Scholen open/dicht

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by xSNDY19x, Apr 14, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Whoopy

Whoopy Actief lid

May 7, 2019
    445
    730
    93
    Female
    Ik leef toevallig ook nog in deze maatschappij en ervaar zelf dingen, spreek mensen, heb vrienden en familie die zelf leerkracht zijn. Ik haal mijn kennis/ ervaring gelukkig maar voor een klein deel uit de media.
    Ik beweer nergens dat het in het onderwijs allemaal maar negatief is.
    De basisschool van onze jongste doet het supergoed! De leerkrachten zijn erg betrokken. Ze staken al heel lang niet meer.
    Die kant zie ik ook hoor ( en helaas ook nog een aantal minder positieve punten).

2. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,093
    7,843
    113
    Moet ik toch een kanttekening plaatsen: als je in een risicogroep hoort geen je recht op veilig werken. Dus je werkgever moet je beschermen. Dus een leerkracht in de risicogroep zou in theorie in dezelfde beschermende kleding kunnen gaan staan als een IC verpleegkundige.

Ten tweede: formeel plaatst zwangerschap je niet in een risicogroep.

Dat gezegd: ik snap je volledig als je al zo lang bezig bent om zwanger te worden, dan hangt er gevoelsmatig veel meer aan.

hummeltje5 and Whoopy like this.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,414
    16,798
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ja zeg. Zou ik ook niet blij van worden.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,211
    8,923
    113
    Goed plan! (Serieus! Al weet ik niet hoe bv. kleuters er op zouden reageren. :roflmao: En ik vraag me ook nog steeds af of je met zo'n mondkapje goed voor een groep kunt praten ed, maar daar verzinnen ze dan maar wat op dat ze minder hoeven te praten oid. ;)) Alleen is die kleding er vermoedelijk niet...

5. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,200
    1,396
    113
    Ik ben het wel met @Whoopy eens. Op de kinderopvang zitten ook kinderen en wij hoeven geen afstand te houden of te splitsen. Vanaf de 3e week hebben wij best veel kinderen op de noodopvang, maar daar wordt niet over gepraat en dat is blijkbaar een minder groot risico dan als de kinderen op school komen. Want de leerkracht zal eens ziek worden! Dat wij ziek worden maakt blijkbaar niet uit, want wij klagen niet en houden van het werken met kinderen. Bij sommige leerkrachten vraag ik me echt af waarom ze voor het vak gekozen hebben. En dit is niet persoonlijk naar jou, absoluut niet. Maar ik vind ook dat veel leerkrachten zich iets belangrijker vinden dan een ander en dat zijn ze gewoon niet!

Whoopy, amdaa and Felice like this.
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,211
    8,923
    113
    Wat let je om daar wel wat van te zeggen?

Dat er vanuit een bepaalde sector minder geluid komt (of dat dat minder wordt opgepakt door de media!) betekent toch niet dat anderen alles maar moeten accepteren? (Dit los van de discussie hoeveel leerkrachten er nou daadwerkelijk moeilijk doen, laat staan zichzelf belangrijker vinden...) Ik mag trouwens hopen dat iemand die tot een risicogroep behoort en in de kinderopvang werkt ook bv. op kantoor mag werken of anders niet werkt.

hummeltje5, Roanna and rijo like this.
  7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,411
    23,594
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Niet alles is te wijten aan de welvaart, maar het is toch al lang duidelijk uit onderzoeken veel ook wel? Diabetes type 2, overgewicht en dergelijke onder andere. Het zou al wel een hoop schelen in elk geval.

8. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Okee, gelukkig maar! Het kwam nu in je posts zo over namelijk... Gelukkig doet ‘jouw’ school het goed. En ja negatieve punten zitten overal vrees ik. In het onderwijs maar ook in de zorg/supermarkt/defensie/ overal...

9. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,200
    1,396
    113
    Ik wil dat mensen met een vitaal beroep kunnen werken, dus ik klaag niet. Ik hou afstand van de ouders, maar heb wel aangegeven dat het tijd is voor andere maatregelen omdat het te druk wordt. Gelukkig gaat dat vanaf volgende week in.

10. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Hahahah nou voor het hele corona-gebeuren aan de hand (begin schooljaar) was hadden we het over gezondheid. Ik ben toen helemaal gekleed in ziekenhuiskleding de klas ingegaan:roflmao: heerlijk! (Heb overigens wel alle kleding/mondkapjes die we toen gekregen hebben, weer teruggegeven aan het ziekenhuis)

11. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,200
    1,396
    113
    Haha.
    Nou ik hoop dat ze het zelf te druk hebben, omdat ze bezig zijn met het maken van de klassenindeling.

12. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Ik vind het oprecht jammer dat je dit beeld hebt over leerkrachten. De meesten staan er namelijk niet zo in zoals jij nu schetst.

ikkie97 likes this.
  13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,897
    19,381
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het oprecht heel jammer dat de zorg niet veel eerder al veel duidelijker actie is gaan voeren. En dat zeg ik niet sinds corona, dat zei ik ook al toen wij in het onderwijs flink actie voerden. De zorg verdient net zo veel aandacht als het onderwijs. (Op dit moment zelfs meer!) En ook de zorg verdient het om veel meer als aantrekkelijke beroepsgroep gezien te worden om zelf in te gaan werken. Met goede voorwaarden, een hanteerbare werkdruk en een eerlijk salaris.

Maar ik vind het wel een vreemd idee dat omdat de ene beroepsgroep ervoor kiest om geen actie te voeren, dan de andere groep dat dan ook niet zou mogen. Of dat het zeikerds zijn omdat ze het wel doen.
    Met name het basisonderwijs heeft de afgelopen 2 jaar laten zien dat een beroepsgroep die de jaren daarvoor nooit gestaakt heeft, echt iets kan bereiken door massaal een stevig signaal af te geven. Dat had ik de zorg ook graag gegund.

Lynx, rijo and NiekeKris like this.
  14. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,897
    19,381
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Bij ons heeft 1 mederwerker van de BSO kanker en die heeft niet gewerkt deze periode. Een ander heeft diabetes en haar man zit ook in een risicogroep. Zij is ook niet geweest.
    Hetzelfde dus als het beleid voor de scholen nu.

Dat jij het gevoel hebt dat het niet uitmaakt of je ziek wordt, vind ik heel vervelend. Maar als er bij jullie wel collega's uit risicogroepen op de opvang zijn ingepland, zegt dat denk ik meer over je werkgever of over de onderlinge sociale druk die collega's elkaar opleggen, dan over de afspraken die hierover zowel in de kinderopvang als in het onderwijs over zijn gemaakt.

ikkie97, rijo and NiekeKris like this.
  15. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,200
    1,396
    113
    Onee, dit absoluut niet hoor! Ik heb 2 collega's die in de risicogroep zitten en zij werken op kantoor of maken extra schoon (wat nu heel fijn is). Maar zij 2 hebben toevallig wel de grootste contracten en ik vraag me wel af hoe dat opgelost moet worden.
    Bij mij is het 'schouders er onder en niet klagen' en dat is bij veel in ons team, maar wij kunnen natuurlijk net zo goed corona krijgen. Dat de voorzorgsmaatregelen in het onderwijs dan anders zijn dan in de opvang vind ik zorgelijk.

hummeltje5 likes this.
  16. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,200
    1,396
    113
    Gelukkig! Ik hoop dat het nu wat rustiger wordt rondom het onderwijs en iedereen z'n werk gaat doen.

Lisa280887 likes this.
  17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,411
    23,594
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Haha, en nu van allebei bericht dat ze bericht van school hebben gekregen!

Anouk2005 likes this.
  18. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,675
    13,889
    113
    Female
    Noord- Holland
    Ik doelde meer op het langzaam opbouwen wat ik ook vaak genoeg om me heen hoor.
    Bijv. eerst twee ochtenden in de week, als dat goed gaat 3, als dat goed gaat 5 en ook zo met uitbreiden naar hele dagen.
    Dat zijn nu dus meteen hele dagen bij ons, maar omdat het toch maar om eerst 1 (vanwege nieuwe leerling zijn), dan weer 1 (vanwege studiedag na Hemelvaart) en dan 2 dagen gaat bij ons zie ik dat dan maar als wenperiode ;)

19. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,897
    19,381
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Dat laatste is ten dele waar. De kinderopvang start natuurlijk wel volledig. Maar dat waren nooit al groepen van 30, volgens mij. Dus net als straks in het onderwijs steeds 10-15 kinderen? De BSO's starten in principe ook met halve groepen, kinderen hebben (uitgezonderd noodopvang) alleen recht op BSO op schooldagen. En die noodopvang komt bij ons, net als bij jullie, gewoon bovenop die 50%

Als leerkracht kom ik straks met 30 verschillende kinderen in aanraking, in twee groepen van 15. Voor de meeste collega's zal dat ergens tussen de 20-30 zijn. (Uitgezonderd collega's die voor meerdere groepen staan). Dat zal in de kinderopvang misschien wel iets hoger liggen.

hummeltje5 likes this.
  20. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,093
    7,843
    113
    Volgens de corona coördinator van het kabinet ( ja is serieus een baan :roflmao:) zijn er voldoende beschermende middelen beschikbaar. Ik kan me wel voorstellen dat scholen niet goed weten hoe ze er aanmoeten komen, gaat via zo'n vage overheids portal.

Share This Page