Scholen open/dicht

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    3.017
    4.018
    113
    Vrouw
    Ik hoop het.
    Ik ga het wel pas geloven als meerdere landen dit aangeven. Alleen Nederland vertrouw ik absoluut niet.

Zonnestralen, Hemeltjelief en Vero0504 vinden dit leuk.
  2. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.520
    4.364
    113
    Vrouw
    Dat is gek. Het is toch vanuit de overheid besloten?

Wij staan beiden voor de klas, maar maken geen gebruik van de noodopvang. Voor ons geen nood, mijn werkgever houdt echt rekening met iedereen. Geven zelf de tijden aan dat wij les kunnen geven. Ik geef 3 lesuren per dag, mijn man maakt volle dagen. Mijn dochter is erg makkelijk, dus dit gaat best aardig (zeker niet ideaal hoor).

Ik hoop ook echt dat de scholen weer mogen beginnen, misschien starten met 2 dagdelen per week in groepjes van Max 8 oid.... Bij ons op school zijn ze echt aan het puzzelen hoor. Ze kijken naar wat wel kan en gaan daarop verder.
    We hebben veel oudere docenten, die gaan niet naar school komen. De eindexamenklassen zijn bij ons zo goed als klaar, op een aantal toetsen en de ‘Hers’ na.
    Zelf denk ik dat er gestart gaat worden met de basisscholen. En al kunnen de kinderen maar 2x2 uur per week naar school. Het zou zo fijn zijn voor de kinderen!

Achterstanden zullen er zijn, maar echt niet zo erg als soms gezegd wordt. Als er 5 kinderen per klas achter gaan lopen is het veel. En voor die 5 kinderen is er echt wel hulp volgend schooljaar.
    Wij gaan werken met een Zomerschool (externe organisatie), dus als je nu echt achterloopt en niet over kan, dan kan je naar de Zomerschool. En dat is geen 6 weken vakantie inleveren, maar 1 a 2 weken en afsluiten met een toets/test. Dit doen we elk jaar en zal dit jaar misschien wat drukker zijn...
    Als we niet op vakantie kunnen ga ik ook die weken wel werken indien nodig.

gitta, Syane en amdaa vinden dit leuk.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.020
    4.026
    113
    Het verschilt per opvang, hier in het dorp geldt wel de regel van beide ouders moeten een vitaal beroep hebben.
    Ja, ze kunnen wel naar een opvang, maar dat is 15 km verderop, op een voor hun vreemde locatie met voor hun vreemde gezichten. Geen optie wat mij betreft, plus dat ik vind dat als ze naar een opvang kunnen met andere kinderen ze evengoed naar school hadden gekund.

Ik zou ook al blij worden als ze bijvoorbeeld eerst 2 ochtenden heen kunnen ofzo.
    Hoop alleen wel dat het voor alle kinderen geldt en niet alleen voor zorgleerlingen ofzo. Die hebben het qua leren misschien meer nodig, maar ik weet niet hoe ik mijn kind, wat elke avond huilend en met buikpijn in bed ligt omdat ze zo graag weer naar school wil, moet uitleggen dat haar klasgenoten wel naar school mogen en zij niet omdat zij haar werk elke dag zo keurig heeft gedaan en die klasgenoten er thuis een zootje van maken (bij wijze van).

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hier wordt er rekening mee gehouden dat ze in de meivakantie die voorbereidingen moeten gaan treffen.

En hier is besloten dit schooljaar geen cito’s meer af te gaan nemen, en alle studiedagen tot de zomer worden geschrapt.

5. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Dom! De regel is sowieso 1 ouder in vitaal beroep!

Syane vindt dit leuk.
  6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Nieuwsgierig, is het ook al naar de ouders gecommuniceerd? Hier horen wij helemaal niks van school.

7. Krtek

Krtek Niet meer actief

Snap de redenatie. In ons geval is puber echter veel harder aan school toe dan kleuter...de jongste vermaakt zich uitermate goed thuis, ben bang dat hij niet eens meer naar school wil tzt.
    Puber is echt depressief aan het raken van het thuiszitten, heeft sowieso een heel heftig schooljaar en er spelen meer dingen. Hoop dat als middelbare scholen weer gaan opstarten zij als eerste aan bod komt.

8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.107
    15.134
    113
    Wat zou jij zelf doen, als jij parttime werkt omdat je een kind (of meerdere) hebt en jouw contract uitgebreid wordt zodat je meer uren op de zaak kan zijn en jij je kind extra naar de opvang moet zetten die dagen? Lees: per saldo wordt je er niet veel wijzer van (met ook herrekening van de evt toeslagen)

En hou dan even die directie voor ogen die al jaren de boel niet op orde heeft en jij je klanten niet wil laten vallen en toch maar die 200-300 overuren maakt, al jaren.

Ik maak in de IT ook meer dan genoeg overuren, al jaren en ook echt een fors deel onbetaald en op de meest krankzinnige tijden. Krijg er geen vorstelijke beloning voor ofzo hoor, gewoon normaal salaris, geen toeslagen, of luxe leasewagen ik ben maar heel normaaltjes.

Echter mijn baas heeft de boel wel op orde, als hij vraagt of ik tijdelijk meer uren kan draaien vind ik dat prima. Immers als ik naar huis moet voor mn dochter of er is wat met de familie dan is hij de eerste die zegt dat ik elders harder nodig ben (ik doe mn werk doorgaans wel tussendoor en dat weet hij ook, maar dat is mijn keuze niet zijn EIS)

Maar is dat voor een langere tijdsduur dan betaald hij ook de extra kosten voor opvang of in elk geval doen we samen de kosten delen. Ik wil best helpen maar dan komt het wel van twee kanten.

Had mijn baas echter zijn bedrijfsvoering gedaan zoals t bij mn man gaat...denk dat ie dan toch echt pech had. Sorry voor de klanten maar ergens is een grens (lees leerlingen).

Vandaar, ik snap t punt wat je aandraagt en in veel gevallen zou het een oplossing zijn. Maar bij t onderwijs zie ik t niet snel op die manier gebeuren en van de kant dat ik t meemaak kan ik ze echt geen ongelijk geven.

Bijspijkeruren op basis van een meetmoment acht ik haalbaarder. En dan wat minder "bijzaken" in het reguliere lesprogramma om die ruimte te maken. Meningen verschillen maar een vak als CKV, ANW, handvaardigheid, tekenen en techniek (als die nog bestaan) zijn iets minder relevant dan de hoofdvakken. Op t MBO zijn er zo ook vakken te bedenken en op het PO idem. Leerlingen die bijlopen zouden ala montessori gewoon een verdieping in kunnen of verbredend vak (programmeren voor kinderen, begrijpend lezen rekenopdrachten (de lastigere verhaaltjes sommen), of ateliers volgen (is op de school van mn dochter houtbewerken, naailes, solderen etc. wordt gegeven door mensen uit t vakgebied zelf))

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier ben ik het volledig mee eens.

Ik heb hier een 7-groeper zonder achterstand. Die is volledig gewend aan nieuw thuisritme, en doet bijna iedere dag zelf een extra les in een zaakvak naast de verplichte schema.
    In de meivakantie (en de zomervakantie als het moet) ga ik zelf wel mee aan de slag met niet behandelde stof in overige vakken (geschiedenis, aardrijkskunde, Engels). Dat komt wel goed als het niet anders kan.

Als E7 CITO belangrijk is voor voorlopig schoadvies hoop ik alleen dat ze die nog kunnen maken. Desnoods in september.
    En ik hoop dat ze ALS ze tot de zomervakantie thuis moeten blijven meer klassikaal op afstand doen. Nu is er weinig interactie en onderling samenwerken. Mijn kinderen missen dat wel enorm. Incl spelen en "kletsen op school" natuurlijk.

Maar verder hoop ik dat scholen wel opengaan voor alle kinderen die nu wel achterstanden oplopen of in onveilige situaties zitten. Of die straks hierdoor hun examens niet kunnen maken. Dan maar in afgeslankte vorm.

Nataly1972, Roanna en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nee hoor, er wordt verzocht om het zelf op te vangen. Maar als het niet kan kunnen de kinderen worden opgevangen. En de opvang voor vitale beroepen loopt gewoon door in de meivakantie.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ouders-scholieren-en-studenten-kinderopvang-en-onderwijs/noodopvang-cruciale-beroepen-en-vitale-processen

Als in een gezin 1 ouder een cruciaal beroep heeft of in een vitaal bedrijf werkt, verzoekt de overheid om zelf de kinderen op te vangen als dat kan. Als dat niet lukt, kunnen ouders toch een beroep doen op de noodopvang. Het is dus geen harde eis dat beide ouders een cruciaal beroep uitoefenen of in een vitale sector werken.

Ik heb meerdere collega's (geen vitaal beroep) met partner in vitaal beroep, en hun kinderen gaan al weken naar de opvang of school.

Whoopy, Syane en Wellesnietes vinden dit leuk.
  11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Dit is ook naar de ouders gecommuniceerd ja :)

Amarens vindt dit leuk.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.107
    15.134
    113
    Kan je hier geen gebruik maken van eventuele nooduitgangen in het pand om zo een looproute te maken? (die uitkomen op het schoolplein)

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik maak me inderdaad zelfs meer zorgen om de middelbare scholieren.

Zij kunnen wel beter afstandonderwijs volgen (denk ik), maar zijn in feite helemaal uitgesloten van het huidig onderzoek.

Een kind van 12/13 mag niet samenkomen met vrienden, zit waarschijnlijk net in de brugklas en was toch erg aan het wennen. Is nog te jong om als jongere gezien te worden, maar is voor de richtlijnen ook geen klein kind waarvoor nu uitzinderingen gelden..

wafelijzer vindt dit leuk.
  14. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    "Gelukkig" zijn wij nu richting einde van het schooljaar en hadden brugklassers al tijd om te wennen. Als het goed is, is het afstandsonderwijs op de middelbare school beter geregeld. Mijn zoon gaat volgend jaar naar het vo en ik maak me zorgen of hij normaal kan opstarten. De eerste weken zijn zo belangrijk ook ivm groepsvorming. Verder mag hij van mij wel zijn vrienden zien (het zijn 3 vaste kinderen), nu is hij wat jonger maar was hij 12/13 jaar geweest, had het van mij ook gemogen, ik merk hoe belangrijk het voor hem is, anders was hij nu ingestort.

15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.020
    4.026
    113
    Ja dat klopt. Maar zoals ik eerder zei betekent dat hier dt ik mijn kinderen naar een opvanglocatie moet brengen die een aantal plaatsen verderop ligt, een totaal vreemde locatie met totaal vreemde begeleiders en dan kinderen die uberhaupt nooit op een opvang komen.. wat mij betreft gewoon geen optie. Maar dat maakt niet uit, we redden het hier wel.

16. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.890
    638
    113
    Waar ik bang voor ben is dat de scholen opengaan als gevolg van de druk die wordt uitgevoerd door vele ouders en de economie. Dat er voor wordt gekozen om de economie draaiende te houden en ouders tegemoet te komen. Ik heb totaal geen vertrouwen in het onderzoek dat nu wordt gedaan.

Ik vind het heel pittig met 3 kinderen thuis en ook zij missen school. Maar ik heb liever dit dan dat ze naar school moeten en onnodig risico lopen om besmet te raken.

ano, GossipGirlxoxo en Seffie vinden dit leuk.
  17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.020
    4.026
    113
    En die kinderen die nu wel naar de opvang gaan dan? Die zitten toch ook bij elkaar. Nog niks vernomen dat daar nu ontzettend veel besmettingen uit voortkomen.....

Whoopy vindt dit leuk.
  18. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.890
    638
    113
    Ik weet niet hoe het op elke opvang geregeld is, maar hier gaan er niet dagelijks 300 kinderen naar de noodopvang. Hier zijn het er maar een paar. En dat is wat makkelijker te sturen dan 30 kinderen in een klas.

Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina