Scholen open/dicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.395
    10.592
    113
    Ja, maar het VO is echt heel andere koek dan de basisschool. Heel veel verschillende vakken van allemaal andere leerkrachten. Veel huiswerk. Echt niet te vergelijken.
     
  2. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Bij ons is er ook weinig te plannen. Elke dag staat ingepland en dat is voor zoon max 2 uur werk. Hij doet daarna nog zijn typecursus, maar verder hoeft hij niets te doen. Ze hebben totaal niets gekregen waar verder enige mate van planning nodig voor is, behalve het leren van de tekst van de musical.
     
    Syane vindt dit leuk.
  3. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.446
    2.143
    113
    Klinkt als een hele puzzel, echt respect voor het VO hoor om dit voor elkaar te krijgen. Het is toch echt een ander verhaal dan voor het basisonderwijs. Wij weten alleen nog maar zeker dat de klassen op de school van dochter in 3 worden gedeeld. Woensdag hebben ze laten weten dat ze de plannen inmiddels klaar hebben maar nog wat tijd nodig hebben om dit helder op papier te krijgen voor de leerlingen en ouders omdat het erg uitgebreid is. Dus we wachten het rustig af.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind dat wel heel voorbarig om te zeggen dat ze dit tot de kerst willen laten voortduren op het VO.
    Denken ze dan dat na de Kerst er ineens geen Corona meer is?
    Ik sprak vandaag een van de artsen op het werk en zij zien het nu vooral als een pittige seizoensgroep die altijd zal blijven sluimeren. In de herfst zal er weer een piek komen en zelfs het vaccin zal niet volledige bescherming geven. Kortom we zullen moeten accepteren dat Corona een onderdeel zal worden van onze samenleving en dan moeten we ook accepteren dat er mensen heel erg ziek worden en zullen overlijden. Ik vind de hele toekomst er nu toch wel aardig zorgelijk uitzien als we hierin blijven hangen.
     
    Zweden, Champetter, femkes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja die school is inderdaad mega.
    Ik ben benieuwd hoe het straks gaat lopen met fysiek en online lessen volgen. Tot nu toe ziet het er aardig strak uit ;)
     
  6. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.984
    11.662
    113
    Vrouw
    Oh dat is balen zeg.
    Ben benieuwd bij ons. Nog niks gehoord daarover. Wel heeft mijn zoon gehoord dat hij definitief mag starten op het tto. Hij is helemaal blij.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.984
    11.662
    113
    Vrouw
    Haha, nou het thuiswerk was voor mijn zoon met twee vingers in de neus. Iedere ochtend zat hij even. Hij was zo klaar. Hij heeft er denk ik niet bepaald van leren plannen ed
     
    Syane en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.371
    113
    Bij ons komt er wel een afscheid voor de groepen 8. Ook Iets qua musical.
     
    Syane vindt dit leuk.
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    In vergelijking met het "normale" verloop tijdens de basisschool is dagelijks thuis werken aan school aan sich al een stuk meer voorbereiding dan voorgaande groep 8ers hadden, namelijk helemaal geen regelmatige huiswerk of thuis in je eentje opdrachten maken en inleveren.

    Natuurlijk zegt niemand dat de kinderen nu perfect op niveau voorbereid zijn op het werk op de middelbare school. Maar ze hebben nu MEER ervaring met zelfstandig thuis werken, digitaal vergaderen,
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hier ook, planning was beginnen na ontbijt om max. 1,5 uur later klaar te zijn met al het werk. Op donderdag maakte hij een soort van planning, zelfde als de andere ochtenden en dan rond 14.30 het werk van vrijdag. Hij heeft in dat opzicht zo gepland dat hij al die weken "lang weekend" heeft gehad :roflmao:
     
  11. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.395
    10.592
    113
    #3631 Syane, 23 mei 2020
    Laatst bewerkt: 23 mei 2020
    Sorry maar dat is hier echt nauwelijks zo. Online vergaderen deden ze niet. Ja 1x een kletsuurtje in al die weken :rolleyes: En zelfstandig schoolwerk doen was echt ook bijna niet aan de orde hier. Als ik het vergelijk met mijn oudste zoon dan had die ook gewoon huiswerk. En dat was dan een half uurtje per dag of zo. En dat was nu dan een uurtje. Dus ja, een fractietje meer nu. Maar echt niet genoeg om nu zomaar het GO in te stappen met enkel online lessen en begeleiding. Fijn als andere kinderen dat wel lukt mede doordat hun school dit beter heeft aangepakt. Maar hier dus niet. En dat kan je echt niet overall dus zeggen. Dat alle groepachters nu substantieel zoveel meer ervaring met thuiswerken hebben. Helaas. Ik zou willen dat dat waar was. Sorry maar het is hier best een pijnpunt dit hele thuisschoolwerk.
     
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    @Anouk2005 Dat moet je tegen onze fijne regering vertellen die die 1,5 m ingevoerd heeft. Wat mij betreft gaan de kinderen per direct gewoon normaal naar school. Het is toch niet reel om te verwachten dat die pubers 1,5 m afstand blijven houden met elkaar. Ik heb echter in meerdere interviews met de sector gelezen dat het vo verwacht dat de situatie zeker nog tot de kerstvakantie gaat duren (en mogelijk langer :|)
     
    Zweden vindt dit leuk.
  13. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik maak me ook zorgen hoe het allemaal straks moet. Qua planning zal het hier loslopen (verwacht ik), hier is het social emotioneel een dingetje. Zoon kan wel grapjes maken maar ik weet wel zeker dat hij het niet leuk vindt om in deze halfgare setting te starten. Dus ik hoop echt dat de school dit allemaal beseft en daar aandacht aan besteedt. Maar wij zouden moeten afwachten waarmee ze komen.
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.984
    11.662
    113
    Vrouw
    Nou, hier kregen z een weekplanning. Waar per dag op stond wat ze voor spelling, rekenen etc moesten doen. Na het ontbijt ging hij zitten, deed wat voor die dag op het lijstje stond en klaar. Online les hebben ze hier niet gedaan.
    Huiswerk had hij altijd al. Op vaste dagen van de week een of meerdere repetities of maakwerk.
     
    femkes en Syane vinden dit leuk.
  15. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.984
    11.662
    113
    Vrouw
    Heel slim!
    Hier kreeg hij een kant en klare weekplanning. Gewoon per dag stond er wat er van elk vak gemaakt moest worden. Daar deed hij volgens mij nog niet eens 1,5 uur over...
     
    GossipGirlxoxo en Syane vinden dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nou moet ik zeggen dat onze school juist in groep 8 begint met opdrachten thuis maken, die in de klas besproken zijn en dat ze 3x per week huiswerk meekrijgen (herhalingswerk) en dat ze 1 a 2 toetsen in de week krijgen (bijna altijd engels en topo) om ze al een klein beetje voor te bereiden op de overgang naar het VO. Zodat ze leren plannen.
    Zoon gaat straks naar een VO school met amper huiswerk als ze het goed doen. Daar hebben ze 75 minuten rooster waarvan 45 minuten les en dan 30 minuten de tijd om onder toezicht en met hulp van de docent het huiswerk te maken. Daarnaast hebben ze 1 lesuur per dag waar ze zelf mogen inschrijven op een vak en bij die docent in de klas kunnen gaan zitten. Hebben ze bijvoorbeeld die week een wiskunde toets ga je een keer (of meer) bij wiskunde zitten om die toets te leren. Of heb je je Engels huiswerk voor morgen niet af dan ga je die dag bij Engels zitten. Zo hebben ze niet meer dan in 4 vakken les op een dag (dus ook nooit voor meer dan 4 vakken huiswerk op 1 dag) en zijn de 1e en 2e jaars nooit later dan 14.45 uit zodat de overgang van basis naar voortgezet onderwijs reuze mee valt voor ze.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  17. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Wat ik wel schokkend vond om te ontdekken. Ik heb nooit groep 4 gedaan, maar heb als voorbereiding op van 3 naar 5 één belangrijk ding moeten leren van de remedial teacher: de tafels! Die moesten erin geramd zitten.
    Kom ik erachter dat dochter (ruime I op Cito voor rekenen) de tafels van 6 t/m 9 nog niet heeft geautomatiseerd. Ze komt er wel, maar dan dus door de optelsommen te maken.
    Ik wilde al bijna verhaal gaan halen bij de juf... blijkt dat deze tafels helemaal niet meer tot de einddoelen van groep 4 behoren :eek:
    Hoe dan? Ze moet eindeloos aantrutten met 1 keer meer of minder bij deze keersommen (ook tot haar eigen frustratie) heel nuttig als je uiteindelijk ingewikkelder sommen gaat maken maar je moet naar mijn idee een groep 4 er gewoon kunnen wakker maken en een antwoord krijgen op 8x7. Ben ik nou zo ouderwets?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik moet even graven, maar hier was wel onderscheid tussen "lage" en "hoge" tafels. Was het nou 1-5 in groep 4 en 6-9 in groep 5, of beide in groep 4 weet ik niet.
    Uiteindelijk moesten ze wel allemaal volledig geautomatiseerd zijn. Zowel keer- als deeltafels.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Geen idee hier ook niet. De tafels hebben ze zo onder de knie zie ik om me heen dus groep 5 kan ook wel zal t uitgangspunt zijn.
     
  20. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    Screenshot_20200523-113309.jpg

    Volgens mij heb ik vroeger in groep 4 ook deze tafels geleerd (1-5, 10). Maar goed, dingen veranderen, ook in het onderwijs.
     

Deel Deze Pagina