Scholen open/dicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pareltje2212

    pareltje2212 Fanatiek lid

    17 mei 2007
    1.262
    233
    63
    huismoeder
    Leusden
    Met verkoudheid en koorts kind laten testen; dat wordt leuk, mijn jongste dochter van 9 heeft al vanaf haar babytijd gewoon koorts als ze verkouden is. Dat heeft ze dus nog steeds, sterker nog; een paar weken geleden ook gehad en toen contact gehad met de regionale GGD.

    Zij gaven toen aan dat als dit bij haar bekend is, ze pas getest hoefde te worden als bij haar de klachten erger zouden worden, of dat een van ons klachten zou krijgen en dat dan die desbetreffende ouder zich dan zou laten testen. Een paar dagen later was er gelukkig niets meer aan de hand.
     
  2. mvl

    mvl Fanatiek lid

    16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Wij gaan onze zoon van 8 vanmiddag toch laten testen, verkoudheid wordt erger en hij hoest nu ook. Hoop dat het negatief test en dat hij dan toch volgende week weer naar school mag. Kan hij net nog een weekje school meedoen tot de vakantie
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is gewoon geen doen zo. Je kind voor iedere verkoudheid thuishouden is voor veel ouders gewoon geen optie qua werk. En ze missen elke keer toch weer een hoop. Ik heb leerlingen die m'n lessen online volgden, zodat ze niks misten. Maar het is toch niet hetzelfde qua betrokkenheid. En ik denk ook dat veel scholen gewoon nog niet zo ver zijn dat ze dit voor elkaar krijgen.

    Maar ja, dan verkouden kinderen toch maar weer naar school? Dan zitten er om de haverklap niet een paar kinderen thuis, maar de hele klas. Want als leerkracht pik je ook een hoop verkoudheden mee. En volwassenen mogen dan wel pas weer gaan werken als ze negatief getest zijn. Dus dat kost dan steeds weer twee dagen onderwijstijd voor een hele klas.
     
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Gisteren mail gehad van school. Na de zomervakantie starten ze eerst weer op dit noodrooster (3x tot half 3, 2x tot 12.15) ipv terug naar het thuis eten. In/na die 3 weken bekijken ze het verloop van corona, de regels op dat moment etc.
    Wel fijn dat we nu vast zekerheid hebben hoe ze gaan starten na de vakantie ipv dat pas in de laatste week beslissen
     
    GossipGirlxoxo en sillies vinden dit leuk.
  5. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.582
    6.274
    113
    Hier starten ze na de vakantie ook zoals ze geëindigd zijn. Dus groep 1t/m 4 begint en eindigt 15 min later. Sowieso 2 weken en dan kijken ze verder.
    Oudste gaat naar de middelbare, weet nog niet hoe dat gaat. Scholen mogen vanaf 1 september weer helemaal open, maar daar gaan hier nog 2 weken aan vooraf, daar nog niks over gehoord behalve dat ze gewoon hun boeken op mogen komen halen.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De VO scholen kunnen na de zomervakantie al bijna normaal starten. De versoepeling die voor 1 september verwacht werd, is namelijk op 1 juli al ingegaan. Leerlingen van het VO hoeven onderling al geen afstand meer te houden. Alleen tot de volwassenen. Dus na de vakantie kunnen ze weer met hele klassen naar school. (Eigenlijk nu al, maar daar is gezien het rommelige einde jaar niet meer voor gekozen, uitzonderingen daargelaten.)
     
  7. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Ze hebben hier weken terug al gemeld dat ze na de zomer weer terug gaan naar normaal. Ik denk dat ze dat te vroeg gezegd hebben. Het blijft even afwachten hoe het er tegen die tijd voor staat.
     
  8. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier gaan ze ook na de zomer weer terug naar normaal, met als enige verschil dat de kinderen van groep 3 tot groep 8 nu tussen 8.20 en 8.30 naar binnen mogen ipv allemaal om 8.30.
    Tot de kerstvakantie houden ze dit rooster en daarna evalueren of het zo blijft of dat ze overgaan naar een continurooster.

    Maar voor is het eigenlijk al redelijk normaal nu. Kinderen blijven altijd al over. Hebben nu wel korter pauze. Kleuter mag ik bij de juf brengen op het kleuterplein of bij slecht weer binnen en daar ook weer ophalen. Oudste twee gaan zelf naar binnen, maar dat was al zo. Ouders mogen gewoon op het plein en de school in indien nodig.

    Dit alles wel onder voorbehoud van de huidige maatregelen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  9. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.582
    6.274
    113
    Oh dat is fijn. Dan had ik het niet helemaal goed begrepen. Dankje!
     
  10. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.469
    2.157
    113
    Hebben ze hier inderdaad ook niet echt iets mee gedaan, behalve dan dat ze nu het schooljaar gisteren hebben kunnen afsluiten met een leuke activiteit voor de hele klas in plaats van in twee groepen. Was mijn dochter wel blij mee want nu zag ze tenminste al haar klasgenoten nog een keer. Ze zit in de brugklas en volgend jaar zal een groot deel in andere klassen zitten. Dus dat was wel heel fijn dat dat toch nog net kon.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #4291 amdaa, 9 jul 2020
    Laatst bewerkt: 9 jul 2020
    Ik weet niet waar je precies niet in gelooft, maar hoe meer mensen (incl) kinderen elkaar blijven besmetten met verkoudheidsvirussen, hoe meer kans dat in zo'n omgeving men "vaak/continu verkouden is".
    Dat is gewoon zo. In april/mei dit jaar was er bijv ook minder griep, simpelweg omdat mensen elkaar minder hebben besmet.

    En dat is verder prima natuurlijk.
    Maar wel iets waar we bewust van kunnen zijn.
    In landen waar men verkoudheid wel als 'ziek' ziet is dan thuisblijft is op zich niet meer verkoudheid/griep dan bij ons. Dan blijft een individu sneller thuis en wordt de groep niet besmet.
     
    GossipGirlxoxo en suus1983 vinden dit leuk.
  12. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Kinderen spelen thuis en op straat wel gewoon met elkaar, verkouden of niet. Ze mogen wel naar de opvang met verkoudheid, dus jongere broertjes en zusjes worden op de opvang wel verkouden en steken de andere weer aan. Bij mijn dochter in de klas waren er laatst 5 kinderen tegelijk verkouden.
    Dus nee, ik geloof niet dat kinderen minder verkouden worden.
     
  13. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.565
    7.391
    113
    Hier is door het overkoepelende bestuur besloten dat alle scholen binnen de vereniging schooljaar 20/21 verplicht continu rooster voeren. I.m.o. heel verstandig besluit.

    Aantal scholen had het al, de rest sinds corona. Maar straks een jaar allemaal.

    Daarna gaat onze school ook over op continu rooster, het is leerkrachten, kinderen en ouders goed bevallen de afgelopen tijd. Dus eigenlijk was het een bijkomend voordeel om dit eens uit te kunnen testen.

    Maar er zullen binnen de vereniging ook vast scholen zijn die vanaf 21/22 weer het oude rooster oppakken.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij mogen in het nieuwe schooljaar nog steeds de school niet in en ook niet op het schoolplein komen. Dat laatste vind ik toch wel een dingetje. Het is zo druk bij die hekken met wachten. Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe lang ze dit vol gaan houden. Ik vind het niet erg dat we de school niet meer in mogen maar als ik eens wat aan de juf wil melden wil ik wel gewoon fatsoenlijk naar binnen kunnen komen zonder direct een berisping te krijgen.
    Ik vind ze wel doorslaan in hun regeltjes. Leuk ook dat we ze straks de eerste schooldag geeneens kunnen brengen. Ik weet namelijk ook niet welk lokaal de jongste zit. Beetje raar allemaal, zal ze nogeens een mail hierover sturen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier vanwege de drukte bij de kleuter-poort ook besloten dat kleuters op het plein gehaald mogen worden. De oudere kinderen gaan via andere uitgangen naar buiten, die zijn een stuk overzichtelijker dan het poortje van de kleuters. Dit heeft de MR geregeld, dus als jij als ouder het idee hebt dat het nu door die drukte bv onveilig is, zou ik contact zoeken met de MR en aangeven dat bv brengen/halen op het plein veiliger is (want overzichtelijker).

    Hier komt de informatie over wie in welk lokaal komt etc nog, net zoals hoe het brengen gaat de eerste schooldag. Meestal komt dit soort info hier in de week voor de start van het nieuwe schooljaar. Maar ook daar zou ik gewoon even over mailen.

    En de juf iets vertellen aan het begin van de dag gebeurt hier óf buiten óf per berichtje - ik snap wel dat ze niet willen dat ouders zomaar naar binnen wandelen als de regel is dat er géén ouders in school mogen.
     
  16. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.347
    12.035
    113
    Vrouw
    Hier is al gemaild dat de kleuters bij de start van het nieuwe jaar nog steeds op het plein, bij de kleuteringang, opgehaald zullen worden door de juf. De juf komt om 8.20 uur naar buiten, 8.25 gaat de bel, dan gaan ze in de rij naar binnen.
    Maar...de eerste schooldag mogen de ouders van de leerlingen van groep 1 t/m 3 hun kind voor 1x wel in de klas brengen. Hiervoor is een schema gestuurd met een tijdvak waarbinnen je het mag/moet doen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier is het vooral gevaarlijk voor de ouders en evt broertjes en zusjes die komen halen. Omdat het zo druk is sta je of op de weg met autoverkeer of op het fietspad met fietsen en bromfietsen.
    Ik ga daar zeker over mailen.
    Ik ga dan maar weer ouderwets een briefje meegeven als ze eens naar de dokter moet. De mails worden doorgaans niet heel snel beantwoordt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Wat ik me afvraag he,stel corona laait in volle hevigheid weer op ,een tweede golf.zullen ze dan het bassisonderwijs sluiten? Of is daar nu genoeg onderzoek naar gedaan..
     
  19. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ik mag toch hopen van niet. Dan mag de overheid al mijn dagen die ik moet opnemen gaan compenseren, we blijven niet bezig. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat we weer een enorme piek krijgen zoals afgelopen maart. Er zullen besmettingen zijn maar die hebben we over zoveel jaren nog steeds. Dat virus gaat niet weg en als er al een vaccin komt over 3/4 jaar dan is het gemuteerd en beginnen we weer van voren af aan.
     
  20. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Ik denk zelf van wel, overal laait het weer op. Maar er is nu denk ik genoeg onderzoek gedaan?
     

Deel Deze Pagina