Probleemgezin kost 40.000 euro per jaar De zorg voor een probleemgezin kost gemiddeld 40.000 euro per jaar. Dat meldt de Volkskrant. Het onderzoeksbureau Stade Advies maakte in opdracht van de gemeente Woerden een berekening. Het bedrag van 40.000 euro is volgens het onderzoeksbureau een optelsom van een bijstandsuitkering plus de kosten van maatschappelijk werk, jeugdzorg, schuldhulpverlening, geestelijke gezondheidszorg, of aanbieders van opvoedingsondersteuning. Volgens de krant draaien gemeenten binnen enkele jaren op voor die kosten, omdat ze extra taken krijgen toebedeeld van het Rijk. Zij hebben daar binnenkort echter minder geld voor dan er nu wordt uitgegeven. Daarom willen gemeenten weten hoe de hulp efficiënter en goedkoper kan. Hoge bureaucratische kosten Met name de kosten die de vele verschillende instanties waar probleemgezinnen mee te maken hebben, zijn hoog. Volgens het onderzoeksbureau gaat een derde van de kosten hieraan op. Met één verantwoordelijke zou veel doelmatiger gewerkt kunnen worden Ook landelijk onderzoek In opdracht van minister Schippers van Volksgezondheid worden de kosten ook landelijk uitgezocht. RTLNieuws.nl
Wij kostten het rijk ook wel 40.000 per jaar, maar dan aan het speciaal KDV voor Giorgio (ontwikkelingsachterstand) en ziektekosten voor ons hele gezin en PGB komen wij hier ook wel aan per jaar Vind het erg dat het op den duur allemaal versoberd word voor mensen die het juist hard nodig hebben. Ik kan bijvoorbeeld geen 20.000 euro per jaar zelf betalen voor Giorgio's speciale KDV want dat valt niet zelf te bekostigen en ben dus blij dat dit vergoed word en bestaat want als ze dit zouden afschaffen en hij op een normaal KDV zat of thuis, dan was zijn achterstand nu niet te overzien en zou hij niet eens naar speciaal onderwijs hebben gekund omdat zijn iq dan te laag zou zijn, maar naar een dagbesteding. Nu kan het vaak goedkoper zeggen ze, maar op dit KDV word dagelijks logopedie,fysio,speltherapie,ergotherapie,zwemtherapie,muziektherapie etc gegeven en zit een heel team van orthopedagogen etc en schrikbarend genoeg is 1 hele dag op het KDV goedkoper als 2 uurtjes PGB PGB wat wij hebben vind ik weldegelijk dat de uurprijs de pan uit rijst. Met reisvergoeding ben je vaak 100 euro per uur kwijt echt van de zotte voor een gesprek van een uurtje met wat thee erbij.
volgens mij kunnen ze makkelijk al dat geld bij de hele rijke mensen vandaan halen.. maarja dat is toch niet mogelijk.. t zijn haast goden !
Je bent je ervan bewust dat die hele rijke mensen sowieso al het grootste gedeelte van deze kosten ophoesten?
Ik lees net de reactie van rijke mensen en of mensen met hoge inkomens. Hebben jullie enig idee wat er word afgestaan aan belastingen alleen al box 52 dank je! Ik hoop alleen dat voor de mensen die deze hulp hard nodig heeft deze blijft! Zoals pgb e.d!
"al dat geld kunnen ze makkelijk bij hele rijke mensen vandaan halen"..?? En dan wat? Om ze vervolgens net zo 'arm' als de gemiddelde nederlander te laten worden? Denk dat die hele rijke mensen meer dan genoeg afstaan. Laat ze maar eens in Den Haag een paar jaar met de helft van hun salaris doen, dan kunnen ze zelf eens ondervinden hoe het is om de eindjes aan elkaar te moeten knopen.
Lekker kortzichtig zeg om het altijd maar weer bij de rijkere mens vandaan te halen.. Die dragen genoeg belasting af en hebben vaak al erg hun best gedaan om het ver te schoppen!
Lekker kortzichtig Ik snap niet dat die uurtarieven ZO hoog moeten zijn, wat Daantje22 zegt... Als ze eerst eens binnen hun organisatie "reorganiseren", misschien dat het dan allemaal wat minder kost, iedereen happy..
Tja, het is nu eenmaal zo dat een samenleving bestaat uit verschillende mensen en die hebben ook verschillende behoeften. Sommige kunnen goed voor zichzelf zorgen en sommigen niet. In een samenleving leef je met elkaar en uiteindelijk zorg je dus ook voor elkaar. Ik vind bezuinigen op mensen die iets hard nodig hebben niet goed maar dit zal altijd gebeuren. Een vast en terugkerend feit. Zorg en onderwijs. ( nu ook cultuur)
Ik zeg 1 woord: Wachtgeld! Laten we dat geld wat jaarlijks opgaat aan mensen die wel voor zichzelf kunnen zorgen (ministers komen echt wel weer aan een baan hoor!) eens spenderen aan diegene die het broodnodig hebben zoals dus kinderen met een achterstand of aandoening die gewoon weg wat meer hulp nodig hebben om straks een bijdragen te leveren aan dezelfde maatschappij die nu even een bijdragen moet leveren aan hun.