Ik heb niet alles gelezen ,de school van mijn zoon gaat vanaf maandag gewoon volledig open.Omdat er toch maar 10 kinderen in de klas zitten word er niets opgedeeld (speciaal onderwijs) ,alleen de haal en brengtijden worden aangepast en er mogen geen ouders de school in.Ouders moeten ook afstand houden maar...en nu komt het, het vervoer met de taxi blijft zoals het is!Ik kreeg een brief van de gemeente dat de enige aanpassing is dat ik mijn kind niet zelf in de auto mag zetten ,dit doet de chauffeur (not, leer mij die chauffeurs kennen) en dat was het...er gaan dus straks gewoon 8 kinderen in de taxi mee die verdeeld worden over 2 scholen...kinderen in de leeftijd van 5 t/m 10 jaar,dit omdat kinderen geen 1.5 meter afstand tot elkaar hoeven te houden.Zelf brengen is geen optie omdat we dan met het ov zouden moeten (2 bussen) en op de fiets is het echt te ver.Mijn zoon gaat dus voorlopig niet naar school,ik kijk na Pinksteren wel verder.
Maar wat houd je tegen in dit verhaal dan? Zijn het niet steeds dezelfde kindjes die mee gaan in de taxi?
Is er geen mogelijkheid om met school te overleggen? Dat als het echt niet gaat, je hem iets later brengt? Dat je dan wel heel even mee kan? Dan zou ik het wel eerst een paar keer proberen zoals school het bedacht heeft. Misschien gaat het beter dan je nu denkt
die van ons gaan ook niet hoor Wij vinden het onverantwoord om zoveel kindjes bij elkaar te zetten Wij komen verder ook nergens We zijn thuis en elke dag even een korte wandeling gezondheid gaat voor
Het zijn inderdaad wisselende kinderen, een paar gaan er "vast" mee ,andere maar 2 dagen of 4 ,die plaatsen worden dan weer opgevuld met andere kinderen.Dit verdeeld over 2 scholen/ 4 klassen en na schooltijd moeten een paar kinderen naar verschillende bso's gebracht worden.Helaas heeft het taxi bedrijf een tekort aan personeel, eind februari zijn er 15 chauffeurs opgestapt en ik verwacht niet dat dat opgelost is nu.Dan kunnen ze wel zeggen dat kinderen geen risico groep zijn maar de scholen in Frankrijk en Spanje blijven sowieso dicht tot september en in Duitsland mogen de jonge kinderen ook niet naar school omdat de onderzoekers daar van mening zijn dat jonge kinderen elkaar wel degelijk kunnen besmetten.
https://www.nu.nl/coronavirus/6048834/deense-besmettingsgraad-omhoog-na-versoepelingen-maar-geen-nieuwe-golf.html In Denemarken zijn de scholen sinds half april weer open. Edit: ik ben benieuwd naar de rol van de school/de kinderen.
Klopt hoor. Ik heb mijn post aangepast. Dat had ik zonet al gedaan, maar het was niet opgeslagen zag ik.
https://www.ad.nl/buitenland/alle-ogen-op-denemarken-wij-snel-open-waarom-gingen-jullie-zo-laat-dicht~a0c1b20e/ Hier wordt ook vermeld dat er bij scholen geen besmettingen waren.
Een collega van mij ( vrouw van eind 50) heeft 2 banen, ze is chauffeur voor kinderen van de bso. Bedoeling is dat ze dit weer gaat voorzetten zodra de scholen dus weer open zijn. Ze maakt zich ernstig zorgen, de auto waarin ze die kids vervoert is maar klein, er moet er sowieso 1 naast haar komen te zitten. Haar zwager is doodziek geweest, door corona, en zijn beide ouders zijn eraan overleden. Daarnaast heeft ze een oude moeder waar ze mantelzorg aan verleent. Grote twijfels nu dus waar ze goed aan doet, ze neigt naar haar baan opzeggen.
https://www.nu.nl/facebooklinks/6048803/besmettingscijfer-denemarken-gestegen-na-heropening-scholen.html Iemand die Deens spreekt? Zit een link in van een Deens onderzoek.
Daar wordt verder niks verteld. Hier in deze link wel, in nederlands. Mn Deens is niet meer wat het geweest is https://www.ad.nl/buitenland/alle-ogen-op-denemarken-wij-snel-open-waarom-gingen-jullie-zo-laat-dicht~a0c1b20e/
Als je op de link klikt, kun je zelf even de grafieken bekijken die erbij horen. Belangrijkste delen uit de tekst: "Volgens eerdere aantekeningen laat de berekening zien dat de infectiedruk is afgenomen onder 1 rond het einde van de maand van maart tot april, dwz. ca. 14 dagen na de sluiting. Het was in deze tijd dat de epidemie in Denemarken omsloeg. Vervolgens daalde R verder en stabiliseerde zich rond 0,6 in de periode van 10-14 april. Sindsdien is de infectiedruk enigszins gestegen en staat op 0,9 in de periode 19-24 april. De laatste waarde heeft een 95% betrouwbaarheidsinterval van 0,7 tot 1,0. [..] Concluderend is het aantal opnames vanwege COVID-19 in Denemarken nu gestabiliseerd op ca. Dagelijks 20-40 opnames. De infectiedruk daalt niet meer in de mate die we zagen voor Pasen. Er is echter geen bewijs voor een daadwerkelijke versnelling van de epidemie, met de berekende R tot dusver iets lager dan 1." Kortom; De R0 is iets toegenomen maar ligt volgens de berekeningen nog wel onder 1. En ondanks neemt het aantal ziekenhuisopnamen niet toe. Precies wat ze hier in NL ook verwachten. Dat werd al gezegd in de persconferentie waarin de heropening van de scholen werd aangekondigd. Mogelijk een lichte stijging van het aantal besmettingen, maar zonder dat dit extra druk op het zorgstelstel oplevert.
Is een (zelf gemaakte) masker een idee voor je collega om te gaan dragen? Staan genoeg doe het zelf voorbeelden van sokken met servetten erin bijvoorbeeld... Busje desinfectie mee en schoonmaakdoekjes voor als de Kids de auto weer uit zijn?
Aanvullend zou ik een tussenscherm plaatsen, desnoods van doorzichtig tafelzeil en dan met ducktape of klittenband desnoods, en dan aan t plafond als de werkgever zelf niets doet (mag serieus toch wel iets hopen vanuit een werkgever)
Ik heb hier het plan in mogen zien dat ze morgen naar de ouders gaan sturen - en het heeft even geduurd dus, máár dat is ook echt te zien. Ze hebben echt per individueel kind gekeken wat de behoeftes nu zijn (hoe is het thuis bv, gaat het om een kwetsbaar kind? wie zijn vrienden in de klas? kunnen die bij elkaar in de groep komen?), uitstekende aansluiting met bso, goed doordacht plan voor noodopvang (meerdere kinderen met ouders met vitaal beroep, maar ook voor kwetsbare kinderen), goed plan voor brengen/halen, pauzes, hygiënemaatregelen. En ook voor het thuisonderwijs de resterende 50% Ik ben echt onder de indruk en hoop dat dat voor alle ouders geldt!