Scholen open/dicht

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Dat zou echt goed nieuws zijn. Hopelijk kunnen de scholen een goede invulling vinden.

Amarens vindt dit leuk.
  2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ik mag toch niet hopen dat koepels dit echt zelf mogen bepalen. Er is nu al zoveel verschil in hoe de scholen afstandsonderwijs vormgeven. En hoe ze staan voor de noodopvang en kwetsbare kinderen of niet. Dit lijkt me echt een drama worden.

NiekeKris vindt dit leuk.
  3. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Beter landelijk geregeld inderdaad.

Syane vindt dit leuk.
  4. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Idd, waarom nou weer van die halve maatregelen.

Syane vindt dit leuk.
  5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Voor mijn sector mbo is het helemaal vaag.......

6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Laten we nu eerst even de persconferentie afwachten, misschien valt het best wel mee met die 'halve maatregelen' ;)

7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik ben benieuwd in hoeverre het advies met gedeeltelijke/halve klassen als harde maatregel wordt gebracht.

Zo te lezen hoeft geen 1,5m gewaarborgd te worden. Dat had ik al verwacht, was ook niet logisch irt andere maatregelen.

Lijkt me een enorme opluchting voor de scholen om wat zekerheid te hebben en nu aan de slag te kunnen met uitwerking.

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ja, eigen invulling werkt gewoon niet.

Syane vindt dit leuk.
  9. Didi1980

Didi1980 Actief lid

13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Ik hoop echt dat de kinderen weer naar school kunnen! Het zou fantastisch nieuws zijn :)

10. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Dat werkt wel, het is voor iedere school maatwerk en geen pasklaar antwoord op wat voor elke school werkt.
    Ik ben in elk geval blij dat we inspaak hebben in hoe we open gaan en dat is maatwerk voor iedere school

gitta en Fuddey vinden dit leuk.
  11. MamaMare

MamaMare Lid

12 apr 2019
    90
    61
    18
    Vrouw
    Ik ben vooral benieuwd hoe omgegaan wordt met kids waarvan de ouders besluiten dat deze niet naar school gaan.

Ik ben hoogzwanger en ben uitgerekend rond de datum dat de scholen weer opengaan. We doen als inwoners van een brandhaard in Brabant icm een risicozwangerschap al weken álles om besmetting te voorkomen en onze dochter uit groep 3 speelt dus ook níet buiten bij andere kids. Wij komen nergens.
    Om haar nu als de baby nog heel mini is naar school te sturen en het risico te lopen dat zij het virus daar oppikt en mee naar huis neemt voelt heel krom. We kunnen wellicht niet onder besmetting met het virus uit komen besef ik me, maar het zou wel fijn zijn als de baby net ff meer richting de 3-4 maanden gaat voordat we risico met haar gaan lopen. Plus: als haar zus naar school kan, kan kraamvisite toch ook? Want of ze dan via haar zus of via haar opa en oma besmet wordt maakt ook niks meer uit. Maar de kraamzorg hanteert de regel: als er kraamvisite komt, komen wij niet ivm de risico’s. Dan kunnen ze dus ook niet komen als oudere broers of zussen naar school gaan :’)

Kortom: wij houden grote zus liefst thuis tot de zomervakantie en gaan door met het thuisonderwijs dat ze heel goed doet. Het is onwijs sneu dat ze dan nog niet haar vriendjes en vriendinnetjes kan zien en met hen kan ravotten buiten op school, of zelfs buiten school. Maar het is óók sneu als haar zusje waar we zo’n 5 jaar op hebben moeten wachten heel ernstig ziek wordt of doodgaat Het is alleen te hopen dat het aanbod aan thuisonderwijs wel blijft bestaan; mijn angst is dat we als ouders geen keuze hebben en dat dit stopt waardoor dochterlief een achterstand oploopt als wij haar thuis houden.

Hoe doen andere hoogzwangeren met schoolgaande kids dit?

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In overleg met het ministerie staat er, dus lijkt me dat er enige randvoorwaarden zijn en niet zomaar alles ok is.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je gaat er nu van uit dat een kind net zo besmettelijk is en zo besmet wordt als een volwassene - dat is een aanname waarvan wordt gedacht dat hij onjuist is. Dus je kind naar school is echt iets heel anders dan kraamvisite ontvangen van volwassenen - een volwassene besmet makkelijker en raakt makkelijker besmet. En als je dan contact met meerdere volwassenen hebt, krijg je dus een steeds groter besmettingsrisico (alle kanten op; besmetting van bv jijzelf en besmetting van je gasten). Totaal onvergelijkbaar met een kind naar school laten gaan.

14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Zelf invullen van thuisonderwijs heeft aangetoond dat het niet werkt.
    Er zijn ontzettend veel kinderen die al wekenlang geen (adequaat) onderwijs hebben gehad vanuit de scholen.

Net zoals ze het regelen van andere zorg ook landelijk gaan coördineren omdat er verschillen waren in de invulling tussen anbieders en tussen de regio's. En dat kan niet: iedereen in Nederland heeft recht op dezelfde toegang tot zorg. (Het kan meer of minder zijn, maar wel vooe iedereen gelijk)

Hetzelfde geldt voor het onderwijs: alle kinderen hebben recht op gelijkwaardige aanbod, in omvang en kwaliteit.
    Dat is afgelopen periode niet gerealiseerd

Didi1980 vindt dit leuk.
  15. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Aangetoond....waar? Heb je link?
    Maatwerk is maatwerk en dat blijft zo voor elke school dat kan de overheid niet bepalen wat op elke school wel of niet werk allemaal verschillend.
    Ik ben heel blij dat we dat in samenspraak zelf mogen bepalen gelukkig maar en geen hapklaar aanbod van dit is het en doe het er maar mee.

Iedere school heeft zijn best gedaan en in sommige wijken is het heel lastig om thuisonderwijs op te starten of voor anders talige. Dat is gewoon heel erg lastig en echt totaal niet hetzelfde voor elke school.

16. Krtek

Krtek Niet meer actief

Arme pubers die op het voortgezet onderwijs zitten en niet op een buitensport....:(
    Kleuter is hard aan school toe maar puber eigenlijk nog meer....die heeft alleen nog maar het afstandsonderwijs en verder zijn alle leuke vooruitzichten weg tot het nieuwe schooljaar (evenementen, kamp, optredens). Ze mist haar vrienden.

17. MamaMare

MamaMare Lid

12 apr 2019
    90
    61
    18
    Vrouw
    Maar dat is juist hetgeen waarover nog geen duidelijkheid is. Diverse onderzoeken uit andere landen laten zien dat kids zelfs zonder symptomen besmettelijk kunnen zijn. Ze worden er zelf niet (erg) ziek van maar kunnen het wel doorgeven. Het onderzoek hiernaar door NL zelf is nog niet klaar (en beslaat maar zo’n 50 gezinnen...).

Men beseft zich al dat door het heropenen van scholen het aantal besmettingen (en ziekenhuisopnames, IC-opnames en doden) weer wat zal toenemen maar verwacht dat dit relatief klein zal zijn en dat de zorg dit aan zal kunnen. Dát is nl het criterium, niet of er wel/geen risico is.
    Oftewel: er is wel degelijk een risico. In Groningen is dat risico lager vermoed ik gezien het virus daar bijna niet voorkomt, maar hier ’in het donkerblauwe gebied op de RIVM-kaart’ komt het virus veel meer voor en zal dat risico dus echt wel realistisch zijn.

Overigens ben ik niet bang voor het virus, als ik niet zwanger was geweest had dochterlief afgelopen weken gewoon buiten mogen spelen met de buurkids en had ik me gemeld voor vrijwilligerswerk in de zorg naast m’n reguliere baan.

18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Een link dat het thuisonderwijs voor veel kinderen amper van de grond kwam? En dat er onwijs veel verschillen waren tussen het aanbod em de inhoud?
    Heb je die echt nodig??

Vanuit de ministerie komen nu blijkbaar al meer kaders in dat vrij invullen: niet meer zelf beslissen maar voorleggen.

En wat is raar aan vaste kaders voor het onderwijs? Die waren er toch altijd al?

Syane vindt dit leuk.
  19. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ik ben nu vooral benieuwd hoe ze dit gaan invullen. 1 halve groep in de ochtend,1 halve groep in de middag?
    Broertjes en zusjes van zelfde gezin hopelijk wel op zelfde tijden.
    En de zomervakantie hoe zit dat word deze nu ingekort? Om dat het voortgezet onderwijs nu later begint

20. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja dat is nodig ja omdat ik me daar totaal niet in herken. Dat jij dat vind dat zal best maar dat maakt het nog geen waarheid. En wat is er mis met verschil in aanbod....? Er wordt zo dramatisch over gedaan! Hier zijn alle ouders zeer tevreden en dat, dat verschillend is ja. Er zijn ook verschillende onderwijsvormen zijn ook allemaal geen hapklare brokken van info.

Maar troost je vanuit het lerarencolectief gaat er vanavond na de persconferentie meteen een poll uit en die hebben nog vanavond een gesprek met Slob waarin concreet wordt gesproken over de zorgen en hoe verder. Dus hoe dan ook we hebben inspraak en samenspraak met het ministerie maar er wordt niet gezegd dat is het en doe het er maar mee godzijdank

gitta vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina