Scholen open/dicht

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Nou precies. En misschien geld het voor en klein groepje dat ze slim en georganiseerd genoeg zijn om het zelf wel te redden, maar dat geld voor een groot deel ook niet. Ik zie bij mij buuf, die op het VMBO les geeft, dat het echt heel lastig (en eigenlijk onmogelijk) is om de leerlingen goed te begeleiden op afstand. Ze steekt er enorm veel tijd in om ze allemaal te begeleiden en te bellen etc. Ouders hebben er ook niet de volle aandacht voor want die moeten zelf ook werken, begrijpen de stof niet en/of hebben meer kinderen die begeleiding nodig hebben.En dan heeft ze ook nog 2 kinderen van de basisschoolleeftijd thuis die schoolwerk moeten doen...

spruitje80 vindt dit leuk.
  2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Daarnaast is de keuze om juist lagere klassen en kdv's te openen puur vanuit economisch belang gemaakt: ontlasting van de ouders zodat ze effectiever aan het werk kunnen.

Hogere groepen die meer zelfstandig thuis bezig zijn, blijven voorlopig thuis.

Luna86 en Poolvos vinden dit leuk.
  3. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ja dat las ik! Maar wel met een nagenoeg full time lesprogramma - voor al die hogere groepen. Dat zie ik in NL ook wel als optie - maar dan moet dus wel eea gelijk getrokken worden. Nu is er écht veel verschil tussen scholen: alles van nul contact met de kids en hooguit een werkblad in de mail tot bijna volwaardige lesprogramma’s via laptop heb ik al gehoord.
    Edit: waar ik overigens begrip voor heb! Niet alle scholen hebben dezelfde digitale middelen, zelfde formaat, zelfde beschikbaarheid personeel. Enz.
    Maar wil je écht bewust naar degelijk thuisonderwijs, moet daar voor sommigen dus wel wat gebeuren..

Syane vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Ik ben eigenlijk wel blij dat mijn kinderen niet ieder half uur in moeten loggen voor een gezamenlijke les oid... Kan ook niet bij gezinnen met meerdere kinderen en minder computers dan kinderen (bij ons niet aan de hand, maar bij klasgenootjes wel). Ik ga er vanuit dat iedereen zijn of haar best doet. Bij de jongste starten ze de dag sinds een paar weken wel met een gezamenlijk instructiemoment (iedere dag een ander vak), dat vindt ze wel heel fijn, omdat ze de juffen en haar klasgenootjes zo toch even ziet (al moet de microfoon uit ed). Verder is het zelfstandig werken (digitaal, dus de juffen kunnen het volgen). Bij de oudste is het heel anders, die heeft gewoon haar schoolboeken en spreekt haar juf één keer per week telefonisch en that's it. Juf is wel bereikbaar via de mail en reageert dan ook snel. Het is zoals het is en we doen het er mee. Er zit gewoon veel verschil tussen de scholen én tussen de leerkrachten. Ze doen allemaal wat ze kunnen.

Ik hoop wel dat de scholen snel weer open gaan als het verantwoord (b)lijkt. Gewoon weer structuur in de dag en niet meer de hele dag 'strijd' over schoolwerk ed. Maar ik hoop ook dat leerkrachten die tot een risicogroep behoren de mogelijkheid hebben om thuis te blijven (net als ik hoop dat dat bij zorgmedewerkers, winkelmedewerkers en wie dan ook ook kan!). Ik heb liever levende dan dode juffen (of verplegers, cassieres, enz.), ook als dat betekent dat het wat langer duurt voordat het onderwijs weer 'normaal' wordt vormgegeven.

5. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Een full-time lesprogramma wordt trouwens ook door onderwijskundige afgeraden he: een volledige lesdag aan de computer zitten en videolessen/groepssessies volgen is walgelijk vermoeiend en zou gewoon ongezond zijn.

Daarom is de richtlijn in België na de paasvakantie ook 4u per dag, en alle nieuwe leerstof die gezien wordt, moet achteraf als de scholen terug open gaan nog een keer gezien worden tijdens de lessen. Daarvoor moeten leerkrachten dus wel prioriteiten gaan stellen binnen hun leerplannen, maar dat kan bij de meeste leerplannen prima.

Het is ook niet de bedoeling om lessen te geven waar alleen live op ingelogd kan worden, omdat ook dat simpelweg niet voor iedereen mogelijk is. Zoals in gezinnen waar niet voor elk kind een computer is, of waar de internetverbinding niet voldoet voor een livestream. Leerstof moet dus steeds gegeven worden op een manier die achteraf terug te kijken is.

Ik wil zeker het belang vn onderwijs niet bagatelliseren, ik ben zelf werkzaam in het onderwijs voor iets natuurlijk. Maar ik denk dat we die gemiste maand, 2 maanden of 3 maanden qua leerachterstand ook niet mogen overdramatiseren. Kinderen zijn ook nu aan het leren en ontwikkelen, en ze zitten allemaal thuis, het is niet dat het 1 kind is die door ziekte hopeloos achterop raakt.

Hoewel dat beeld graag geschetst wordt, de wereld vergaat echt niet als je net die ene soort deling niet gezien hebt in groep huppeldepup. Leerkrachten zijn meesters in differentiëren en kijken nar de beginsituatie van leerlingen, daar wordt echt wel een mouw aan gepast, zeker in het lager onderwijs.

Natuurlijk speelt ook het sociale aspect mee, maar dat kan gezegd worden van de hele lockdown. Voor mijn oma is het ook niet 'leuk' dat zij helemaal alleen in haar serviceflat zit, maar het is nu niet anders. Er zijn in deze moderne tijden echt wel manieren genoeg om sociaal te zijn zonder daarbij fysieke nabijheid nodig te hebben.

Elsss, Zwierezwaai, Juffie26 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Denk dat ze dat zelf ook niet weten en afwachten tot 21 april?

7. Seffie

Seffie Fanatiek lid

17 apr 2019
    2.270
    2.618
    113
    Vrouw
    Goed verwoord. Ik zoek al een paar dagen naar woorden maar ik kwam er niet uit zonder dat het anderen kwetst of ik een shitload aan commentaar over me heen zou krijgen. :p

Zwierezwaai, ikkie97 en Pinkie88 vinden dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

Ik heb bericht van school dat de leerlingen gemiddeld 3 uur per dag bezig moeten zijn. Zijn ze langer of korter bezig trek aan de bel, bij korter krijgen ze extra werk. Zoon is elke dag binnen het uur klaar maar voelt zo gemeen alsof ik zijn inzet dan afstraf. Leuk vind hij het namelijk niet maar doet het wel dagelijks zonder mopperen en zonder hulp. Wat zouden jullie doen?

9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    lastig.. ik heb om extra werk gevraagd. Mijn jongste heeft echt 4 keer zoveel huiswerk en ik wil de uren graag een beetje meer gelijk trekken. Zo blijven ze allebei gemotiveerd. Maar hier zitten ze in groep 5&6 vandaar die keuze.

Je zou kunnen polsen of andere kinderen uit de klas ook zo snel klaar zijn? Als dat niet bij iedereen is en je zoon werkt netjes, vermaakt zich de rest van de dag ook goed dan zou je het zo kunnen laten.

10. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Als hij daarmee hetzelfde doet dan de anderen en jij en hij vinden dat ie genoeg bij leert, helemaal prima toch?

Als hij zelf meer wil doen zou ik wel extra/uitdagender werk vragen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Het moet inderdaad niet zo zijn dat hij een goed werk tempo heeft en daarom extra werk moet doen. Onze zoon zit in groep 3 en is 1 tot 1.5 uur bezig. Dat is het gewone schoolwerk. Daarnaast heeft hij nog een extra taalboek als teken boek.
    Dit doen we extra op de maandag, dinsdag en donderdag. Dan mooi de een of de ander.

Wel doen we extra project werk, knutselen, tekenen etc ook niet elke dag. Lekker bezig zijn met Lego bouwen en lezen is ook allemaal prima. Zo lang hij niet de hele dag achter de tv zit.

12. GossipGirlxoxo

Ja hij doet evenveel als de rest van de klas. Zijn advies is binnen, hij is ingeschreven op de middelbare school en heeft vooral geen zin in extra of uitdagender werk. Ik heb geen last van hem.

13. GossipGirlxoxo

Hij leest ook elke dag. In de middag ruim een uur en in de avond ruim een uur. Hij had eigenlijk deze maand spreekbeurt en volgende maand boekbesprekening en die gaat hij voor ons maken en bespreken.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  14. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ja hadden ze het hier ook al over,en dan beginnen met rekenen nou dat is hier een ramp dus dan doen we het laatst.ik ben blij dat wat moet gedaan worden gedaan is kom op zeg

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Dan lijkt me dat meer dan voldoende:)

Syane en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ik denk dat als ze de visie gaan hanteren dat digitaal lesgeven een blijvertje is dat er ook wat betere plannen gemaakt zullen worden. Hetgeen wat er nu bij velen staat is maar een lapmiddel voor een crisis situatie die er zo snel mogelijk uitgestampt is door groepen mensen die hier vast niet eerder echt ervaring mee hebben gehad en ook maar proberen te roeien met de riemen die ze hebben.

Docenten willen vaak wel, maar vergeet niet dat er ook een management laag zit. Bij mn man zetten ze de boel op, nieuwe manager, hoppa weer alles om daar gaat je werk. En dat is niet 1x of 2x in de afgelopen 7 jaar maar 10-20 x.

Dan is t weer de stages die lintstages moeten worden, vervolgens toch maar weer terug naar blokstages, ander leerlingvolgsysteem (ja leuk maar inrichten mag je zelf doen) nee werkt toch niet lekker hoppa ander systeem (kan je weer aan de slag), diplomeringssysteem, ineens keuzevakken eerst als verdiepingsonderdeel vervolgens wordt t weer een diploma eis (met alle inregelingen erbij). Mijn man is de l*l met al die wijzigingen aangezien hij de enige is die een beetje meer ervaring heeft met IT maar krijgt gelijktijdig de klappen voor de roosters, diplomeringen, jaartaken en hij draait ook nog lessen. Dus die heeft al aardig wat tijd gepompt in dingen die met dezelfde vaart weer teruggedraaid werden bij de volgende manager.

Dus een lange termijnsvisie met commitment zou een verademing zijn, op heel veel punten!

Zwierezwaai vindt dit leuk.
  17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je hebt zeker gelijk.
    Ik was inderdaad meer bezig met het basisonderwijs en je hebt zeker gelijk. Ik hoop dat er voor jullie ook een passende maatregel zal komen. Het vervelende is dat er op sommige VO scholen zoveel leerlingen zitten. Bij mijn oudste dochter zijn het er bijna 2000, een hele klus.
    Sterkte met je kinderen. Hier overigens ook een 16 jarige examen puber die het allemaal wel zo’n beetje gelooft ;)

spruitje80 vindt dit leuk.
  18. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Dan zou ik het zeker zo laten. Zeker als ik zie dat hij ook nog veel leest. Mijn oudste is met 30 min klaar en het is super makkelijk voor hem. Het verschil in aanbod met mijn jongste is echt heel groot dus om die reden heb ik om extra gevraagd. Mijn zoon staat er ook voor open dus dan is het helemaal prima natuurlijk.

Syane en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier precies zo! Ik vind het ook niet realistisch om meer tijd te eisen van hem en hem vol te proppen met extra werk. De situatie is zo anders dan op school. Hij zegt zelf dat hij het thuis veel lastiger vindt en meer is afgeleid en dat hij les van de juf veel fijner vindt met kinderen om zih heen die hetzelfde doen. En dat snap ik helemaal! Met mooi weer gaat hij nu vaker naar buiten, ook prima, want het is nogal een binnenzitter. En als we tijd en zin hebben in iets extra doen dan doen we dat. Maar ik ga niet te veel forceren want dat wordt het alleen maar lastiger voor hem én voor mij!

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Grappig hier is het juist andersom, hij hoort en ziet alles en is normaal met zijn zon werk de hele les bezig en dan nog de vraag of het af is, thuis is het met 15/20 min klaar. Hij werkt nu vele malen sneller door minder afleiding.
    Hij hoort ook de uitleg van de andere kinderen terwijl hij zijn werk moet doen. Hij ziet alles en iedereen voorbij komen.

Nu heeft hij gewoon extra tijd voor buiten spelen in de tuin en samen met mij dingen te doen. Laatst nog een kaartje gemaakt voor oudere mensen in de straat. Daar zwaait hij al na sinds hij loopt. Nu ziet hij ze niet meer omdat hij niet mee mag naar de supermarkt. Vandaar een kaartje.

Ook een leuke activiteit, mensen worden er blij van win,win

Deel Deze Pagina