Onderzoek autisme

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by penseel, Jan 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. penseel

penseel Niet meer actief

Zoonlief is vandaag geobserveerd in de klas en ook is er met hem gepraat daarna was ik aan de beurt.

De eerste conclusie die de onderzoekster zelfstandig vertelde was dat het vermoede van autisme gerechtvaardigd was. Ik zelf denk aan pdd-nos.

En na al die jaren echt jaren stel dit onderzoek is afgerond dan worden we door verwezen naar het ggz en nu eens naar de juiste afdeling hoop ik. Heel lang en heel vaak heb ik getwijfeld of het wel aan mij lag van wat deed ik verkeerd wat was er aan de hand. ..Stak de hand in eigen boezem en nog. Ik ben bereid te kijken ook naar mijn aandeel.

stel het is zo dan is er een hele hoop verkeerd gegaan in zijn jonge jaren ik ben werkelijk waar altijd er achter aan gegaan heb hem laten testen ect ect heb gevochten om hem op speciaal onderwijs te krijgen. Met van tja het ligt misschien toch wel aan de thuis situatie( deel.s)

Stel het klopt hij heeft het dan moet ik mij echt verschrikkelijk beheersen om niet iedereen die de afgelopen jaren wat er van vond de mond te snoeien ik heb al heel lang geleden gezegd er is wat met hem.

Niet ernstig en ook niet zo duidelijk en toch na een keer onder zoeken door het autistisch centrum en dan ook meteen een voorlopige conclusie te krijgen van ja ( mevrouw) u denkt in de juiste richting. De kans is een dikke ja.

En als je ook alles ziet en leest over pdd-nos het is mijn kind het is wel het type waar aan je het niet gelijk ziet. Op het oog is het een gezonde jongen. Kom je met hem in contact merk je dat er wat is.

Daar bij is hij super lief ja zeker hij heeft zijn nukken en toch denk ik nu en nu weet ik het zeker ben ik trots dat hij al die jaren bij mij is opgegroeid ik heb hem altijd beschermt en het altijd voor hem opgenomen en hem geen richtingen uit geduwd waar in hij niet geduwd wilde worden ( heeft geen nut) hij heeft geen vriendjes en hij vind het allemaal best het kan hem werkelijk waar niks schelen. Hij is gelukkig thuis in zijn kamer zijn huis hij mag alles maar wilt niks hij wil het liefst gewoon bij mij thuis zijn zijn leven leven.

Misschien fout maar door die rust is hij wie hij nu is rustig en soms boos maar toch ik ben trots op hem wat er ook uit komt.

En ik had ook liever gehad dat ik geen gelijk heb of had. Maar zijn oude school speciaal onderwijs wil ik toch echt misschien voor de rechter slepen. Speciaal onderwijs die eerst zijn dyslectie over het hoofd gezien heeft en daarna nu ook dit ik heb het vaak genoeg aan gekaart van er klopt iets niet.

Vorig jaar naar het vmbo ik was trost super trost maar ik wist dit word ellende het eerste jaar. Z.n school is voor hem te groot te massaal. En soms sta je als moeder met de rug tegen de muur en laat je hulp binnen van oke we kijken wat er thuis nog moet veranderen nog meer duidelijkheid ect vader moeder geen ruzie ect.

Ik weet lang verhaal maar moest en wilde het even kwijt. Het is niet nog al iets. Als het eerder ontdekt was was het misschien toch allemaal net iets anders gelopen. Voor zijn kant veel en veel meer begrip en zo begeleiding ect ect.:(:(:(

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Niet teveel aan denken ...wat als...

Op dit moment gaat er wel iets veranderen en dat is al super fijn.

3. penseel

penseel Niet meer actief

Dat is waar. :)

4. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Inderdaad: richt je op de toekomst! Het is zulke verloren energie om te blijven hangen in iets uit het verleden wat je toch niet kan veranderen.

Je zoon klinkt als een lieve jongen, hij blijft dezelfde!

5. penseel

penseel Niet meer actief

Het is gewoon wat ( lastig) omdat de verkeerde weg lang gelden is in geslagen. Dit had veel eerder ontdekt kunnen worden. Op mijn verzoek is dit onderzoek nu gestart en die van mijn hulp verlener.

Hij is met 7 al eens getest bij het ggz via jeugdzorg van wegen iq. Je snapt wel dat ik ergens het gevoel heb van dit had allemaal eerder bekent kunnen zijn. En hij had dan een andere begeleiding gekregen ik ben wel blij dat ik geloofd heb in hem en ik hem nooit verweten heb dat hij zo ( anders was) Of moeilijker met bepaalde dingen ik kon er zelf redelijk goed mee om gaan. en nog

En je hebt gelijk hij is een schat van een jongen.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Heel vervelend dat het zo lang moest duren en ze hem niet altijd begrepen hebben of dingen verkeerd aangepakt. Ik begrijp wel dat je boos bent. Overigens sta je niet erg sterk als je wilt dat je klachten in behandeling worden genomen bij een school waar je kind niet meer op zit, vaak worden die klachten alleen in behandeling genomen als je kind daar nog zit. Dan nog is de kans dat je daarna nog niet in het gelijk wordt gesteld of het de school weinig kan schelen. Dat is dan weer zo'n domper en frustratie, het kost je ook veel energie.
    Misschien kun je straks alsnog een brief schrijven, waarin je aangeeft wat er uit de onderzoeken is gekomen als dat oplucht.

Verder, net wat de rest zegt, richt je op de toekomst, aan het verleden kun je niets veranderen, maar je hebt nu wel meer duidelijkheid, handvatten en er zal meer begrip zijn, hoe oneerlijk dit misschien kan voelen als jouw moedergevoel al heel lang dat zei.

7. penseel

penseel Niet meer actief

Dat is ook zo. Gisteren zat ik nog in die emotie golf van pffffff... En van. Wat zeer jammer. Een rechtzaak zal ik niet aan gaan dat is verspeelde energie. Die ik beter in mijn gezin kan stoppen ;)

Aan de andere kant is het ook een grote opluchting. Van weten waar je aan toe bent. :)

8. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Ik herken wel veel in je verhaal.
    Mijn zoon was 3 dat hij op het MKD kwam en er werd elke keer gezegd dat het aan de opvoeding lag,alleen wij wisten beter en zijn onze opvoeding gewoon vol blijven houden.
    Op zijn vijfde kreeg hij de diagnose ODD en krabbelde ze al terug over de opvoeding, heb toen ook heel vaak gedacht dat een sorry geen overbodige luxe was, heb hem helaas nooit gehad.
    Op zijn negende werd hij opnieuw getest hij zat toen op het speciaal onderwijs en daar kwam uit dat hij PDD-NOS had.
    Hij is ook ontzettend lief, kan goed met volwassenen praten, helaas kan hij niet goed met leeftijdsgenoten omgaan waardoor hij ook geen vrienden heeft, hij vind dit overigens wel jammer en snapt ook niet goed wat hij verkeerd doet.
    Hij heeft nu de middelbare school leeftijd bereikt en het zoeken naar een goede middelbare school is heel heel moeilijk.
    Waar ik voornamelijk bang voor ben is het pesten.
    Er zijn scholen waar ze heel veel doen voor kinderen met autisme en ben ook hard op zoek, maar hier in de buurt nog geen goede school gevonden en dus kijk ik nu naar scholen buiten de regio.
    Wat ik ook doe is heel veel via internet op zoeken en ben zo veel meer te weten gekomen.
    Wat ik in ieder geval geleerd heb de afgelopen jaren is dat jij als moeder ook met een kind met een beperking het het beste weet en ga daarvoor.

9. penseel

penseel Niet meer actief

Heb net rapport gekregen.

We gaan verder onderzoeken hij moet door verwezen worden ggz of autistisch centrum. Mijn vermoede was juist.

10. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Wat staat er in het rapport? Heb je al een voorlopige diagnose?

11. penseel

penseel Niet meer actief

Ja veel kernmerken autisme zal stukje kopieren. Ik kan pas later weer reageren dochter gaat zo op laptop;)

Communicatie/ informatieverwerking:
    - A... heeft behoefte aan eenduidige, concrete vraagstellingen en informatie
    - Hij geeft letterlijk antwoord op wat gevraagd wordt
    - Wanneer twee vragen in één gesteld worden, geeft hij alleen antwoord op het eerste gedeelte van de vraag.
    - Hij lijkt het lastig te vinden om het volume van zijn stem aan te passen aan de situatie
    - Hij lijkt het moeilijk te vinden om een vraag te stellen aan de docent
    - Hij begrijpt de docenten niet altijd goed, of heeft hij het dan niet gehoord (hij sluit zich soms ook af)?
    - Als het frontaal is en er moeten dingen, dan haakt hij af. Hij trekt zich dan terug.
    - Hij begrijpt grapjes niet altijd
    Ander opvallend gedrag:
    - A... heeft last van de onrust en het praten van de andere leerlingen
    - Hij is geïnteresseerd in geschiedenis
    - A... is gevoelig voor geluiden, hij houdt niet van drukte
    - Hij is vaak van alles kwijt, vergeet dingen
    - Hij heeft veel structuur nodig
    - Als kind was hij gek op bussen, hij wilde speciaal in de groene bus en weigerde dan om in de gele te gaan.
    - Iets nieuws ondernemen doet hij niet graag
    - Hij is niet zelfstandig, moeder moet hem er bv op wijzen dat hij moet douchen, zijn tas moet pakken

hij dwaalt in de gang als het pauze is, dit is niet –ingevulde tijd. Het liefst zit hij in de pauze in D11 (stilteruimte), hij eet daar zijn brood en zegt niets.
    - Hij heeft rust om zich heen nodig en dat men niet te dicht op zijn huid zit
    - Hij vindt ruw hout heel vervelend om aan te raken

Zoals hierboven te lezen is, zijn er bij A... dus flink wat gedragskenmerken die op een stoornis binnen het autisme spectrum wijzen, sommige kenmerken zijn echter een contra-indicatie voor het hebben van een dergelijke stoornis. Om zekerheid te verkrijgen zou een onderzoek moeten plaatsvinden door het Centrum

12. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Ik weet niet wat ik erop moet zeggen behalve dat je een toppertje bent en dat je niet voor nets vecht!

Wilde je ook even een dikke digi knuffel geven?

Share This Page