zitten of om helemaal niets meer te doen. Jij kunt het niet voorkomen, en de hele dag stilzitten helpt niet. Rustig aan doen is ok, maar een wandeling maken kan echt en ook in huis je gang gaan.
    Als je meer vragen hebt, maak dan een lijstje waar je ze opschrijft en neem die mee naar je volgende afspraak. Stel ze 1 voor 1 en schrijf de antwoorden ook op, dan kun je het thuis nog een rustig doorlezen.
    Sterkte!

Mirjam

3. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

het stolsel zit aan de moederkoek.waar precies weet ik niet. maar volgende de gyn is het stolsel er gekomen doordat de moederkoek is gaan irriteren doordat het zo laag bij de baarmoedermond ligt.
    wel is bedrust aangeraden voor minimaal 24 uur om de boel weer wat te stabiliseren. en mocht absoluut geen huishoudelijke taken doen.
    als het bloeden na de 24 uur op zou houden mocht ik weer wat dingen gaan doen. maar als het weer terug komt moet ik meteen terug naar de gyn.ivm de weeen die kunnen komen. de bedrust was puur voor de irritatie te voorkomen.ze hopen dat de moederkoek de komende weken terug omhoogt trekt zodat er minder irritatie zal zijn en dus stolsels vermijd. wel loop ik inderdaad een stukje omdat liggen gewoon niet prettig is. dus dat komt wel goed. ik ga het dinsdag aan de gyn vragen hoe of wat het precies kwaad kan voor het kindje.

bedankt voor je reactie

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

individuele adviezen kunnen anders zijn, als jouw arts dit heeft gezegd zou ik me daar zeker aan houden.
    Schrijf je vragen op voor je volgende afspraak en ook de antwoorden, dan kun je het thuis nog eens rustig nalezen.
    Is het bloeden inmiddels opgehouden?

Mirjam

Deel Deze Pagina