Het is toch gewoon vreemd dat scholen hun eigen beleid gaan bepalen, afwijken van het advies? 4 dagen wordt normaal ook niet gedaan neem ik aan.
Mss mogen scholen ook gewoon kiezen ? Onze school ( Belgische school) neemt ook nog strengere maatregelen, dan wat eigenlijk zou moeten.
Wettelijk gezien mogen ze 4 dagen lesgeven ipv 5, ze doen dus niks verkeerd. Dit geldt hier enkel voor de kleutergroepen, die maken gedurende hun kleuterperiode meer uren dan wettelijk verplicht is - die laatste 5 weken kunnen ze dus een dag missen en alsnog hun uren onderwijs halen.
Hier gaan ze gewoon alle dagen naar school. Kleuters zijn om de week op vrijdag vrij. Dit was altijd al zo. Kalender is bij ons gewoon leidend gebleven. Ipv tussen de middag naar huis is overblijf nu wel verplicht. Kids eten in het lokaal met vrijwilliger en gaan daarna in 2 shifts buitenspelen op het plein. De ene helft eerst eten en dan spelen en omgekeerd. Wel zit er 10 minuten verschil in halen en brengen. Maar ik heb sinds deze week 2 kleuters en moet nu dus alsnog 10 minuten wachten om ze op te kunnen halen. Dochter net gestart in groep 1 (15:00) en dochter groep 2 (15:10). Wel humor. Ik vind het jammer dat we de kids niet meer in de klas mogen brengen. Het is wel duidelijker voor de kinderen zo. Ik had het wel leuk gevonden om met mijn jongste even mee te gaan. Daar mocht ik wel mee op het plein op en tot de glazen deur. Ze vond het verder prima. trakteren mag hier ook weer, mits voorverpakt.
Hier zitten ze met 33 in de klas, de juf heeft haar eigen hoekje met tape op de grond tot waar de kinderen kunnen komen. Voor onderling gesprek zijn er flexibele schermen. Werkt helemaal prima. Maar de hele klas gaat gewoon naar school vanaf maandag.
Nee maar laten we even heel eerlijk wezen: ik kon dat met een halfvol lokaal ook niet. Nu heb ik kleuters, wat het ook echt niet makkelijk maakt. Ik strik gewoon veters, troost waar nodig, verschoon broeken en als een kind op me af komt voor een kroel weiger ik niet. Is dat helemaal volgens de regels? Zeker niet. Is dit beter voor de kinderen? Zeker wel!
Hier ook niet altijd, maar de klas is zo ingericht dat het toch veelal wel lukt. Hier is het ook ‘zoveel mogelijk’ die 1,5m aanhouden. Normaal gesproken maken kleuters hier veel uren gedurende het jaar, in vergelijking met andere scholen. Op veel scholen zijn ze bv een extra middag of zelfs hele dag meer vrij, hier niet. Dus ze hebben die ruimte en kunnen dat nu inzetten om in de klas die 1,5m net wat beter vol te kunnen houden. Niks mis mee.
Ja ik begrijp de insteek. Maar de rest van de week zit deze groep dus wel bij elkaar? Dan heeft die ene dag toch weinig toegevoegde waarde als het gaat om eventueel overdragen van het virus? Want de ene dag zitten ze misschien apart, maar de andere dag zit de hele groep weer gewoon samen. Dan heb je toch alsnog die besmettingskans? Ik begrijp de insteek echt wel maar of het heel nuttig is, betwijfel ik.
Het gaat vooral om dat de volledige groep niet past in hoe het lokaal nu is ingedeeld, en ze ook niet zien hoe ze het passend kunnen maken. Om het passend te maken, moeten ze die 1,5m tot de leerkracht volledig los laten feitelijk, maar omdat ze wettelijk dus die ruimte hebben om voor 4 dagen te kiezen, doen ze dat.
Nogmaals. Ik begrijp de insteek. Maar ik betwijfel of het heel zinvol is. Kleuters hebben nu ook onderwijs nodig. Vooral groep 2 die naar groep 3 gaat. Die moeten dat nu een dag in de week missen. Voor iets wat in mijn ogen niet heel zinvol is. Want ja, die hogere groep zit de rest van de week wel bij elkaar.
Dan nog. Ze zitten de rest van de week toch ook daar wat heeft die ene dag dan voor toegevoegde waarde? Kans op besmetting kleiner maken? Daar geloof ik niks van. Qua onderwijs zal het fijn zijn in kleinere groepen. Maar die groep 2-ers dan die naar 3 moeten? Ze hebben al zoveel onderwijstijd gemist.
Ze hebben niet tegelijk 1 dag vrij he, maar iedere dag zijn er 6 vrij - dus 25 kinderen per dag in het lokaal. Thuisonderwijs was hier echt extreem goed geregeld, qua onderwijstijd hebben ze vrijwel niks gemist.
Heeft toch niks te maken met mij er druk over maken? Ik verbaas mij er gewoon over dat sommige scholen er zo'n eigen draai aan geven. Het protocol was vrij duidelijk. En zo te lezen ben ik dus niet de enige die het vreemd vind
Blij dat ze dat bij onze school niet doen. Zit je als ouders nog met rare dagen en problemen op je werkdagen
Rijksoverheid: “De 5-daagse schoolweek is voor leerlingen uit groep 1 en 2 van de basisschool niet verplicht.” Het mag gewoon, dit is geen ‘eigen draai eraan geven’. Dit is gewoon wettelijk toegestaan.
Daar houden ze volledig rekening mee, geen enkele (!) ouder heeft met het huidige rooster een probleem met bv werk. Maar hier op het forum komt het kennelijk sommigen niet goed uit
Als er door school rekening wordt gehouden met de werkdagen van de ouders, dan zou dat al een heel ander verhaal zijn. Die luxe ben ik echter niet gewend
Ja, hier heeft school al die weken echt álles gedaan om ouders te helpen waar nodig, ze houden echt met ieder gezin rekening. Ook bv bij 50%-onderwijs deden ze echt hun best vriendjes bij elkaar te zetten etc. En nu is het dus ook weer echt per kind en gezin bekeken wat wel en niet kan, super fijn
Wauw, dat klinkt echt super! Hier was er niet veel ondersteuning, je moest zelf dingen vragen. Oudste (andere school) had dagelijks een korte online meeting met de hele klas. De jongste 1x in de week slechts met een paar kinderen en juf. De verdeling 50/50 is hier op alfabet gegaan, dat vind ik wel prima. Maar qua werk was voor mij de andere dagen handiger geweest maar goed, daar klaag ik niet over. Vandaag de allerlaatste thuis-school-dag we zijn er allemaal wel klaar mee hier in huis!