Aha. Ik kreeg juist de indruk alsof je tegensprak wat zij zei. Goed om te weten hoe je het ziet: altijd handig om misverstanden te voorkomen
In Denemarken stijgt de besmettingsgraad, maar ze zien niet meer besmettingen bij schoolgaande kinderen, hun gezinnen of de leerkrachten. Ze hebben tegelijk ook andere zaken versoepeld, dus kan het wellicht eerder daaraan liggen. In Duitsland zijn de scholen nog niet open, en de cijfers stijgen ook licht.
Ja weet ik. Ik doelde meer op het feit dat soms gedacht werd dat de verkoudheden nu vast wel weg zijn. Dat zou kunnen, maar onze weerstand heeft wekenlang amper iets hoeven doen. Ineens weer met allemaal kinderen in aanraking komen kan wat doen met de weerstand van kinderen. Dus toch weer verkoudheden enzo. Ik hoop ook dat hierin niet doorgeslagen wordt! Maar het kan wel echt een lastige afweging zijn.
Oja op die manier. Ik denk dat de meeste ouders toch wel voorzichtig zullen zijn en bij twijfel hun kind thuis zullen houden. Het is ook lastig hoor, vanavond kwam de jongste ook met een loopneus binnen, ze had buiten gespeeld en het was toch wel fris, ik zit dan ook gelijk te loeren of ze niet verkouden is maar gelukkig nu nog niet en was het zo weer over. Inderdaad ook wel een raar idee dat we de afgelopen 7/8 weken nauwelijks met ziektekiemen in aanraking zijn gekomen. Misschien is onze weerstand toch wel oké want heb wel het idee dat veel kinderen een stuk uitgeruster en fitter zijn nu ze niet van hot naar her worden gesleept. Zelf ben ik ieder geval een stuk minder moe en ervaar ik veel minder stress.
Ik ben ook heel benieuwd hoe dat op de psz straks gaat. De eerste dag zullen er weinig verkouden kindjes zijn, maar de dagen daarna?
In alle jaren dat ik met mijn kinderen op de creche ben geweest zag ik ieder seizoen enkel kinderen met snotneuzen, inclusief mijn eigen kinderen. Hoe ze dit willen gaan monitoren vraag ik me oprecht af?
Ja, het hoort gewoon een beetje bij kinderen. Normaal heb ik er niet zoveel moeite mee, maar ik heb al eens een potlood uit een bakje gepakt wat wel heeel erg glibberig was.... dat gaat me nu niet weer gebeuren, dus we gaan er zeker heel alert op zijn denk ik.
Wat bedoel je met monitoren? Hier in de regels vd school staat dat je kind thuis moet blijven bij een snotneus. Ik hoop dat ouders zich hier ook aan houden al ben ik er bang voor
Sterker nog (heb de brief er even bij gepakt). Er staat in dat aks een vd gezinsleden verkouden, loopneus, keelpijn oid heeft de kinderen ook thuis moeten blijven tot iedereen 24uur klachtenvrij is.
Al eerder hier geschreven dat de communicatie van school niet top is. Weer een mooi staaltje. Gisteren een brief dat omdat een groot deel vh personeel niet kan werken ivm risicogroep of klachten er niet elke dag les is (so dus in principe volledig open) maar dat elke klas 2 of 3 of 4 dagen les gaat krijgen maar wellicht van anderen dan normaal. Maar die dagen worden niet vermeld dus ik kan niks regelen nu. bijzonder lastig want opvang regelen voor een kind met beperking is al niet heel makkelijk en nu moet dat straks dus super snel. (Eigenlijk wilden ze de brief+indeling pas 1 dag van tevoren sturen maar omdat we via de mr stampij hebben gemaakt komt de brief nu al. Nou echt schiet mij maar lek maar ik kan hier dus niks mee) nou ja ik heb er dus maar weer eens een mail over gestuurd ben benieuwd of ik antwoord krijg.
Oké dan. Ben je mooi klaar mee. En kunnen al die leerkrachten dan ingezet worden voor thuisonderwijs? Lijkt me goed dat school dat dan gaat aanbieden voor de dagen dat de kinderen niet op school kunnen zijn.
Of een kriebel in de neus en dat ze dan even moeten niezen. Dat heeft mijn zoon namelijk heel vaak maar hij is niet verkouden, waarschijnlijk lichte hooikoorts
Ik ben ook heel benieuwd hoe wij dat moeten oplossen steeds. Als ze bij ieder kuchje opgehaald moeten worden van school of kdv (in ons geval) Dat gaat ons veel vrije dagen kosten ! Parkeren bij oma gaat natuurlijk ook niet ( als oma uberhoubt zou kunnen )
Ik heb ook geen antwoord op de vraag. En privé maak ik me er wel zorgen om. Want als één van onze kinderen moet thuisblijven, zal mijn man of ik ook thuis moeten blijven. En als ik thuis blijf, is er geen juf. Dus zit m'n klas ook thuis. Toch neemt dat niet weg dat ik als leerkracht wel leerlingen naar huis zal sturen, als ze zitten te niezen en te kuchen. Ik zit hiermee wel in een spagaat en heb het gevoel dat een aantal mensen hiermee echt het onmogelijke aan ons vraagt. Want uiteindelijk zijn wij als leerkrachten verantwoordelijk voor uitvoering van de regel "blijf thuis bij verkoudheidsklachten". Wij zijn verantwoordelijk voor dat stukje veiligheid. En ik persoonlijk neem die verantwoordelijkheid serieus. Terecht dat veel ouders daar om vragen, het is namelijk voor veel mensen echt de voorwaarde om hun kind naar school te laten gaan. Tegelijk zijn er ouders die melden dat hun kind de uitzondering is. Want hooikoorts / kriebelneus / alleen maar verkouden / altijd al zware ademhaling. Het kan niet allebei. We kunnen niet èn kinderen weren met verkoudheidsklachten, zodat de rest zich veilig voelt. En uitzonderingen maken voor kinderen die wel klachten hebben, maar volgens ouders ab-so-luut geen corona hebben (maar natuurlijk niet getest zijn). Wij kunnen niet even gauw een coronatest doen. We zijn ook geen artsen. En zelfs als ik weet dat een leerling (ook) hooikoorts heeft, dan nog kan ik zo'n kind niet niezend en proestend in de klas laten zitten. Want mensen met hooikoorts zijn niet immuun voor corona. Dus je kunt het ongemerkt heel makkelijk allebei hebben. Net zoals mensen zònder hooikoorts ongemerkt corona kunnen hebben. Alleen de pechvogels mèt hooikoorts niezen er ook nog eens bij. En dan maakt het niet uit dat die nies wordt veroorzaakt door hooikoorts. Als je er toevallig corona bij hebt, is die hooikoortsnies wel geladen met virusdeeltjes. En dus een risico voor anderen. Dat risico kan en mag ik niet nemen. Dus ik geef onze oudste zoon (met hooikoortsklachten) braaf elke dag een half pilletje. Daarmee is hij tot achterin de middag klachtenvrij. Hij heeft zo'n milde versie dat ik hem normaal liever niet preventief zou laten slikken, maar alleen af en toe op het moment dat de klachten heftig zijn. Ik gebruik en geef normaal gesproken het liefst zo min mogelijk medicijnen bij onschuldige kwaaltjes. Ik denk dan al gauw dat het middel erger is dan de kwaal. Maar nu is de kwaal niet alleen niezen, maar ook naar huis gestuurd worden en een probleem voor mijn werkgever of die van mijn man. Dus is het middel ineens niet meer erger dan de kwaal en krijgt hij dus dagelijks zijn halve pilletje. Ik heb ook nog nooit zo trouw mijn eigen hooikoortsmedicijnen gebruikt. En ook mijn man slikt ze nu netjes iedere dag.
Zoontje van een nicht van mij is bijna 2 jaar en al zijn hele leven is hij verkouden. Chronisch verkouden dus. Artsen zeggen dat het verder geen kwaad kan. In de toekomst zullen amandelen wel geknipt worden ofzo. Jongetje heeft ook nergens last van verder. mijn nicht heeft een verklaring van haar arts gekregen dat hij gezond is en chronisch verkouden. Hij is hiermee de enige op het kdv die straks met een snotneus mag komen. Erg lastig, ik snap ook dat andere ouders dat straks niet prettig zullen vinden. En ik begrijp mijn nicht ook. Als deze regels nog lang gelden zou hij het komende jaar dus niet naar de crèche kunnen..
Ja, ik denk dat iedereen er lasr van heeft. Ik heb zelf ook kinderen, dus als due verkouden zijn mogen ze niet naar school. Oma doe ik dan ook niet, dus kan ik niet werken. Kans dat psz dus een keer niet doorgaat voor ouders is groot komende weken.
Toch vraag ik me af wat ze hier op het kdv mee doen? De meeste kinderen zijn namelijk gewoon gezond als ze verkouden zijn. Maar het snot he, dat is gewoon een ding.