Scholen open/dicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat zijn dus andere ouders. Niet alle Nederlander zijn hetzelfde. Niet alle mannen zijn hetzelfde. Niet alle ouders zijn hetzelfde. Niet alle leraren zijn hetzelfde.
    Het is dus helemaal niet vreemd dat er ouders zijn die roepen dat de scholen dicht moeten (blijven) en dat er ouders zijn die hun kind met andere kinderen laten buiten spelen. Dat zijn namelijk niet dezelfde mensen.
     
    Syane, Zonnestralen en Anouk2005 vinden dit leuk.
  2. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Dat dus inderdaad, mijn zoontje spettert letterlijk spuug en snot in het rond, ook al probeer ik hem echt wel hygiëne maatregelen aan te leren.

    Hier zijn de maatregelen ook verlengd, maar dat was dus volgens die expert omdat we nu rond de piek zitten. Of we in mei kunnen openen zal er volgens mij vanaf hangen hoe snel de curve naar beneden gaat - en dat kunnen ze volgens mij nu simpelweg nog niet voorspellen.
     
  3. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Volgens mij zijn er vanuit de Nederlandse regering geen regels vwb het onderwijs op afstand opgelegd. Maar daar kunnen leerkrachten misschien meer over vertellen. Overigens krijgen leerlingen op het VO wel onderwijs op afstand. Ik heb zelf alleen ervaring met kinderen in het PO.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En dat vind ik dus ook weer moeilijk te rijmen. In NL wordt er nu onderzoek gedaan, maar de hypothese blijft dat kinderen bijna niet bijdragen aan de verspreiding. Toch kan bij jullie pas versoepeld worden, als het aantal patiënten een stuk lager is. Dus de scholen blijven dicht om mee te helpen die curve zo snel mogelijk te laten dalen.
     
    gitta vindt dit leuk.
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er is aangegeven dat scholen de gebouwen gesloten moeten houden voor de leerlingen (uitgezonderd kinderen met ouders in vitale beroepen en inmiddels ook zorgleerlingen). En er is gezegd dat er afstandsonderwijs gegeven moet worden. Er is over de concrete invulling daarvan niks gezegd.
     
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dan ben ik toch wel heel benieuwd waar dit gevoel vandaan komt want je bent er nogal stellig in.
    Ik spreek vooral ouders die zich zorgen maken over hun kinderen en dat ze bang zijn voor achterstanden en vooral als een leerling al wat moeite heeft met bepaalde taken.
    Het is menselijk dat je je als ouder zorgen maakt om je kinderen en laat die term afstandsonderwijs ook maar achterwege want hier wordt er geen afstandsonderwijs gegeven. Het zijn weektaken en geen onderwijs oftewel gewoon huiswerk.
     
    Syane vindt dit leuk.
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Omdat ze nu erkennen dat ze het gewoon niet weten, er was een vermoeden dat kinderen amper bijdragen aan de verspreiding, maar geen goede onderbouwing daarvoor. Dus het hele ‘scholen onder druk van ouders gesloten’ is ook vrij kort door de bocht.
     
    Syane en Zonnestralen vinden dit leuk.
  8. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.287
    7.847
    113
    Gelderland
    Van mij hoeven de scholen niet open wel wil ik fatsoenlijk onderwijs voor mijn kinderen. Dat is iets wat nu echt niet gegeven wordt. Mijn oudste is met 30 min klaar met zijn huiswerk... er is amper begeleiding.

    Als de leerkrachten nou eens volledige schooluren (9 tot 14.00) onderwijs gaan geven voor de hele klas. Iedereen om 9.00 online en juf/meester geeft uitleg, kinderen kunnen daarna zelfstandig aan het werk. Zo moet er toch een dag te vullen zijn?
    Ieder kind heeft dan ritme en begeleiding. De ouders kunnen meer en makkelijker thuiswerken en de kinderen krijgen goed onderwijs.Kinderen die opvang nodig hebben omdat de ouders een vitaal beroep hebben kunnen op school dezelfde les volgen.

    Van mij mag deze optie tot de zomervakantie duren.
    Als bovenstaande geen optie is dan hoop ik dat de scholen weer beperkt open gaan. Met 1,5 meter ruimte. Er zijn genoeg mogelijkheden om 3/4 uurtjes per dag onderwijs te geven..
     
    Mar76, NiVa0230, Lils en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Maar hebben die betreffende ouders dat ook geroepen dan? Want als je zo voor het sluiten voor de scholen was, snap ik idd ook werkelijk niet wat je kind dan in de speeltuin doet. Maar volgens mij lees ik hier juist veel dat kinderen niet buiten de tuin komen, juist ook van diegene die voor het sluiten van scholen waren?
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  10. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb echt nooit geroepen dat de scholen dicht moesten gaan.
    Ik kon alleen maar janken, Mijn zoon zijn examenjaar naar de klote, mijn jongste die net haar draai heeft gevonden in groep drie. Ik vond het een grote teleurstelling dat ze dicht gingen.
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Aanvulling: ik kom nu al googlend deze site tegen van de NL Rijksoverheid:
    rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/onderwijs/onderwijs-op-afstand

    Blijkbaar is afstandsonderwijs toch niet verplicht. Ik dacht van wel. Jammer. Vandaar dat ze er op sommige scholen de kantjes vanaf lopen en dat ons bestuur eerst zo moeilijk deed.
     
  12. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Klopt. Ik ben er ook van overtuigd dat de 1,5 meter regel niet gaat gelden voor het onderwijs. Leerkrachten houden onderling wel zoveel mogelijk afstand, maar bij leerlingen zal dit lastiger zijn, zeker in de klas. Verder denk ik ook dat er onderscheid gemaakt gaat worden tussen PO en VO. Eerst alleen basisscholen open, later pas VO en MBO/HBO/universiteiten.
     
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wilde ik ook al zeggen.
    Ik vond het vreselijk dat ze dicht gingen.
     
  14. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ben ik het helemaal mee eens. Ik zou dat echt prima vinden. Meerdere uren achter elkaar digitaal onderwijs, vragen kunnen stellen, huiswerk maken en digitaal inleveren.
     
    Syane en Luna86 vinden dit leuk.
  15. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Ja, ik bedoel inderdaad de concrete invulling. Ik weet ook niet of er een overkoepelends iets (inspectie ofzo) is, die in de gaten houden wat scholen nu allemaal doen. Want volgens mij kan het dadelijk in de praktijk dus zo uitvallen dat de ene school weken/maanden achterloopt en een andere school niet.
     
    amdaa, Syane en Luna86 vinden dit leuk.
  16. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Ik ook. Maar wij hebben in huis ook voldoende mogelijkheden om digitaal onderwijs te volgen. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
    Misschien dat de leerlingen die geen computer oid hebben, wel gewoon naar school kunnen? Lastig is wel dat dit in achterstandwijken weer grotere klassen gaat opleveren dan in 'rijkere' wijken.
     
  17. sumer93

    sumer93 Bekend lid

    17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Ik snap je gedachte. Maar andere kant. die kinderen kunnen zich zelf thuis bezighouden terwijl de ouder werkt. Die kunnen via alle techniek in contact blijven met vriendjes en kan je alles uitleggen.

    Mijn peuter van 3, heeft nu al avonden dat die huilt. Hij mist opa en oma. Hij mist zijn vriendjes. Hij vraagt of die stout is geweest omdat opa en oma niet meer komen of dat die niet naar school mag.(kdv)

    En van het werken thuis komt helemaal niks bij mij. Want ja een peuter zet je niet paar uur voor tv of achter PlayStation.

    dus het blijft een lastige. Maar ik verwacht dat de kinderdagverblijven open gaan en juist oudere basischoolklassen deels maar en deels verwacht wordt dat er thuis gewerkt wordt door kinderen.
     
  18. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    #78 rijo, 14 apr 2020
    Laatst bewerkt: 14 apr 2020
    Een oprechte vraag: Waarom heb je dit tot op heden nog niet gedaan? Weet de leerkracht wat jij nodig hebt?
    Dit geldt voor alle ouders die ontevreden zijn. Ga alsjeblieft het gesprek aan, zeker wanneer je je zorgen maakt. Stuur een mail naar de leerkracht met het verzoek jou te bellen, pak je telefoon en bel met de directeur of leg je vraag neer bij de MR. Als je niet in gesprek gaat met school en zegt wat jij nodig hebt, dan weten ze het ook niet. Ik vraag 'mijn' ouders elke week om feedback. Wat moet anders, bieden we teveel aan of juist te weinig. 27 leerlingen en ouders met elk hun eigen wensen betekent maatwerk. Voor mij (ons) is dit ook nieuw. We moeten het samen doen. Voor onze kinderen.
     
    Daniellexxx, NiVa0230, sprits en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.078
    3.519
    113
    Zo gebeurt het hier ook.... om 9 uur online voor dictee en uitleg spelling (groep 4), daarna gaat de juf met groep 3 hetzelfde doen (3-4 combinatie) vervolgens met groepjes of individuele kinderen voor extra uitleg. Werk bestaat deels uit schriftelijk werk waarvan we dagelijks een foto moeten sturen, die meestal dezelfde dag nog terug komt met feedback. Andere deel is digitaal wat de juf op afstand kan volgen. Soms een instructiefilmpje of extra uitleg Wat is dán afstandsonderwijs?
    Mijn dochter is vaak wel de hele ochtend bezig met haar werk. De jongste zit in groep 2 en die hoeft van mij echt nog niet een hele ochtend aan de verplichte werkjes maar zou zat kunnen met al het materiaal en de suggesties die we wekelijks krijgen. Videobellen wil hij zelf niet...

    Meer online onderwijs tijd zou ik niet willen voor mijn kinderen, het is echt ontzettend intensief....
    Heb zelf van de week een gesprek van een uur gevoerd met ouders, collega en een psycholoog. Ik was kapot daarna en mijn ogen stonden scheel in mijn hoofd van het staren naar het scherm. Moet er niet aan denken dat meerdere uren achter elkaar te doen. Of dat mijn kinderen meerdere uren per dag naar de juf moeten luisteren via een scherm...
     
  20. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.287
    7.847
    113
    Gelderland
    Bij ons op school hebben de kinderen die geen laptop of iPad hebben er eentje van school mee gekregen. Ook hoor ik dat er meerdere gemeentes geld beschikbaar hebben gesteld voor de aanschaf van laptops. Een oproepje richting alle ouders zou ook nog kunnen. Ik wil best een oude iPad beschikbaar stellen, helaas is hij kapot maar als dat niet het geval was dan had ik het zeker gedaan!
     

Deel Deze Pagina