Scholen open/dicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.289
    7.849
    113
    Gelderland
    maar dan is het bij jullie toch al goed geregeld? Hier is dat dus absoluut niet. Een dagvulling van 9-14 excl de pauzes moet toch prima in te vullen zijn. Ik heb gister gelezen bij tupp :D dat een uitleg ongeveer 15/20 min duurt, daarna kunnen de kinderen bijv 60 min zelfstandig werken. Zijn ze eerder klaar dan kun je een extra online opdracht doen.
     
    NiVa0230, amdaa en Syane vinden dit leuk.
  2. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Ik zoek geen babysit hoor, ik wil goed onderwijs voor mijn dochter! Daar heeft ze recht op en krijgt ze al weken niet.
     
    Syane en merah vinden dit leuk.
  3. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    Wat ik hier lees is dat men verwacht dat door 'beter afstandsonderwijs' er minder druk op ouders komt. Ik denk dat de verwachtingen wat te hoog gesteld zijn in de meeste gevallen als je verwacht van kinderen dat ze 60 min achter elkaar zelfstandig kunnen werken zonder enige aansporing of ondersteuning.
    Ondanks dat het hier super geregeld is, ben ik wel de hele ochtend 'bezig' met 2 kinderen. En dan heb ik ook nog kinderen die in principe makkelijk leren en niet achter lopen.
    Zo'n instructie kan inderdaad prima in 15-20 minuten, maar de juf kan niet zien of alle kinderen voldoende betrokken zijn en of de instructie inderdaad voldoende is om vervolgens 60 minuten zelfstandig te werken. Dat is echt een utopie. Op afstand kun je gewoon niet dezelfde kwaliteit van onderwijs bieden als dat op een school geboden kan worden. Ik heb het idee dat sommigen dat wel verwachten. Daarbij is een instructie op deze digitale manier totaal niet interactief en dat maakt het al veel minder effectief.
    Ik vind het bij onze kinderen prima geregeld omdat het denk ik bijna het maximaal haalbare is in deze situatie. Niet omdat ik het onderwijs op deze manier prima vindt.
     
    Ysabella, amdaa, Zwierezwaai en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Ik denk dat de vraag aan ouders of scholen open of dicht moeten blijven, ook echt aan je eigen situatie ligt. Ik zie hier heel veel verschillende meningen maar ook situaties. Op sommige scholen is het op afstand onderwijs heel goed geregeld, bij anderen niet. Hoeveel schoolgaande kinderen heb je? Werk je thuis of buiten de deur of heb je juist alle tijd om je kind te helpen? Ging je kind altijd graag naar school of vindt ie het thuis juist fijner? Heeft je kind of partner een ziekte waardoor je meer risico loopt?

    En zo ook voor leekrachten, ben je jong of val je in de risicogroep? Gaat het onderwijs geven zo goed of wil je graag meer maar is er geen ruimte voor? Ook heb je kleine scholen waarbij de 1,5 meter regel waarschijnlijk makkelijker is toe te passen dan scholen met 800 leerlingen.

    Als ik kijk naar mijn situatie ben ik heel eerlijk en gaat hier bij wijze van spreken de vlag uit als ze weer naar school mogen. Situatie is twee kinderen op school, groep 2 en groep 7 en allebei doen ze het goed. Ik was eerst bang voor achterstand maar op zich denk ik dat dit wel meevalt. Zoon is net 6 en leest al een beetje en dochter is 11 en dat gaat verder ook zonder problemen. Maar er loopt ook nog een peuter van 2,5 rond. Ik kan niet thuis werken maar heb geen vitaal beroep dus ook geen recht op opvang. Man werkt thuis maar kan niet schuiven met uren en moet altijd tussen 8.30 en 17 uur beschikbaar zijn. Ouders passen normaal op maar nu dus niet. Dit kost ons vrije dagen. Ik heb nu toch kunnen regelen dat ik in ieder geval 1 dag thuis werk maar ik kom hier niet aan toe waardoor ik dan 's avonds laat nog bezig ben.
    Zoontje neemt na ruim 4 weken niet zoveel meer van mij aan. Allebei missen ze hun vriendjes en vriendinnen.

    Bij ons op school is het trouwens super geregeld. Ik heb ook niet het idee dat ze nu 'vakantie vieren' maar echt bezig zijn om het nog steeds te verbeteren

    Maar als de scholen open mogen ben ik blij. En ik heb er dan ook vertrouwen in dat het veilig is.
    Mocht het nodig zijn dat ze langer dicht blijven zal daar blijkbaar een goede reden voor zijn.
    Ik hoop dan ook dat ouders dit ook zo zien en niet dat er straks alsnog veel kinderen thuis worden gehouden als scholen wel open gaan.

    Ik denk dat het lastig is om een situatie te vinden waar iedereen zich in kan vinden. Maar dat was ook niet zo toen de scholen dicht gingen. En toch is het (bijna) overal gelukt.
    Zeg nou zelf, als je begin van het jaar te horen had gekregen dat we een paar maanden later in deze situatie terecht zouden komen had je het waarschijnlijk niet geloofd ;)
     
    Daniellexxx, Poolvos en Pinkie88 vinden dit leuk.
  5. Whoopy

    Whoopy Actief lid

    7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Ik was absoluut tegen sluiting van de scholen.
    Toch mogen ze van mij alleen achter in de tuin of samen voor op straat spelen.
    Zeker niet met kinderen buiten ons gezin.
    Ik snap de vergelijking dus ook niet.
     
    Bubbel en Fuddey vinden dit leuk.
  6. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Maar dit is ook wel echt een kwestie van wennen. Mijn man werkte altijd al veel online en voor hem is het heel normaal om 6u p dag in conference calls te zitten. De eerste dag dat ik dat deed voelde ik me geradbraakt en kon ik me niet voorstellen dat dit vol te houden was... maar nu in de vierde week begin ik eraan te wennen. Ik zie dit ook wel bij mijn kinderen. School bood in eerste instantie alleen taal en rekenen online aan, maar nu breiden ze langzaam uit; Mijn zoontje in groep 2 deed vandaag z’n eerste online muziekles. Vantevoren dacht ik “waarom gaan we dit nou ook al online doen, geef me maar een boekje dan gaan we zelf wel zingen”. Maar tijdens de les ging hij helemaal los, hij werd helemaal enthousiast, hard meezingen en trommelen. Het had toch echt wel meerwaarde.
     
  7. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Nou hier een kind op het so en echt het enige wat ik wil is die school zsm weer open. Ze gaat met de week achteruit. Bovendien hier echt geen onderwijs op afstand oid. Komende vrijdag voor het eerst een x videobellen met de juf. Elke dag krijgen we 2 filmpjes van liedjes een idee voor een werkje en 2x per week een gymoefening. Nou daar leert ze dus vrij weinig van. Ik kan zelf best een aantal dingen verzinnen maar ik ben geen juf en de sociale contacten kan ik niet bieden. Dus of die scholen weer open of minimaal 2 uur per dag live klascontact (dag openen liedjes zingen cijfers en letters oefenen dan is die 2 uur zo vol) want ondanks dat veel leraren heel hard werken zie ik dat bij ons dus niet terug.
    Ik denk zelf na de meivakantie basisscholen open en middelbare scholen dicht tot de zomervakantie behalve voor examenklassen.
     
  8. bijnamoeder

    bijnamoeder Bekend lid

    26 mei 2013
    679
    472
    63
    super! Dan kan iedereen thuiswerken behalve de juffen en meesters. Die moeten hun kids de hele dag braaf zien te houden?
     
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik bedoel iets anders dan wat je denkt.

    We bedoelen in principe hetzelfde ;)
    Ik bedoel helemaal niet dat ze aangeven dat scholen "morgen" open moeten. Natuurlijk werkt dat niet. En ik snap dat veel praktische aanpassingen gedaan moeten worden, afhankelijk van de regels waar de heropening aan moet voldoen.

    Wat ik bedoel is dat het wellicht een mededeling met het besluit + de onderliggende regels beter geaccepteerd zal worden door iedereen, dan eindeloze discussies over hoe wat wel of niet kan.

    We hebben afgelopen weken bizar veel aanpassingen gedaan aan ons dagelijks leven. Deze werden medegedeeld, met uitleg van hoe en waarom. En zonder veel ruimte voor eindeloze discussies. En alle aanpassingen werken tot nu toe linksom of rechtsom.

    Ten slotte verwacht ik op basis van de laatste ontwikkelingen dat we hopelijk toch richting de "normale" hervattingen kunnen in diverse sectoren
    Mijn verwachting is dat de scholen zoveel mogelijk op "gewone" manier weer open zullen kunnen. Misschien met aanpassingen vóór de zomervakantie en weer normaal na de zomervakantie.
     
    sillies vindt dit leuk.
  10. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Mijn gevoel komt voort uit het feit dat, in de vorige discussie, leerkrachten die bezorgdheden hadden over het opnieuw openen van de scholen, afgeschilderd werden als luierikken.

    Alle mogelijke en onmogelijke scenario's worden geopperd om toch maar weer die scholen te openen, lang niet al die zaken hebben een positieve invloed op de onderwijskwaliteit.

    Ik ga ervan uit dat scholen na de zomer sowieso op een min of meer normale manier terug zullen kunnen openen, dus zonder klassplitsingen, plexiglazen afscheidingen, deeltijds afstandsonderwijs etc... Min of meer zoals in dat artikel over Denemarken hierboven.

    Als dat niet vroeger dan september kan, dan vind ik het waanzin om alles weer helemaal om te gooien en zelfs te gaan verbouwen, om toch maar die kinderen op school te krijgen.
    Ook dit soort 'ander' onderwijs zullen leerkrachten weer onder de knie moeten krijgen, en degenen die nu het afstandsonderwijs niet goed aanpakken, gaan ook die nieuwe situatie niet geweldig aanpakken hoor, geloof me: een vastgeroeste leerkracht is een vastgeroeste leerkracht.

    Dus de onderwijskwaliteit zal het niet of maar ik zeer beperkte mate ten goede komen (als het dus gaat over die anderhalve maand he, kan het na de zomer nog niet veilig zullen er natuurlijk andere oplossingen moeten komen - maar dat geloof ik persoonlijk niet).

    Dus ik zie gewoon echt heel erg weinig argumenten om de scholen weer te openen voor anderhalve maand als het met zoveel chaos gepaard moet gaan.
    Het enige argument dat ik dn kn bedenken, is dat ouders hun kinderen op school willen. En in veel gevallen snap ik dat argument he, als je thuis moet werken is dat een pak makkelijker als je kroost op school is.

    Alleen, ik vind dat argument niet opwegen tegen de chaos die dergelijke maatregelen te weeg zouden brengen en de volksgezondheid.

    Dan zeg ik, investeer in wat er al is: verplicht afstandsonderwijs, werk daar richtlijnen voor uit en zorg voor zo kwalitatief mogelijk onderwijs in de huidige omstandigheden voor ieder kind.
     
    Seffie, Lisa280887 en xSNDY19x vinden dit leuk.
  11. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Eerlijk? Omdat ik dacht dat dit (de situatie op onze school) het maximaal haalbare is voor het basisonderwijs. Dat er geen mogelijkheden zouden zijn voor afstandsonderwijs. Naïef gedacht misschien, maar ik had verwacht dat onze school alles op alles zou zetten, als dit wel mogelijk zou zijn.
    En nu lees ik hier verschillende verhalen over afstandsonderwijs, ook op basisscholen. Dus dan valt het me toch wel wat tegen vanuit onze school. Mochten scholen na dd meivakantie nog dicht moeten blijven, dan ga ik er zeker achteraan. Dan hebben ze nog ruim 2 weken om alles wat meer op orde te krijgen.
     
    Syane vindt dit leuk.
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit bedoelde ik precies!
     
    Syane vindt dit leuk.
  13. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    484
    335
    63
    Vrouw
    En wat dacht je van mensen die in een supermarkt, ziekenhuis, gehandicaptenzorg, verpleegtehuis enz werken. Die moeten toch ook gewoon heel de dag naar hun werk met risico en vaak zonder bescherming.
     
    Whoopy, sillies, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.289
    7.849
    113
    Gelderland
    #94 Luna86, 14 apr 2020
    Laatst bewerkt: 14 apr 2020
    Die kinderen volgen dan toch ook thuisonderwijs? En als de partner niet thuis kan werken dan mogen ze naar hun eigen school net zoals andere kinderen waarvan de ouders een vitaal beroep hebben? En bij uitzondering kan de juf ook vanuit huis werken bijv? Genoeg opties :)

    Ik begreep het denk anders dan je bedoelde. Dus even een toevoeging. Maar de juffen en meesters kunnen toch ook thuis werken? Ze hoeven toch niet onbetaald thuis te zitten en kunnen toch gewoon hun uren maken? Mijn man werkt thuis maar hij maakt meer uren dan anders hoor. En daarnaast ken ik maar een handjevol mensen die thuis kunnen werken. De meeste gaan gewoon nog elke van huis om te werken..
     
    amdaa en Syane vinden dit leuk.
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Pinkie88 En zelfs die vastgeroeste leerkrachten hebben (vrijwel) allemaal een enorm groot hart voor hun leerlingen. Ik heb ernstig vastgeroeste en volslagen digibete collega's op mijn school echt fantastische stappen vooruit zien maken. Ze gaan echt heel ver uit hun comfortzone en ploeteren om dingen onder de knie te krijgen. Normaal is daar weerstand: niet iedere vooruitgang is verbetering, ik kan dat niet etc. En nu? Nu is het de enige manier om hun leerlingen toch nog een beetje te bereiken en ze onderwijs te bieden. En dat willen ze met heel hun hart. Dus ze doen het. Oké, er gaat van alles mis. En dat zal vast ook wel eens tot frustratie bij ouders leiden. Maar ze pakken het op. Vragen hulp aan de collega's die er al meer vaardig in zijn. ondersteunen elkaar. Echt fantastisch hoor.
     
    nijn37, Zwierezwaai, NiVa0230 en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.289
    7.849
    113
    Gelderland
    Nee ik verwacht dat mijn kinderen dan een betere vorm van onderwijs krijgen. En wat denk je van de 5000 kinderen die nu onvindbaar zijn, als het een verplichting is dan kan de school er ook iets mee doen zoals een leerplichtambtenaar inschakelen of veilig thuis bijv.

    Dat er ouders zijn die dan meer tijd in hun werk kunnen steken is natuurlijk mooi meegenomen. Die hele economie moet weer gaan draaien straks. We hebben de ouders die nu thuiswerken straks heel hard nodig.
     
    Whoopy en Syane vinden dit leuk.
  17. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Waar zijn de onderzoek resultaten van het rivm over kinderen ?of van andere landen?

    Als blijkt dat kinderen vermindert besmettelijk zijn. Dan is het alleen nog een kwestie van ouders weren en leraren 1,5 meter bij elkaar vandaan.dat moet dan prima te doen zijn
     
    Whoopy en Syane vinden dit leuk.
  18. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    want dat gebeurt nu niet? Denk je nou dat de scholen wel de moeite nemen die leerlingen te tellen maar er niks mee doen? Natuurlijk zijn die kinderen gemeld ergens. Maar onvindbaar betekent onvindbaar. Als ze te vinden waren door de leerplichtambtenaar dan waren ze ook wel weer bij de school op de radar te vinden. Wij hebben als school continu contact met mensen van het wijkteam juist om die kwetsbare kinderen op de radar te houden!

    Uhm ja die ouders die thuiswerken.... dat zijn leerkrachten in heel veel gevallen ook!
     
  19. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Ik zou het heel prettig voor mijn kinderen vinden als de scholen weer open zouden kunnen gaan (en dan bedoel ik uiteraard dat ik hoop dat t medisch gezien weer kan).
    Hier twee pubers (met beide ass) op t VO.
    Ze zitten heel veel op hun devices (schoolwerk, vermaak én sociale contacten gaan allemaal via apparaten). Ze willen geen bemoeienissen vanuit ons maar ze hebben veel sturing nodig. Dat werkt vele malen beter via buitenstaanders dan hun eigen ouders (van ouders zet je en af en meer niet ;):roflmao:). De ene gaat sinds afgelopen week al weer deels naar begeleiding op school, ze mist toch vaak online lessen, stuurt soms geen opdrachten in, maar denkt steeds alles te doen. Ze is teveel afgeleidt en heeft geen overzicht en kan niet plannen en uitvoeren. Wij bieden uiteraard hulp, echter staat ze hier slecht voor open. Daarnaast moeten ook wij gewoon werken dus al maken we samen een plan, ze moet er zelf iets mee doen en dat gaat regelmatig mis. De ander was vlak voor corona met een burn out thuis komen te zitten. Bouwde net een week weer op maar kan dus nu niet mee met de rest omdat ze achterligt. Het is allemaal maar vaag wat ze moet doen en wat er van haar verwacht wordt (en dat geeft haar veel stress).
    Voor hen zou 6-8 weken weer een 'normaal' ritme hebben, erg goed doen.
     
  20. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.289
    7.849
    113
    Gelderland
    klopt, maar die banen zullen altijd blijven bestaan. Veel andere banen zullen wankel staan.. Die moeten zo snel mogelijk volle bak kunnen gaan en dat kan naar mijn idee alleen als de opvang en scholen open zijn of er meer/beter thuisonderwijs gegeven gaat worden.

    Ik had geen idee dat die kinderen nu gezocht worden. Ik vind het in ieder geval fijn om te lezen dat het actief gebeurd.
     
    Whoopy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina