Ik vind dit echt slecht georganiseerd van school en zou hierover bij de MR aangeven dat de overheid met klem adviseert hele dagen les te geven zodat er een betere aansluiting is met de bso. Plus, als jij in de kinderopvang werkt heb je ook recht op de noodopvang lijkt me? Hoe is dat op jullie school geregeld?
ze weten er al van. We hebben zelfs een mail gehad weer dat er klachten waren hun antwoord was: Sinds het versturen van onze brief van vrijdag jl. zijn er een aantal reacties bij mij binnen gekomen. Ondanks dat veel ouders begripvol of zelfs positief reageerden, zijn er een ookaantal ouders negatief over hoe wij de 50 procent onderwijstijd hebben georganiseerd. Ook zijn er vragen over de beweegredenen van ons besluit. Dit is begrijpelijk, aangezien deze uitleg in de brief slechts summier werd gegeven. Vandaar dat ik u middels deze aanvullende brief meer inzicht wil geven in de redenen waarom wij voor dit model gekozen hebben. Minister-president Rutte laat scholen zelf de ruimte om de 50 procent onderwijstijd in te richten. Ons bestuur heeft onze scholen deze ruimte ook gegeven. Zoals later bleek, gaat de voorkeur van minister Slob uit naar het opvangen in hele dagen. Wij hebben in overleg met de MR het belang van de kinderen voorop gezet en gekozen voor halve dagen om de volgende redenen: • Wij zien de kinderen iedere dag. • De kinderen krijgen iedere dag instructie bij hun schoolwerk. • Door de kinderen een halve dag naar school te laten komen, kan redelijk intensief instructie gegeven worden, wij denken dat de kinderen dit aankunnen. Een hele dag intensieve instructie zodat zij daar een hele dag zelf mee verder kunnen werken, vinden wij voor de kinderen te zwaar. • De kinderen kunnen met de behapbare instructie thuis verder werken. • Thuis hoeven de kinderen alleen nog maar digitaal te werken, op school hebben zij immers al les gehad én verwerkt. • Bij het werk dat kinderen thuis doen, is weinig begeleiding van ouders nodig. • Kinderen kunnen het dagdeel dat zij thuis zijn, aan schooltaken werken, maar ouders kunnen er ook voor kiezen dit los te laten. • Wij vinden dit een mooie opbouw, rustig aan weer beginnen en dan zo snel mogelijk terug naar de normale situatie van hele dagen school. • Wij hoeven geen extra volwassenen in ons gebouw toe te laten omdat er geen TSO is (wanneer we zouden werken met een continue-rooster, zou dit vanwege de CAO van leerkrachten wel moeten, aangezien zij recht hebben op pauze). • Halve dagen groepen opvangen, is eenvoudiger te realiseren wanneer leerkrachten uitvallen (dit is nog onzeker, maar wel denkbaar). Wij vinden de voordelen opwegen tegen de nadelen, maar begrijpen wel dat niet iedereen gelukkig zal zijn met onze keuze. Wij hopen dan ook dat snel het besluit wordt genomen om de scholen weer helemaal open te stellen. Zodat dit niet te lang hoeft te duren. Ik heb inderdaad recht op noodopvang maar tot nu toe heb ik er geen gebruik van gemaakt en mijn man heeft dus steeds vrij genomen. Nu heb ik het wel nodig ja, ik ga maandag contact opnemen met hoe en wat te doen. Ik hoop dat het lukt. Ze MOETEN wat regelen vind ik. Anders moet mijn leidinggevende uitzondering maken en toestemming geven voor dat ze bij mij blijft tot haar schooltijd. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Een ding is zeker; ik heb hier echt geen zin in als het tot de zomervakantie duurt. sorry voor het lange uitleg, maar wil weten wat jullie ervan vinden?
Heel simpel. Je hebt recht op noodopvang. School moet deze verzorgen gedurende de tijden die ze normaal gesproken lestijd aanboden.
Pfff, mijn zoon gaat twee dagen per week naar school straks (groep 3) en ik heb voor de andere drie dagen een instructie gekregen van 30 kantjes, zo ongeveer. En weer allemaal van die semi-creatieve doe-opdrachten waar ik echt niet op zit te wachten, dat kost mij veel meer tijd dan concreet twee blaadjes lezen en rekenen bijvoorbeeld. Niemand kan iets aan deze situatie doen, maar het valt me tegen. Het is gewoon héél moeilijk om mijn a.s.s. zoon zijn schoolwerk te laten doen, zeker terwijl ik zelf ook moet werken. En het lijkt alsof we nu alleen maar meer werk hebben opgekregen dan afgelopen weken. Het is natuurlijk heel persoonlijk, misschien zijn andere kinderen heel blij met die doe-opdrachten.
En als je dat aangeeft bij de leerkracht? Dat, in belang van je zoon, je meer baat hebt bij concrete taal-/rekenstencils? Hier een dochter in groep 3. Nog geen enkele creatieve 'moet' opdracht gehad. De dagen dat ze komende weken thuis is, moet ze taalwerk doen en 30 minuten lezen.
Gewoon met de juf overleggen en mogelijk dat ze voor jouw kind wat aanpassingen kan doen. Heb ik ook gedaan. Ik moest naast m'n werk in de zorg m'n kinderen nog begeleiden met hun huiswerk. M'n kinderen die dwars waren en absoluut niet gemotiveerd. 2 uurtjes werk en 1 kind zat er gemiddeld 4-5 uur aan en ik daarnaast om haar aan het werk te houden. Wat een drama. Traaaaaag werken, continu afgeleid zijn. Na een week kreeg ik al lichtelijke moordneigingen. Niet te doen. Bij juf aan gegeven en ze kreeg minder werk. Alleen het hoofdzakelijke. Of bijvoorbeeld alleen rekenen via de computer en niet in het boek. Zo kon de juf iig nog haar voortgang op de computer zien. En daarnaast kreeg ik nog tips over hoe ze haar op school aan het werk hielden. Ik wist bijvoorbeeld niet Dat ze daar vaak met een time timer werkte.
Onze jongste zit ook in groep drie en al die creatieve werkjes hebben we sws niet gedaan, is ook niet verplicht en dan nog gaan we ze niet doen hihi We gaan liever lekker naar buiten, rondje met de hond wandelen, naar de speeltuin. Ik zie wel weer op tegen het thuisonderwijs. Hier was het wel goed geregeld. Iedere schoolweek een weektaak van Veilig leren lezen en rekenen, goed te doen en overzichtelijk maar wel iedere dag er verplicht voor gaan zitten. Nu heb ik nog een kind die redelijk goed meewerkt maar kan me voorstellen dat het ook weleens anders kan zijn. Hier gaan ze vanaf maandag 2 hele dagen naar school en de woensdag is een vrije dag.
Hier krijgen ze geen thuisonderwijs meer. Elke dag paar uur naar school. Misschien dat ze wat huiswerk krijgen, maar daar is geen begeleiding voor nodig. Is puur de rest van de les van school.
Hier worden ze overladen met knutsel- en spel-ideetjes, maar is het echt niet de bedoeling dat ze álles doen. Hier kiezen ze soms iets uit en soms verzinnen ze gewoon zelf iets dat ze leuker vinden.
Interview met minister Slob: Het antwoord op die laatste twee vragen. Ben benieuwd hoe dat gaat hoor. Het is gewoon heel wisselend hoe serieus mensen ermee omgaan. Ik hoop maar dat het niet tot discussies en vervelende situaties leidt.
Ik ben ook heel benieuwd. Vraag me ook een beetje af hoe het gaat met mijn salaris als ik niet kan werken door mn kind. Ik mag zelf niet werken bij luchtwegklachten en/of koorts. Maar als mn kind dus verkouden is, zit ik ook thuis. En de middelste is dat gerust 3 weken... krijg ik dan doorbetaald?
Ik heb die eerste week dat ze in Brabant niet verkouden naar school mochten zorgverlof opgenomen. Dan krijg je 70% betaald geloof ik.
Oh als dat bij ons de opdracht zou zijn voor de thuisdagen bij ons, dan zou ik echt heel blij zijn. Lezen en begrijpend lezen kan hij al zo goed als een gemiddelde volwassene, en zelfstandig lezen is het enige dat iedere dag zonder twijfel doorgestreept kan worden. Ook @tupp : ik heb het al wel met de juf besproken, maar ik heb niet letterlijk om ander werk gevraagd. Ik voel me daar ook wel wat bezwaard over maar vragen kan natuurlijk wel. Dit is overigens een probleem dat op school ook speelt. Hij moet som voor som aangespoord worden om verder te gaan. @Damay77 Precies zoals jij het omschrijft, 4,5 uur doen over twee uurtjes werk. Ik heb zojuist een time timer besteld, gebruiken ze hier ook op school en wie weet helpt het! @Anouk2005 wat fijn dat je kind dan gewoon de woensdag vrij heeft! Dat lijkt me echt rust geven. Als ik een kind had dat graag tekent had ik met plezier creatieve opdrachten gedaan, want ik ben zelf behoorlijk handig met knutselen. Maar mijn zoon vindt het vreselijk en om je kind nou onder dwang een prachtige moederdag tekening voor mezelf te laten maken...? Ik kan wel iets fijners bedenken.
Hoe ga jij dat aanpakken tupp, als moeder 1 zegt ja mijn kind heeft al de hele winter een snotneus, moeder 2 zegt mijn kind heeft hooikoorts en moeder 3 zegt die van mij niest altijd op school, dat zal wel van het stof konen hier.... Stuur je ze naar huis?
Ik ben dan niet tupp maar wel kleuterjuf... wij nemen geen enkel risico. Er is naar ouders gecommuniceerd dat een kind met klachten thuis moet blijven. Precies om de reden dat je niet weet of het kind niet toch iets bij zich draagt. En met hoesten of niezen aan het verspreiden is.
Ja, lastig. In principe ben ik wel van plan ze dan naar huis te sturen. Maar ik weet niet of de directie me daarin steunt. Vóór de schoolsluiting in ieder geval niet, terwijl toen bij ons (Brabant) de regels al strenger waren. Maar hoestende collega's zonder koorts moesten gewoon komen en aan hoestende leerlingen werd dus ook niks gedaan. Ik ga het in ieder geval aankaarten, als het in mijn klas speelt. En dan maar even kijken wat er gebeurt. Als een kind binnenkomt met een loopneus, ga ik niet gelijk bellen hoor. Dat heb ik zelf ook bijna altijd als ik van buiten naar binnen ga. De meeste mensen wel. Dus dan is het even goed snuiten & handen wassen en dan kijk ik het even aan. Idem als een kind een keertje hoest of niest. Dat heb ik zelf ook wel eens, als durf je dat tegenwoordig nauwelijks meer. Maar een kind dat meerdere keren hoest / niest / neus ophaalt of snuit, ja: daar ga ik wel gewoon voor bellen. En in principe zonder daarover discussie aan te gaan. Ouders kunnen ja-maren, maar hun kind zal dan wat mij betreft toch echt opgehaald moeten worden. Dat is nu eenmaal de afspraak en ik ben geen arts.
Uhm, ja. Dat Is nog punt van strijd. Directie wil geen thuisonderwijs meer aanbieden. Alleen zelfstandig werken lessen voor de dagen dat kinderen volgens planning niet naar school gaan. Leerkrachten èn MR willen wel dat voor leerlingen die thuis zijn, binnen de mogelijkheden, contact met de leerkracht mogelijk is. Dus ja, wordt vervolgd. Het is pas 9 mei en de scholen gaan op 11 mei open, dus tijd zat Ik heb in ieder geval het plan om kinderen die er op hun schooldag niet zijn, elke dag even te spreken via Teams. En daarna nog even in Teams rond te hangen voor de kinderen die vragen hebben over het thuiswerk.
Maar worden ze ook gemeld bij de leerplichtambtenaar zonder dat er een boete komt of worden alleen de namen genoteerd?