natuurlijk - maar toch zijn er hier genoeg mensen met een burn out - mensen die zwaar depressief zijn etc. Luxe of niet... Wel mensen die een vakantie met het gezin keihard nodig hebben. Mensen voor wie het een lichtpuntje is om naar uit te kijken. En dan kan je zeggen; ja dan is 3 weken toch genoeg? maar dan moet het wél allemaal gelijk vallen. Ik hoop ook dat ze niet sleutelen aan de vakanties.
Ik zou dat juist ideaal vinden. Jullie hebben volgende week als het goed is nog geen vakantie dus nog tijd om na dinsdag puntjes op de i te zetten op de scenario's die als het goed is al opgezet zijn voor verschillende te bewandelen paden. En vervolgens ruim de tijd om alles uit te werken en voor te bereiden omdat je geen les op afstand hoeft te geven.
Ik verwacht dat ze het niet zullen opleggen, dus verplicht zullen stellen. Maar goed ik ben erg benieuwd naar de resultaten.
Maar zeer waarschijnlijk wel je eigen kinderen thuis hebt, omdat het vakantie is. Ik kan me geen situatie bedenken die voor iedereen ideaal is, het zal hoe dan ook aanpoten blijven/worden.
Ik ben ook erg benieuwd dinsdag. Ik geef onder andere praktijkles op een mbo. Hoe gaan we dat straks doen als ze niet meer met 6 aan een praktijktafel mogen zitten? Draaien we dan dubbele lessen? Dat moet lokaal technisch dan ook maar passen. Gaan we dan drie groepen per dag draaien i.p.v. twee? Het lijkt erop dat de reguliere lessen nog niet gaan starten op 6 mei. Eerst zijn de examenstudenten aan de beurt, zodat ze in juli toch hun diploma kunnen halen.
Ik ben erg benieuwd naar 21 april. Wat er ook beslist wordt.. ik hoop dat het onderwijs er wel iets mee kan. Zodat iedereen in de scholen (werknemers en leerlingen) zich er prettig bij voelen. Maar in de vakantie zijn kinderen toch altijd thuis? Zelfs nu zijn de kinderen altijd thuis. En werk gaat door, ook in de vakanties van de kinderen. Dus dat is niet anders in de komende meivakantie. En ik zag nog iets voorbij komen over het lerarentekort, de achterstand wegwerken en overuren die niet uitbetaald worden. In het onderwijs werken veel leerkrachten parttime. Is het niet een idee om dan contracten tijdelijk uit te breiden (ipv 3 dagen werken, bv 4 dagen werken). Dan krijg je als leerkracht de extra uren toch uitbetaald en is het tekort aan leerkrachten ook minder. Totdat de grootste extra druk door de corona crisis is weggewerkt.
@Bubbel: Als je een heel plan uit moet werken is dat iets lastiger wanneer je kinderen thuis zijn (en geen schoolwerk hebben - een argument wat veel mensen hier noemen wat de vakantie een lastige tijd zou maken) dan wanneer je zelf ook vakantie hebt en misschien iets afrondend of voorbereidend werk moet doen. Tuurlijk is het te doen, maar het is in mijn ogen niet ideaal te noemen (en daar reageerde ik op). Extra uren maken kan soms. Dat gebeurde hier op school voor deze situatie overigens ook al om alle zieken/tekorten op te vangen. Maar net als mensen in andere beroepen kan dat natuurlijk niet altijd, bv. omdat je geen opvang hebt voor je eigen kinderen of wat dan ook. En de vraag is natuurlijk ook wat dit op de langere termijn met mensen doet. Daar maak ik me mbt de zorg bv. ook zorgen om.
Het zal inderdaad niet iedereen lukken om contracturen uit te breiden (je werkt niet voor niks parttime). Maar tijdelijk is er echt wel een oplossing voor te vinden, door bv extra gebruik te maken van BSO of KDV.
@Bubbel, uitbereiding krijg je niet zomaar. Bij ziektevervanging komt daar extra geld voor vrij, maar extra werken omdat we nu in een bijzondere situatie zitten is allemaal vrijwilligerswerk. Ten minste, zo werkt dat in het mbo. Of dat ook voor het po zo werkt weet ik niet. Ik weet wel dat ze daar nogal tijd voor tijd geven als je een collega vervangt bijvoorbeeld. Bij ons is dat zeker niet zo, tenzij iemand langdurig ziek is of studeert.
Als de BSO/het KDV plek heeft wel, ja. Al kan er nog meer mee spelen. Niet alle kinderen varen wel bij veel bso, ook dat kan een reden zijn van parttime werken. En opa’s en oma’s ed zullen vast niet allemaal weer op gaan passen, er zal dus al meer professionele opvang nodig zijn, denk ik. En geen idee hoender financieel geregeld is inderdaad (wat bonnie1 noemt)...
Ik heb het ook niet over nu. Maar wanneer (klassikaal) onderwijs weer kan opstarten. Er wordt hier gezegd dat dat door een tekort aan leerkrachten lastig wordt, vandaar mijn idee om contracturen uit te breiden. Wat ik ook altijd van de stakingen begrepen heb, is dat er een tekort aan leerkrachten is, geen tekort aan geld voor hun salaris. Oftewel, voldoende animo is het probleem, niet het uitbetalen ervan. Maar waarschijnlijk denk ik te simpel
Een school heeft volgens mij op basis van het leerlingaantal ‘recht’ op een bepaalde formatie, voor meer is geen geld. En een leerkracht die ziek is, drukt op de formatie. Dan komt er niet opeens extra geld vrij. Er is vervangingsbudget, maar dat is vaak in een normale situatie al ontoereikend. Maar dat kan een PO leerkracht vast beter vertellen.
De extra uren die ik nu maak zijn inderdaad vrijwilligerswerk. Overigens niet alleen de extra uren die ik nu maak, dat is in normale omstandigheden ook zo. Liefdewerk, oud papier. Ik bewaak m'n grenzen tegenwoordig wat beter dus inmiddels gaat dat nog maar om een uur per week gemiddeld. In deze corona tijd ga ik daar wel dik overheen. Althans: de eerste drie weken. Ik denk dat ik nu net iets meer dan mijn normale uren maak, alles bij elkaar opgeteld. Maar het zit nu helemaal verweven in mijn privéleven. Dus ik wissel tijd voor mijn leerlingen af met tijd voor mijn eigen kinderen. 's Avonds en op mijn 'vrije' dagen werk ik ook een paar uur, dat compenseert denk ik wel zo ongeveer de uren die ik op mijn werkdagen overdag niet aan school besteed. Dus nu maak ik nog maar een paar uurtjes per week teveel. Maar ik ervaar de werkdruk als erg hoog. De mentale belasting, zeg maar. Ik sta constant 'aan'.Vragen van leerlingen komen de hele dag door binnen. Ook als ik pauze heb met mijn eigen kinderen, het sluipt er dan soms toch in om soms even snel antwoord te geven, dan kan die leerling door. Maar dan doe ik mijn eigen kinderen te kort. Die snakken gewoon ook naar aandacht van mama. Dat vind ik ook zwaar; ik doe altijd iemand te kort. En er zijn gewoon een aantal leerlingen waar ik me veel zorgen over maak. Daar lig ik 's nachts wakker van. Officieel geen 'werkuren' natuurlijk, maar ik kan het ook geen vrije tijd noemen. Als de zomervakantie wordt ingekort, neem ik aan dat we daar gewoon voor betaald krijgen. Mensen die nu in de zorg of een supermarkt extra werken, krijgen hun uren ook betaald, denk ik? Ik vind vakantie inleveren ook echt wel van een andere orde van grootte dan een uurtje per week onbetaald overwerken.
Al er een leerkracht ziek is, drukt dat voor een deel wel op de begroting. Maar het is niet zo dat de formatie minder wordt. Een zieke leerkracht wordt gewoon vervangen en die vervanger wordt betaald. Althans, als er vervanging is. Maar het is dus niet zo dat als er een bijvoorbeeld een paar maanden lang een leraar uitvalt, dat het dan zou kunnen dat er geen geld is om een vervanger aan te stellen. Als klassen worden opgesplitst of naar huis gestuurd, is dat altijd een kwestie van gebrek aan personeel, niet van gebrek aan geld. Als scholen in de zomervakantie open gaan, zal er inderdaad iets met die formatie gedaan moeten worden. Ik verwacht dat je dan op projectbasis wordt uitbetaald. Anders doen ze verplichtingen aan je op.
Hier hebben ze de afgelopen jaren een aantal keer aangegeven dat het ‘vervangingsbudget’ ‘op’ was, vandaar dat ik er van uit ging dat het (ook) zo werkte. Naast natuurlijk het tekort aan mensen.
Ik weet niet precies hoe het in Nederland geregeld is, maar hier in België krijgt een school ‘uren’ toegewezen op basis van het leerlingenaantal in februari het jaar voordien. Met die uren worden dan leerkrachten aangesteld. Een bepaalde leerkracht kan dus wel overuren doen, dat gebeurt soms als een urenpakket moeilijk te splitsen is oid, en die worden dan vanaf 3 lesuren ook betaald (ik spreek nu van het middelbaar onderwijs, de eerste 2 lesuren zijn zogenaamde ‘plage’ uren en zijn onbetaald). Alleen kan een school niet zomaar meer leerkrachten aanstellen of de pakketten van bepaalde leerkrachten uitbreiden omdat er ineens meer werk is: daar zijn geen ‘uren’ voor. Om een simpel ‘normaal’ voorbeeld te geven: als er zich in september veel meer leerlingen dan voorzien inschrijven voor een bepaalde studierichting, dan kan die klas niet zomaar gesplitst worden, want daar zijn geen ‘uren’ voor (die worden immers berekend op het leerlingenaantal van het jaar voordien). Dit kan enkel indien er elders binnen de school uren gevonden kunnen worden. Dus als er volgend een of ander scenario meer ‘uren’ nodig zijn binnen de scholen, dan zal dat vanuit de overheid geregeld moeten worden, een school kan niet zomaar bepalen dat ze extra leerkrachten aannemen of pakketten van leerkrachten uitbreiden.
Er is nu geen ideale situatie, voor niemand. Onze hele werkelijkheid is nu abnormaal. Van iedereen. Maar het dikgedrukte is toch vrij gebruikelijk in de meivakantie? De meeste ouders werken gewoon en kinderen zijn vrij. Aangezien leraren vitaal beroeo uitoefenen hebben hun kinderen juist wel recht op opvang. Van de veruit de meeste ouders die komende meivakantie werken hebben de kinderen geen opvang. En dat zal ook verder gewoon lukken. Dus dat lijkt me echt een non-issue.
Ik snap deze niet helemaal. Hoe denk je dat alle andere mensen dan gaan werken tijdens de meivakantie?? (Ik bedoel deze vraag niet retorisch, maar ben echt benieuwd naar de gedachtengang)
Jij schreef ‘ik zou dat juist ideaal vinden’; daar reageerde ik op. Gelukkig weet je dat dan ruim van te voren en heb je dan tijd om dan opvang te regelen zodat je niet met je kinderen op de achtergrond allerlei belangrijke dingen (de veiligheid en het onderwijs aan onze kinderen vind ik nogal wat) moet uitdenken en organiseren. Ga in van uit dan tenminste.
Zie mijn reactie hierboven. Ik heb zelf de afgelopen weken, net als heel veel mensen, met mijn kinderen op de achtergrond (of voorgrond soms ) allerlei noodoplossingen ‘uit de grond ‘mogen’ stampen’ mbt mijn werk. Dat is niet heel eenvoudig. Ik weet niet of het realistisch is op leerkrachten dat in een weekje te laten doen terwijl hun kinderen ook thuis zijn en niets te doen hebben. Dat lijkt me verre van ideaal. Niet onmogelijk, maar niet ideaal. Dat woordje, en wat daar voor mij aan vast hangt, was waar het me om ging. Voor jou misschien ideaal, maar ik betwijfel of het dat voor de leerkrachten ook is. (Zeker als ze daarna extra uren moeten maken ed, zoals ook al voorgesteld werd door mensen. Het zal de kwaliteit allemaal niet ten goede komen, vrees ik. En moet dat dan koste wat kost worden doorgedrukt?) Leerlingen hebben ook belang bij iets wat goed uitgewerkt is, lijkt me. Ik vind echt dat er door veel mensen te makkelijk gedacht wordt over het onderwijs. Ik heb daar moeite mee. (En tuurlijk zijn er leerkrachten die de kantjes er van af lopen of die zeuren ed; net als in alle andere beroepen je dat soort mensen hebt. Maar aan alle mensen die roepen ‘dan ga ik wel voor de klas staan!’ zou ik willen zeggen: ga je gang! Wel graag wat langer dan een dag of een week om echt te ervaren hoe het is. Dit is dus niet mbt jou, maar in het algemeen.)