Scholen open/dicht

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Hier moesten we zelf ook googelen bij bepaalde dingen. Ze zit in groep 4, dus opzich nog simpel voor ons, maar bepaalde leermethodes kennen we niet. Categorieën bij spelling bijvoorbeeld, staan er poppetjes achter de zin en moeten we aankruisen onder welke categorie het valt. Misschien handig om er een uitleg bij te doen, want had er nog nooit van gehoord.

Syane en Anouk2005 vinden dit leuk.
  2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Jaaaaa..... Van die grijze poppetjes? En die hebben dan weer met klank van de woorden of zo te maken?

Boos dat m'n dochter op me was omdat ik het niet snapte. Nergens een uitleg te vinden.
    En dan krijg ik vragen als:" is dit woord een zoom-woord?"
    Tja, leg me eerst maar eens wat een zoom woord IS:confused:

En sommen optellen: ik zet ze onder elkaar. Of delen deden wij met een staartdeling. Of hoe zoiets ook heet. Dochter moest de som in 5 of 6 stappen maken. Ik begrijp hem nog steeds niet:oops:

Of vermenigvuldingssommen met geld. 250 x 3,35 of zo. Erg lastig uit te leggen als je dit zelf altijd via je telefoon uitrekend en je kind dit via een stappenplan moet doen waar ze op dat moment zelf weinig van begrijpt....
    En ik ook niet..

chrystel73, NiVa0230, owly en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De jongste zit in groep drie maar wat zijn die veilig leren lezen werkboekjes soms onduidelijk. Kind zit dan al te zuchten en te kreunen want heeft het allang door.
    Ze wil ook niet meer dat ik er bij zit want op school moet ze het ook alleen doen en kijkt de juf het na ;)

sillies vindt dit leuk.
  4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.822
    113
    Heel herkenbaar. Ik vond dat ze ons echt hier hebben laten vallen. Niks geen instructie of filmpje, geen extra uitleg, helemaal niks. En ik ga echt niet voor elke som of opdracht mailen. Was blij als ik al ergens tijd vond om mijn kind aan het werk te zetten en enigszins te begeleiden. Wij hebben dus in de vakantie door moeten werken om alle stof bij te werken. Zodat hij weer bij was op moment van starten na de meivakantie.

5. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ja die ja!! :D Snap het nog niet haha

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Grijze poppetjes??? Geen idee, andere methode dan wij hebben, dus ik kan je er helaas niet mee helpen.

Bij veel rekenmethodes zitten ergens in de handleiding wel een paar pagina's waar per strategie een uitgewerkt voorbeeld staat. Al zou een leerkracht alleen daar maar een fotootje van bijvoegen.

Sommen onder elkaar uitrekenen leren kinderen meestal pas in groep 6. Tot die tijd is het vaak rijgen (sprongen op de getallenlijn). Daarvoor moeten ze de getallen goed kunnen splitsen, om eerst naar het tiental te gaan.

Dus 27 + 8 =
    8 splitsen in 3 en 5
    27 + 3 = 30 en daarna + 5 = 35.
    Bij eraf splits je het 2e getal ook om eerst naar het tiental te gaan.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ja hier een digitaal proefwerk Spaans ( plusgroep) over hoofdstuk 4. Was opgegeven, hoofdstuk 4 geleerd. Boven het proefwerk stond ook dat het over Hoofdstuk 4 ging. Kom je bij de vragen gaan ze over hoofdstuk 5. Kind in paniek want het klopt niet, juf niet te bereiken ( wat ik begrijp want die heeft ook haar eigen groep waarvoor ze ook genoeg te doen heeft.)

Heb tegen mijn dochter gezegd, pak jij hoofdstuk 5 er maar bij en zoek maar op wat je nog niet weet.

8. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.703
    2.382
    113
    Methode Staal, die hebben ze hier ook en ik snap er ook geen hout van :| Terwijl ik prima kan spellen hoor.
    Maar hier heeft de juf dus wel een linkje gegeven naar alle filmpjes die uitleggen wat elke categorie inhoudt. Heb er 2 filmpjes van gekeken en toen ben ik weer gestopt. Mede omdat zoon eigenlijk zelden uitleg nodig heeft, hij weet het allemaal precies. Ging me toch iets te ver om er zoveel tijd in te steken om die filmpjes te kijken om het nu zelf ook eens te snappen :roflmao: En als hij over iets twijfelt, roep ik dochter wel. Die zit inmiddels in de brugklas en heeft het ook allemaal gehad.
    Maar echt, dit is gewoon bijna niet te volgen zonder studie. En zoon roept dan weer eens 'dat is een categorie 11 woord'. Ja fijn kind, en wat houdt dat in? 'Dat is een zoemwoord' krijg je dan terug (ofzo want ik weet dus niet wel kan naam bij welk nummer hoort). Alsof ik er dan wel iets van snap :rolleyes:

NiVa0230, owly en sillies vinden dit leuk.
  9. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Volgens mij heeft mijn dochter dat blad ook bij spelling (methode Staal meen ik).
    Grijze poppetjes met daarbij iets kleur.

Een paar categorieën zijn hakwoorden, zingwoorden, luchtwoorden en eer/oor/eurwoorden.

Dus woorden met -ing, woorden met -ch en woorden met -eer/-oor/-eur.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier gelukkig een heel duidelijke methode, dochter kan de regel in 1 zin uitleggen en dan is het helemaal duidelijk. Maar de methode is sowieso helemaal gericht op zelfstandig werken, ik heb dus nooit een spellingsregel uit hoeven leggen - dat deed de methode voor me ;)

Syane vindt dit leuk.
  11. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Ja hier ook, en dan krijgt hij te horen: Maak een opdracht over cola-woorden. En dan mogen we twee werkboekjes door op zoek naar dat icoontje... (en ik heb taalkunde gestudeerd, nog nooit gehoord van hak-woorden, lucht-woorden, cola-woorden, kilo-woorden, politie-woorden...)

12. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ja is de klankgroepen methode van staal! Verschrikkelijk en snap er de ballen niet van! Haha

Dat splitsen, rijgen, kettingen en weet ik wat duurde me te lang en opa snapte het ook niet dus mijn zoon doet nu onder elkaar! Juf vond het prima, als hij maar rekende, maar nu kreeg hij toch commentaar dat hij die kettingen, slingers en weet ik wat niet meer kent.
    Hij is eind groep 5, als ze volgend jaar toch onder elkaar leren, maakt het mij voor die paar weken echt niet meer uit!

13. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Hahahahahha had ik dus ook!

14. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.955
    1.291
    113
    Haha herkenbaar, hier ook met staal. Gelukkig snappen mijn meiden het beide. die nummers vind ik ook maar ingewikkeld, maar ze begrijpen het blijkbaar wel.

nijn37 vindt dit leuk.
  15. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Mijn dochter zei:" laat maar mama, dat doe ik straks wel weer op school!" :confused: Geen vertrouwen in haar moeder als leerkracht :roflmao:.

dds, NiVa0230, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.703
    2.382
    113
    Weet je wat het is, ik snap het allemaal prima, taal en rekenen. Maar die nieuwe methodes zijn gewoon zo anders dan hoe wij het leerden vroeger, dat je het gewoon niet kunt uitleggen aan de kinderen omdat je de methode gewoon niet kunt volgen zonder daar zelf eerst een studie van te maken. En het klinkt soms ook nodeloos ingewikkeld, maar dat komt vast ook omdat je het gewoon niet volgt zoals ze het doen. Nou ja, als ze er maar fatsoenlijk mee leren rekenen en schrijven, denk ik dan maar.

NiVa0230, WinterBird, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Raad het plaatje...:D

groep_4_Staal_Spelling_categoriekaart.jpg

Damay77 en Syane vinden dit leuk.
  18. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Ik merk dat ik dus echt karate-neigingen krijg van die stomme priegelplaatjes :$

chrystel73, Axia, NiVa0230 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    :D.
    Nu kan ik ze tenminste nog vergroten, in haar schrift zie ik niet eens wat het plaatje voor moet stellen.

20. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Nee precies, niet eens welke kleur het priegeltje heeft waar het om gaat.

Hielp ook niet mee dat de leraar (na 2 vergeefse speurtochten naar het juiste symbooltje) op mijn vraag om een bladzijdenummer aangaf dat er misschien geen oefening met dat woord in die betreffende boekjes staat en dat zoonlief het in squla zou kunnen proberen te zoeken. Ja daaaag.

owly en Syane vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina