Scholen open/dicht

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door xSNDY19x, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Waar lees je dat? Hier? Is dat representatief voor wat er nu op scholen wordt besproken? En hóe moeten ze gaan vertellen hoe ze het gaan doen, als nog niet eens besloten is óf scholen open mogen en onder welke voorwaarden? Ze kunnen niet zelf besluiten de deuren weer te openen he...

Seffie vindt dit leuk.
  2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Nou dit.
    Daarbij heeft iedereen het alleen maar over leerachterstanden, uitleg die een juf wel of niet op de goede manier geeft, huiswerk/afstandsonderwijs. Maar er is een veel belangrijker ding waar iedereen aan voorbij gaat. Namelijk het sociale. Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen het meeste leren van elkaar, van interactie met elkaar en met de leerkracht. Hoe goed je het afstandsonderwijs ook vormt geeft, dat kun je nooit en te nimmer benaderen. En dan het sociaal-emotionele aspect. Behoefte aan contact, aan leeftijdsgenoten en niet te vergeten om te SPELEN met elkaar.
    Mensen die roepen dat 'het afstandsonderwijs beter moet' want dan kunnen de scholen wel de hele zomer dichtblijven"..... dat snap ik echt niet.

Roanna, Whoopy, Willes en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Wat jij leest en hoort en ' het lijkt wel of'.....
    Het andere hoor en lees je waarschijnlijk niet omdat die mensen bezig zijn met het onderwijs in plaats van hun mening op een forum te zetten.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Daarom is dat hier prioriteit nummer 1: sociaal contact. Met leerkracht en leerlingen onderling. En dat gaat via videobellen natuurlijk anders dan met echt samen op het schoolplein... Maar beter zo dan niets.

5. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Dat gaat sowieso nooit gebeuren.
    Ik kijk naar het nieuws, dit is een forum, daar haal ik mijn nieuws niet uit. Waar kan ik lezen wat de plannen zijn en dat ze ideeën hebben over hoe ze het gaan doen?

6. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113

Ik lees en kijk het nieuws, dit forum lees ik voor meningen van andere ouders.

Geef me een link waar ik kan lezen dat ze er mee bezig zijn en wat de plannen zijn. Ik kan jou links sturen waarin staat dat ze het niet zien zitten.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Die ideeën worden niet gepresenteerd, maar uitvoerig besproken achter de schermen; op scholen, bij directeurenoverleg, op het ministerie. Je kán ze niet presenteren omdat - nogmaals - nog niet bekend is óf/wanneer scholen open kunnen en onder welke voorwaarden.

Ik kan wel zeggen dat ze hier op school goed in beeld hebben welke leerlingen bv een niet-stabiele thuissituatie hebben, een deel daarvan gaat nu al naar de opvang die voor kinderen van vitale beroepen is geregeld. In het scenario van gefaseerde openstelling, staan die kinderen dus bovenaan.

Roanna en ikkie97 vinden dit leuk.
  8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Goed nieuws vind ik dat de Europese Commissie vandaag vergadert over de versoepeling van de maatregelen. Ze willen het internationaal gezamenlijk aanpakken. Duitsland wil de scholen gaan openen stond gisteren in het nieuws. Op een gegeven moment moet Nederland ook gaan volgen, het kan niet anders. Ik heb goede hoop dat de kinderen na de meivakantie naar school kunnen.

Whoopy, amdaa, Poolvos en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hou toch op joh, ik vergader wekelijks met leerkrachten en weet waar ze iedere dag over praten met het hele team. Jij hebt gewoon geen flauw benul. Zulke besprekingen worden niet gepubliceerd, daar is het nu de tijd niet voor - maar als op 21 april bekend wordt gemaakt dat scholen weer open kunnen, zullen ze direct over gaan tot het uitwerken van een plan dat binnen de gestelde voorwaarden past.

marb, Seffie, Juffie26 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ten eerste gaan ze jou dit niet aan je neus hangen. Waarom zouden ze dat moeten doen?
    Ze zijn aan het brainstormen en zodra ze iets weten dan zal het openbaar gemaakt worden. wat heeft het voor een nut dat ze nu laten weten wat ze EVENTUEEL/ZO NODIG willen gaan doen?
    Ik weet wel wat er gebeurd... dan staat een groot deel van de ouders weer te mekkeren en te janken dat ze het een slecht plan vinden, hun kinderen niet naar school laten gaan enz...
    die lopen dan al stampij te maken voordat uberhaupt zeker is dat die plannen door moeten gaan en wat de plannen daadwerkelijk gaan worden.

Wie zegt dat ze er niet al weken mee bezig zijn? van die paar negatieve verhalen die je hoort/op internet leest? wat zo werkt het wel he? vooral negatieve dingen worden vaak geplaatst.
    ik weet iig dat ze op heel veel scholen al tijden aan het overleggen zijn wat de mogelijkheden zijn. hoe ze evt open kunnen met aangepaste regels. hier zijn ze al weken mee bezig. met een kans dat het allemaal voor niets is omdat de scholen toch niet open gaan of omdat er toch andere regels gaan gelden dan waar hun plannen op gebaseerd zijn.
    mijn zus werkt op een school van een grote overkoepelende organisatie en hier zijn ze op alle scholen al druk bezig. nee, dat brengen ze niet naar buiten.
    bij mijn moeder op school hetzelfde. bij man van mn collega op school ook. druk aan het brainstormen.

Roanna, Seffie en ikkie97 vinden dit leuk.
  11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Dank, scheelt mij typwerk.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    En dit!

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Zeker goed nieuws! Het is toch ook krom zijn dat buurlanden een volledig andere aanpak zouden hanteren. Die hoop hou ik ook!

Fuddey vindt dit leuk.
  14. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Veel goede stuurlui aan wal hier me dunkt...

Seffie vindt dit leuk.
  15. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ik zal erg blij zijn als de scholen weer open gaan.
    Zoon zit in groep 1 en loopt best een stukje voor op het grootste deel van de klas. Is bezig met dingen uit groep 3.

Maar het sociale, daar heeft hij veel moeite mee. En dat ligt nu helemaal stil. We zijn alleen maar thuis , gaan ook niet naar speeltuintjes. Dus hij kan ook helemaal niet meer oefenen om met andere kinderen te spelen. En ik ben erg bang dat de vooruitgang die hij afgelopen maanden heeft geboekt, nu weer helemaal weg is.

16. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Als ik naar mijn kinderen kijk komen ze op sociaal vlak niks te kort. Ze spelen juist vaker buiten met de kinderen uit de straat. Die zien ze door de normale dagelijkse verplichtingen minder vaak en die zijn nu ook allemaal thuis. Mijn jongste knapt van het thuis zijn onwijs op, hij gaat fluitend de dag door en staat zingend op. Daarom kan ik zeggen; beter thuisonderwijs en dat mag van mij tot de zomervakantie duren. Daarnaast is onze persoonlijke situatie zo dat dat makkelijk mogelijk is.

Maar.. in mijn eerste bericht heb ik duidelijk gezegd dat mijn voorkeur uit gaat naar het openen van de school. Niet alleen voor mijn kinderen maar ook voor alle kinderen die thuis geen fijne situatie hebben. Als het na de meivakantie nog geen optie is om de scholen open te doen, dán verwacht ik fatsoenlijk thuisonderwijs.. en als dat lekker loopt dan mag het van mij tot de zomervakantie duren.

17. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.476
    885
    113
    Ja, een instructie van 20 minuutjes is inderdaad lang genoeg voor de kinderen.
    Bij ons is het zo geregeld.
    Kleine school:
    - Groep 3/4 heeft instructiemomenten om 09.00, 10.00 en 11.00. Soms wordt een deel van de klas uitgenodigd, soms allemaal. (Meestal of groep 3, of groep 4). De instructie duurt in principe 20 minuten. De andere 40 minuten tot aan het volgende klassikale instructiemoment heeft de leerkracht individuele meets, of met hele kleine groepjes, stukje verlengde instructie etc.
    - Groep 5/6 hetzelfde maar instructiemomenten om 09.20, 10.20 en 11.20.
    - Groep 7/8 instructiemomenten om 09.40, 10.40 en 11.40.
    - De kleuters hebben online dagopeningen tussen 08.30 en 09.00. Groep 1x per week en groep 2 geloof ik 2 per week. En dit in kleine groepjes.

Dit zodat ouders met meerdere kinderen in principe aan 1 apparaat genoeg hebben.

Ouders maken verder foto's van het werk dat niet digitaal gemaakt wordt en mailen dit naar de leerkracht. In de middag kijkt de leerkracht al dit werk na en zet het nieuwe werk online / is bezig met voorbereiden voor de volgende dag.

Ik vind het jammer dat dit niet op alle scholen inderdaad zo goed geregeld is :( Ben erg tevreden hoe we het hier doen.

Bubbel, Luna86 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik bedoel met het sociale niet alleen het contact tussen kinderen, maar juist het sociale aspect in het leren. Kinderen leren meer van interactie over de leerstof, samen oplossingen bedenken, elkaar oplossingen bespreken, uitleggen aan elkaar en sowieso het groepsproces. Daarom ben ik ook geen voorstander van een nog verdere individualisering van het onderwijs.

Ik snap best dat er kinderen zijn die het prima vinden zo, maar het is uiteindelijk niet prima.

19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Ik hoop heel erg dat de scholen weer open gaan. Mijn zoon wordt in juni 4 jaar en het zou super fijn zijn als hij nog even kan afsluiten op de peuterspeelzaal. Maar uiteindelijk zien we wel hoe het gaat lopen. Er zijn meer kinderen die van alles mislopen en voor wie de situatie niet ideaal is. Dus uiteindelijk weten we er wel een mouw aan te passen en wachten we dus gewoon af wat er besloten gaat worden.

Jongste dochter zit in groep 7 en krijgt fantastisch onderwijs op afstand, inclusief instructies, klassengesprekken, opdrachten die moeten worden ingeleverd (daarbij wordt creatief niet overgeslagen), zelfs gymlessen in de vorm van challenges. Maar ze mist wel het echte contact met haar vriendinnen.

Middelste dochter zit op het vwo en haar school was al behoorlijk digitaal, en ook daar krijgt ze goed onderwijs. Ook veel contact met de docenten en klas via zoom. Veel opdrachten die moeten worden ingeleverd. En cijfers voor inzet in deze periode, zodat ze weten dat ze dit thuiswerk serieus moeten nemen.

Dus ik ben wel ontzettend blij met hoe op dat gebied het afstandsonderwijs tot stand is gekomen bij hun. Zo kunnen ze het in principe nog wel even volhouden en geloof ik niet dat ze enorme achterstanden oplopen. Maar ondanks dat hoop ik wel dat ze op korte termijn weer naar school kunnen, met name vanwege de sociale contacten en de normalere structuur.

Oudste dochter zit op het mbo en krijgt wat opdrachten, maar verder stelt het niet zo veel voor. Ze studeert voor onderwijsassistent en volgt een hele praktijkgerichte opleiding. Dat ligt nu natuurlijk wel op zijn gat. Gelukkig zit ze in het eerste jaar, dus als er een inhaalslag moet komen, zal dat ook komende jaren wel gaan lukken.

20. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Heeft iemand al op de school van hun kinderen gevraagd wat de plannen zijn?

Deel Deze Pagina