Scholen open/dicht

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nee, ze blijven niet hangen, maar moeten een oplossing vinden voor álle scholen binnen de stichting, en ook gecoördineerd met scholen van andere stichtingen. Je snapt toch zelf ook wel dat dat meer werk is dan even wat tafels en stoelen naar een gymzaal dragen? Plus ze weten nog niet eens onder welke voorwaarden scholen open zouden kunnen... óf scholen überhaupt na de meivakantie open gaan... Dus wat wordt er nu afgekat over scholen die alles maar ‘makkelijk’ afschuiven als ‘kan niet’? Dat is totaal niet aan de orde nu, álle scenario’s worden overwogen.

Roanna en gitta vinden dit leuk.
  2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    En je denkt eerlijk waar dat dat afstandsonderwijs op gang zal komen en dat ze daarmee iedereen kunnen bereiken?
    Laat die VO scholen gewoon dicht. Die kinderen zijn doorgaans bijdehand genoeg om het zelf op te pakken en daar zie ik ook niet direct problemen ontstaan maar over het basisonderwijs maak ik me wel zorgen en niet omdat ik te beroerd ben om zelf mijn kind te onderwijzen maar ik ben er niet voor opgeleid en het is niet mijn vakgebied. Als de scholen open gaan dan zal er het een en ander moeten worden aangepast maar het hoeft niet onmogelijk of niet haalbaar te zijn. Waar een wil is is een weg.

Whoopy, Luna86 en Syane vinden dit leuk.
  3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #123 tupp, 14 apr 2020
    Laatst bewerkt: 14 apr 2020
    Ik geef niet specifiek instructie voor ouders. Maar ik denk dat dit in groep 8 toch anders is. In de eerste weken mochten wij alleen herhaling aanbieden. Laat ik nou bij rekenen net een blok rekenen met breuken hebben afgerond... Da's ook lang niet voor alle ouders gesneden koek natuurlijk! Die lessen gaf ik nog niet live. Dus daarvan staan keurig mijn eigen instructiefilmpjes op youtube. Precies zoals we het met de kinderen hebben geoefend en zoals ik wil dat ze het aanpakken. Een paar ouders kwamen ook met vragen. Die heb ik dan uitleg gegeven over de som waar ze mee bezig waren en vervolgens verwezen naar de filmpjes. Dan zien en horen ze precies welk stappenplan ik volg om zulke sommen uit te rekenen. En ook hoe ik bepaalde dingen benoem of teken.

Mocht het in de thuiswerkperiode ook toevallig het delen met grote getallen aan bod komen, ga ik daar zeker ook weer een filmpje van opnemen. Wij gebruiken geen staartdelingen maar herhaald aftrekken (whats in a name) en dat kennen de meeste ouders niet.

Ik zou het bij kleuters denk ik lastiger vinden om dat soort dingen aan ouders uit te leggen. Ja, de uitspraak van letters. En als ze letters moeten schrijven (liever niet, wat mij betreft) even en voorbeeldje erbij met de richting en volgorde. De o moet bijvoorbeeld tegen de klok in getekend worden en niet met de klok mee. Bij de p eerst het streepje (van boven naar beneden) en dan pas het rondje ertegen. Dat soort dingen kan ik me voorstellen dat je dat even laat zien met een plaatje. Maar wat je verder van de kleuterlesstof zou moeten uitleggen, weet ik niet zo goed. Als je vragen hebt, mag je ze trouwens gerust stellen. Ik ben absoluut geen kleuterjuf, bovenbouwer in hart en nieren hier. Maar aangezien ik nu thuis wel les geef aan een kleuter (en er ooit natuurlijk wel voor geleerd heb) weet ik wel een paar dingen.

