Hoe sneller een moeder zwanger wordt na haar eerste kind, hoe groter het risico dat haar tweede kind autistisch is. Dat is duidelijk geworden uit onderzoek aan de Columbia Universiteit in New York. Epidemiologe Keely Cheslack-Postava en haar medewerkers linkten de geboortedossiers van 660.000 kinderen die tussen 1992 en 2002 in Californië zijn geboren, aan gegevens over de kinderen bij wie autisme is vastgesteld. Ze zochten naar het verband tussen autisme en de periode tussen de zwangerschappen bij eerste en tweede kinderen. Vroeggeboorten en laag geboortegewicht speelden geen rol bij de uitkomsten, die dwars door sociale bevolkingsgroepen heen gelijk bleven. Alleen bij de oudste en jongste moeders was het verband tussen autisme en snel op elkaar volgende zwangerschappen minder sterk. Volgens de onderzoekers wijzen de cijfers op een sterk verhoogd risico op autisme als een tweede kind snel na een eerste kind wordt geboren. Het hoogste risico lopen kinderen die minder dan jaar na hun oudere broer of zus ter wereld *meer lezen...kijk op KLIK | Snel weer zwanger worden is riskant | Nieuws
Dan hadden ze vroeger waarschijnlijk héél veel autistische kindjes aangezien er toen nog geen condooms en pillen bestonden. Vage onderzoeken altijd ook...
Ik vind er sowieso iets te weinig informatie in zitten om een duidelijk beeld te krijgen van wat ze nu hebben onderzocht. Er staat bijvoorbeeld wel in dat 2e kinderen die minder dan een jaar verschillen van hun oudere brusje de grootste kans lopen, maar er wordt nergens vermeld bij welk verschil het verhoogde risico ophoudt (of ik lees eroverheen). Het lijkt alsof het volledige onderzoek nog niet officieel is gepubliceerd ofzo..
Nou, dan zou her het hele dorp autistisch moeten zijn, want hier krijgt men gemiddeld 10 kinderen in 12 jaar.
Tja als je 10 kinderen in 12 jaar krijgt is er misschien wel iets mis met je , nee zonder gekheid, weer een artikel met een onderzoek waarvan helemaal niet duidelijk is wat er nu precies onderzocht is en wat we daarmee moeten.
Hier op dorp is het ook vrij normaal om bijna elk jaar wel een kindje te krijgen hoor altans het gerefomeerde gedeelte van het dorp laat ik het zo zeggen, moet zeggen hier gaat het vrij rap....nu de laatste zwangerschap...3 maanden na de bevalling alweer zwanger...maar hadden we niet verwacht eigenlijk maar goed gebeurt is gebeurt, wouden er toch 3 dus is dit zeker welkom, maar tussen mijn oudste en jongste nu zit goed 2 jaar en heb geen autistische kinderen hoor!
tjonge, ze weten ook van gekheid niet wat ze moeten onderzoeken wat een onzin dit! de kinderen die ik ken die autistisch zijn, zijn of enigskind of de oudste thuis, hoe verklaar je dat dan?
Mijn man is autistisch en is toch echt de oudste. Vind het allemaal van die vage domme onderzoeken. Autisme is voor een groot deel erfelijk.
haha dat dacht ik ook. Alsof je alleen autisme kan krijgen als de moeder snel is zwanger geraakt. Het maakt de kans groter... Oftewel niet iedereen krijgt autisme als de moeder snel is zwanger geraakt. Sommige betrekken het wel erg op hun eigen situatie. Alsof een enkele situatie een onderzoek van 660.000 mensen tegenspreekt . Ten eerste kan het krijgen van autisme zeker verklaard worden vanuit een erfelijke factor, maar dat is zeker niet 100% (blijkt uit onderzoek onder 1-eiige tweelingen). Ten tweede is bekend dat mensen met autisme in vergelijking met mensen zonder autisme iets andere hersenstructuren hebben (kort door de bocht gezegd). Wie weet heeft dit te maken doordat de moeder tijdens haar zwangerschap een tekort heeft aan bepaalde vitamines en mineralen, wat vaker voorkomt als de moeder snel zwanger raakt doordat de reserves 'op' zijn? Ik ken het officiele onderzoek niet en heb alleen dit nieuwsbericht gelezen, dus wie weet zit ik er compleet naast. Toch kan ik me er wel van alles bij voorstellen. Als ik de cijfers zie lijkt het me ook geen lullig onderzoekje . Het is eigenlijk een best interessant onderzoek, omdat ze nog geen voldoende zicht hebben hoe autisme ontstaat. Juist door dit soort onderzoeken kunnen in de toekomst mensen geholpen worden. Al duurt dat waarschijnlijk nog hééél lang.
