Scholen open/dicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik denk ook niet dat er veel zal veranderen. Ligt bij ons aan het bestuur denk ik
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De CAO is nog niet de deur uit hè. Dit is prima voor een paar weken, het is nu crisis. Maar ik vind het -in ieder geval voor mezelf- niet haalbaar om nog maanden zo door te gaan. Je hebt nu totaal geen pauze, staat constant 'aan' en zit in die prikkels.
    Dus ik snap best dat er over wat dingen nagedacht moet worden.
     
    rijo, bulakgirl en Fuddey vinden dit leuk.
  3. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Helemaal mee eens. Ik was gesloopt haha
     
  4. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.116
    4.331
    113
    Home
    Dat er word nagedacht is prima dat moet overal en in elke sector
    Dat de scholen weer volledig open zouden gaan is iets waar je rekening mee kon houden
    Snap al die paniek niet altijd bij scholen overal worden dingen aangepast
     
    fairy2011, Youtan en Syane vinden dit leuk.
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.183
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Precies! Zo gaat het bij ons ook. En voordelen van de Cito door laten gaan zie ik idd ook.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  6. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.457
    2.152
    113
    Omdat je nu de lunchpauzes zelf moet doen wat je normaal niet hoeft? Ik neem tenminste aan dat je daarop doelt? Dat doen de leerkrachten hier op school altijd al sinds de school een continurooster heeft, dus wat dat betreft hier nu niets anders dan normaal. Dus nu is dat fijn. Aan de andere kant snap ik dat dit heel pittig is hoor. Maar hier hebben ze als school (onze school dan tenminste) ook zelf voor gekozen om dit zo te gaan doen.
     
    Syane vindt dit leuk.
  7. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.457
    2.152
    113
    Hier inderdaad ook zo. Over Cito's ook niets gehoord, maar ik zou het ook begrijpen als ze die met dit doel toch door laten gaan. Nu scheelt het wel dat onze school al een continurooster heeft waarbij de docenten zelf de lunchpauze doen, dus hier verandert niets ten opzichte van voorheen.
     
  8. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hoe zal de TSO geregeld gaan worden bij scholen die geen continue rooster hebben? Ik heb er hier nog steeds niets over gehoord dus ga er eigenlijk vanuit dat ze het zelf regelen (leerkrachten ipv ouders).
     
  9. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier hebben ze geen continue rooster, dus zijn ze smiddags natuurlijk ook een stuk later uit.
     
  10. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.457
    2.152
    113
    Wij hebben vandaag bericht gehad van de middelbare school van dochter. In grote lijnen: klas in 3 gedeeld (dat wisten we al), elke dag gaat een deel naar school. Dus ze gaat eens in de 3 dagen. Voor sommige lessen zullen thuisblijvers mee kijken/luisteren via Teams. Voor andere kunnen ze thuis aan de slag op thuisdagen. Zal allemaal duidelijk worden vermeld in het online rooster. Leerlingen blijven in het lokaal, bij bovenbouw waar kinderen natuurlijk in wisselende samenstellingen zitten i.v.m. vakkenpakketten kan er wel gewisseld moeten worden en dan moeten ze zelf tafeltjes schoonmaken (dochter zit in de 1e dus niet mee te maken). Als ze de hele dag in hetzelfde lokaal zitten, wordt dit door de schoonmakers gedaan. Pauzes ook in het lokaal. Afhankelijk van het lokaal waar je die dag zit, moet je een bepaalde ingang nemen. Er worden looproutes aangegeven in het gebouw. Op tijd komen en meteen naar huis na school, niet blijven hangen op het schoolplein. Grote ruimtes als aula en gymzaal worden gebruikt voor toetsen: als je een toets hebt op een thuisdag, kom je voor die toets naar school en is dat dus in een van die ruimtes. Wij wonen op een paar minuten van school, dus voor dochter geen probleem. Maar voor kinderen die verder weg wonen is dat wel minder natuurlijk. De toetsweek gaat niet door overigens, dus alleen enkele toetsen. Dit is het heel globaal wel.

    Wat ik goed vind is dat ze 2 juni starten met een mentordag. Elk segment van de klas komt dan om de beurt 1,5 uur naar school om met de mentoren te praten over de afgelopen tijd en hoe de komende weken eruit gaan zien. Ze hebben nog 4 weken les vanaf 2 juni en de laatste 2 weken zal er een aangepast programma zijn waarin ruimte komt voor activiteiten met de mentorklas. Daar horen we later meer over.

    Ik ben wel heel benieuwd hoe het rooster eruit gaat zien. Hoe de verdeling zal zijn van de vakken die elk segment live kan volgen.

    Ze geven overigens aan dat het een reële vraag is wat voor het leren beter is: een derde van de leerlingen in segmenten naar school of doorgaan met online lessen voor iedereen. Maar dat er duidelijk is aangegeven door de Minister-President dat alle leerlingen fysiek les moeten krijgen en dan niet alleen mentoruurtje en toetsen. Dat vinden ze begrijpelijk: het mag weer, dus er wordt verwacht dat we het ook doen en dat gaan we dus ook doen.
     
    Fuddey, Youtan, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat een andere school ervoor kiest zich niet aan de arbeidstijden wet te houden, betekent voor mij niks.
    Nogmaals: voor een paar weken prima. Maar we gaan nu tot de zomervakantie zo door. En de kans is groot dat we ook weer zo starten. Dan moet je schooltijden incl. pauzetijden voor je werknemers gewoon goed regelen.

    Ik ben het helemaal met je eens. Helaas doet ons bestuur dat niet. En als we zelf met ideeën of suggesties komen wordt steeds gezegd "we wachten ... af" (vul maar in: persconferentie, protocol van PO-raad, overleg met gemeente). Er wordt totaal niet vooruitgedacht. En dan moet het ineens allemaal snel snel. En dus onzorgvuldig. Dat is voor mij een groot pijnpunt.
     
    dds, Fuddey, Youtan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ja lunchpauzes doen ze hier op school ook zelf. Al meer dan 30 jaar. Ze gaan hiermee op de gewone voet verder.
     
  13. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.457
    2.152
    113
    Het was niet bedoeld als dat je het maar normaal moet vinden hoor. Maar hoe is het normaal bij jullie dan? Hebben jullie geen continurooster of hebben jullie dat wel maar normaal iets anders geregeld voor de pauzes wat nu niet kan? Hier op school zijn de leerkrachten zelf dus de pauzes gaan doen toen ze overstapten op het continurooster en ik ben er dus eigenlijk steeds van uitgegaan dat dit dan de normale gang van zaken is. Maar mogelijk is dat niet zo? En nogmaals: ik vind dit ook wel heel pittig hoor.
     
    GossipGirlxoxo en bulakgirl vinden dit leuk.
  14. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.457
    2.152
    113
    Hier hebben ze het continurooster nog niet zolang, maar ik dacht dus eigenlijk dat het er dan gewoon bij hoorde. Heb er niet zo bij stilgestaan dat er ook scholen zijn waar ze dit dan anders geregeld zouden kunnen hebben.
     
  15. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik zelf werk bewust niet op een school met continurooster.
    Heb echt even die pauze nodig. Ik heb normaal gesproken een uur pauze.
    Kwartier vind ik echt te kort.
    Hier doen wij nu zelf de overblijf, maar hebben geen continurooster. Ook ik vind dat best pittig (met kleuters)
     
    dds en nijn37 vinden dit leuk.
  16. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    #3676 Lisa280887, 24 mei 2020
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
    Wij draaien nu ook noodgedwongen een continuerooster tot 2. Heerlijk! Ik heb geen pauze tussendoor (kleuters) door de maatregelen. Maar weet je. Het is ‘maar’ tot 2 he. Daarna heb je alle rust om je eigen werk te doen.

    Eten doe ik gewoon tegelijk met de kinderen. En ja, ik loop ook weleens naar het toilet. Daar kies ik geschikte momenten voor. Ik ben ook een mens en de kinderen mogen dit ook best weten.

    En echt. Wat een rust in de school zonder die aparte overblijf.
     
    amdaa, femkes, Youtan en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze school heeft normaal gesproken geen continurooster. Nu dus wel. De normale eindtijd is 15.15, nu tijdelijk 14.30. Maar dat kan alleen nu omdat al gezegd is dat de onderwijstijd dit schooljaar niet geteld wordt. Normaal hebben de kinderen 75 minuten pauze tussen de middag. (Thuis of overblijf voor 1 euro) Nu hebben de kinderen 60 minuten pauze. (Half uur eten, half uur spelen) Eigenlijk hadden zouden we dus tot 3 uur moeten werken om dezelfde onderwijstijd te houden.

    Bij veel scholen is het invoeren van het continurooster niet op een correcte manier gegaan. Eerst stond in de CAO dat je tussen 11 uur en 2 uur recht hebt op 1x 30 minuten pauze of 2x 15 minuten. Maar volgens mij is die alinea nu geheel geschrapt. Wat ik omgekeerde wereld vind.
    Nu geldt nog wel de arbeidstijden wet. Die regelt dat je recht hebt op pauze als je langer dan 5,5 uur werkt. Officieel is een werkdag op school van 8 tot half 5. Straks les tot 3 uur. Voordat alle leerlingen weg zijn, is het kwart over 3. Om dan nog tot kwart voor 4 pauze te hebben, voelt een beetje kansloos wat mij betreft. Zeker omdat wij de pauze van de leerlingen normaal gesproken ook gebruiken om het werk van de ochtend te corrigeren zodat ze dezelfde dag nog kunnen verbeteren, we spullen klaar zetten voor de middaglessen (vaak knutselen of praktijklessen e.d.) Daar zouden we dan straks na onze 'pauze' nog 3 kwartier voor over hebben. En al het werk dat we normaal na schooltijd doen??

    Op termijn zul je wel weer met meerdere klassen naar buiten mogen en dus de surveillance kunnen verdelen. Dat geeft weer iets lucht. Maar op dit moment mag dat ook niet.

    Hoe komen jullie dan straks nog aan de minimale onderwijstijd als je maar tot 2 uur les hebt? Of gaan ze nu op woensdagmiddag ook naar school om dat te compenseren?

    Wat vinden ouders er van dat de kosten voor NSO omhoog gaan? Want dat vind ik ook nog wel een ding. Tot nu toe heeft onze BSO-organisatie er nog niks mee gedaan, voor een paar weken de contracten aanpassen is niet de moeite. Maar als dit een (semi-)permanent karakter gaat krijgen, zullen ze dat wel gaan doen.
     
  18. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Wij hebben de afgelopen weken ook thuisonderwijs gegeven. Kinderen kwamen 2 hele dagen naar school en konden thuis verder werken. Instructies kregen zij op school. De leerkracht was dan na 14.30 beschikbaar voor vragen.

    De kosten voor de opvang zijn niet omhoog gegaan. Dit is allemaal in goed overleg gegaan. Wat er na 8 juni gaat gebeuren weet ik nog niet. Daar zijn ze nog mee bezig.

    Mochten we na 8 juni continuerooster blijven draaien, zal dit ook in goed overleg gaan. MR is ook overal bij betrokken. Het continuerooster is iets wat voor onze school al jaren in de planning lag, dit is wel de uitgelezen kans om direct een pilot te draaien om te kijken hoe het is. Voor ons maar ook zeker voor ouders.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    #3679 Fuddey, 24 mei 2020
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
    Hier een semi-continurooster (90% van de kinderen blijft over en eet dan in de eigen klas) - de leerkrachten wisselen in de lunchpauze elkaar af (1 leerkracht houdt dan toezicht op 2-3 klassen) zodat ze allemaal eventjes pauze hebben om even te eten ed. Nu met corona (en een volledig continu-rooster) blijft iedere leerkracht bij de eigen klas, dus echt geen pauze. Dat is toch wel een verschil nu.
     
  20. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.621
    21.117
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is idd wel een vraag die ik ook heb. Hier nu continurooster tot 2. Normaal 1.15 pauze van 12 tot 13.15 en les tot 15.15. Ze komen dan toch uren tekort?
    En idd als ze dat continurooster houden, worden wij opgezadeld met extra kosten. Terwijl de meerderheid van de mensen tijdens een stemming vorig jaar, koos voor het rooster zoals we het hadden, maar dan een uur pauze ipv 1.15.
     

Deel Deze Pagina