Wij hebben een volle werkdag. Maar of je nou halve dagen regelt voor de kinderen of om de dag, dat maakt toch niet uit?
Qua schoonmaak doen ze het hier inderdaad 2 keer per dag. Dat is dan een keer meer inderdaad. Qua werk voor ons, of we nou 4 halve dagen of 2 hele dagen moeten regelen, dat maakt niet veel uit. Mijn man vond halve dagen zelfs prettiger, zo ja hij toch nog dagelijks aanwezig zijn. Qua bso die springen hier inderdaad op in. Maar stel dat mijn kind net die dag dat ze op bso zijn een hele dag vrij zijn, dan is dat ook weer een hele dag bso? Ik weet nog niet goed hoe de bso ermee omgaat eigenlijk.
De oudste gaat in de eerste week na de meivakantie 2 volle dagen. 5 kindjes in de groep. De andere helf zijn 6 kindjes die gaan op 2 andere dagen. De week erna alle 11 week voltijds De bus is ook weer ingepland.
In principe hebben kinderen recht op BSO op de dag dat ze op school zijn, zodat ook de BSO halve bezetting heeft. Vandaar ook het dringende verzoek vanuit de organisaties die de buitenschoolse opvang verzorgen, om met hele dagen te werken. Anders hebben zij alsnog dubbele bezetting. En BSO begint pas ná de schooldag. Dus zit je kind 's ochtends tot de lunch op school, dan mag die alsnog pas ná de schoolmiddag naar de BSO.
Tenzij noodopvang, zijn ze niet welkom op de BSO als ze niet naar school hoeven. Onze BSO heeft laten weten niet in te kunnen springen op de halve dagen die onze school heeft bedacht. Was er al bang voor, is geen doen voor hen.
Dat klinkt heel handig. Ik heb voor mijn jongste jongen ook een squla account gekregen. Voor mijn oudste heb ik er 1 gevraagd. Zo kunnen ze toch lekker bezig zijn en kunnen de juffen op hun account zien wat ze gedaan hebben.
Wij hebben nog niets gehoord maar hier hoop ik ook op..Twee hele dagen school is in het geval van onze dochter (bijna 7) echt niet wenselijk. Het thuisonderwijs wat ze krijgt, is minimaal (binnen 1,5 uur uiterlijk klaar) en ze verveelt zich stierlijk. Elke avond ligt ze tot 22 uur wakker omdat ze gewoon niet moe is. Hoe fijn zou het zijn als er iets van ritme terug zou komen in de levens van onze kids doordat ze elke dag school hebben, zij het halve dagen...
Grappig hoe dat verschilt. Dochter speelt nu veel meer buiten dan als ze op school zou zitten. Die is elke dag wel echt moe om half 7 Slaapt nu juist iets eerder dan normaal.
Bij ons ook 5 halve dagen en ben er niet blij mee. Ik werk al weken thuis. Doe de administratie en andere collega’s gaan naar afspraken buiten de deur. Eigenlijk hoort dat ook bij mijn werk en kan dit ook prima volgens de Corona maatregelen (ik lever in mijn eentje lege woningen op die daarna weer verhuurd kunnen worden bij een woningcorporatie) maar dat kan nu dus niet omdat mijn kinderen straks elke dag maar 2,5 uur per dag naar school gaan. Ik kan dan nog steeds niet mijn hele functie uitoefenen wat wel mogelijk was geweest als ze hele dagen waren gegaan.
Maar bij 2 hele dagen naar school, die andere variant die veel scholen gaan gebruiken, heb je dan toch ook nog 3 (of minder, al naar gelang je werkschema) volle dagen een probleem met je werk? Niemand gaat er echt op vooruit denk ik, het is vooral dat ik van mening ben dat het voor onze kinderen beter is om 5x een halve dag te gaan. Voor ouders zijn beide varianten denk ik niet echt een verbetering van de situatie.
tja - 2 hele dagen = 2 keer brengen/halen (2x onderbreking van je werk) 5 halve dagen = 5 x halen brengen/halen (5x onderbreking van je werk) ook in het contact met ouders onderling nemen ze dan meer risico zeg maar. Ik snap dat 5 halve dagen fijner is voor het kind - maar qua veiligheid (contactmomenten + schoonmaak tussendoor) was er daarom denk ik de voorkeur voor liever hele dagen vanuit de overheid. Ik ben nog heel benieuwd hoe de ouders in de klas er hier in staan verder - wie blijft er alsnog thuis? Maar aangezien er in een week nog veel kan veranderen qua mening - wacht ik nog even met deze vraag in de klassenapp. Volgende week vrijdag zal iedereen er wel uit zijn denk ik.
Hier ook 4 halve dagen, dat doen ze omdat ze hebben geluisterd naar de wens van de kinderen en zo hoeft er geen thuis les gedaan te worden.
Dat klopt, voor de kinderen is het beter om elke dag naar school te gaan. Als ze hele dagen naar school zouden gaan kon ik 4 opleveringen achter elkaar doen en nu met de halve dagen misschien 1 als ik geluk heb. Ik werk 3 dagen en zou dan 2 dagen als ze naar school gaan ‘gewoon’ kunnen werken en nu wordt het dan verdeeld over de 5 schooldagen. Het voelt gewoon of ik mijn collega’s met mijn werk opzadel omdat ik het niet kan doen omdat ik thuis ben met de kinderen. Mijn man moet trouwens gewoon naar zijn werk in een niet vitaal beroep.
Dat klopt niet. Buitenschools is zowel Voor als Na schooltijd in principe. Voorschoolse opvang heet officieel VSO en Naschoolse NSO en samen maakt dat Buitenschoolse opvang.
Ja, nou: je hebt gelijk. Maar het blijft alsnog zo dat ouders onder hun werktijd ineens enkele uren een kind moeten opvangen. Want daar ging het gesprek over.
Ah zo, ja, dan zijn de halve dagen natuurlijk lastig..Maar dat gevoel van je bezwaard voelen naar collega's toe, zou ik toch een beetje proberen te laten gaan. Iedereen doet nu zijn of haar best om dingen draaiende te houden en daarin zullen we elkaar een beetje moeten ondersteunen.
Geen idee eigenlijk. Maar wat niet lukt, lukt niet natuurlijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor hen niet te organiseren is. Begrijp ook niet dat school niet heeft gecommuniceerd met de BSO, werkt twee kanten op natuurlijk.