Scholen open/dicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Klassikaal onderwijs? Alsjeblieft niet zeg. Juf achter glas en vinger opsteken als je een vraag hebt? Kom op... dat is echt tig stappen achteruit op de huidige situatie. Dat kun je kinderen niet aandoen, echt niet.

    Als in omringende landen kinderen weer naar school kunnen zie ik niet in waarom dat hier niet kan. Ouders buiten blijven, leerkracht onderling kunnen prima afstand houden. Kinderen niet, dat moet je niet eens willen.
     
    1991Mamavanvier en Gewooniemand vinden dit leuk.
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Mijn jongste heeft ook altijd snot (vergrootte amandelen die er eigenlijk uitmoeten...). Vóór 16 maart was er ook al voorzichtigheid met snotneuzen maar ik heb samen met de leidsters besproken of het wel oké was dan? Dat we wisten waar het van kwam.... dat was prima. Dus ik hoop op coulance ook voor jouw kindje.
     
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ieder z’n mening toch? ‘De huidige situatie’ is in ons geval nogal bedroevend, vandaar.
     
    Syane vindt dit leuk.
  4. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Akkoord, je hebt als leerkracht het visuele, maar er is zoveel niet mogelijk. Met klassikaal, frontaal onderwijs waarbij leerlingen niet kunnen en mogen samenwerken en waarbij je als leerkracht niet door je klas kan lopen spreek je zoveel leerstijlen niet aan.

    Natuurlijk kan je daar ook weer allemaal oplossingen voor gaan bedenken, maar hoe vak moet het onderwijs zichzelf gaan her uitvinden? Zoals iemand hierboven aangaf, het afstandsonderwijs loopt nu n'a al die weken nog niet goed (in veel/sommige gevallen), gaan we dn voor die laatste anderhalve maand van het schooljaar opnieuw in 3en soort proeftuin stappen?

    Imo kan er volgens mij dan beter gefocust worden op waar we nu mee bezig zijn: het optimaliseren van het (tijdelijk) onderwijs op afstand.

    Versta le niet verkeerd :als de scholen veilig open kunnen, hoe sneller hoe liever! Maar als er allerlei ingewikkelde kunstgrepen moeten gebeuren vind ik persoonlijk het sop de kool niet waard.
    Daarenboven kan je leerlingen dan wel gaan scheiden in een klas, ik geloof er niet in dat je dat tijdens de pauzes e.d. ook ten allen tijden kan doen.
     
  5. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Ik vraag me nog steeds af of er in al die andere landen die binnen afzienbare tijd de scholen weer opendoen dan geen onderzoeken zijn gedaan waaruit blijkt dat de scholen geen groot risico vormen voor een nieuwe piek? Dezelfde vragen moeten toch ook daar spelen? En toch is daar de beslissing al genomen. In Spanje gaan zelfs de scholen weer open (de zomervakantie begint daar al half juni) en daar is de situatie allesbehalve rustig.

    Waarom moeten wij hierin ook weer zelf het wiel uitvinden?

    Verder word ik vrij somber van de manier waarop hier over leraren gedacht en gesproken wordt. :(
     
    Whoopy, rijo en ikkie97 vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je was in het andere topic zo attent om te zeggen dat je mij niet tot de groep "kan-niet"-roepers rekent. Ik ga het dus nu toch een keer zeggen: dat kan ècht niet. Op zondagavond zeggen dat de scholen vanaf maandag dicht zouden zijn, was hufterig. Maar het kan. Je doet gewoon de deur niet meer open en klaar. Het was wel ontzettend veel praktischer geweest als die bewuste donderdag ervoor al was aangekondigd de scholen dicht te laten vanaf maandag. Met een persconferentie om kwart over drie, hadden we ons dan een slag in de rondte kunnen werken op donderdagmiddag en hadden we vrijdag alle aanwezige kinderen in ieder geval nog lesmateriaal en inlogcodes e.d. mee kunnen geven.

    Omgekeerd gaat niet, er vanuit gaande dat bepaalde maatregelen van kracht blijven. Ik acht de kans nihil dat de scholen gewoon 'business as usual' open gaan. Er verwacht dat er in ieder geval beperkende maatregelen van kracht blijven voor de volwassenen die de kinderen halen en brengen. Het zou raar zijn als die elders 1,5 meter afstand moeten houden, maar op school niet. Je zult dus als school echt iets moeten gaan bedenken voor (met name) het ophalen van de jongsten. Dat is per school anders, want iedere school heeft een andere infrastructuur. Hier moet je als school (mogelijk i.s.m. de gemeente) een plan voor maken en dit aan ouders communiceren. Dat kan niet als op zondag wordt gezegd "vanaf morgen weer school".
    Als je als leerkracht ook 1,5 meter afstand moet houden tot leerlingen, moet de klas anders ingericht worden. Overigens: als ik 1,5 meter afstand tot mijn leerlingen moet houden, passen niet al mijn leerlingen in de klas. Of ik kan er zelf niet bij. Tenzij er inderdaad met een spatscherm gewerkt wordt ofzo. Ook dat wordt niet in 1 nacht gerealiseerd.

    Mochten ook leerlingen afstand moeten houden, zul je leerlingen dus deeltijd naar school moeten laten komen. Daar moet dan een rooster voor gemaakt worden. Ook dit moet iedere school voor zich doen. En aan ouders communiceren. En ook in deze situatie moet je de klas anders gaan inrichten.

    Ik denk trouwens dat er ook wel een systeem zal komen waarbij kinderen steeds bij binnenkomst van het lokaal hun handen moeten desinfecteren. Dus ook daar zul je materiaal voor moeten hebben.

    Wat je dus nu roept, is niet haalbaar. Tenzij de scholen gewoon opengegooid worden zònder alle maatregelen. Maar ik denk dat je dan zeer veel maatschappelijke onrust gaat krijgen. Want als je bij halen / brengen van je kind geen 1,5 meter afstand hoeft te houden, hoeft dat in de supermarkt ook niet. En dan kan Pinkpop ook wel door gaan. En als dat allemaal nog niet kan, gaan mensen het denk ik niet vertrouwen om op het plein wel bij elkaar te komen en zullen denk ik veel mensen hun kinderen thuishouden. En ja, er zullen dan vast ook leraren thuisblijven.
     
  8. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    In deze tijd moet je consessies doen, als oa ouders de scholen weer persee open willen hebben ( die als eerste het hardste riepen dat ze dicht moesten) dan zul je moeten kijken naar een middenweg en als dit dan die middenweg is dan zij het zo. Het is niet voor altijd hè.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben het met je eens dat het ouderwetse klassikaal, frontaal onderwijs met volledig individuele verwerking voor de meeste leerlingen absoluut minder goed uitpakt dan de manieren van werken die tegenwoordig op veel scholen gebruikt worden. Maar ik ben het niet met je eens dat het slechter is dan afstandsonderwijs. Zéker niet zelfs! Ik kan echt veel meer interactie met mijn leerlingen hebben in één lokaal, dan via de computer. Zèlfs als ik niet bij ze in de buurt mag komen en achter een scherm sta. Ik kan dan in ieder geval weer snelle beurten geven, kinderen in koor antwoord laten geven, met wisbordjes werken. En m'n signaaltorentjes, waarbij kinderen met een kleur laten zien in hoeverre ze de uitleg begrepen hebben. Het is niet zo optimaal als "voor-corona". Maar echt absoluut veel beter dan lesgeven via een scherm, waarbij ik hooguit 4 leerlingen in beeld heb. En een deel een niet-werkende microfoon heeft. Of überhaupt niet aansluit bij de vergadering. Of een rekenmachine zit te gebruiken omdat ik het toch niet zie etc.

    Nee hoor, liever open met beperkingen dan nog langer afstandsonderwijs. En niet om mezelf op de borst te kloppen: maar ik heb afstandsonderwijs al redelijk onder de knie en heb minimaal 1 keer per dag contact met de leerlingen, met een aantal vaker. Dat is blijkbaar lang niet op alle scholen het geval. Dus als "ouderwets" onderwijs op onze school al beter gaat werken dan via Teams, dan moet dat op veel andere scholen al helemaal een verbetering zijn!
     
    Miekje86, Gewooniemand, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Maar waarom zou het onderwijs moeten 'plooien' voor de ouders?

    Want dat is eigenlijk een beetje het sentiment dat ik voel... Mensen willen niet perse goed onderwijs voor hun kinderen (want dat kan ook via afstandsonderwijs, misschien zelfs beter dan door voor anderhalve maand alles weer om te gooien), ze willen een babysit.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zijn er hier ouders die echt van ‘de scholen moeten dicht!’ naar ‘ze moeten weer open!!’ zijn gegaan? Volgens mij waren dat al twee groepen en zijn dat nog steeds twee groepen, alleen de pro-sluiting-groep hoor je nu minder hard want ja, de scholen zijn gesloten he...

    Ik was zeer pro-sluiting en ben dat nog steeds in ieder geval.
     
    Netmama, EdN, GossipGirlxoxo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Misschien omdat het meerendeel beseft dat het onderwijs nu niet ‘perfect’ kan zijn door deze bizarre situatie?!
     
    Syane vindt dit leuk.
  13. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik geloof je als je het zo uitlegt, ik heb zelf geen ervaring met het lager onderwijs, enkel met het middelbaar, en daar zie ik dat dus echt niet werken :)
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar dat het niet perfect kan, betekent niet dat ouder massaal hun kinderen weer per se naar school willen. Ik ken eigenlijk niemand die nú wil dat de scholen weer open gaan. Ja, ze willen de scholen wel open, maar pas als onderbouwd is dat dat veilig en verantwoord is én er duidelijkheid is over de maatregelen. De meesten vinden hier 6 mei (einde onze meivakantie) al akelig dichtbij en hopen op verlenging van de sluiting.
     
    NiVa0230, EdN en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Pardon??! :|
     
    Syane en Whoopy vinden dit leuk.
  16. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik geloof idd wel dat het op een middelbare school waarschijnlijk anders werkt dan op een basisschool.
     
  17. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Ik denk dat de groep die hun kinderen thuis willen houden kleiner is. Althans hier lijkt dat zo. Al die kinderen spelen hier met elkaar in de speeltuintjes. Mijn man en ik kijken soms met open mond naar het hele tafereel. Eerst de scholen willen sluiten en dan daarna met zijn alle spelen dan hadden ze dus net zo goed op school kunnen zitten...

    Ik kan mij trouwens voorstellen dat ouders zich zorgen beginnen te maken om welke ontwikkeling dan ook, misschien dat -als dat zo is tenminste- er nu een grotere groep is die willen dat de scholen weer open gaan?

    Ik ben trouwens voor scholen dicht, maar heb nog geen schoolgaande kind(eren) mede omdat ik nu hoogzwanger ben en op een normale manier wil bevallen.
     
  18. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Maar waarom moeten de scholen dan per se weer open? Dat is het punt dat ik wil maken.

    Als ze veilig open kunnen, echt waar, niks liever.

    Ik vind het voor m'n eigen zoontje van 3 echt vreselijk dat ie plots z'n vriendjes niet meer kan zien, en z'n juffen. Hij begrijpt nog niet eens half wat er aan de hand is.

    Voor m'n eigen leerlingen is het nog erger, ik werk met vluchtelingenkinderen en die zijn hier waarschijnlijk nog het meest slachtoffer van.

    Maar alle ideeën die ik al zien passeren heb zijn zo vreselijk omslachtig, gaan voor zoveel chaos en verwarring zorgen, net wanneer er met het hele afstandsonderwijs een beetje rust in de tent is gekomen. Om nog niet te spreken over het feit dat ik simpelweg niet geloof dat fysieke afstand houden mogelijk is in een schoolse context. (al helemaal niet in het middelbaar)

    Als dat allemaal nodig is om de scholen terug open te doen, dan zeg ik: laat ze dicht tot na de zomer. Ik zie geen overtuigende argumenten die opwegen tegen de chaos die gecreëerd gaat worden.
     
    Seffie vindt dit leuk.
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk ook dat de situatie in het middelbaar onderwijs anders zal zijn dan in het primair onderwijs. Althans, even de lijn doortrekkend van nu: kinderen onder de 12 mogen wel bij elkaar komen in groepjes van meer dan 3. De kinderen ouder dan 12 niet. Laten we dan even voor de 12- en eventueel 13-jarigen in het PO een uitzondering maken en zeggen dat zij (in ieder geval op school) ook geen afstand hoeven te houden. Dan zou op de basisschool de 1,5 meter regel voor leerlingen niet hoeven te gelden. Het lijkt me dan nog steeds niet heel wijs om ze met 30 op 50 m2 te proppen, maar oké. Als het zo is, dan is het zo.
    Bij jullie in het VO zijn de lokalen vaak nog iets kleiner (bij de school van mijn man in ieder geval wel) en zou je dan gezien de leeftijd wel de 1,5 meter grens moeten aanhouden. Dan krijg je hele kleine groepjes. En dan is misschien afstandonderwijs wel fijner.

    Overigens ligt op de school van mijn man (VO) al een plan klaar voor 1,5-meter-onderwijs. Maar ik heb, alweer :rolleyes:, nog niks gehoord vanuit mijn bestuur / directie. Dus als volgende week dinsdag wordt besloten de scholen na de meivakantie te openen, worden ze daar waarschijnlijk volledig door overvallen en moet er dan ineens halsoverkop van alles geregeld en besloten worden. Uiteraard zonder overleg met de mensen die het in de praktijk mogen gaan uitvoeren. :evil: (Sorry, frustratie puntje vanwege de hele opstelling van mijn bestuur & directie in de maand maart.)
     
  20. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Waarom laten zoveel ouders hun kinderen dan allemaal met elkaar spelen in speeltuintjes als jullie pretenderen dat ‘alle’ ouders eerst willen weten of het veilig is voor hun kinderen om de scholen weer open te laten gaan ivm covid?

    Laten jullie je kinderen buiten spelen met andere kinderen?
     
    Gewooniemand, NiVa0230 en Cloud9 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina