Scholen open/dicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Er zullen best mensen zijn die hun kind laten testen bij verkoudheidsklachten - ik ga dat zelf niet doen. Ik hou ze thuis tot ze geen klachten meer hebben. Of ik ze nu laat testen en thuis hou of niet laat testen en thuis hou - geen verschil in besmettingskans.
     
    Anna009 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  2. mvl

    mvl Fanatiek lid

    16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Hier ook, eentje thuis die vanmorgen ietwat verkouden was, haalde een paar z’n neus op, maar daar ga ik hem niet die test voor laten doen. Hou hem wel thuis en binnen zodat hij met niemand behalve huisgenoten in aanraking komt..
     
    sillies vindt dit leuk.
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier op het VO ook een positief geteste leerling, was al twee weken terug, verder eerlijk gezegd niks meer over gehoord.
     
    sillies vindt dit leuk.
  4. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik heb mijn zoon van t weekend wel meteen laten testen. Uitslag duurt 2 dagen en een verkoudheid kan 10 dagen duren. Testen stelt echt niet zoveel voor. Ik heb hem wel zelf laten meebeslissen of we wel of niet zouden laten testen, want hij is nogal kleinzerig. Voordeel is dat hij nu de rest van de week wel naar school mag.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Daarom hebben wij dat ook gedaan, kon hij toch bij zijn afscheid van groep 8 zijn. Nu her vakantie is zou ik misschien een paar dagen hebben afgewacht.
     
  6. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Daarom hebben wij ook twee kinderen afzonderlijk laten testen. Oudste is 3 dagen thuis geweest, had anders nu nog thuis geweest (2 weken later) want hij is nog steeds verkouden. Jongste is 2 dagen thuis geweest en had anders al n week thuis gezeten.

    Mijn punt is nou juist dat het raar is om te zeggen dat het voor jouw kind overbodig is, en dan vervolgens verbaasd te zijn dat er een besmetting is op school. Terwijl je zelf met kinderen werkt en het bekend is dat je het virus zelfs zonder klachten door kunt geven aan anderen. Die er doodziek van kunnen worden of zelfs kunnen komen te overlijden.

    Daarbij, die regel is er wel degelijk. Alleen vinden veel mensen dat ie alleen voor anderen geldt want hun kind heeft echt gewoon een verkoudheid. Wat waarschijnlijk ook zo is, maar wat gemakkelijk vast te stellen is zodat je het zeker weet. Ter bescherming van anderen. Maar goed: ieder zn keuze om wel of niet te testen, ik zie de meerwaarde wel.
     
  7. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Tuurlijk is er wel een verschil in besmettingskans. Want de besmettelijke periode is al eerder begonnen. Stel dat ze positief zouden testen. Kleine kans, maar stel. Dan kan er meteen een contactonderzoek plaatsvinden en kun je voorkomen dat een klasgenootje zijn oma van 84 aansteekt. Of zn vader met longproblemen. Of zn gehandicapte zusje. Ik zeg maar wat. We hebben hier toch allemaal een verantwoordelijkheid in?
     
    tupp vindt dit leuk.
  8. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.130
    1.370
    113
    Dan ben ik benieuwd waar jij het vandaan haalt dat de regel is dat iedereen met klachten getest moet worden! Thuis blijven en geen contact met anderen, dat is de regel. Mocht je toch niet thuis kunnen blijven dan testen. Zou wat zijn als iedereen met een lichte verkoudheid naar de GGD zou rennen voor een test.
    En ja, ik vind het overbodig als 3 vd 5 verkouden kinderen uit de klas getest zijn om mijn dochter ook te laten testen, dat vond de juf trouwens ook.
    Laat je nog even zien waar ik terug kan vinden dat iedereen getest MOET worden?
     
    GossipGirlxoxo en tuc vinden dit leuk.
  9. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Joh je MOET niets. Doe wat je goed acht. Maar de regel is er wel degelijk. En juist als je met kinderen werkt zou je dat toch moeten weten.

    De weg uit de coronacrisis hebben we ingezet met de volgende basisregels, die nog steeds van kracht zijn:

    • Heeft u klachten: blijf thuis en laat u zo snel mogelijk testen.
    • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
    • Was vaak uw handen.
    • Werk zoveel mogelijk thuis.
    • Vermijd drukke plekken en reis zoveel mogelijk buiten de spits.

    https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/24/per-1-juli-15-meter-blijft-norm
     
    Aszz vindt dit leuk.
  10. BliksemSter

    BliksemSter Niet meer actief

    Het is inderdaad JUIST de bedoeling om vroeg te testen (even los van of het een kind is of een volwassene). Alleen dan kan er in een vroeg stadium contactonderzoek gedaan worden en bij een eventuele Covid-besmetting maatregelen worden genomen. Het voelt alleen zo overdreven omdat je normaal gesproken met een (lichte) verkoudheid niet eens thuis zou blijven, of je kind thuis zou houden. Toch is dit wel degelijk de bedoeling. Maar het is geen moeten hoor. Je kunt ook kiezen niet te testen maar dan kun je feitelijk nergens naar toe, want klachten.
    Bij kinderen wordt wat anders gedacht: afwachten (dus niet naar school, sportclub etc) maar niet testen òf testen en dan wel weer de activiteiten vervolgen.
     
    Aszz vindt dit leuk.
  11. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    Ik vraag me af waar staat dat je gewoon weer naar school enzo mag als je negatief getest bent maar nog klachten hebt? Die test is toch een momentopname? Als je vandaag te weinig virusdeeltjes hebt test je negatief, morgen heb je er meer en zou je positief kunnen testen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/uitslag-test

    Er wordt aan de telefoon wel uitgelegd dat het een momentopname is inderdaad. Bij nieuwe klachten of verergering kun je je nogmaals laten testen.
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  13. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    Relax vindt dit leuk.
  14. aboe

    aboe Actief lid

    2 okt 2012
    246
    10
    18
    Ik had gisteren gebeld voor een Corona test voor mijn zoontje (10 jaar). Maar ze gaven aan kinderen niet meer te testen alleen bij ernstige of langdurige klachten.
    Is dat bij jullie niet zo?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.130
    1.370
    113
    Jij zegt steeds dat het wel moet, dus vandaar...
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    #4256 Fuddey, 7 jul 2020
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
    De kans op een besmetting zonder symptomen is heel klein, zeker bij kinderen aldus het RIVM - daarom mogen die weer volledig naar school en hoeven leerkrachten ook geen afstand meer te houden van leerlingen. De kans op een gewone verkoudheid is vele malen groter dan op een besmetting met corona. Als ik bij iedere verkoudheidsklacht ze moet laten testen, blijven we bezig - ik doe mijn kinderen dat liever niet aan na de verhalen van andere ouders.
    Druppels van niezen en hoesten zijn grotere verspreiders, en zelfs dán schat het RIVM in dat het wel mee valt (want kinderen in groep 1/2 en jonger mogen daarmee gewoon naar school/opvang), maar met die klachten zou ik ze dus wél thuis houden.

    Overigens is het advies nu ook om jonge kinderen (<6 jaar) níet bij enkel een neusverkoudheidje te testen, dus ik volg gewoon de adviezen. Ze moeten enkel getest worden als ze contact hebben gehad met iemand met covid-19.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Nee, mijn kinderen van 10 en 8 zijn de afgelopen weken getest. Klasgenoten ook.
    Wel bijzonder dat ze dat zeggen, zeg o_O
     
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het valt in principe onder dezelfde basisregels als afstand houden en geen handen schudden.
    Dus het hangt vanaf wat voor jou precies de gradatie is van 'moeten' in al deze maatregelen.

    Voor kinderen geldt overigens geen standaard testadvies begrepen wij ook van het ggd. Ze kunnen met milde klachten (en 4+ jr) thuis uitzieken tenzij de klachten verergeren.
     
  19. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij kregen ook het advies om niet te testen (dochter 10jr, 39graden koorts), maar om met zn allen thuis te blijven totdat ze koortsvrij is. Als de klachten verergeren of het duurt langer dan 2-3 dagen, dan testen.
     
  20. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Was dat ook in de afgelopen weken of recenter? Of in een specifieke regio? Klinkt alsof er een wijziging van beleid aankomt, misschien met het oog op de vakanties?
     

Deel Deze Pagina