wat een belachelijk onderzoek.... ik geloof daar niet in hoor... ken genoeg vriendinnen en familie die ook 2 kindjes kort achter elkaar hebben gekregen en daar is echt niets mis mee hoor... zelf heb ik een leeftijdsverschil van 16 mnd tussen mijn dochters enne ze zijn kerngezond hoor...
Toch grappig dat ons eerste autistische neigingen heeft en onze tweede totaal niet haha Ach ik weet niet wat ik ervan moet denken, ik vind wel dat het ongezond is voor je EIGEN lichaam om weer snel zwanger te worden (lees sneller dan 9 maanden na je bevalling weer zwanger worden) ik vind dat je het jezelf verschuldigd bent om goed voor je lijf te zorgen en geen onnodige risico's hiermee te nemen (verzakkingen, incontinentie e.d.) maar ook tegenover je kindje, geniet gewoon eerst eens even lekker voordat je meteen weer zwanger gaat worden en dan vol hormonen (vaak moe, misselijk e.d.) je eerste maanden van je eerste kindje meemaakt. Dus in dat opzicht vind ik het onverstandig, echter het verband met autisme snap ik niet zo goed..
je snapt wel dat je autisme nog niet echt kan vaststellen met je dochters hun leeftijden he? dat je er eigenlijk nog niets over kan zeggen, zegt niet dat ik het niet met je eens bent hoor, ik vind het ook redelijk onzinnig..
een autist zit in zn eigen wereld en kan niet met prikkels omgaan... dat merk je direct aan een kindje hoor... mijn broertje is autistisch en nee geen tweede kindje kort achter elkaar maar de derde in rij en 7 jr na mij geboren... bij hem merkten we dat al heel vroeg doordat hij in zichzelf gekeerd was en niet kon spelen met andere kindjes... op de psz ging het mis en daarna ook op een medisch kdv... dat is wel degelijk te merken bij hele jonge kinderen als er verder niets speelt in huis waardoor ze ook vreemd gedrag kunnen vertonen... met mijn dochters is dat echt niet het geval hoor
je hebt diverse gradaties natuurlijk soms komen ze er pas met 3/4 jaar (of zelfs veel later achter) onze zoon heel veel autistische trekjes maar kijkt je bv prima in je ogen aan en kan gewoon met andere kindjes spelen.. dus niet iedereen heeft dezelfde gradatie natuurlijk. Bij ons is het alleen aan het licht gekomen omdat ie 2,5 heel erg slechthorend is geweest zeg maar en hierdoor kreeg ie ook andere testen.. ze wilden hem meteen op MKD doen maar daar houd ik zelf niet van als het niet perse nodig is dus we wachten nu de leeftijd af waar het pas echt kan worden gezien en diagnose gesteld kan worden (4/5 jaar)
ja dat kan zo zijn maar dan merk je zowiezo iets aan je kind wat niet klopt.... wat rot voor je zoontje zeg! kan me voorstellen dat je het nog even aankijkt voor je zo'n beslissing neemt... een mkv komt heel wat bij kijken voor een kind... elk kind is natuurlijk anders maar denk zelf dat je zoiets echt wel opmerkt bij je eigen kind en dan vooral als ze naar de psz gaan, daar hebben de leidsters al zoveel gezien en pikken dat er zo uit als er iets afwijkt zeg maar...