Scholen open/dicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Ik ken niemand waarvan de kinderen afstandsonderwijs krijgen hoor. Dat is een term die ik alleen ken van dit forum. Mijn kinderen krijgen wel thuiswerk. Opdrachten die ze per dag moeten maken. Op papier of digitaal. Geen instructieles, zelden live contact. Ik zoek dus geen babysit maar wel fatsoenlijk onderwijs. Als scholen langer dicht blijven dan is dit wel iets wat ik ga opperen bij de school. Want lesgeven, dat kan ik niet en daar heb ik geen tijd voor.

    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5090386/denemarken-scholen-open-coronavirus-covid-19-gesloten-leerlingen?fbclid=IwAR0JKKaGcTYPyclA0RxfXXb0bbZKUnFH8UTdcqLpfxPDitBB016g3obfaiU

    Link naar hoe het zit in Denemarken wb het onderwijs.
     
    meintje, Juul75, Anita1983 en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn kinderen spelen helemaal niet buiten met anderen, enkel in eigen tuin met elkaar. En hier spelen verder wel kinderen buiten, maar zie ik vooral broertjes/zusjes samen, weinig gemengde groepen zeg maar. Het lijkt wel alsof je alles wat je ziet en niet vindt kloppen afschuift op ‘alle andere ouders’ - beetje vreemde toon zo.
     
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    We gaan het vanzelf wel horen. Mijn oudste zoon moet aan het begin van de meivakantie zijn tentamens nog maken. Hij kan op de een of andere manier niet meedoen op Google Meet omdat die het wachtwoord van zijn school account niet meer weet en dat kan die niet resetten ivm het Corona virus?
    Ik zal blij zijn als we die klote examens kunnen afstrepen want hier zijn we inmiddels wel helemaal spuugzat van. Die jongen heeft geen enkele motivatie meer en ja wat wil je als je een 16 jarige puber ben.
    Mijn middelste van 14 jaar en doet 2 vwo en die gaat ruim over. Maakt netjes haar huiswerk maar ze mist wel enorm haar vrienden op school maar zij redt het wel.
    De jongste zit in groep drie en ik moet zeggen ze organiseren het heel goed vanuit school, alleen een beetje jammer dat er vandaag in de google classroom een lek zat en we op elkaars account zaten te werken en ze haar gemaakte rekentoetsen waarschijnlijk over moet doen omdat het niet goed verstuurd is. Hier baal ik dan wel van. Ik heb meegekeken met de toets en ze heeft hem bijna foutloos gemaakt. Als het moet doet ze hem opnieuw maar liever niet.
    Als de jongste na de meivakantie naar school kan of per 1 juni dan gaat ze ook naar school en ik hoop dat school er een goede invulling van kan maken. Misschien per shift/ dagdeel, zwakke leerlingen laten komen?
    Maar wat ik vooral hoop is dat het heel snel juli 2020 is en dat we dit rommelige en teleurstellende schooljaar kunnen afsluiten en we op weg kunnen naar een normaal schooljaar waar de leerlingen allen weer klassikaal les kunnen krijgen zonder 1,5 meter afstand. Ze gewoon weer kind kunnen zijn en de Juf soms een knuffel kunnen geven omdat ze haar zo lief vinden.
     
    Bubbel vindt dit leuk.
  4. yasmine04

    yasmine04 Fanatiek lid

    17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Van mij mogen ze dicht blijven.

    Mijn dochter heeft div allergieën waaronder ook hooikoorts, heeft zonder overdrijven elke dag snotneusjes hierdoor zit ze al een week langer thuis want, regels zijn regels.
    Van de week met de allergoloog gebeld en de situatie besproken, medicatie opgehoogd om zo hopelijk snot vrij te blijven , Helaas tot op heden nog zonder resultaat.
    Daar maak ik mij wel zorgen over , ze is 6 en zit in groep 3, als ze hierdoor komende ( maanden ) want maatregelen zullen nog maanden van kracht moeten zijn nauwelijks naar school kan gaan hoe groot zal de achterstand dan worden ..

    Aangepaste lessen in kleine groepjes vind ik een mooi begin om zo toch iets meer te pijlen als leerkracht waar iedereen staat want ook daar verbaas ik mij over ik kijk alles na , juf belt 1x per week hoe het gaat en dat was het, er hoeft niks ingeleverd te worden en bijna alles is schriftelijk dus de juf heeft totaal heen inzicht en moet uitgaan van de informatie van leerling/ ouders
     
  5. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Hier spelen veel kinderen die geen familie zijn met elkaar. Het buurmeisje speelt met een klasgenootje en met het over buurmeisje, dat zelfde over buurmeisje speelt dan weer met andere vriendinnen , de buurjongen speelt dan ook gezellig mee. Ik zie verschillende ouders in de speeltuintjes kletsen met elkaar en hun kinderen spelen dan met elkaar. Laatst zelfs een jongetje wat snot verkouden was kwam even de motor van mijn zoon afpakken terwijl zijn vader op zijn telefoon zat te kijken en mijn zoon met mij aan het wandelen was.
    Dit is mijn referentie kader wat betreft de omgeving hier.

    Overigens vind ik mijn toon niet vreemd.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  6. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik vind dat hele Nederlandse idee dat kinderen op een of andere manier buitenaardse wezens zijn die het virus niet kunnen verspreiden een beetje vreemd trouwens, maar goed, ik ben geen viroloog, dus ik weet niet of dat steek houdt :roflmao:

    Als die hele 1,5m regel niet zo strikt is, dan denk ik inderdaad dat je met een aantal simpelere maatregelen heel wat kan bereiken: zieke kinderen thuishouden, speeltijden per klas, kindjes aanleren niet te knuffelen/elkaar aflikken, ...

    Ik werk op een school met 1200 leerlingen, voornamelijk sport en beroepsonderwijs. Nog los van grote klassen in kleine lokalen voor de theorievakken, hebben wij een kapsalon, een autowerkplaats, een keuken, ... Hoe je daar les geeft met 1,5m afstand? Geen idee... Niet dat afstandsonderwijs daar de oplossing is hoor trouwens...

    En die 1200 leerlingen hebben vervolgens ook pauze... en al die pubers verplicht opleggen om 1,5m afstand te houden en dat ook nog een keer afdwingen? Waanzin.

    Ik hoop dus eigenlijk gewoon dat de curve begin mei voldoende afgeplat zal zijn om de scholen gewoon, zonder bijkomende maatregelen (los van de basis zoals vaker handen wassen en zo weinig mogelijk direct fysiek contact) te openen.
    Een van de meest vooraanstaande virologen hier in Belgie zei onlangs dat hij de scholen eigenlijk niet zo vroeg had willen sluiten, dat het rond de piek wel echt noodzakelijk was, maar niet perse zo vroeg. Wat de logica erachter is snap ik niet helemaal, maar ik ga ervanuit dat dat dan ook betekent dat ze naar het einde van de epidemie toe ook weer open kunnen.
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Herkenbaar. Hier een dochter met zwakke longen en verschillende allergieën. Die heeft standaard een (droog) kuchje. Zij zal voorlopig ook niet welkom zijn op school. Frustrerend is dat!
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als we het schooljaar afsluiten als 1,5-meter-school, verwacht ik eerlijk gezegd dat we ook zo beginnen. Waarom zou de situatie in eind augustus anders zijn dan begin juli?
    Het virus gaat dan nog steeds rond, de groepsimmuniteit is nog steeds te laag. Het blijft dan belangrijk om de uitbraak te vertragen en langzamer te laten verlopen om overbelasting van de zorg te voorkomen.
    Rutte zegt niet voor niks dat we moeten nadenken over en wennen aan een 1,5-meter maatschappij. Dit is niet voor een paar weken. Dit gaat over maanden, misschien wel een jaar,
    Het is dus belangrijk om na te denken om een veilige manier manier om zo goed mogelijk onderwijs te verzorgen. Want ik denk eigenlijk dat de manier waarop we dit (hopelijk) in mei / juni vorm gaan geven, ook voor volgend schooljaar zal gelden.

    Tenzij 'we' als maatschappij gaan voor de andere optie, namelijk steeds een hoop maatregelen loslaten, wachten op de volgende golf en dan alles weer aantrekken. Dan krijg je dus dat de scholen bijvoorbeeld 2 weken open zijn en dan weer een maand dicht.
     
    Syane vindt dit leuk.
  9. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Als de scholen open zullen gaan, is dat mede besloten nav de eerste uitslagen van het onderzoek waar dan dus uit zal blijken dat kinderen maar een kleine rol spelen in deze crisis qua besmettingen, dus hoeft er ook geen 1,5m verplicht te worden. Is het gevaar wel groot, dan zullen de scholen nog dicht blijven.
    En daarbij; verplegers houden tijdens hun werk ook geen afstand, en zo meerdere mensen niet in bepaalde beroepen. Dat moeten ze wel doen als ze niet op hun werk zijn. Met ouders kan dat dus ook prima, het zijn namelijk ook maar korte momentjes.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  10. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Daarom zei ik ook dat scholen moeten gaan focussen op fatsoenlijk afstandsonderwijs he... Er zijn echt wel enorm veel mogelijkheden.

    Maar een discussie voeren met als argument dat er mensen zijn die hun werk niet naar behoren doen, is niet echt nuttig. Het zou jammer zijn als een regering haar beslissing baseert op een minderheid van leerkrachten die hun werk niet goed doen.

    Overigens weet ik niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België is ons vanuit de overheid verboden om voor de paasvakantie (dus gedurende drie weken), nieuwe leerstof te behandelen. Na de paasvakantie mag er mondjesmaat nieuwe leerstof aangeboden worden, die dan achteraf nog een keer moet gezien worden in de fysieke les. Er mag maximum 4u per dag afstandsonderwijs gegeven worden.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat - verkouden kinderen die samen spelen - is gewoon niet ok, maar wat heeft het met het weer openen van scholen te maken? En wat als die ouders voor sluiten waren en nu toch weer voor openen? Wat verandert dat aan de discussie? Als ouders allemaal voor openen zijn, maakt dat de situatie op scholen niet meteen veilig en verstandig. Ze doen niet voor niks onderzoek nu naar de besmetting en besmettelijkheid van kinderen.
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat betreft het dikgedrukte stuk: dat zou ik ook niet zo verzinnen hoor. Het gaat tegen mijn gevoel van logica in. Ze hebben over het algemeen een milder verloop. Ik heb begrepen dat dit ook betekent dat ze dus minder viruscellen bij zich dragen. Dus bij hetzelfde gedrag als een volwassene, zouden ze dan in principe ook minder virusdeeltjes moeten verspreiden. Tot zover kan ik hem volgen. Maar ja, kinderen zijn geen minivolwassenen. Ik ken trouwens ook wel heel onhygiënische volwassenen hoor. Maar zo ongegeneerd met een snotpiek rondlopen als sommige jonge kinderen durven, zie ik bij de meeste volwassenen niet. Ook is het contact tussen kinderen onderling (en ook richting volwassenen) natuurlijk veel lichamelijker. Dus wat ze minder hebben een virusdeeltjes, compenseren ze volgens mij ruimschoots door het lichamelijke contact en de grotere hoeveelheid kwijl en snot die ze verspreiden.

    Wat de laatste alinea betreft: ik hoop het ook. Hier wilde het RIVM de scholen ook nog niet dicht op moment van sluiting. Maar toch is de maatregel verlengd, dus kennelijk vinden ze het (voor nu) toch wel noodzakelijk.

    We wachten maar af.
     
    NiVa0230 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    #53 Anouk2005, 14 apr 2020
    Laatst bewerkt: 14 apr 2020
    Wat een onzin reactie zeg en ook ronduit beledigend.
    Ik zie school echt niet als een babysit.
    Iedere ouder wil dat zijn kind goed onderwijs krijgt. Een goede basis maakt dat je sterker in je schoenen staat in een maatschappij waar al zo enorm veel moet en waar alles om prestatie draait.
    Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat kinderen afstandsonderwijs krijgen?
    Hier niet hoor.
    Ze krijgen digitaal een weektaak met een linkje voor instructies en je kunt een aantal keren per week beeldbellen met de Juf voor vragen en knelpunten maar dat is het wel zo’n beetje.
    Er zit geen leerkracht achter een schermpje een hele presentatie te geven over wat we vandaag eens gaan leren en of er nog vragen zijn?
    Ze doen hun best hoor maar dit is geen afstandsonderwijs.
    Je krijgt een weektaak en dat moet je klaar hebben en dat is het. Het is gewoon huiswerk maar geen onderwijs.
    Misschien moet je je eerst eens wat meer verdiepen in wat er allemaal speelt in het basisonderwijs en hoe het daadwerkelijk allemaal gaat. Ik zie dat je zelf in het VO werkt maar dat is werkelijk niet te vergelijken met de basisschool. Mijn oudste kinderen zitten op het VO en die scholen mogen best dicht blijven ook ivm aantallen aan kinderen en doorgaans zitten de kinderen daar op hun eigen niveau.
     
    Syane, merah, Whoopy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik wel! Maar ik ben ook nooit voor de sluiting van scholen geweest.
     
    Elsss en wjls vinden dit leuk.
  15. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Als je dit artikel goed leest, dan komt dat er toch op neer dat er zo goed als geen echte maatregelen getroffen zijn?

    Ik lees niets over groepen splitsen, 1 dag per week lesgeven en daarnaast afstandsonderwijs, plexiglas schermen installeren, frontaal lesgeven, etc...

    Als scholen veilig open kunnen zoals beschreven in dit artikel? Helemaal prima voor mij!
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  16. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Kun je eens schetsen hoe afstandsonderwijs er dan uit ziet? Ik ben daar wel benieuwd naar dan want ik heb het meer gelezen dat 'dit geen afstandsonderwijs is'.
     
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als het gaat om virussen in de luchtwegen zijn kinderen vaak juist énorme verspreiders omdat ze zo lekker vrij snotteren en hoesten etc, en zo behandelen veel landen ze nu tijdens corona dus ook, waarom dat in Nl niet zo is weet ik niet... We wachten inderdaad gewoon maar weer af ;)
     
  18. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Dat is dus precies mijn punt ‘ wij als ouders willen eerst weten of het veilig is voor onze kinderen om weer naar school te kunnen, maar we laten ze wel ‘allemaal’ lekker met elkaar buiten spelen.’

    Nogmaals, dat gebeurd hier dus. Dus wat is er dan zo anders aan op school zitten met 1,5 meter afstand houden of gezellig buiten spelen met je vriendjes en vriendinnetjes en geen 1,5 meter afstand houden? Ik vind het kant noch wal slaan.

    Zelf zou ik de scholen graag dicht willen houden als mijn kind al een schoolgaand kind was geweest, maar mijn kind zou dan dus ook niet in speeltuintjes mogen spelen met allemaal andere kinderen. Snap je dat ik dus niet begrijp waarom er zoveel ouders hebben geroepen dat de scholen dicht moesten, maar ze hier wel met zijn alle buiten spelen?
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  19. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Want dat jij een kind hebt dat toevallig naar school gaat maakt jou wel een onderwijsexpert dan?

    Ik heb niemand specifiek aangesproken he: dat is een gevoel dat ik krijg ja, dat mensen vooral willen dat hun kinderen naar school gaan omdat ze dan niet meer de hele dag thuis zijn. Zullen alle mensen dat denken, nee natuurlijk niet, dus als je niet zo denkt, voel je dan ook vooral niet aangesproken.

    Zoals ik al eerder zei, ik vind het dus een beter idee dat scholen en leerkrachten zich focussen op goed afstandsonderwijs geven zolang het niet mogelijk is om de scholen veilig te openen.
     
    Seffie vindt dit leuk.
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar hoezo zijn dat dezelfde ouders dan?
     
    Syane, Zonnestralen en Whoopy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina