Scholen open/dicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier is dus vorig jaar met ruime meerderheid gestemd tegen het invoeren van een continurooster. Ik snap dat het nu niet amders is natuurlijk. Ze hebben hier nu sowieso weinig les, maar goes, ze is maar een kleuter, dat scheelt.
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nu wordt dit op veel scholen zo gedaan. En op zich prima hè, er is sprake van een calamiteit. En een duidelijk verzoek vanuit de overheid om de schooltijden nu anders te regelen. De noodzaak daarvoor is ook duidelijk.
    Als het goed is, is de MR van iedere school die de tijden heeft veranderd, hier nu mee akkoord gegaan. Als ze slim zijn geweest met een duidelijk voorbehoud dat het tijdelijk is.
    Maar als het structureel wordt, zal de MR hier toch echt (opnieuw) toestemming voor moeten geven. Ik hoop voor ouders en teams dat de MR-leden in dit opzicht wakker blijven en daarbij kritisch kijken naar pauzes voor zowel leerlingen als collega's en ook naar de bijkomende kosten voor ouders als de NSO wordt verlengd. En de kosten voor school als de TSO door een externe partij wordt geregeld. Bij een traditioneel rooster betalen de ouders voor het overblijven. Bij een continurooster niet. Dus dan komen de kosten van overblijfmedewerkers dus uit het budget van de school.

    Echt wel een aantal haken en ogen dus om rekening mee te houden. Nu worden roosters aangepast onder de nodige (tijds)druk. Het invoeren van een continurooster is in het verleden op veel scholen al erg onzorgvuldig verlopen. Waardoor bijvoorbeeld leerkrachten geen pauze meer hebben, kinderen weinig rust krijgen of ouders is wijsgemaakt dat de moeten betalen voor het verplichte overblijven. Ook zijn er hier en daar de nodige uren onderwijstijd gesneuveld door pauzetijd de benoemen als onderwijstijd (maar deze niet als dusdanig te benutten). Als je bedenkt dat deze fouten al werden gemaakt toen en zònder crisis-stemming over het continurooster werd nagedacht, kun je wel nagaan hoe dat dan nu op veel scholen wordt doorgedrukt.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  3. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Wij hebben door Corona ook een continurooster (is weleens besproken in het team, ik was tegen, collega's voor......maar uiteindelijk niet doorgegaan ivm fte's)
    Ik stel mijn pauze erg op prijs, heb ik echt nodig omdat ik met kleuters werk.

    Dus nu ben ik om 14.30 uur bek af......
     
  4. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Hier hadden ouders al voorgestemd. Maar door wisseling van directie is dat toen niet doorgegaan. Collega’s die toen tegenstemden werken al even niet meer bij ons (om andere redenen hoor haha)

    Ik weet wel dat als we een continuerooster blijven draaien, we de woensdag ook tot 2 zullen doen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter op school (continu-rooster) zijn ze terug gegaan van 45 minuten, 15 min eten en 30 spelen, naar 30 minuten: 10 min eten en 20 min spelen. Dat is genoeg hebben ze gemerkt. En als de lunch niet op is, dan eet je dat rustig op, maar er zijn maar weinig kinderen die meer tijd nodig hebben.
    De leerkracht eet met de klas of blijft die 10 min bij de klas, daarna 20 minuten buiten met pleinmoeders.
    Nu hebben 2 klassen tegelijk pauze, en surveilleren ze om en om.

    Ik heb 5 jaar in het SBO en VSO gewerkt, daar heb je ook geen pauze. Je staat de hele schooldag ‘aan’. Eten bij de kinderen, koffie op het schoolplein. Ik vond dit nooit zo’n probleem. En als je echt even nodig had (door een vechtpartijtje oid) dan was er meestal wel een in-er of een onderwijsassistent of de directeur die je een half uur kon vervangen.

    Op bijna alle VO’s (toevallig de mijne niet, luxe!) hebben docenten ook wel elke dag of om de dag surveillances. Dus ook niet elke pauze, maar wel regelmatig.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind 10 minuten eten wel erg kort. Dat red ik zelf niet eens! En ik krijg altijd te horen dat ik snel eet. Onze jongste zou het al helemaal niet redden in 10 minuten. Die zou dan dus niet meer mogen spelen? Arm kind.
    Ik vind 10 minuten echt geen lunchpauze. Dat is naar binnen proppen.
     
    Madelie, dds, Juffie26 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Eens!
    Nou heb ik eigenlijk geen idee hoe lang ze nu krijgen. Maar ze maken zeker wel minder uren op een dag denk ik.
     
  8. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Mee eens. Maar ik moet zeggen: mijn kleutergroep krijgt van mij echt de tijd om rustig te eten maar ze zijn meestal na 15 min al helemaal klaar! Dat verbaasde mij echt, ik had anders verwacht.
     
    GossipGirlxoxo, Youtan en Athina vinden dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat is ook geen lunchpauze. Hier wil de directie volgend jaar naar een continuerooster. De MR heeft al duidelijk gemaakt dat dat er niet komt als ze zulke eettijden aanhouden, een kwartier vind ik ook belachelijk.
    Vanwege Corona nu een plotseling tijdelijk continuerooster en ze eten een half uur.
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze school had geen continurooster, maar heeft dat nu ingesteld en gaat dit zeker tot de zomervakantie zo houden. Was geen enkel probleem of discussie over.
    Sterker nog, wij krijgen het reeds betaalde geld (voor overblijf) terug gestort vanaf maart tot de zomervakantie.
    Ik snap dat een echte pauze lekker is voor leerkrachten, maar als kinderen om 14:00 al uit zijn, dan kan het ook daarna toch. Het is niet alsof je van 8:00 tot 17:00 in 1 ruk door hoeft.
     
    Youtan en Syane vinden dit leuk.
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Wat miepen sommige scholen zeg. Je kan ook overal een probleem van maken. Er zijn scholen die het al JAREN op deze manier doen en dat gaat prima.
    Hier al continu rooster vanaf dat ik daar op school zat. Ruim 35 jaar dus. Ze hebben s ochtends 20 min fruit pauze. Fruit en drinken binnen en zodra dat op is mogen ze naar buiten. Kinderen die het niet op krijgen in die tijd nemen het mee naar buiten. Dat is een enkel kind.
    Pauze tussen de middag is een half uur. Ongeveer 10 minuten voor brood eten en dan buiten spellen.op een enkele kleuter na redden ze dat allemaal. Kinderen moeten stil zijn, elkaar niet afleiden. En ze weten ook, eten op is buiten spelen dus ze treuzelen niet.

    Leerkrachten:
    Bij 1 pauze is er 1 volwassene op elk plein. Dus een leerkracht, de conciërge, klasse assistente , directrice. Vaak zitten er uit eigen beweging meer buiten . Frisse neus halen en kletsen met collega.
    Zo niet dan zitten ze in de lerarenkamer pauze te houden.
    Bij de andere pauze zitten alle leraren buiten. Ook omdat ze zelf graag een luchtje Willen scheppen. Ze zitten dan gezellig met elkaar te kletsen en ondertussen de boel in de gaten te houden.

    En zo gaat het bij alle scholen hier in de plaats.

    1 school heeft nog tussen de middag thuis eten.

    Bij m'n zusje op school ook altijd continu rooster. Beetje hetzelfde verhaal. Weinig kinderen die hun eten niet op krijgen. De kinderen "steken" elkaar aan en eten wel door. En de enkeling die het niet lukt? Tja, je kan niet alles aanpassen op die enkeling die trager is hoor.
    Verder daar ook leraren die afwisselend buiten zijn.
     
  12. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En toch denk ik dat dit soort dingen in de praktijk erg meevallen. Zoals Youtan en Lisa al zeggen: Blijkbaar is zeker 15 minuten voor de meeste kinderen écht wel genoeg.

    Hier hebben de kinderen dit dus 2 x , in de ochtend en in de middag. Voor fruit en voor lunch. En de juf staat in dat kwartiertje wel enigszins 'uit' - jeugdjournaal of klokko staat dan aan. Om 14.00 uur zijn de juffen wel echt 'klaar' - dat weten kinderen, dat weten ouders: Pauze! Na 14.30 zijn ze weer beschikbaar.

    Pleindienst hadden wij in het verleden, maar dit werd afgekeurd door de school inspectie. Ouders hadden een VOG moeten hebben etc. En bij ons kwamen ouders allemaal aan de beurt. Vandaar dat wij overgestapt zijn naar 5 gelijke delen rooster. (continue hadden we al, maar dan tot 15.00 uur geloof ik) .

    Voordeel van dit alles is nu dat er voor onze kinderen niets veranderd. Ik denk ook zelf voor scholen die géén continue hadden, dat je het er gewoon mee moet doen en ouders en docenten kunnen dan in de praktijk (al is het noodgedwongen) ervaren hoe het is. Op papier zien veel ouders het niet zitten. Maar weinig willen er achteraf terug is wat ik eigenlijk steeds hoor.
     
    GossipGirlxoxo, Relax, Damay77 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja precies dit.
     
  14. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Dat is raar van die CAO ja. Het is wel zo dat onze school een vijf gelijke dagen model heeft, dus alle dagen tot 14.00 uur. Dan ben je dus eerder klaar wat lesgeven betreft. Maar het zou dus nog steeds niet voldoen aan de arbeidstijdenwet als je vanaf 8 uur moet rekenen. Met ingang van het continurooster is wel aangegeven dat leerkrachten na 14.00 uur eerst pauze hebben. Als je iets met ze wil bespreken kun je hier een afspraak voor maken na 14.30 uur, waar dat voorheen vaak meteen na school om 15.15 uur gedaan werd.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Ik weet niet alle ins en outs m.b.t. de overschakeling naar het vijf gelijke dagen model op onze school een aantal jaar geleden. Weet dus niet wat er wel en niet volgens de regels is gegaan. Wat ik wel weet, is dat de toenmalige directeur er heel stellig in was dat we niet van het ene op het andere jaar zomaar over konden gaan. Dan zou een deel van de kinderen namelijk op het eind van hun schoolcarrière uren tekort komen omdat in het traditionele model (om het zo maar even te noemen) er een verschil in uren is tussen onderbouw en bovenbouw. We hebben toen eerst twee jaar lang uren gespaard: in die jaren waren er geen vrije dagen voor studiedagen en gingen groep 3 en 4 op vrijdagmiddag naar school in plaats van vrij te zijn. Daarna konden we over. Maar ik vond het toen dus vreemd dat je vaak hoort dat scholen zomaar van het ene op het andere jaar over gaan. Dat zou dus eigenlijk mogen volgens onze toenmalige directeur. Dus ik geloof zo dat er meer dingen niet volgens de regeltjes gebeuren.
     
  16. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Zoals ik al eerder zei heb ik gewoon kinderen tot 3 uur.
     
  17. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Helemaal mee eens , hier precies zo behalve dat wij nooit pleindienst door ouders hebben gehad. En ik zou ook niet meer terug willen. Alhoewel ik direct geloof dat er ook nadelen aan zitten, vind ik het als ouder ideaal. Niet meer dat gehaast tussen de middag, op tijd klaar en elke dag hetzelfde (duidelijkheid voor de kinderen).
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier hebben we geen continue rooster, maar ook geen verschil met onder en bovenbouw. Groep 1 t/m 8 heeft dus alle dagen dezelfde tijden les.
    Maar ik weet idd dat dat vaak anders is.
     
    nijn37 vindt dit leuk.
  19. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Blij hier. Scholen zouden normaal 1 juni opengaan, school van onze jongens 8 juni. Nu is het allemaal uitgesteld tot 15 juni.
    Wij zijn blij met dit nieuws.
    Laat eerst het normale leven op gang komen en zie dan wat je kan doen met scholen.
    Hier waren scholen open voor kinderen van wie de ouders keyworker zijn en dat is mooi. Maar tijdens officiele schoolvakanties zouden ze toch niet meer open moeten zijn? Opvang is weer toegelaten en school is echt geen opvang.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.411
    4.733
    113
    Ik moet tot 15:00 en ik merk ook wel echt kapot ben. Dat halfuurtje pauze mis ik wel echt.

    Hier lunchen de kinderen normaal gesproken ook altijd op school. Van 12:00 tot 12:30 in de klas met de leerkracht. Van 12:30 tot 13:00 is er tussenschoolse opvang (de kinderen zijn buiten) en dus pauze voor ons (de helft, want bij de onderbouw zijn de halfuren omgedraaid). De tso draaien wij nu zelf. En dan dus om 15:00 klaar. Ze hopen dat de tso na 8 juni er weer is. Dat zou wel fijn zijn. Verder is er bij ons dus niks veranderd qua schooltijden.
     

Deel Deze Pagina