Ja dat kan ik mij voorstellen. Maar roepen dat scholen dicht moeten en zelf ervaren hoe thuiswerken is, zijn wel echt verschillende dingen. Dat de scholen dicht moesten was voor ieders veiligheid. Ervaren hoe het thuisonderwijs was is een gevolg daarvan. En ja. Er zijn een heleboel leerkrachten die zich een slag in de rondte hebben gewerkt en veel meer uren hebben gemaakt. Is dat erg? Nee. Mag het gezegd worden? Ja natuurlijk! En wees nou eerlijk: als alle leerkrachten zouden zeggen dat het makkelijk was, is het ook niet goed.
Zoveel feiten zijn er nu nog niet. Ze denken heel veel, maar bewijzen zijn er niet. Als ze echt hebben bewijzen hebben kunnen ze eisen gaan stellen denk ik.
Mijn dochter loopt bij een ortho en heeft een hoog IQ (met disharmonisch profiel), is faalangst en blokkeert bij dingen waarvan ze denkt dat ze fouten maakt. Daar zijn we al 2 (!) jaar mee bezig met dezelfde juf overigens. In groep 2 zijn we geëindigd met een zeer negatief eindrapport waarvoor ik naar school.ben geweest voor een gesprek met de directrice (omdat de juf weigerde met mij daarover te spreken) omdat ik daar zo teleurgesteld over was (juf heeft toen enkel de nadruk gelegd op haar negatieve gedrag en nul over wat wel goed ging, "leuk" voor een 5,5 jarige die vloeiend leest en haar rapport niet wilde laten zien aan anderen). In het nieuwe jaar hebben (dringend) verzocht om haar anders "aan te pakken", ze is naar de orthopedagoog gegaan en heeft 1 keer per week pluskring. Op ons verzoek evaluatie gesprekken iedere 2 maanden (ipv alleen nijd e rapport bespreking) om te kijken of en zo ja waar we bij moeten sturen. Er is groot overleg geweest met de ib-er en de ortho samen. Samen met de handvatten van de ortho ging het redelijk goed. We zagen vooruitgang in haar faalangst/blokkeren. En toen gebeurde dit. Daar kan niemand iets aan doen. En ik neem het niemand (ook de juf niet) kwalijk dat onderwijs niet op DAT niveau gehandhaafd kon worden. Maar als we zelf moeten vragen om het Zoom niveau op te schroeven naar plus (omdat het op standaard staat) en we hebben moeten vragen om de plus boeken dan vind ik dat wel erg. Vooral omdat mijn dochter de meeste probleem heeft met rekenen. En ik heb gebedeld om een sessie samen om haar te helpen daarmee. Maar ik eerst wel een lijst van tips krijg met de mededeling "probeer het hiermee en als het niet lukt dan hoor ik het wel". En hoe meer ik erover schrijf hoe meer ik er geïrriteerd en teleurgesteld in raak eigenlijk. Ik heb bij de moeder van haar beste vriendinnetje nu gevraagd hoe zij het heeft ervaren. Want misschien verlangde ik idd teveel. Juf weet al 1,5 jaar hoe de vlag hangt bij mijn dochter. Ik had iets meer ondersteuning verwacht. Ik vind niet dat ik daar om moet "bedelen". En helemaal omdat alle vooruitgang betreffende haar faalangst als sneeuw voor de zon is verdampt. Iemand hierboven zei "je kunt het niet voor alle ouders goed doen". Nee dat klopt, maar ik verwacht we dat je het voor de kinderen goed doet. En dit was niet goed!
Sorry daar denk ik anders over. Mijn man is manager bij een groot transportbedrijf, ik ben accountant. Bij beide is het de drukste tijd van het jaar, we hebben hele avonden/ nachten gewerkt afgelopen weken. Daarnaast 2 kinderen thuisonderwijs gegeven. Was dat zwaar? Ja. Klaagde we? Nee! En dit geldt voor een groot deel van nederland. Ik begin een deel van de leraren echt wel een beetje piepers te vinden, nooit is het goed, altijd is het teveel en die schromen dan ook niet dit breed uit te verkondigen in de media en op social media. En nogmaals, dit geldt zeker niet voor alle leerkrachten maar diegene die het wel doen moeten zichzelf echt achter hun oren krabben wat mij betreft.
Kan je mij iets meer vertellen over wat de leerkrachten hebben gedaan waardoor ze zoveel meer uren hebben gedraaid (en dit is oprechte interesse hè, geen kritiek). Bij de school van zoon is het mij heel duidelijk. Lessen voorbereiden, en via digitaal platvorm les geven. Ik vind het altijd al een goede school maar nu ben ik fan! Maar mijn dochter. Elke week een weektaak. Ik snap dat dit uitgezocht moet worden en dat de goede instructies (op YouTube) opgezocht moesten worden. Elke ochtend 2 uur bereikbaar per email. En 10 minuten per week bellen met elke leerling. Waarschijnlijk nog een dag bij de noodopvang aan het werk. Maar ik kom dan echt niet op een volledige werkweek. Wat gebeurd er achter de schermen? Ik denk dat het voor veel ouders positief werkt als scholen hier iets opener in zijn. Want als je het thuis pittig hebt (door thuiswerk, door zorgintensieve kinderen etc) en je krijgt vanuit school voornamelijk kritiek wanneer je aangeeft dat het met je kind niet gaat, is dat niet leuk. (En ik moet eerlijk zijn, ik ben niet tevreden met school van dochter, met name met de ib'er heb ik problemen. Haar huidige juf zet zich goed in en steekt haar nek uit. Er zou overleg plaats vinden over naar het sbo gaan (nav psychologisch rapport) en als school dit echt niet wilde had ik al een andere school voor dochter. Dit is door covid uitgesteld. Kan school niks aan doen maar het is wel een ding. Vertrouwen in de ib'er is al laag. Maar ik ga dochter niet overplaatsen voor dat het gesprek is geweest. En nu is er dus geen zicht op dat gesprek)
Dat geldt evengoed voor dat deel van de ouders die alleen maar overal over kunnen zeiken. Gelukkig geldt dat niet voor alle ouders....
Maar wat is het verschil met andere sectoren dan? Want ik heb ook veel dingen vanuit/over bv. het MKB gelezen...? En ik las ook dat de horeca de 1,5 meter regels ed niet ziet zitten (maar ik zag ook geweldige filmpjes van zaken die er het beste uit probeerden te halen!!! en zaken die nu af laten halen en bezorgen ed). Zijn er niet overal mensen die klagen?
Dat is wel raar. Ik ben ook ib'er maar ben de afgelopen twee weken ook bezig geweest met de verwijzing van een leerling naar het sbo, gaat allemaal digitaal tegenwoordig. Ja het is wat lastiger ivm handtekeningen enzo maar het kan best. Wij vonden juist dat dit niet vertraagd moest worden door deze omstandigheden.
Oh dus als het niet goed gaat mag je gewoon niks zeggen, want anders ben je een zeikerd? Net als in elke beroepsgroep zitten tussen leraren ook mensen die er met de pet naar gooien of minder doen dan je zou mogen verwachten. Ik ga daar niet mijn mond over houden, omdat iemand anders dan misschien beledigd raakt.
Ik denk dat voor veel horeca 1,5 meter niet haalbaar is. Als jij erop ingesteld bent op 100 tafels te draaien red je het niet ineens op 30 tafels. En voor het MKB is het zwaar omdat ze daadwerkelijk financieel worden getroffen, dat vind ik anders dan werkdruk. Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen. Ik vraag me alleen echt af, en dat is niet verwijtend ofzo, waar leraren het dan zo druk mee hadden als ik hier lees dat bij het grotendeel het afstandsonderwijs zo enorm matig was. En als ik kijk bij mijn dochter, die krijgt altijd digitaal onderwijs. Leerkracht deed 2x per dag videobellen half uur. Hele dag wel beschikbaar via chatfunctie. Verder zijn alle programma’s digitaal en word alles door de pc nagekeken. Wat doe je er dan naast dat het zo zwaar maakt?
Hier dus niks digitaals. Maar ook niks nakijken want dat moesten de kinderen met hun ouders zelf doen Niet online bereikbaar. Wel per mail kon je je vraag stellen. Kwam wel vaak snel antwoord op gelukkig.
Ik snap wel dat het financieel lastig is, daar ging het niet om. Wat al geschreven werd: iedereen heeft het lastig. Het gaat in het onderwijs ook niet alleen om werkdruk; het hele onderwijs is anders. Denk aan leerlingen waar je geen contact mee krijgt en je zorgen om maakt ed. Hele andere dingen dan financieel, maar in mijn ogen absoluut niet minder belangrijk. Ook bij andere sectoren geldt: maak er het beste van. Het alternatief is niet open en iets lijkt me dan beter dan niets. Ik werk niet in het PO, dus ik kan alleen mbt mijn eigen werk vertellen waar ik druk mee ben geweest. Hier was het vooral het organisatorische wat (heel) veel tijd in beslag nam. Daarnaast het maken van video's, dat kost (veel) meer tijd dan de lengte van de video. Verder de les zelf. En daarnaast het contact met individuele mensen. En afstemmen met collega's. En dan vergeet ik vast nog het eea. En daarnaast natuurlijk nog veel 'gewone dingen', dat gaat ook gewoon door. Ik klaag niet, want ik vind mijn werk geweldig en ik ben erg gedreven het 'goed te doen', ook (of misschien wel juist) in dit soort situaties, maar ik heb dus wel meer uren gewerkt dan normaal (net als zoveel mensen). Voor de 'buitenwereld' was dat echter veelal niet zichtbaar doordat veel 'achter de schermen' plaats vond. En ik weet niet of het bij het grootste deel van het onderwijs matig was... Misschien wel in reacties (als het al zo is, ik heb ze niet geteld), maar mensen die negatief zijn laten vaker van zich horen, dat zie je bij meer dingen terug. Ik denk dat het ook bij heel veel scholen prima is gegaan. Mijn eigen ervaring met PO is 50/50, maar dat is ook maar n=2.
We moeten eerst dat psychologische rapport weer bespreken met de ib'er. En dat ligt nu stil. Hoewel dat volgens mij ook via een digitaal platform zou kunnen. Minder persoonlijk? Absoluut. Maar in het belang van mijn dochter? Dikke absoluut. Maar deze school wil geen kinderen naar het sbo, zeggen ze zelf letterlijk.
Is waarschijnlijk een financierings dingetje. Ik kan me nog uit mijn MR tijd herinneren (1 jaar geleden) dat je passend onderwijs moet bieden en alleen in het uiterste geval een kind naar SBO mag laten stromen en dat daar voor de school een negatieve financiële prikkel aan hangt. Dus ze blijven proberen kinderen op school te houden, zeker als de begroting krap is.
Nou, inmiddels weet ik bij deze school zeker dat het arrogantie is. Geld speelt vast een rol, maar deze school vindt zichzelf een expertise-school, mede omdat ze hun stokpaardje: leonardo-afdeling hebben.
Ja als ik dit zo lees begrijp ik je gevoel heel goed! Ik zou je wel echt willen aanraden om dit alles toch te bespreken met de juf. En anders met directie. Als dit niks uithaalt kan je voor jezelf in ieder geval zeggen dat je er alles aan gedaan hebt. Naar dat het zo gelopen is voor jullie!
Ja rotte appels heb je helaas overal. Het jammere is dat door die paar collega’s die de media zoeken, het hele imago dus weer omlaag getrokken wordt. Wie zegt dat er niemand vanuit de andere beroepen klaagt? Wie zegt dat alle leerkrachten klagen? ik begrijp echt dat het rot overkomt maar zelf nadenken is wel echt handig in deze. plus: omdat iedereen het zwaar is, mag niemand klagen? Zo komt het wel over.
@hummeltje5 Even over je vraag over hoe dat bij anderen gaat/ging als ze op school starten. Mijn dochter stroomde in in de herfst op so (cluster 3) en ook daar vond ik het nogal rommelig, ik had ook het meeste personeel nog niet gezien enzo en ook weinig zicht op hoe goed de overdracht ging (en dan ging dochter van een behandelgroep naar de kleutergroep met meeste structuur. Ook praat ze niet, dus zelf kon ze niet vertellen hoe het ging). Overdracht voor/na school was ook minimaal, dus het duurde wel even voordat ik een fijn gevoel had. Maar nu denk ik wel dat deze school de beste optie was, dus ondanks de negatieve puntjes, wegen de positieve zwaarder. Ik denk dus dat het op regulier al helemaal niet gek is als het zo gaat, zeker niet in deze tijd. Ik zou inderdaad even vragen of een kort skype gesprekje in de week dat hij gaat starten een optie is, voor zowel hem als voor jou.