Scholen open/dicht

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
  2. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ik hoop het!

3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Mee eens. Overal word er gespeculeerd. Mijn kinderen blijven thuis tot er duidelijkheid is. De kans zal 1 op duizenden zijn dat een gezond kind hieraan overlijd, dat geloof ik ergens wel maar jouw kind zal net die ene zijn. Daar ga ik geen enkel risico mee lopen. Ben van plan ze een aantal weken thuis te houden als de scholen weer open gaan en kijken in hoeverre de meldingen over besmette kinderen (of weer groei in totaal besmettingen) gaat lopen.

Lils en Seffie vinden dit leuk.
  4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hmm bijzonder. Als docent zou ik juist wel voor een combinatie van digitaal en frontaal onderwijs zijn.
    Praktijklessen op school en theorie online, zodat ze zo min mogelijk reisbewegingen moeten maken.

Voor het po zou ik hier ook voor zijn. Nu hebben onze juffen 0 uitleg online gegeven. Ik had verwacht dat ze filmpjes zouden maken van de uitleg en deze in Google Classroom zouden plaatsen.
    Daar valt echt nog wel winst te behalen. En ja dat is even wat werk, maar ze hoeven nu niets na te kijken, ouders doen al het werk.

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Maar heb je dan nog de illusie dat jij of je kinderen nooit corona gaan krijgen? De maatregelen nu zijn om de druk op de zorg laag te houden, als je het niet wilt krijgen voordat er een vaccin is, dan moet je je kinderen dus zeker een jaar gaan thuishouden. En ja, dat is eng, dat vind ik ook, want ik of jij (of onze kinderen, maar die kans is wel heel erg klein) kunnen zomaar diegenen zijn die het wel ernstig krijgt, maar de wereld een jaar volledig op slot, is gewoon geen optie.

Liana84, merah en amdaa vinden dit leuk.
  6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik ben ook wel benieuwd of er onderscheid gemaakt gaat worden tussen provincies. Dat kan ik me namelijk ook wel voorstellen.

7. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Als je met die illusie leeft, van stel dat mijn kind die ene van de zovele duizenden is. Tjah... dan is het denk beter om je kind helemaal nooit meer ergens naar toe te laten gaan. We moeten de cijfers afwachten, maar de kans is aanwezig dat het risico dat je onder een auto komt opweg naar school, vele malen groter is. Of dat jouw kind van een simpele verkoudheid, een longontsteking krijgen. Maar nu is alles opeens enger ofzo als het om je kinderen gaat?

8. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Een groot deel krijgt carona en ja dat is enorm eng. Het virus verdwijnt niet

Mammielove vindt dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

Nee die illusie heb ik niet, hoop wel trouwens. Maar ik wil zelf eerst met eigen ogen zien in de Nederlandse cijfers wat er gebeurt als die scholen open gaan. Dat vertrouwen heb ik nu niet en zonder vertrouwen blijven ze thuis. En als die cijfers me tegen vallen dan hou ik ze zeker thuis tot het vaccin al duurt dat nog een jaar.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De kans dat je kind verongelukt in het verkeer is denk ik velen malen groter als dat hij/ zij zal overlijden aan Corona ;)

Whoopy, Mammielove en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

Dat geloof ik best maar dat wil ik dus eerst zien, als de scholen een week of wat open zijn, hoeveel besmette kinderen zijn er dan? Hoeveel ernstig? Hoeveel overleden? Enz. En is die kans dan inderdaad zeer laag dan durf ik risico te nemen maar eerder niet. En ik ga er vanuit dat alles mee zal vallen voor kinderen maar wil het eerst zien en dan geloven.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Voor je dochter maakt dat niet uit ivm de leerplicht die pas geldt vanaf 5 jaar maar voor je zoon heeft dat wel consequenties ivm de leerplichtwet.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Laten we hopen dat het meevalt. Volgens mij hebben alle drie mijn kinderen het gehad. Een bewezen besmetting op het VO van mijn dochter die ook uit Italië kwam. Dochter werd ziek en toen ik en daarna de jongste en de oudste. Mijn dochters zijn flink ziek geweest maar wel heel kort. Hoge koorts met braken en hoofdpijn maar ook weer snel opgeknapt. Mijn zoon heeft 2 dagen keelpijn en wat hoofdpijn gehad. Voor de rest hebben hun vrienden amper klachten gehad. Ik was echt huiverig voor een uitbraak onder de jongeren

Whoopy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik ben het deels met je eens. Verwacht werd dat we na de meivakantie weer konden beginnen en daarom is deze vraag uitgesteld. Bovendien geeft onze organisatie met het oog op de 1,5m samenleving prioriteit aan examen studenten, zodat ze in juli toch hun diploma kunnen halen. Ik denk verder dat er best wat te verzinnen is, maar hoe doe je dat bij grote scholen?
    Bij ons in het mbo vind ik het ook best lastig, want je kunt best wat bedenken in theorie, het moet in de praktijk wel werken. Het is een grote school, dus veel studenten, die bijna allemaal met het ov komen. En twee ingangen. Je hebt met een regio te maken, daar zitten meerdere mbo's en/of hbo's, dus van meerdere opleidingen beweging in het OV.
    Dan in de praktijklokalen, handen wassen bij binnenkomst en vertrek zijn ze in principe al gewend.
    Praktijkklassen zijn normaal tot 24 personen in een ruimte waar max 24 mensen in kunnen, ze zitten dan met 8 aan een werktafel, dat zouden er straks veel minder zijn, omdat de afstand van rug tot rug geen 1,5m is. Ga je dan een klas opsplitsen? Dus 3 groepen van 8 dan kom je praktijklokalen tekort om alle klassen te kunnen bedienen. En wellicht ook tijd, want elke praktijkles duurt 3 uur. Ze krijgen ook microscopie komende periode, daarbij moet je als docent vaak meekijken, hoe doe je dat, ga je ook bij iedere kijkbeurt de oculairs ontsmetten? Welk personeel zet je op de gesplitste klassen, want de theorielessen gaan online gewoon door en dus is een groot deel van het personeel altijd bezet? Als de praktijklessen voorbij zijn, hoe komen dan al die studenten veilig bij hun kluisje en vervolgens door dezelfde deur weer buiten? Het is stiekem een hele operatie die niet onderschat moet worden.
    Dat zijn dus best lastige vraagstukken waar heel simpel best een antwoord op is, maar hoe het in de praktijk werkt is nog niet duidelijk.

En ik vind het knap dat dat in de zorg zo goed gegaan is, maar daar hebben ze heel wat meer mogelijkheden om veilig te werken, scholen hebben die middelen vaak niet.
    Ook is het plan waarschijnlijk niet bedacht door de mensen op de werkvloer, maar door een heel veiligheidsteam en vergis je niet, die hebben scholen doorgaans ook niet. En zo wel, dan zijn dat vaak mensen die geen verstand hebben van je vak. Daarmee wil ik niks goedpraten, maar de voorzieningen zijn gewoon anders.

Seffie en ikkie97 vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

Ik ga er vanuit dat de regel bij verkoudheid of andere klachten thuisblijven nog even van kracht blijft dus die tackelen we ook wel. En eerlijk, ik betaal liever boete's dan dat ik hem zonder vertrouwen in hoe dit verder gaat naar school laat gaan. Maar het zou fijn zijn als het onderzoek straks is afgerond en gewoon duidelijkheid en geruststelling geeft!

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Nee dat is lekker. Dus andere kinderen mogen even uitzoeken wat er gebeurt als de scholen weer opengaan voordat jouw kinderen weer naar school gaan....
    Als alle ouders dat zouden zeggen kunnen de scholen nooit weer open.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

Moeten al die ouders lekker zelf weten wat ze doen, dit is wat ik doe, bij twijfel blijven ze bij me. Ik ga niet gokken met de gezondheid van mijn kinderen omdat er bepaald word dat de scholen open gaan.

Seffie, DCG en Zonnestralen vinden dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

Trouwens is het niet aan het RIVM of wie dan ook om uit te zoeken wat er gebeurt?

19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik merk dat ik dit hele forum een beetje zat begin te worden met altijd dat afgeven op leraren.
    Leraren hebben ook geen 12 weken vakantie per jaar. Iets met een normjaartaak. En ook geen 6 weken achterelkaar.
    Leraar zijn met een gezin ernaast is best zwaar ja. Maar elk ander beroep uitoefenen met een gezin is ook zwaar. Ik zie nergens beweerd worden dat leraren het zwaarder hebben dan mensen uit andere beroepsgroepen. Ik zie alleen steeds gezeik dat leerkrachten zich maar moeten aanpassen. Doen ze heus en ook wordt er NATUURLIJK allang nagedacht over alle mogelijke scenario's straks.

Wat mij betreft mogen de scholen weer open. In in het PO ook gewoon open zonder die 1,5 m afstand tussen kinderen. Volwassenen houden afstand. Waar mogelijk ook tot kinderen, maar dat zal heel vaak niet mogelijk zijn. Dus daarbij even een idee hoe een van de leerkrachten in ons land denkt dat het WEL kan.

Pinkie88, Roanna, Liana84 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ja maar daarvoor zijn wel kinderen nodig die op de scholen aanwezig zijn, anders kan het RIVM dat niet onderzoeken he.

Anouk2005 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina