Scholen open/dicht

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by xSNDY19x, Apr 14, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,780
    18,927
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik neem de uitleg op door op te nemen wat er op mijn scherm gebeurt. Ze hebben er weinig aan om alleen mij te zien. En meestal heb ik een paar pogingen nodig om het goed te krijgen. Ik ben geen ervaren presentatrice hè ;) Het filmen van een echte instructie aan een groep, werkt niet lekker voor de kinderen die het moeten terugkijken. Gefilmde instructie moet echt kort en bondig zijn, zodra ik interactie aan ga met een 'live' publiek, haken de leerlingen die dat op film (teug-) kijken af. (beurten geven = onverstaanbaar op film + duurt te lang, dus saai). Het worden dus echt 2 instructies: één voor / met leerlingen die op school zijn. En een andere voor de kinderen thuis.

Die schooldagen zullen vrij kort moeten zijn, zodat het voorbereiden en opnemen van de lessen na schooltijd kan. En de discipline bij bestuur en directie groot, om geen extra taken te verlangen van leerkrachten anders dan alleen maar lesgeven, lesgeven, lesgeven. Ik vrees het ergste, zodra we weer op school rondlopen. Dat wordt voor veel van mijn collega's een goede oefening in "nee" zeggen, verwacht ik.

2. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Staat ook niet dat er geen zomervakantie komt.maar inkorten van een week bijv zou kunnen. Maar aangezien ze nu in mei wel naar school gaan denk ik dat ook niet.

Hoe groot zouden de groepjes moeten zijn?

3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,870
    5,107
    113
    Ook mijn idee. Het afstandsonderwijs gaat bij ons echt goed nu. Natuurlijk niet zo efficiënt als echt lesgeven, maar we halen er het beste uit. Ik zou echt niet weten hoe ik straks de hele dag groepjes moet lesgeven en dan ook nog thuisonderwijs moet geven (want dit wil ik wel doen voor de kinderen die dan thuis zitten). En met het afstandsonderwijs kunnen ze nu terecht wanneer ze willen. Als ik met groepjes bezig ben niet meer. Heel lastig...

4. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Van een week inkorten zou ik ook al heel verdrietig worden..... we zouden nu eigenlijk op huwelijksreis zijn in China (dik jaar geleden al geboekt) as we speak, dat in januari al afgezegd vanwege het virus daar, en om kunnen boeken naar Bali, nu is dat dus ook niet door kunnen gaan. En terwijl ik nu op het strand in Bali had moeten liggen werk ik op school in de noodopvang deze "meivakantie" ik ga dus gewoon door, ook het vergaderen na de persconferentie morgen gaat gewoon door. Onze dochter was hier natuurlijk erg verdrietig van temeer omdat dit onze 2e poging zou worden op de huwelijksreis de eerste 5 jaar geleden ging ook niet door omdat toen de dag na onze bruiloft mijn schoonbroer plotseling overleed jong en gezond. Dus nu wilde we onze reis gaan maken 5 jaar na dato.....niet dus....
    In de zomervakantie hebben we een vakantie in NL staan landal park en we krijgen als alles goed gaat een puppy. Zo kunnen plannen dat we precies vakantie hebben.
    Wat zeg ik tegen mijn dochter ook de vakantie in NL gaat niet door en ook de puppy niet want we hebben geen vakantie dan jij moet naar school en mama werken.....Dat zou haar echt breken.

Maar goed ik dwaal af.....

Hoeveel kinderen in een groepje..... uhm poeh ja jeetje nog niet over nagedacht ik weet niet wat ze kleine groepjes vinden 5? 10? Ik heb echt geen idee....

5. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Hahaha @tupp ik snsp al je vragen. Dit is ook de meeste onlogische optie van allemaal volgens mij.
    Ik hoop voor jullie dat de bonden zich juist daarom nu meer richten in het meedenken in oplossingen samen met het kabinet. En dan heel concreet op macroniveau, even los van alle individuele verschillen.

6. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,780
    18,927
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Nou ja, ik hoop dus dat een goed gesprek met de bonden ervoor zorgt dat dit gewoon niet gaat gebeuren. Allemaal samen naar school. Of anders voorlopig nog niet en goed afstandsonderwijs. (Maar liefst samen naar school hoor!)

Ik ben echt tot veel bereid. En ik ga straks gewoon aan de slag met wat het dan ook wordt. Maar ik voorspel wel dat we die niet lang gaan volhouden met zijn allen.

amdaa likes this.
  7. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Ik zou hier echt niet vanuit gaan. Vooral naar het buitenland.

Want als dat in de planning ligt zouden landen niet nu nog steeds hun complete economieën stil hebben liggen. Als je weet dat over 2 maanden je land overspoeld wordt met mensen uit alle uithoeken van de wereld hebben de maatregelen nu ook geen enkele nut.
    Dan ging alles veel sneller "open" om de economie minder schade toe te brengen.

8. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Er is dus niet percee gezegd dat het na de meivakantie is......ergens in mei....scholeb moeten eerst aan de voorwaarden voldoen en krijgen daar de tijd voor PhotoGrid_1587422761438.jpg

9. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Ja las het ook,zo leuk altijd die tegenstrijdige berichten

10. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Ja echt hè, er wordt ergens wat gehoord en geroepen en steeds veranderd het weer....ben benieuwd morgen om 19 uur. Vind trouwens ook erg raar dat het OMT zich met de vakanties bemoeit....sinds wanneer hebben die verstand van onderwijs....

11. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    En wat wordt er onder verstaan vakantie inkorten dat we pas ergens in augustus vakantie hebben?geen herfst.

12. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Allemaal geen haalbare plannen mag ik hopen.... wellicht voor volgend schooljaar of zo....geen idee. Nu moeten ze gewoon laten hoe het is.
    Ik las "vakanties" dus dat zouden meerdere vakanties zijn....

Hoop dan dat OMT dan ook voor leerkrachten gaat zorgen die komen werken in de ingekorte tijd van de zomervakantie want je mag niet verplicht worden in de vakantie te komen werken. En de CAO zal opengebroken moeten worden

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,780
    18,927
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    #853 tupp, Apr 21, 2020
    Last edited: Apr 21, 2020
    Hmmm, ik zit te denken. Ik heb 31 leerlingen en kan per keer 8 leerlingen kwijt in een lokaal. Dan mogen ze overigens niet lopen en er kan dus ook niemand naar de wc. De tafels staan dan namelijk precies 1,5 meter uit elkaar, dus er tussendoor lopen kan dan al niet.
    Dan zou ik dus na 4 keer de hele klas gezien hebben. Dan zou een schooldag er zo uit kunnen zien:

8.30 - 10.00: groep A
    10.30 - 12.00: groep B
    13.00 - 14.30: groep C
    14.30 - 16.00: groep D

Dan heeft ieder kind in elke geval elke dag instructie. Dat hebben ze nu ook wel, maar live werkt natuurlijk beter. Je kunt ze ook nog even tijd geven om aan die lessen te werken, zodat ze vragen kunnen stellen. De rest moeten ze dan thuis afmaken. Maar dan zullen ouders wel meer moeten helpen, ben ik bang. Wij kunnen dan in ieder geval geen vragen meer beantwoorden van kinderen die thuis zitten. Want als je maar 1,5 uur hebt met een groepje kinderen, moet je ook echt met die kinderen bezig zijn en niet ondertussen zitten te chatten en videobellen met anderen.
    Tussen de groepen door kun je dan gauw de tafels en chromebooks ontsmetten.

In de hogere groepen zal dit beter werken dan in de lagere groepen. Zeker het niet naar de wc mogen. Voor de meeste kinderen is 1,5 uur prima te overbruggen hoor, maar sommigen... nou ja, die zou ik dan een plekje vooraan dicht bij de deur kunnen geven.

Ik vraag me alleen af of je dan groep A elke dag op dezelfde tijd moet laten komen (structuur en duidelijkheid) of juist steeds moet wisselen (eerlijker? ofzo).

Hoe dan ook wil ik nu alvast aan alle ouders vragen: hoe het ook geregeld en ingedeeld gaat worden: ga niet klagen bij de leerkrachten en schoolleiding. Als voor dit plan wordt gekozen, is er straks namelijk héél veel om over te klagen; jouw kind zit misschien niet met zijn / haar vriendjes / vriendinnetjes in het groepje. De tijden waarop je kind naar school moet komen zijn echt niet te combineren met je eigen werktijden. De manier waarop het halen / brengen van de jongste kinderen straks geregeld is, voelt waarschijnlijk ook niet echt prettig. Je kind mag misschien niet op school naar de wc. En de desinfectie maakt de handjes schraal. Je kind moet alsnog heel veel thuis doen en de leerkrachten zijn nauwelijks bereikbaar...
    Zo zijn er straks nog veel meer problemen en klachten te verzinnen. Het merendeel terecht.
    Alleen is dit voor ons ook overmacht. Dus ja: wij zullen keuzes moeten maken wie op welk moment op school wordt verwacht. En nee, we kunnen het daarin niet iedereen naar de zin maken. En we gaan er waarschijnlijk ook niet aan beginnen om voor jou een uitzondering te maken door het dan toch maar anders te doen. Want dan verandert het voor een ander ook weer en komt die weer in de knel. En als we voor jou een uitzondering maken, dan moet dat ook voor al die andere ouders. Terwijl we ons ook aan de richtlijnen vanuit de overheid moeten houden.

Dus alsjeblieft: accepteer wat er op je afkomt. Hoe rot en lastig en vervelend het allemaal ook is. Wees blij dat je kinderen weer contact hebben met leeftijdsgenootjes, En dat de leerkracht ze weer in de ogen kan kijken, om te peilen hoe het met je kind gaat. Neem al het andere dan maar even voor lief. Wij worden door deze omstandigheden ook maar gedwongen om keuzes te maken die we niet willen maken. We doen ons best, maar ideaal wordt het voor niemand.

Man, wat hoop ik dat dit advies niet wordt overgenomen! Gewoon alle kinderen naar school, zodra dit kan. Desnoods maar 1 dag in de week en de rest afstandsonderwijs, als ze een hele school tegelijk te gevaarlijk vinden. Dan heb je steeds maar 20% van de leerlingen op school. Scheelt misschien niet in de klassen, maar wel op het plein en op de wc's. Maar wel met een hele klas bij elkaar en niet in kleine groepjes. Dat levert echt meer problemen op dan dat het oplossingen meebrengt.

reckless, gitta, Youtan and 5 others like this.
  14. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    We wachten morgen af.
    Niet persé betekent natuurlijk niet "mag niet".
    Als er ruimte wordt gegeven kunnen de scholen deze ook nemen om wel zo snel als mogelijk eea te organiseren. Langer wachten dan noodzakelijk lijkt me ook onnodig, toch?

Deze speciaal onderwijs school is trouwens al ruim een week aan de gang (midden in de corona brandhaard). Ze hebben gezocht naar wat wel kan binnen de huidige, strenge maatregelen. Niet optimaal, wel zeer waardevol voor hun groep leerlingen.
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-schijndel-gaan-leerlingen-weer-naar-school-de-juf-is-de-juf-en-mijn-papa-is-mijn-papa~b2627afb/

15. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    @tupp zou het voor jou beter werken om bijvoorbeeld op maandag en donderdag fysieke lesdagen te hebben voor de instructie of bijv afnemen van toetsen om niveau in te schatten, en dan opoverige dagen afstandonderwijs?

Dan hebben alle leerlingen op die 2 dagen korte fysieke lesdagen (en evt daarnaaat thuis zelfstandig werken zonder mogelijkheid tot vragen aan jou) en de andere drie dagen afstandonderwijs. Hoef jij niet op 1 dag beide te combineren.

Overigens zou ik niet zo heilig vasthouden aan die 1,5m afstand. In de huidige maatregelen hoeven kinderen die niet persé te bewaren, en in het sportadvies ook niet. Dus mijn verwachting is dat ze met "in kleinere groepen" ook dat letterlijk bedoelen, zoals het nu in de maatregelen staat (kinderen samen spelen, niet in grote groepen).

Ik verwacht eerder dat ze zeggen: groepen van max X kinderen, die vervolgens geen 1,5m afstand hoeven te houden.

16. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,824
    113
    #856 Syane, Apr 21, 2020
    Last edited: Apr 21, 2020
    Het is de vraag of alle kinderen elke dag naar school moeten gaan. Je zou ook kunnen zeggen dat je 3 dagen lesgeeft in kleine groepen en 2 dagen online lesgeeft. Er zijn echt wel oplossingen voor te bedenken.
    Elke dag 1,5 uur instructie en dan huiswerk mee naar huis om verder thuis te werken. Dat is ook een optie.
    Je geeft eerder aan dat jouw leerlingen niet de dupe moeten zijn van scholen die het slecht voor elkaar hebben. Maar het gaat hier om het grotere geheel natuurlijk. Alle kinderen hebben recht op goed onderwijs. Jij hebt het zo constructief opgepakt al die maatregelen. Al zie je het nu nog niet hoe dit te doen dan komt dat vast wel. Maar eerst eens afwachten wat daadwerkelijk wordt gezegd. En dan ook nog hoe het wordt uitgewerkt cq wat de richtlijnen hiervoor worden.

amdaa likes this.
  17. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Ik ben ook van mening dat scholen zich nu alleen hadden moeten richten op de essentiële vakken. Rekenen, spelling en begrijpend lezen en dat niet digitaal, maar in een schriftje en werkboek.
    Dan kan je achterstanden weg werken, niet als er ook nog vakken als
    schrijven, natuur en techniek, aardrijkskunde, taal enz. gedaan moeten worden. En zeker geen online programma's waar bergen fouten in zitten.
    Echt back to basic.

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,159
    23,239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    En hier dan hopelijk weer zwemles! Ben benieuwd vanaf wanneer dat dan allemaal in gaat.

Edit: zei je ook al in een latere post, haha.

19. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,824
    113
    Dat doen ze hier zo ongeveer. Maar dan zonder begeleiding van school. Dus de ouders kunnen de instructie geven (zonder extra uitleg, gewoon de mini uitleg in het boek en nee dat is echt niet genoeg). En op het eind van de week met hun kind alles nakijken. Af en toe een contactje met de leerkracht. Maar niks vast elke week.
    Ik ben dus wel blij met elk uurtje les op school. Ook of misschien wel juist in kleine groepjes. Tenminste echt goede uitleg en focus en begeleiding.

20. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Ik denk dat die kleine groepjes geen afstand hoeven houden tot elkaar maar dat er een max aantal komt of absoluut (10 ofzo) of zoveel m2 per kind (zoals nu in winkels)

Share This Page