Scholen open/dicht

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Onze dochter heeft gewoon elke dag school gehad. Inloggen om 9.30 en is tot 13.30 echt aan de slag. Daarnaast heeft ze gewoon toetsen en meer huiswerk dan ooit.

Voor haar zou korter vakantie echt niet eerlijk zijn.

Zonnestralen, Hemeltjelief en puzzelstukje vinden dit leuk.
  2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Je bedoelt het vast niet zo, maar leerkrachten zijn geen 'gewone werkende mensen'?

Seffie en Mammielove vinden dit leuk.
  3. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja natuurlijk is die angst te begrijpen. Maar die achterstand had er ook geweest als het kind op school zat. Misschien zal die achterstand nu groter worden. Dat kan. Maar als ouders, school en kind goed samenwerken komt dat echt wel goed.

Hemeltjelief en Anouk2005 vinden dit leuk.
  4. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik heb geen idee wat een ISK is :oops: (ik ben een Belgische)

Ik werk op een middelbare school met een grote instroom anderstalig nieuwkomers, grotendeels oorlogsvluchtelingen.

Na een onthaaljaar waarin intensief an hun Nederlands gewerkt wordt, stromen deze leerlingen in in het reguliere onderwijs op basis van een advies van de onthaalklas. Maar die overstap is natuurlijk verre van evident, los van de taalachterstand hebben veel leerlingen ook een schoolse achterstand, om nog van de psychische problematiek te zwijgen.

Ik begeleid deze leerlingen, samen met nog een heel aantal andere partijen, om deze overstap zo vlot mogelijk te laten verlopen.

5. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik ben als leerkracht echt wel bereid om een beetje van die 6 weken in te leveren. Maar dat is gebaseerd op mijn eigen situatie! Ik heb geen kinderen thuis en we kunnen toch waarschijnlijk niet op vakantie. Wel zal ik echt tijd nodig hebben om mijn lokaal leeg te halen, de groep over te dragen en mijn nieuwe lokaal in te richten. Dat gebeurt namelijk allemaal in de zomervakantie. Leerkrachten zitten niet 6 weken thuis, wat helaas nog steeds vaak gedacht wordt.

En hopelijk tussendoor ook echt even vrij zijn! Even los van alles. Even bijkomen van dit rare, onwerkelijke schooljaar.

ikkie97 vindt dit leuk.
  6. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Die angst is heel goed te begrijpen, maar daarom vragen leerkrachten ook gewoon vertrouwen. Hier wordt wel een mouw aan gepast, uitzonderingen daar gelaten zullen kinderen van deze situatie echt geen blijvende schoolse last ondervinden.

Zwierezwaai en Lisa280887 vinden dit leuk.
  7. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Ik neem aan dat ze bedoelt, mensen die werk doen waarbij je niet 6 weken zomervakantie hebt.

Neuzeke vindt dit leuk.
  8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Dat snap ik. Vind de term alleen bijzonder.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    #309 ikkie97, 16 apr 2020
    Laatst bewerkt: 16 apr 2020
    Dat denk ik ook. Sowieso zal er voor elk kind wel weer een (zoveel mogelijk) passend onderwijsaanbod gecreeerd worden.
    Kinderen waarover al twijfel was over de overgang, tja die twijfel is er nu natuurlijk nog steeds. Kinderen die het prima deden zullen ook gewoon overgaan naar de volgende groep. Op lange termijn worden alle plooien wel weer gladgestreken. Het is alleen op kortere termijn voor veel leerlingen wel heel vervelend, of het nou op sociaal gebied of op leergebied is.

10. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    dat mag jii heel stug vinden, en ik ga ook in heel veel dingen mee. Maar dit is mijn grens. Wel allemaal applaudiseren voor mensen in de zorg. Maar geen vakantie kunnen hebben. Daar ga ik dus aan onderdoor. Dus leuk met je stugheid, maar heeft ook met menselijkheid te maken. Geen vakantie is niet goed voor je.

en school is belangrijk maar niet t belangrijkste in de wereld. Er zijn nog heel veel andere dingen ook belangrijk.

SAARC, tasje, Hemeltjelief en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ja vervelend is het natuurlijk zeker! Mijn zoontje is natuurlijk nog maar 3,5 - in België gaat hij dus wel al 2j naar school - maar ook voor hem vindt ik hrt sociaal echt heel erg jammer. Hij begon net echt bezig te zijn met vriendjes maken enzo, en nu valt dat allemaal weg.

En ook voor kinderen die wel al volop schoolse vaardigheden leren is het ook niet de ideale situatie natuurlijk.

Maar ik wil gewoon zeggen dat de echte schoolse achterstand niet overgedramatiseerd moet worden.

In het meest ideale geval leren kinderen nu juist ook heel veel bij, niet-schoolse vaardigheden dan.

In het niet zo ideale geval is er een status-quo en bij de echt kwetsbare kinderen zal deze lockdown misschien voor een (tijdelijke) achterstand zorgen.

Juist daarom is het ook belangrijk om nu niet volop op nieuwe leerstof te gaan inzetten, want dat vergroot het verschil tussen die groepen alleen maar.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Misschien applaudisseren ze juist wel omdat mensen in de zorg eigenlijk ook recht hebben op vakantie, maar dat nu massaal ook niet op kunnen nemen. En dat men dat neemt zoals het is en er voor gaat. Of omdat mensen die allang met pensioen waren zich nu massaal vrijwillig aan hebben gemeld om zich weer in te laten zetten in de zorg, terwijl ze eigenlijk het recht hebben de rest van hun hele leven vakantie te hebben.
    Sorry hoor, maar ik ben het er wel mee eens: dit is geen standaard situatie en met op de strepen staan gaan we het niet redden. Ja, er zullen mensen omvallen, maar om daar bij voorbaat al van uit te gaan (en dus de poot stijf te houden) vind ik een brug te ver.

ano en Huismuisie vinden dit leuk.
  13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Nou ik ben wel blij dat mijn kinderen 'gewoon' verder gaan met de leerstof, in ieder geval met rekenen, spelling, lezen.
    Herhaling leuk maar als je prima bij bent is dat echt niet heel lang zinvol en erg demotiverend. Kinderen remmen in hun ontwikkeling is (bewezen!) even schadelijk als kinderen overvragen.

Neuzeke vindt dit leuk.
  14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Denk alleen wel dat die mensen in de zorg hun extra gewerkte uren gewoon uitbetaald krijgen.

Huismuisie vindt dit leuk.
  15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ah, het gaat weer over geld. Ik wens alle leerkrachten van harte ook extra geld toe mocht er besloten worden dat er dit jaar meer uren moeten worden gemaakt. Er wordt voor veel dingen extra geld vrij gemaakt (bv gratis kinderopvang), dus dat zal dan vast ook geen probleem zijn.

fairy2011, Huismuisie en Damay77 vinden dit leuk.
  16. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.821
    113
    Ehm, vandaag in de krant dat het onderwijs er 35 miljoen bij krijgt tbv lerarentekort en werkdrukvermindering. https://www.telegraaf.nl/nieuws/51993222/kabinet-trekt-70-miljoen-extra-uit-voor-onderwijs-en-strijd-tegen-misdaad

Shay25 vindt dit leuk.
  17. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Daar gaat het niet om, natuurlijk moet je kinderen niet remmen in hun ontwikkeling. En ik zeg ook nergens dat je kinderen overbevraagd door nieuwe leerstof aan te bieden.

Maar het is ontzettend belangrijk dat kinderen die nu niet in een goede, ondersteunende thuissituatie zitten niet hopeloos achterop raken.

Ik neem aan dat er in het basisonderwijs makkelijker kan gedifferentieerd worden en dat het dus niet zo'n 'kwaad' kan als sommige kinderen al een stukje voorop lopen op de andere, maar zeker in het secundair onderwijs is het echt super belangrijk dat alles wat nu tijdens het afstandsonderwijs aangeboden wordt, niet zonder meer als 'gekend' wordt beschouwd, want dan zullen er wel veel leerlingen uit de boot gaan vallen, en dat kan niet de bedoeling zijn.

18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Nou ja, ik ben de laatste die over geld wil ;praten, heb ook zelf niet meegedaan aan de stakingsacties omdat ik vind dat het salaris veel te veel bovenaan staat.
    Maar er wordt veel genoemd dat iedereen moet overwerken en dus kunnen leerkrachten dat ook. Ja dat klopt doen ze ook regelmatig. Maar het is wel een verschil met andere beroepsgroepen dat in het onderwijs overuren niet uitbetaald worden.

Ik denk dat de meeste leerkrachten geen extra geld hoeven voor werken in de vakantie, want dat doen ze namelijk altijd al. Denk dat ze meer behoefte aan even vrij te zijn en tijd met hun eigen kinderen door te brengen.

19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Iets nieuws aanbieden is wat anders dan veronderstellen dat iets gekend is of beheerst wordt.

Deel Deze Pagina