Wat je misschien wel met je zoon kan oefenen ter voorbereiding op groep 3, is uitgestelde aandacht. Voor de schoolstructuur zou je een vast dagritme kunnen maken. Maak het gewoon visueel met plaatjes (ontbijt - schoolwerk - fruit & drinken - filmpje kijken - schoolwerk - buitenspelen - lunch ... zoiets) En je daar dan aan houden. En dan tijdens de werkmomenten uitleggen wat hij moet doen. Na ie uitleg ga jij wat anders doen en moet hij echt even een 10-30 minuten alleen werken. Net als in een klas als de juf met andere kinderen bezig is. Geef aan dat hij pas weer hulp krijgt als ... (jij klaar bent met de vaatwasser uitruimen / de grote wijzer bovenaan staat / het wekkertje is afgelopen). Je kunt gerust eens langslopen en eventueel op weg helpen of even snel een duim opsteken (pas wel op dat je hem dan niet juist weer uit zijn werk haalt.)
    Daarbij kun je misschien ook oefenen dat hij een vaste werkplek heeft en dat hij daar dan ook zijn werk moet maken en er niet mag weglopen. Ook niet als jij wat anders doet, ook niet als hij een vraag heeft. Spreek dus ook af wat hij moet doen als hij niet verder kan, maar ook geen hulp kan vragen. Bijvoorbeeld een makkelijker werkje klaar leggen. Maar niet iets dat al te leuk is ;) Dus makkelijk zodat hij het zelf kan, maar wel een beetje saai zodat hij niet zijn "echte" werk opzij schuift omdat het andere werkje leuker is.

Zoals jij het nu kort beschrijft, denk ik dat vooral het oefenen van dat soort vaardigheden belangrijk is. Niet alles lukt thuis zou goed als op school. Maar bepaalde dingen kun je wel een beetje oppakken door op vaste momenten toch echt "schooltje te spelen". Tussendoor wel lekker (buiten) spelen en samen een spelletje doen. Dat is net zo belangrijk èn zorgt voor de nodige ontspanning en gezelligheid die je nodig hebt als balans tegenover de wat strengere / meer schoolse momenten.

NiVa0230 en MadeInUSA vinden dit leuk.
  4. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Lijkt me heerlijk, een hele gymzaal voor 30 kinderen! Dan wel een microfoon erbij graag! Maar dat kan wel een optie zijn ja. Onze school heeft 11 groepen. Dus dan hebben we 11 ruimtes nodig. Je kunt geen klassen opsplitsen want dan heb je weer 2 leerkrachten voor 1 groep nodig.
    Ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien uiteindelijk. Onze jongste is 4 dus misschien krijgt hij geen onderwijs omdat hij niet leerplichtig is. Onze oudste zit in groep 5, hopelijk gaat zij dan dezelfde momenten naar school dat ik moet lesgeven. Blijft dan nog de vraag waar onze jongste naartoe moet als ik lesgeef... opa en oma lijkt me niet handig. We maken al bijna een jaar geen gebruik meer van een opvang oid.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik merk aan mijn kind dat school iet nog langer dicht moet zijn.

Afstandsonderwijs hier betekend iedere vrijdag een week planning met taken, en opdrachten via Basispoort naast haar week taken.

Maar ik ben geen leraar, en ik merk dat mijn kind (terecht) gefrustreerd wordt van mijn onkunde om haar goed te begeleiden. Ik zit naast/bij haar omdat ze het gewoon ook niet doet dan, deels omdat ze voor loopt en denkt het wel te weten, deels omdat ze daardoor soms.wat faalangst heeft. En dat profileert zich voornamelijk in rekenen. laat dat nou niet mijn sterke kant zijn...

Ik heb zaterdag na 2 dagen pure frustratie van haar en mijn kant de juf gevraagd haar alsjeblieft mee te nemen in de rekentaal vandaag en haar opnieuw de taak van afgelopen vrijdag te onderwijzen. Niet omdat ze het niet zou kunnen maar omdat ik wil dat ze ziet dat ze het juist wel kan. Ze blokkeert volkomen en kan zich tegen mij afzetten want ik ben mama en niet juf.

Nadat ik eerst een heel verhaal over tips en hulpmiddelen kwam uiteindelijk dat ze dan dinsdagochtend we een gaatje had. Ik was best een beetje teleurgesteld dat het zo "nou, omdat je er zo om vraagt maar eigenlijk liever niet" gevoel wat ik erbij kreeg. Uiteindelijk hebben ze 40 minuten beeldbellen gedaan, en maar 1 pagina gedaan.

En dan hoor ik mijn zus die ook leerkracht basisschool is en dus gewoon van 9 tot half 4 online beschikbaar is voor haar leerlingen. Daar wordt ik dan wel.een beetje verdrietig van en een tikje jaloers. Dat zou ik voor mijn kind ook we willen. En het bijzondere... Mijn zus zit bij dezelfde onderwijskoepel waar de school van mijn kind ook onder valt. Je zou toch denken dat het hetzelfde is dan...

Nee hoor... Alsjeblieft weer open.

Syane vindt dit leuk.
  6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Fijn om te horen dat bij jullie schoolbestuur alle scenario’s worden overwogen. Dat meen ik echt. Wat mij betreft gaat het niet over afkatten maar vind ik wel dat er best meegedacht mag worden. Sommige opties lijken misschien in het begin niet realistisch en die blijken later niet eens zo gek. Rondom thuisonderwijs is het toch ook zo dat er oplossingen gevonden worden. Niet overal nog ideaal maar omdat het moet kan het. En wie had dat gedacht van te voren. Ik denk juist dat het wel goed is om breder samen te denken over opties. En dan echt out of the box te denken. En inderdaad soms wel gewoon voor die ene school in dat ene dorp waar ze wel genoeg ruimtes hebben om les te geven als ze de kerk, het gemeenschapshuis, de gymzaal en aula meetellen. Waarom zou dat niet mogen of kunnen enkel omdat het een oplossing moet zijn voor alle scholen van de hele koepel.

7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Jij hebt gewoon recht op noodopvang vanuit je vitale beroep. Dus de vraag waar je jongste blijft is daarmee beantwoord.

Whoopy vindt dit leuk.
  8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mee eens hoor, al die negatieve uitlatingen die ze iedere keer weer doen. Ik sta vandaag op mijn werk ook iemand zijn vitamine B12 in zijn bil te prikken, ik moet die persoon dan ook maar geloven dat die geen klachten heeft of niet met iemand in contact is geweest met klachten maar ik doe het wel en ik doe ook geen mondkapjes etc voor en ik kan zeker geen 1,5 meter afstand houden, mits ik een potje wil darten;)

Whoopy, GossipGirlxoxo, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ikwil even zeggen dat ik je een hele lieve en betrokken juf vindt. En ook eerlijk over hoe het nu gaat en kan gaan in het onderwijs. Dat maakt voor mij iig veel duidelijk.:thumup:

NiVa0230, Luna86, amdaa en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Die 1,5 meter regel gaat er lijkt mij ook niet komen in het onderwijs. Dat is praktisch niet overal haalbaar. Er zullen natuurlijk wel maatregelen volgen. Maar dat kan per school verschillend zijn.
    Als de overheid de scholen weer open laat gaan, dan zullen de risico's voor de samenleving niet opwegen tegen de gevolgen van het gesloten laten van de scholen.

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Vanuit deze hoek: kdv ganger met longproblemen

Laat ze nog maar even dicht totdat die plasma en "antilekkende bloedvaten" medicatie de eerste resultaten oplevert. Die testen worden nu gehouden in Radboud en Erasmus als ik het goed las. Dus hopelijk binnenkort goed nieuws! *duimen kruis*

Onze dochter was van origine kerngezond. Ze heeft 1x goed gestrekt gelegen met RSV in het ziekenhuis, sindsdien is t op en af met verkoudheden die op dr longen sloegen. Voor die RSV was de verzamelwoede ook wel heftig en waar ik gevloerd ging van haar nieuwste aanwinst ging zij vrolijk door.

Die longen hebben een forse optater gekregen van die RSV, daar waren we ook voor gewaarschuwd. Gemiddeld een jaar lang vatbaarder.

14 maanden daarna wordt ze bijna naar de IC gebracht omdat medicatie maar niet aansloeg. Ze kreeg om t uur vernevelingen, prednison, infuus met magnesium nitraat. Niks hielp, saturatie bleef te laag. Uiteindelijk lostte t lijf t alsnog zelf op maar het heeft weken geduurd voor ze weer een beetje zichzelf was. Tegenwoordig zit ze sinds de kerst nog op flixotide, om dr longen te beschermen, onder t mom van virus getriggerd peuterastma. Gaat goed gelukkig, vooruitzichten zijn dat ze er gewoon overheen groeit en de interval werd al gaandeweg minder maar nu een extra zetje om de boel daar rustig te houden.

Dit corona virus is er een met nare effecten op de longen. Ik zie t zelf als een grote ninja broer van RSV, kan voorbij sluipen maar ook fel huishouden.

Normaliter gaan ze er prima doorheen, mja RS ook en die kennen we goed en die heeft overall wel wat gunstigere sterftecijfers. In december lag de kinderafdeling dermate vol dat kinderen aan t andere kant van t land lagen tot aan Belgie aan toe. Merendeel gewoon op de kinderafdeling gelukkig.

Deze groep kinderen zijn voorlopig nog vatbaarder op hun longen. Die zou ik zelf, allicht ben ik wat beschermend door haar situatie, niet zonder veel wikken of wegen naar de kdv of school brengen met wat we inmiddels van dat corona virus weten.

Nu zal het niet voor elk kind gelden maar wees voorzichtig er is nog veel wat we niet weten en we ontdekken elke keer weer wat nieuws maar een flinke hamer om het lijf wat meer tijd te geven hebben we op dit moment nog niet. Wat het met de longen doet van kindjes die nog flink gaan groeien heb ik ook nog niet gezien.

Groeit de aangetaste plek verhoudingsgewijs mee met de longen of blijft het dezelfde omvang en groeien de longen verder en is het % aangetast dan dus minder, wat is de hersteltijd, kan het nog herstellen naar 100% gezond en hoe lang duurt dat? Ik hou niet zo van grijze gebiedjes...

Het is rot thuis, dat zien wij ook. Het werkt echt voor geen meter met een 3 jarige die elke nacht spookt en vervolgens je werk in ploegendienst moeten doen dat je om 22:00 hopelijk een keer klaar bent. Aan de andere kant leert dochter thuis ook enorm veel.

Vrienden om ons heen hebben kinderen die rekenen ook ineens wél snappen en een kind wat ineens een boost in zelfvertrouwen heeft van "hey ik kan dit wél!!!" dat maakt kennelijk heel veel van t werktechnische ongemak goed.

Nederlandse grammatica daarentegen is geloof ik niemand z'n hobby.

Scholen/KDV open of niet, overweeg in elk geval welk moment voor jullie situatie wel of niet verantwoord is.

Voor ons zal dat afhankelijk zijn van de resultaten van de onderzoeken. Wachten op een vaccin wordt ook voor hier wel wat lang, dus wij gaan wel voor de goede sloophamer voor dat beetje knoktijd extra.

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.698
    113
    Ik denk dat als je een basisschool kind, zeker een onderbouwer, op 20+ meter afstand zet, hij bij wijze van spreken alle vogeltjes ziet langs vliegen maar van de les weinig mee krijgt.

13. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Het gaat om alle ideeen de ruimte geven ipv meteen roepen niet genoeg gymzalen. En nee niemand weet hoe het zal gaan en weer wat de eisen zijn. Maar werk scenario’s uit, een deel zal nooit nodig zijn en niet passend. Maar roepen dat bv plexiglas en desinfectiegel lang gaat duren of dat het internet in gymzalen er niet is of te traag dat gaat mij een stap te ver. Als de overheid ook wil dat de scholen open gaan, dan willen ze vast ook bijdragen aan goede oplossingen. Ga in overleg (of als stichting / koepel) en verken samen de mogelijkheden.

Waar jij het vandaan haalt dat ik zeg dat alle leraren op hun handen zitten is mij een raadsel. Ik denk je eigen frustratie? In eerste aanleg is het een directiezaak om met de gemeente en een stichting in overleg te gaan en daarna kan je brainstormen met je team.

Overigens doe jij het wellicht heel goed, hoor ik van een vriendin dat ze elke dag 2 uur online les staat te geven...maar er zijn zoals je leest ook scholen die er geen zak aan doen. Ik kan me voorstellen dat daar frustratie bij ouders vandaan kan komen ja.

Neuzeke, Syane en merah vinden dit leuk.
  14. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Ja maar toch niet van 9 tot 14 continue

15. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik blijf het allemaal lastig vinden.

Ik was niet perse tegen het openhouden van de scholen of voor het sluiten van scholen. Ik vond het wel lastig te bepalen of 1x kuchen of niezen meteen betekende dat mijn zoon thuis moest blijven. Ik was ook bang dat andere ouders hun kinderen met verkoudheden wel zouden blijven brengen. Maar onze school en onze BSO lieten die kinderen die laatste 2 dagen gewoon ophalen.

Ik werk zelf als boekhouder, ik zit bij mijn vader op kantoor en mijn zoon kan gewoon mee, maar het is niet heel praktisch! Het is de drukste maand van het jaar en ik kom slecht aan werken toe, waardoor mijn vader die net een zeer accute galblaasonsteking heeft gehad, veel meer moet doen!

Ik ben ook gewoon echt geen juf en heb het gevoel dat ik teveel antwoorden in zijn mond leg. Ik krijg ook de hele tijd een vragend gezicht, met 'toooooch'???

Toch heb ik het idee dat mijn zoon dingen wel beter begrijpt omdat wij hem de ouderwetse manier hebben uitgelegd, maar ik ben constant bang dat dat op school weer nadelig gaat werken.

Ik zou het dus heel erg fijn vinden als de scholen weer open gaan! Mijn kind is enigskind en is zijn opa en ouders als enige contacten inmiddels spuugzat en dat laat hij weten ook! Plus hij mist zijn vriendjes en zijn juf heel erg. Hij geeft ook duidelijk aan dat hij mij als juf echt niets vindt en dat hij liever zijn echte juf heeft. Ondanks dat hij dan dus zelfstandiger moet werken en weer slecht kan concentreren door de drukte in de klas.

Overigens is bij ons het afstandonderwijs mwah. Mijn zoon zit in groep 5 en heeft een schema. Juf stuurt elke ochtend filmpjes met uitleg en dictee, ze hebben een eigen social schools account waardoor ze kunnen chatten met juf en klasgenoten en ze werken via zuluconnect maar dat was het. Pas vanaf groep 6 werken ze bij ons met microsoft teams.
    Op de school van een vriendje van mijn zoon, onder hetzelfde bestuur, hebben ze in alle klassen, elke dag, gewoon een schooldag via Teams. Inclusief pauze enzo.
    Ik denk dat dat voor ons ook beter had geweest. Mochten de scholen toch dicht blijven, hoop ik dat ze dat ook bij ons gaan doen. Dan doe ik op kantoor de tussendeur dicht en hoef ik niet constant meer te helpen.

Dus tja... als het zo blijft graag scholen open, als het afstandonderwijs beter zou worden mogen ze van mij wachten tot na de zomer. Dan hoop ik wel dat er in de zomer weer BSO mag of weer veilig kan worden buiten gespeeld enzo!

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik denk dat die 1,5 meter afstand ook niet ingesteld worden als de scholen weer open gaan. Tussen de leraren kan dat wel natuurlijk.
    Ik hoop dat de scholen weer open gaan na de meivakantie. Het gaat gelukkig al een stuk beter met de ic-bezetting. Over een week of 4 als de meivakanties voorbij zijn waarschijnlijk nog beter.
    En over de angst van leraren, het doel is toch helemaal niet dat niemand besmet raakt? Er gaan nou eenmaal een hoop mensen besmet raken. Alleen liever niet teveel tegelijk. Als de scholen weer open gaan, en de social distancing nog gewoon geldt, kun je het aantal contacten gewoon verder beperken. Bij ons op school zijn er weinig oudere leraren, en dan allemaal vrouwen, die op 1 of andere manier minder snel erg ziek worden. Er zijn zoveel mensen die nu gewoon werken en contact hebben met anderen. Ik vind dat dus geen argument om de scholen niet te openen.

Whoopy, Bubbel, fairy2011 en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ze moeten les geven en alles wat daar bij hoort! En dan kunnen ze toch de afstand houden die moet?
    Als ze op de basisscholen eens gaan nadenken hoe het wel kan in plaats van wat ze niet willen, dat zou beter zijn!

Whoopy, Neuzeke, merah en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik denk dat hier inderdaad gigantisch aan voorbij wordt gegaan, aan de gevolgen van het gesloten laten van de scholen. En dan heb ik het niet over die paar maanden achterstand die kinderen oplopen, echt, dat is wel op te vangen. Het gaat me om al die kwetsbare kinderen met een fragiele thuissituatie, of kinderen die gewoon niet zonder structuur kunnen, of kinderen die eigenlijk wel een prima thuissituatie hebben normaal, maar waarvan de ouders nu compleet instorten, want ze hebben geen flexibele werkgever en er wordt van ze verwacht dat ze er gewoon 100% zijn voor hun baas. Die kinderen zien hun prima thuissituatie ook bergaf gaan. En dan zijn er nog kinderen die al die bovenstaande situaties tegelijk hebben, want die hebben door hun beperking al een gezin wat overbelast is, waar alle zorg weg is gevallen en waarvan de kinderen die niet thuis kunnen zitten toch thuiszitten zonder zorg.

Bubbel, Amarens, sillies en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Daar zijn ze dus al druk mee bezig, ik heb geen idee waar jij vandaan haalt dat ze niet willen. Ze willen wél, maar veilig voor kinderen en werknemers.

20. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Het enige wat ik lees en hoor is wat niet kan en waarom het niet kan. Dat geeft niet echt de indruk dat ze willen. Ik lees graag hoe ze het wel willen gaan doen, maar ik kan het niet vinden.
    En daarnaast lijkt het wel of ze er nu pas over na gaan denken, dat hadden ze al weken geleden moeten doen.

Whoopy, amdaa, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina