Scholen open/dicht

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier is er geen overdracht van ouder naar school. Al moesten we bij de jongste wel een hele vragenlijst online invullen. Het KDV heeft wel een overdracht naar school gestuurd.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Valt voor beide kanten wat te zeggen.
    Maar in zo'n uitzonderlijke situatie zoals dit kan school toch ook wel begrijpen dat niet iedere ouder zijn/haar kind naar school wil sturen nu?
    Sowieso heeft het niet veel zin om een schuldige aan te wijzen. Het punt is dat ieder kind recht heeft op onderwijs. Dat een school in deze situatie zo sec zegt 'stuur je je kind niet naar school krijgt het ook geen lesmateriaal voor thuis' vind ik wel erg eenrichtingsverkeer. Overleg met de betreffende ouder(s) was bijv. al een beter idee geweest.

Dat het niet te doen is om ook nog "een alternatief programma" (niet mijn woorden) voor de thuisblijvers te maken snap ik niet zo.
    Er zijn genoeg scholen die beiden doen vanaf 11 mei, dus waarom zou deze betreffende school het dan niet kunnen?
    Overigens is "een alternatief programma" ook op veel diverse manieren in te vullen natuurlijk. Gewoon huiswerk meegeven voor de dagen waarop de ll. thuis zijn (zoals ze nu bij jullie gaan doen) is toch een prima idee voor die paar weken?

Syane en Zonnestralen vinden dit leuk.
  3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dan moet je dus toegeven aan alle smetvrees, hypochondrie enz, die vaak ook weer wordt overgedragen op kinderen. Juist in het belang van de kinderen is het goed dat we hier niet te makkelijk mee omgaan.

4. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Niet dat ik verwacht dat ‘onze’ juf zulke uitspraken zou doen, maar mede hierom dus wel blij dat wij geen digitaal onderwijs hebben gehad. Vond het ook niet nodig. Ze doen hier sommige dingen op de laptop om te oefenen, maar verder niets. Geen beedbellen, of hoe dat allemaal ook genoemd wordt.

5. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Oei! Hoe komt dat? Onrustige kinderen? Trek je dat wel dan, zo kort?

6. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Waarschijnlijk wel een klein beetje vertrouwd gevoel voor hem dan.
    Hij kent in ieder geval het gebouw al van de buitenkant ;)

Wij gaan ook maar even wat vaker naar zn nieuwe school lopen de komende weken (komen we nu niet vaak omdat het net te ver lopen is voor onze jongste).

7. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113
    voor mijn dochter was t wel heel fijn. Toch contact met de anderen. Soms duurde het wat lang...

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nou dat ook vooral: de nieuwe kindjes die na de meivakantie zullen starten weten sowieso vaak niet wat de normale situatie was.

Dat laatste weet ik ook niet of we dat zullen redden tot aan de zomervakantie.
    Hier waarschijnlijk wel tot 20 mei heb ik van één van de PSZ juffen gehoord.

9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Netjes dat ze een datum laten weten :thumup:
    En op zich nog vroeg genoeg voor ouders om het eea. te regelen met werk mocht dat nodig zijn.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Nee hoor het is geen financieel dingetje. Een kind wat zich echt niet gelukkig voelt in het regulier onderwijs wil je daar echt niet houden. Een kind moet zich a prettig voelen op school en b zich blijven ontwikkelen. Als 1 van beide niet het geval is moet je in actie. En als beide niet het geval zijn moet je helemaal kijken naar andere opties. Natuurlijk scheelt het de school een leerling als er een leerling verdwijnt, maar als leerkracht of Ib' er ben je daar echt niet mee bezig.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    En mbt de kinderen die toch thuisblijven na 11 mei; het is voor leerkrachten niet te doen om en fysiek les te geven op school en ondertussen ook nog beschikbaar te zijn voor kinderen thuis. Bij ons op school gaan we het oplossen door elke dag rond 10 uur een vragenhalfuurtje in te lassen voor de kinderen die dan thuis werken. De kinderen op school hebben even pauze of doen iets zeflstandig. Dit is echt bedoeld voor korte vragen zodat de thuiswerkers weer verder kunnen. Maar echt online lesgeven of begeleiden is voor de leerkracht gewoon niet mogelijk omdat die continu met de kinderen bezig is die op school aanwezig zijn.
    Er zijn altijd kinderen die om medische redenen niet mogen komen en daar proberen we echt wel iets voor te regelen. Wij hebben een aantal onderwijsassistenten en Pabo 3e en 4e jaars studenten. Volgende week gaan we kijken of we die aan zo'n leerling kunnen koppelen. Nog geen idee of er daarnaast nog kinderen zijn die thuisblijven omdat hun ouders het eng vinden, niet vertrouwen, wat dan ook. Maar die komen niet bovenaan de lijst als we de in te zetten extra mensen gaan verdelen.

Roanna, hummeltje5 en Felice vinden dit leuk.
  12. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.674
    18.750
    113
    Vrouw
    Bij ons op school mogen er maar 3 leerjaren terug starten. Max 10 kinderen per klas, dus de juffen van de leerjaren die thuis blijven gaan ook ingezet worden.
    Tegelijk moeten ze ook buurtelings de opvang doen.
    De opvang mag vanaf nu gebruikt worden door alle ouders die buitenhuis moeten werken.
    De maatregelen rond hygiene en afstand zijn vrij uitgebreid.
    Dus dit alles komt terecht op de leerkachten hun schouders en ook de klassen die thuis blijven moeten les blijven krijgen.
    Eens benieuwd hoe ze dat gaan doen en of dit wel realistisch is.
    Kleuterjuffen de opvang laten doen ?
    Thuisonderwijs op de 2de plek?
    Afwachten maar sowieso voor onze kinderen geen school in mei.

13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nou hier gaan de kinderen 4 mei alweer naar school volgens het officiële rooster dus zoveel tijd vind ik dat niet als je donderdag het hoe of wat hoort en maandag al weer naar school moet.

Nu heb ik de noodopvang en alles met de bso al geregeld. Maar voor andere ouders geldt dat natuurlijk niet.

14. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Dat kennismakingsgesprek doen we eigenlijk pas wanneer een kind een weekje op school zit. Echt belangrijke zaken weten we al vanuit psz/kdv. We willen eerst ook een beeld vormen van een kind.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  15. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113

Jij hebt het nieuws zeker gemist dat de Tweede Kamer het prima vindt dat ouders hun kinderen voorlopig thuis houden als ze dat beter vinden?

Fuddey en Zonnestralen vinden dit leuk.
  16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb sowieso een leerling die thuis blijft straks. Ze heeft alleen haar moeder nog en die zit in meer dan 1 risicogroep. Is vorig jaar al een paar keer bijna mis gegaan. Het is vreselijk voor een kind als een ouder in levensgevaar in het ziekenhuis ligt. Als het dan ook nog de enige ouder is die je over hebt... En ergens weet ik wel dat ze haar niet eeuwig thuis kunnen laten. Maar ze kan beter een jaar school missen, dan haar moeder. Ik heb al die ellende met het meisje meegemaakt: hoe ze haar vader verloor en een paar maanden later tot 2x toe bijna haar moeder. Ik snap volledig dat ze niet komt. En ik ga alles op alles zetten om haar zo goed mogelijk thuisonderwijs te geven.
    En als een kind thuis blijft vanwege een verkoudheid; dan ook. Het zou anders toch raar zijn? Een kind mag niet naar school komen. Dat is geen keuze. En dan zou school vervolgens zeggen 'maar we bieden geen onderwijs.' Dat is toch van de zotte?

Roanna, gitta, fairy2011 en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze jongste heeft ook geen online les of begeleiding gehad de afgelopen 6 weken. Dus op zich kan het wel zonder denk ik. Tis alleen niet ideaal, maar een leerkracht kan zich nirt splitsen:)

18. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    We hebben zojuist aan school terug gemaild dat we een oplossing zien in onze jongste tijdelijk bij de oudste in de klas te laten... Vast veel te makkelijk gedacht van mij :p

Maar ik wil dat hij ook gewoon naar school kan vanaf zijn verjaardag en zie de anderhalf meter samenleving niet veranderen voorlopig.

Laat hem dan wennen en vertrouwd worden met z'n broer in de klas, die gaat na de zomer naar groep 3, dus zolang zitten ze dan niet samen en hoeven ze niet bang te zijn op school dat het voor de jongste zo ontzettend ingrijpend is. ;)

Of denk ik nu echt te kort door de bocht?

Ben benieuwd hoe de leraren op dit forum daarover denken! @tupp @Lisa280887?

Kan er nl nog steeds niet bij dat ze m'n zoon willen weigeren ivm deze situatie..

19. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Daar hebben ze dus meivakantie vanaf 14 april?
    En dat duurt dan t/m 5 mei?

20. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Buiten deze situatie worden hier broers/zusjes voor zo'n periode wel bij elkaar in de klas gezet. Als het vanaf maart/april is ofzo gebeurd dat vaker.

bulakgirl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina